Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 27, 2011, 05:23:52 AM
Kan zijn dat het nog te vroeg is, maar hierbij moet ik toch denken aan Bruine/Raddes: http://waarneming.nl/waarneming/view/61427171?_popup=1

Zal inderdaad aan het tijdstip liggen  ;)  zwarte pootjes  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013


Gert Ottens

Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2011, 08:06:19 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 27, 2011, 05:23:52 AM
Kan zijn dat het nog te vroeg is, maar hierbij moet ik toch denken aan Bruine/Raddes: http://waarneming.nl/waarneming/view/61427171?_popup=1

Zal inderdaad aan het tijdstip liggen  ;)  zwarte pootjes  ;)

Zo'n uitgesproken bruine Tjif zou best eens een SibTjif kunnen zijn! Qua timing zou dat ook kunnen (al sluit dat een gewone Tjif natuurlijk niet uit).

peterlindenburg


aangezien de smient net gepiept is op de plek waar ik mijn vogelgids heb laten liggen quote ik mijn post nog even omhoog!

Citaat van: peterlindenburg op oktober 26, 2011, 18:38:59 PM
Toch ook maar even hier, in de hoop dat iemand die morgen de kleine klap en /of amerikaanse smient gaat proberen:


ik heb bij de plek van de amerikaanse smient mijn engelstalige collins birdguide op een paaltje gelegd, waar het nu waarschijnlijk nog ligt... Als je het vindt/gevonden heb zou je mij er erg blij mee maken! Het is op de plek waar de autoweg stopt en overgaat in een fietsweg, vlakbij een boerderijtje. Je kunt daar een haaks slootje inkijken, waar de amerikaanse smient al een paar keer  is gezien.

Zie deze waarneming voor de exacte locatie: http://waarneming.nl/waarneming/view/61427446


groet en dank,


Peter


JohanvantBosch

Citaat van: Gert Ottens op oktober 27, 2011, 11:50:25 AM
Citaat van: rnbflavour op oktober 27, 2011, 08:06:19 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 27, 2011, 05:23:52 AM
Kan zijn dat het nog te vroeg is, maar hierbij moet ik toch denken aan Bruine/Raddes: http://waarneming.nl/waarneming/view/61427171?_popup=1

Zal inderdaad aan het tijdstip liggen  ;)  zwarte pootjes  ;)

Zo'n uitgesproken bruine Tjif zou best eens een SibTjif kunnen zijn! Qua timing zou dat ook kunnen (al sluit dat een gewone Tjif natuurlijk niet uit).

Misschien wat voor de locals om nog ff te checken?

JandJ

Ik heb eigenlijk niet voor niets zoveel foto's erbij gezet. Vanmiddag ga ik nog even kijken, maar het is echter heel lastig om hem terug te vinden: je staat aan de overkant van het haventje terwijl de vogel in een enorme braamstruik zat. Toevallig aan de buitenkant van de struiken... Hij heeft niet geroepen. Ik zocht naar ransuilen.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JandJ

Het is een gewone tjif. Hij roept nu en is even goed te zien als gisteren (het is dezelfde vogel).
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

JohanvantBosch

Citaat van: jandj op oktober 27, 2011, 17:02:41 PM
Het is een gewone tjif. Hij roept nu en is even goed te zien als gisteren (het is dezelfde vogel).

Goed dat je hebt gecheckt!

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

HPM

Herman van der Meer

baskok

#13450
Ik zal vanavond eens gaan luisteren het is maar paar minuten van mijn huis af.
Waar moet ik op letten bij het geluid mocht het wel een sperweruil zijn.

edit: ik zie dat sperweruilen ook overdag actief zijn is het dan verstandig om nu te gaan zoeken

HPM

Citaat van: baskok op oktober 28, 2011, 10:59:12 AM
Ik zal vanavond eens gaan luisteren het is maar paar minuten van mijn huis af.
Waar moet ik op letten bij het geluid mocht het wel een sperweruil zijn.

