Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

JohanvantBosch

Kwestie van omgekeerde bewijslast of geen omgekeerde bewijslast?  :angel:

Max Berlijn

Bas,Johan,Ruud. De ring van de Alkmaar Buko is door de CDNA daadwerkelijk bestempeld als een kwekersring (kleur van het jaar klopt geloof ik zelfs), net zoals de Lepelaarsplassen vogel. De Grote Tafel, ja da's een hele ingewilkkelde discussie. De vraag is of de clip als een bewijs van gevangenschap zou moeten worden gezien. De CDNA vindt van wel maar daar kan je inderdaad een boom over opzetten.
Omgekeerde bewijslast is op zijn plaats als er hinderlijk veel gevallen in NL voorkomen met kwekersringen (Kokar maar recent Roze Peli), zo, nu weer on topic.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Folkert Jan

Citaat van: Max Berlijn op april 03, 2012, 14:43:25 PM
Bas,Johan,Ruud. De ring van de Alkmaar Buko is door de CDNA daadwerkelijk bestempeld als een kwekersring (kleur van het jaar klopt geloof ik zelfs), net zoals de Lepelaarsplassen vogel. De Grote Tafel, ja da's een hele ingewilkkelde discussie. De vraag is of de clip als een bewijs van gevangenschap zou moeten worden gezien. De CDNA vindt van wel maar daar kan je inderdaad een boom over opzetten.
Omgekeerde bewijslast is op zijn plaats als er hinderlijk veel gevallen in NL voorkomen met kwekersringen (Kokar maar recent Roze Peli), zo, nu weer on topic.

Plus dat die tafeleend natuurlijk het enige geval is.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gert Veurink

ja dus daarom vind ik ook dat http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=41681.msg692364#msg692364 en jullie zullen ook allemaal met mij eens zijn dat http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=40247.msg1120373#msg1120373
dus daar hoeven we het niet meer over te hebben ::)
groet!
Gert Veurink



Rikstar

#15004
http://waarneming.nl/waarneming/view/64163387
foto's zeggen genoeg lijkt me. 
welke admin bied zich aan?  ;D
zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=178851.0
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Rob Halff

Leuk wat een eenden geneuzel allemaal, het lijkt wel winter.... ;D

ed van b

Citaat van: Rikstar op april 03, 2012, 16:37:46 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/64163387
foto's zeggen genoeg lijkt me. 
welke admin bied zich aan?  ;D
zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=178851.0

Gezien de foto's vogel breda lijkt het idd op zo'n beest als die van Malaga Spanje vorige maand (zie pag. hiervoor voor foto) (blauwvleugel x...? Slob ?)

ed van b

Citaat van: Rob Halff op april 03, 2012, 17:07:44 PM
Leuk wat een eenden geneuzel allemaal, het lijkt wel winter.... ;D

Natte sneeuw is onderweg Rob...;p

Jeroen Nagtegaal

#15008
Citaat van: ed van b op april 03, 2012, 17:08:13 PM
Citaat van: Rikstar op april 03, 2012, 16:37:46 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/64163387
foto's zeggen genoeg lijkt me. 
welke admin bied zich aan?  ;D
zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=178851.0

Gezien de foto's vogel breda lijkt het idd op zo'n beest als die van Malaga Spanje vorige maand (zie pag. hiervoor voor foto) (blauwvleugel x...? Slob ?)
Kaneel x Slob, koptekening komt bij alle Anas-hybriden naar voren.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 03, 2012, 17:10:20 PM
Citaat van: ed van b op april 03, 2012, 17:08:13 PM
Citaat van: Rikstar op april 03, 2012, 16:37:46 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/64163387
foto's zeggen genoeg lijkt me. 
welke admin bied zich aan?  ;D
zie ook: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=178851.0

Gezien de foto's vogel breda lijkt het idd op zo'n beest als die van Malaga Spanje vorige maand (zie pag. hiervoor voor foto) (blauwvleugel x...? Slob ?)
Kanaal x Slob, koptekening komt bij alle Anas-hybriden naar voren.

eens met Jeroen... KanEEl dan....  O0

hrusser

Volgens mij wordt met de eenden van Malaga en van Breda iets te snel aan hybrides gedacht. Is mannetje Austalian Shoveler Anas rynchotis rynchotis of New Zealand Shoveler Anas rynchotis variegata ook geen optie?
Dat zijn beide (onder)soorten met het gemeenschappelijke kenmerk van een (variabele) witte halve maan tussen snavel en oog. Verder hebben ze roodbruine flanken met witte dijvlek. En een groene kop en geel oog. Dit lijken mij echt van die eenden die gehouden worden in collecties en dus vast wel eens zullen ontsnappen.

Hans Russer

Certhia

Citaat van: hrusser op april 03, 2012, 23:59:10 PM
Volgens mij wordt met de eenden van Malaga en van Breda iets te snel aan hybrides gedacht. Is mannetje Austalian Shoveler Anas rynchotis rynchotis of New Zealand Shoveler Anas rynchotis variegata ook geen optie?
Dat zijn beide (onder)soorten met het gemeenschappelijke kenmerk van een (variabele) witte halve maan tussen snavel en oog. Verder hebben ze roodbruine flanken met witte dijvlek. En een groene kop en geel oog. Dit lijken mij echt van die eenden die gehouden worden in collecties en dus vast wel eens zullen ontsnappen.

Hans Russer


Nee, voor Australian shoveler is de witte halve maan veel te groot en de borst te kaneelkleurig.

Folkert Jan

Hier nog een new zeeland shoveler

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

hiskodevries

#15013
via @info
Citeer
Mijn zoon Arjen ...... heeft vanmorgen een zeer aparte waarneming gedaan, n.l.,

Hij zag omstreeks 10.00 uur een zwarte vogel met een witte staart op de auto voor de deur op 3 meter,die daarna op de buurman zijn auto ging zitten en toen doorvloog naar de Dr.Jelle Bangastraat en daar verdween in de tuinen.
Hij heeft bij zijn baas (Valkenier Keuning in een boekje gezocht en uiteindelijk de vogel kunnen vinden, dit was ongetwijfeld de enige vogel die er op leek, helaas heeft hij geen foto kunnen maken maar deze vogel is 100% zeker een zwarte tapuit geweest.
Hij woont zelf aan de van Ghemmenichstraat nr.11 in Franeker en zijn telefoonnummer is ---------

Ik heb geprobeerd deze vogel op waarneming te zetten maar dat lukte niet met de naam zwarte tapuit, het blijkt dat deze vogel sinds 1970 niet meer is waargenomen volgens Google, vandaar natuurlijk dat hij niet in de lijst voorkomt.

Jullie kunnen morgen contact opnemen met Arjen voor verdere vragen.

Namens mijn zoon Arjen,

Met vriendelijke groet,

Herman Dijkman
Werkgroep Roofvogels Nederland
Coördinator Friesland
inmiddels ook ingevoerd http://waarneming.nl/waarneming/view/64196178
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Oenanthe

En we mogen zijn 06 nummer ook nog bellen. Als je een grap met iemand wilt uithalen die hem zal heugen moet je zijn telefoonnummer in zo'n bericht zetten. Ik ben benieuwd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Henri van Dodeweerd

Sorry net bij foutieve determinaties gezet.
Maar ik vind de omschrijving zeer beperkt, daarom mag hij wat mij betrefd wel op onzeker.