Dat je het opneemt  :)
Maar luister naar de opname waar ik hierboven naar verwijs.
Hier zijn er nog een paar
http://www.owlpages.com/sounds/Surnia-ulula-1.mp3
http://www.soundeffects.ch/surround-sound-effects-_e.php?soundeffects=Wind&Category=Hawk%20Owl%20%28Surnia%20Ulula%29

Herman van der Meer

baskok

 kan alleen met mijn telefoon opnemen maar zal het proberen

HPM

Citaat van: baskok op oktober 28, 2011, 11:30:22 AM
kan alleen met mijn telefoon opnemen maar zal het proberen

Bij zo'n zeldzaamheid is dat beter dan niks.
Herman van der Meer

peterlindenburg

Wat betreft de sperweruil-claim: De waarnemer heeft ook iets gezien vanochtend vroeg, vertelt hij in een commentaar bij zijn waarneming:


"Het geluid dat ik heb gehoord betrof opvallend langgerekte strofen, een enigzins monotone roller, steeds herhaald. Vanochtend bij licht de omgeving afgezocht. Zag op de natuurbegraafplaats op grote afstand in een den een uilachtig silouhet, met licht en donkere kleur. Kon de vogel bij benadering van de den niet meer terugvinden. Kon door verplichtingen op het werk ook niet verder zoeken."

cursorius

Misschien handig dat de waarnemer weet heeft van dit topic en de link naar die roep van een Bosuil.

Jurrien van Deijk

Citaat van: baskok op oktober 28, 2011, 10:59:12 AM
Ik zal vanavond eens gaan luisteren het is maar paar minuten van mijn huis af.
Waar moet ik op letten bij het geluid mocht het wel een sperweruil zijn.

edit: ik zie dat sperweruilen ook overdag actief zijn is het dan verstandig om nu te gaan zoeken

Ik zou nu ook lekker alvast gaan zoeken, je weet maar nooit...
Vriendelijke groeten,

Jurriën van Deijk

baskok

Heb net even gezocht, En zag op een gegeven moment een vogel langsvliegen met lange staart en een sperwerachtige indruk,
vogel leek een wat dikke kop te hebben voor een sperwer en had lange trage vleugelslagen. Helaas vloog de vogel een dichte eik
in waardoor ik hem niet meer terug vond. Tot ik hem weg zag vliegen door de bomen richting de heidestraat. Waar de vogel waarschijnlijk
in is gevallen tussen de grote hoeveelheid dichte sparren. Heb nog ongeveer een uur gezocht maar niet kunnen vinden.

Ik ga het vanavond nog een keer proberen in de schemering.
De plaats waar ik hem heb gezien is wel een begraafplaats dus als mensen gaan zoeken ga dan niet het hele bos door banjeren.

Rikstar

Lekker..... zo op de avond voor Halloween  ;D

Citaat van: baskok op oktober 28, 2011, 13:09:48 PM

Ik ga het vanavond nog een keer proberen in de schemering.
De plaats waar ik hem heb gezien is wel een begraafplaats dus als mensen gaan zoeken ga dan niet het hele bos door banjeren.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

GertJ

Citaat van: baskok op oktober 28, 2011, 13:09:48 PM
Heb net even gezocht, En zag op een gegeven moment een vogel langsvliegen met lange staart en een sperwerachtige indruk,
vogel leek een wat dikke kop te hebben voor een sperwer en had lange trage vleugelslagen. Helaas vloog de vogel een dichte eik
in waardoor ik hem niet meer terug vond. Tot ik hem weg zag vliegen door de bomen richting de heidestraat. Waar de vogel waarschijnlijk
in is gevallen tussen de grote hoeveelheid dichte sparren. Heb nog ongeveer een uur gezocht maar niet kunnen vinden.

Ik ga het vanavond nog een keer proberen in de schemering.
De plaats waar ik hem heb gezien is wel een begraafplaats dus als mensen gaan zoeken ga dan niet het hele bos door banjeren.
Klinkt goed genoeg voor verdere zoekacties lijkt me. Ik ben dit weekend in de buurt, dus misschien kan ik nog even gaan buurten daar.
Groet Gert Jager

BramtK

Klinkt ook een beetje als vader/wens/gedacht. ;)
Groeten,

Bram ter Keurs

baskok

Ik ben ook helemaal niet zeker, ik deel alleen wat ik gezien heb.

PeterCollaerts

Hallo,

de Giervalk van Assenede en omgeving werd net in Nederland gezien. Melding is "Nu te zien net over Nederlandse grens vanop kruising Maagd van Gent en Kerkenhofdreef". Bericht van 16u34.

Groeten,

Peter

lennartv

Interessant... Gaat het om een vogel die tp is gaan zitten of heeft de vogel gewoon even over de Nederlandse grens gevlogen? Is de vogel überhaupt nog tp? Anders is het waarschijnlijk zinvol om in de auto te springen en er naar toe te crossen!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Rickschonewille

#13464
Citaat van: lennartv op oktober 28, 2011, 16:51:46 PM
Interessant... Gaat het om een vogel die tp is gaan zitten of heeft de vogel gewoon even over de Nederlandse grens gevlogen? Is de vogel überhaupt nog tp? Anders is het waarschijnlijk zinvol om in de auto te springen en er naar toe te crossen!
Het gaat over de vogel die steeds 500m van de Nederlandse grens zat. Schijnbaar jaagt/rust hij nu ook op Nederlands grondgebied. Volgens de melding was hij echt tp op Nederlands grondgebied, dus hij was waarschijnlijk daar aan het rustten ofzo..?

Edit - Rob Sponselee om 28-10 17:08:
Zit nu (Peter Meininger) in hoogspanningsmast ten Z van de weg Biervliet-Philippine langs de Smokkelweg bij een sauna.


HPM

Citaat van: Rickschonewille op oktober 28, 2011, 17:08:25 PM
Citaat van: lennartv op oktober 28, 2011, 16:51:46 PM
Interessant... Gaat het om een vogel die tp is gaan zitten of heeft de vogel gewoon even over de Nederlandse grens gevlogen? Is de vogel überhaupt nog tp? Anders is het waarschijnlijk zinvol om in de auto te springen en er naar toe te crossen!
Het gaat over de vogel die steeds 500m van de Nederlandse grens zat. Schijnbaar jaagt/rust hij nu ook op Nederlands grondgebied. Volgens de melding was hij echt tp op Nederlands grondgebied, dus hij was waarschijnlijk daar aan het rustten ofzo..?

Edit - Rob Sponselee om 28-10 17:08:
Zit nu (Peter Meininger) in hoogspanningsmast ten Z van de weg Biervliet-Philippine langs de Smokkelweg bij een sauna.


Komt dat zien: Peter Meiniger in een hoogspanningsmast!
Herman van der Meer

BramtK

Afkoelen na die sauna, waarschijnlijk.
Groeten,

Bram ter Keurs

lennartv

En het beestje zit alweer in België...
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

frankneijts

Citaat van: lennartv op oktober 28, 2011, 18:05:01 PM
En het beestje zit alweer in België...

Via Belgian Birds een mededeling van een valkenier uit Eeklo (Vlaanderen) dat zijn jonge donkere Giervalk, zònder riempjes en ringen op 15 otober is ontsnapt en tot op heden (nog) niet is teruggevangen........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankneijts op oktober 28, 2011, 18:49:37 PM
Citaat van: lennartv op oktober 28, 2011, 18:05:01 PM
En het beestje zit alweer in België...

Via Belgian Birds een mededeling van een valkenier uit Eeklo (Vlaanderen) dat zijn jonge donkere Giervalk, zònder riempjes en ringen op 15 otober is ontsnapt en tot op heden (nog) niet is teruggevangen........
Betreft uiteraard een Grap
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com