Voor zijn 06 zie http://waarneming.nl/waarneming/view/64196178  ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Folkert Jan

Heeft er al iemand gebeld om te kijken wat er aan de andere kant van de lijn te zeggen is?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Of je controleert het zelf en gaat ernaartoe ;) Al gok ik dat hij vandaag weg zou zijn als het wat speciaals was doordat de meeste nachttrekkers zijn.
Ik had graag gewild, maar ben hele dag werken.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Steven Wytema

Citaat van: Yeronimo op april 05, 2012, 09:40:03 AM
Of je controleert het zelf en gaat ernaartoe ;) Al gok ik dat hij vandaag weg zou zijn als het wat speciaals was doordat de meeste nachttrekkers zijn.
Jeroen, diverse 'speciale' soorten blijven ook meerdere dagen hoor ;) En het was niet echt bepaald trekweer als ik Bambas mag geloven...
Citeer
Ik had graag gewild, maar ben hele dag werken.
Het is nog licht tot c 19u? Als je jezelf onsterfelijk wil maken met bijvoorbeeld een Witkruintapuit...
Steven Wytema


Folkert Jan

Citaat van: Yeronimo op april 05, 2012, 09:40:03 AM
Of je controleert het zelf en gaat ernaartoe ;) Al gok ik dat hij vandaag weg zou zijn als het wat speciaals was doordat de meeste nachttrekkers zijn.
Ik had graag gewild, maar ben hele dag werken.

Ik ben dus ook aan het werk, maar kan in de pauze eventueel een telefoontje plegen met de vraag of deze persoon inderdaad een vogel heeft gezien of dat het een grap betreft en hoe kwikstaart eventueel is uitgesloten, maar zoeken lukt vandaag dus niet.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

JandJ

toen ik het verhaal las, moest ik direct aan de merel denken die ik gisteren in de tuin zag: zwart met witte staart.
De zwarte eindband aan de staart staat overigens niet eens in de beschrijving.....
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Oenanthe

Citaat van: Yeronimo op april 05, 2012, 09:40:03 AM
Al gok ik dat hij vandaag weg zou zijn als het wat speciaals was doordat de meeste nachttrekkers zijn.

Zwarte tapuit is geen trekker maar standvogel. Zie het commentaar van Frank bij de waarneming. Dat hij vannacht verder getrokken zou zijn is dus even onwaarschijnlijk als dat hij vorige nacht gekomen zou zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Folkert Jan

Citaat van: Oenanthe op april 05, 2012, 12:06:05 PM
Citaat van: Yeronimo op april 05, 2012, 09:40:03 AM
Al gok ik dat hij vandaag weg zou zijn als het wat speciaals was doordat de meeste nachttrekkers zijn.

Zwarte tapuit is geen trekker maar standvogel. Zie het commentaar van Frank bij de waarneming. Dat hij vannacht verder getrokken zou zijn is dus even onwaarschijnlijk als dat hij vorige nacht gekomen zou zijn.

Persoon gebeld, maar kreeg in gesprek toon.
Die witkruintapuit (ook standvogel) was ook ineens uit denemarken vertrokken ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Yeronimo

Lijkt mij toch wel de moeite waard om even einde van de middag te checken, you never know...
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Theovanv

Citaat van: JandJ op april 05, 2012, 11:05:06 AM
toen ik het verhaal las, moest ik direct aan de merel denken die ik gisteren in de tuin zag: zwart met witte staart.
De zwarte eindband aan de staart staat overigens niet eens in de beschrijving.....
Haha, daar moest ik ook aan denken, heb ook zo'n Merel in de tuin. Tja, blijft lastig dit soort gevallen, altijd het checken waard, maar ik zou er niet teveel op rekenen.
Theo van Veenendaal

frankneijts

Zwarte Tapuit en Witkruintapuit zijn beide (bijna) zo groot als een Spreeuw terwijl de waarnemer het formaat tot 2x toe als veel kleiner beschrijft: "kwikstaart" en "Koolmees".  Verder is in elk geval zelfs een 2e kj Witkruintapuit zeker niet "valer zwart dan een man Merel" maar juist "glanzend zwart" (zie blz. 289 ANWB-gids). Gedrag doet sterk aan een escape denken.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op april 05, 2012, 13:38:49 PM
Zwarte Tapuit en Witkruintapuit zijn beide (bijna) zo groot als een Spreeuw terwijl de waarnemer het formaat tot 2x toe als veel kleiner beschrijft: "kwikstaart" en "Koolmees".  Verder is in elk geval zelfs een 2e kj Witkruintapuit zeker niet "valer zwart dan een man Merel" maar juist "glanzend zwart" (zie blz. 289 ANWB-gids). Gedrag doet sterk aan een escape denken.

Wat zou het dan verder kunnen zijn wat aan de beschrijving voldoet (niet zo thuis in de exoten)? Iets waarmee ik rekening kan houden als ik aan het eind van de middag een bezoekje breng?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

lennartv

Citaat van: JandJ op april 05, 2012, 11:05:06 AM
toen ik het verhaal las, moest ik direct aan de merel denken die ik gisteren in de tuin zag: zwart met witte staart.
De zwarte eindband aan de staart staat overigens niet eens in de beschrijving.....

Dat zwart mis ik inderdaad ook. De waarnemer geeft zelf aan dat de staartdelen goed te zien waren dus dan zou hij volgens mij ook zeker dat zwart gezien moeten hebben.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

frankneijts

Citaat van: Yeronimo op april 05, 2012, 13:52:18 PM
Citaat van: frankneijts op april 05, 2012, 13:38:49 PM
Zwarte Tapuit en Witkruintapuit zijn beide (bijna) zo groot als een Spreeuw terwijl de waarnemer het formaat tot 2x toe als veel kleiner beschrijft: "kwikstaart" en "Koolmees".  Verder is in elk geval zelfs een 2e kj Witkruintapuit zeker niet "valer zwart dan een man Merel" maar juist "glanzend zwart" (zie blz. 289 ANWB-gids). Gedrag doet sterk aan een escape denken.

Wat zou het dan verder kunnen zijn wat aan de beschrijving voldoet (niet zo thuis in de exoten)? Iets waarmee ik rekening kan houden als ik aan het eind van de middag een bezoekje breng?

Het is in dit soort gevallen altijd moeilijk om een juiste inschatting te maken van de 'kwaliteit' van de beschrijving: was de vogel werkelijk helemaal zwart en de stuit en staart echt helemaal wit? Ik zou dus maar op 'alles' voorbereid zijn (escape, kleurafwijking, dwaalgast) en als er echt iets geks zit weet je wat je moet doen..... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Yeronimo

Citaat van: frankneijts op april 05, 2012, 16:25:21 PM
Citaat van: Yeronimo op april 05, 2012, 13:52:18 PM
Citaat van: frankneijts op april 05, 2012, 13:38:49 PM
Zwarte Tapuit en Witkruintapuit zijn beide (bijna) zo groot als een Spreeuw terwijl de waarnemer het formaat tot 2x toe als veel kleiner beschrijft: "kwikstaart" en "Koolmees".  Verder is in elk geval zelfs een 2e kj Witkruintapuit zeker niet "valer zwart dan een man Merel" maar juist "glanzend zwart" (zie blz. 289 ANWB-gids). Gedrag doet sterk aan een escape denken.

Wat zou het dan verder kunnen zijn wat aan de beschrijving voldoet (niet zo thuis in de exoten)? Iets waarmee ik rekening kan houden als ik aan het eind van de middag een bezoekje breng?

Het is in dit soort gevallen altijd moeilijk om een juiste inschatting te maken van de 'kwaliteit' van de beschrijving: was de vogel werkelijk helemaal zwart en de stuit en staart echt helemaal wit? Ik zou dus maar op 'alles' voorbereid zijn (escape, kleurafwijking, dwaalgast) en als er echt iets geks zit weet je wat je moet doen..... 8)

Wekenlang stil zijn zodat er geen verstoring optreedt?  ;D
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden