Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

MarcelHaas

#13410
Citaat van: hiskodevries op oktober 25, 2011, 10:58:58 AM
nog een 'nakomertje' http://waarneming.nl/waarneming/view/61407367

En nog een: http://waarneming.nl/waarneming/view/61401343?_popup=1

Het betreft een juveniel mannetje Steppekiekendief welke op 27 september 2011 in het Zwanenwater is gefotografeerd (en hoe!!!) door Fred Koning. Helaas dacht de waarnemer met een vreemde Grauwe Kiek van doen te hebben en 'vergat' ondergetekende te waarschuwen die op dat moment in het Zwanenwater werkzaam was...  >:(  Een blik op het cameraschermpje door mij een aantal dagen later, leidde tot een bijna doodervaring (want bijna verslikt)... Het duurde even voor de foto's digitaal beschikbaar kwamen en we definitieve bevestiging hadden, vandaar dat de waarneming verlaat is doorgegeven. Maar goed, niet dat iemand er nu nog iets aan heeft: voor de statistieken zullen we maar zeggen...

Rikstar

#13411
wijze les om ook tijdens de werkzaamheden goed uit de ogen te kijken naar 'schaarse' vogels.....?  ::)
wel prachtige foto's inderdaad!

Citaat van: MarcelHaas op oktober 25, 2011, 14:10:58 PM
Citaat van: hiskodevries op oktober 25, 2011, 10:58:58 AM
nog een 'nakomertje' http://waarneming.nl/waarneming/view/61407367

En nog een: http://waarneming.nl/waarneming/view/61401343?_popup=1

Het betreft een juveniel mannetje Steppekiekendief welke op 27 september 2011 in het Zwanenwater is gefotografeerd (en hoe!!!) door Fred Koning. Helaas dacht de waarnemer met een vreemde Grauwe Kiek van doen te hebben en 'vergat' ondergetekende te waarschuwen die op dat moment in het Zwanenwater werkzaam was...  >:(  Een blik op het cameraschermpje door mij een aantal dagen later, leidde tot een bijna doodervaring (want bijna verslikt)... Het duurde even voor de foto's digitaal beschikbaar kwamen en we definitieve bevestiging hadden, vandaar dat de waarneming verlaat is doorgegeven. Maar goed, niet dat iemand er nu nog iets aan heeft: voor de statistieken zullen we maar zeggen...
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Certhia op oktober 25, 2011, 12:16:01 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 24, 2011, 15:03:51 PM
Even uitleg:
Tijdens het lopen van de ronde haal je alles uit. Daarna wordt pas geringd en gedetermineerd in de hut. Vermoedelijk is het al doorgegeven voordat de vogel geringd werd zodat vogelaars meer tijd hebben om naar de westkant te komen. Tijdens het ringen worden dan alle kenmerken nagelopen en de biometrie genoteerd.


Ik heb heel wat jaren uithaalervaring en de in het net hangende vogel is doorgaans al gedetermineerd voordat ie überhaupt aangeraakt is dus dat gaat niet op Jeroen. Misschien als je het hebt over moeilijke groepen als Acro's e.d. dat je pas later wat nauwkeuriger kijkt maar SiBoPi is natuurlijk een erg makkelijk te determineren soort in de hand.
Anders gezegd. Alle kenmerken uit de boekjes waren nog niet (ter controle) nagelopen toen deze melding de deur uitging.

Overigens zijn er genoeg ringers die een Siberische Boompieper niet direct in de hand zullen herkennen.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Edwin Schuller

Ik heb de zomertortel/oosterse tortel vanmiddag gezien. Zie deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/61413613 voor details en foto's. Hopelijk helpt het bij de determinatie (ik durf er weinig over te zeggen), maar zolang ik nog geen argumenten heb gezien die pleiten voor de Oosterse laat ik hem maar op Zomertortel staan.
Edwin Schuller

hiskodevries

Citaat van: Edwin Schuller op oktober 25, 2011, 15:46:15 PM
Ik heb de zomertortel/oosterse tortel vanmiddag gezien. Zie deze waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/61413613 voor details en foto's. Hopelijk helpt het bij de determinatie (ik durf er weinig over te zeggen), maar zolang ik nog geen argumenten heb gezien die pleiten voor de Oosterse laat ik hem maar op Zomertortel staan.
lekker in zijn vel zit die niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JandJ

Gister ook al diverse grote groepen (max. 700). Ik hoorde vandaag dat ergens in Duitsland, waar normaalgesproken ongeveer 30.000 kranen zitten, nu 45.000 kraanvogels rondlopen. En de piek ligt gemiddeld minimaal een week later! Met wat leuke oostenwind, kunnen de westelingen er ook wat van meepikken.
Ik denk terug aan vorig jaar: exact 100 vanuit school in Rotterdam. Ook nog diverse groepen gemist die wel door anderen zijn gezien. Maar dat was pas op 30 november pas...
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Max Berlijn

@Rinse als die platen op het net komen van die Giervalk laat even weten ik moet veel sites in de gaten houden en dit topic helpt me prima erbij. Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

migratorius

Citaat van: rinsevdvliet op oktober 25, 2011, 13:01:44 PM
Citaat van: pwolf op oktober 25, 2011, 01:44:40 AM
Citaat van: theomuusse op oktober 24, 2011, 22:55:57 PM
1 reactie nav de giervalk, meer niet: willen de liefhebbers van trektellen niet ook een 'eerlijke' database?
Met alle respect voor elke die-hard die veel uren maakt, dit soort waarnemingen daar heb je zo toch niet veel aan?
gewoon even wachten lijkt mij. Niet iedereen tikt lappen met beschrijvende tekst bij de invoer op trektellen. Zou leuk zijn, is niet echt belangrijk. Belangrijk is dat ze een aardige beschrijving (al dan niet met plaatje) aan de CDNA doen toekomen.
Ik begreep gisteren van Mervyn Roos dat hij foto's heeft van de Giervalk van 23/10 over de Zwolse Hoek (=ketelbrug/kamperhoek). Deze zullen later verschijnen op www.ketelbrug.nl
Vandaag ook weer een Giervalk over de Kamperhoek, zie trektellen.nl

Jan Hein

Rob Halff

Citaat van: migratorius op oktober 25, 2011, 21:52:48 PM
Citaat van: rinsevdvliet op oktober 25, 2011, 13:01:44 PM
Citaat van: pwolf op oktober 25, 2011, 01:44:40 AM
Citaat van: theomuusse op oktober 24, 2011, 22:55:57 PM
1 reactie nav de giervalk, meer niet: willen de liefhebbers van trektellen niet ook een 'eerlijke' database?
Met alle respect voor elke die-hard die veel uren maakt, dit soort waarnemingen daar heb je zo toch niet veel aan?
gewoon even wachten lijkt mij. Niet iedereen tikt lappen met beschrijvende tekst bij de invoer op trektellen. Zou leuk zijn, is niet echt belangrijk. Belangrijk is dat ze een aardige beschrijving (al dan niet met plaatje) aan de CDNA doen toekomen.
Ik begreep gisteren van Mervyn Roos dat hij foto's heeft van de Giervalk van 23/10 over de Zwolse Hoek (=ketelbrug/kamperhoek). Deze zullen later verschijnen op www.ketelbrug.nl
Vandaag ook weer een Giervalk over de Kamperhoek, zie trektellen.nl

Jan Hein

Opmerkelijk, misschien hangt dat beest wel ergens rond daar. Ben benieuwd naar de foto's.....

JandJ

Ik kan niets van de kalanderleeuwerik die gisteren via DBA doorkwam trektellen.nl vinden. Wie wel?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Herman van der Meer


JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Folkert Jan

Citaat van: HPM op oktober 26, 2011, 13:37:50 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 26, 2011, 12:25:15 PM
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=365

Waar staat die Kalander dan?

over de kalander: ovegrenomen van trektellen.nl

Zeer waarschijnlijke Kalander langs. Waanzinnig grote leeuwerik, nog meest lijkend op Veld, maar enorm groot en zwaar, met zware kop, brede vleugels en korte staart. Geen kleuren gezien. Verder een hele rare fitis gevangen met erg lange dunne snavel en p5 even lang (zo niet langer) dan p3 en p4. Riep in zakje een paar keer een heel zacht "djup" of "djoep". Foto's bijgevoegd. Foto van vleugelformule toont duidelijk de zeer lange p5 (goed voor Tjiftjaf), maar geen versmalling op p6 (dus Fitis (?)).
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 26, 2011, 13:57:00 PM
Was ie wel, maar Catricum had vandaag alweer ingevoerd: Juiste link blijft: http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=365&site=0&land=1&taal=1&datum=20111025

Dat is de juiste, maar hij was http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=365 Dat is dus niet houdbaar als het om een bepaalde datum gaat.

[/size][/font][/size][/font]
Herman van der Meer

peterlindenburg

Toch ook maar even hier, in de hoop dat iemand die morgen de kleine klap en /of amerikaanse smient gaat proberen:


ik heb bij de plek van de amerikaanse smient mijn engelstalige collins birdguide op een paaltje gelegd, waar het nu waarschijnlijk nog ligt... Als je het vindt/gevonden heb zou je mij er erg blij mee maken! Het is op de plek waar de autoweg stopt en overgaat in een fietsweg, vlakbij een boerderijtje. Je kunt daar een haaks slootje inkijken, waar de amerikaanse smient al een paar keer  is gezien.

Zie deze waarneming voor de exacte locatie: http://waarneming.nl/waarneming/view/61427446


groet en dank,


Peter

temmie

Over de Blauwstaart: Nu maken er velen een adult vrouw van (en dat zal wel, hij is immers geringd dus men zal het wel weten), maar is dit in het veld ook hard te maken?
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Jarinka

Citaat van: temmie op oktober 26, 2011, 21:39:32 PM
Over de Blauwstaart: Nu maken er velen een adult vrouw van (en dat zal wel, hij is immers geringd dus men zal het wel weten), maar is dit in het veld ook hard te maken?
Ik heb de Blauwstaart van Schiermonnikoog vorige week woensdag gezien, en vanmiddag die van het Hoefijzermeer. Wat me opviel is dat deze vogel een veel blauwere staart heeft dan die van Schier had (dat was meer grijs dan blauw). Zou een individueel verschil kunnen zijn, maar het lijkt me wel logisch dat een adult een blauwere staart heeft.
Groeten, Jarinka Heijink

Wouter van der Ham

Citaat van: Jarinka op oktober 26, 2011, 21:48:32 PM
Citaat van: temmie op oktober 26, 2011, 21:39:32 PM
Over de Blauwstaart: Nu maken er velen een adult vrouw van (en dat zal wel, hij is immers geringd dus men zal het wel weten), maar is dit in het veld ook hard te maken?
Ik heb de Blauwstaart van Schiermonnikoog vorige week woensdag gezien, en vanmiddag die van het Hoefijzermeer. Wat me opviel is dat deze vogel een veel blauwere staart heeft dan die van Schier had (dat was meer grijs dan blauw). Zou een individueel verschil kunnen zijn, maar het lijkt me wel logisch dat een adult een blauwere staart heeft.
Uhm, De vogel van schier had wel degelijk een blauwe staart hoor!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Thijs Fijen

Citaat van: temmie op oktober 26, 2011, 21:39:32 PM
Over de Blauwstaart: Nu maken er velen een adult vrouw van (en dat zal wel, hij is immers geringd dus men zal het wel weten), maar is dit in het veld ook hard te maken?

Ja hoor, geen ruicontrast in de grote dekveren, geen lichte topjes aan de dekveren en meer afgeronde staartpennen dan spitse pennen.. (zoals bij praktisch elke zanger..)
Thijs Fijen

Jarinka

Citaat van: wouteren3 op oktober 26, 2011, 21:55:39 PM
Citaat van: Jarinka op oktober 26, 2011, 21:48:32 PM
Citaat van: temmie op oktober 26, 2011, 21:39:32 PM
Over de Blauwstaart: Nu maken er velen een adult vrouw van (en dat zal wel, hij is immers geringd dus men zal het wel weten), maar is dit in het veld ook hard te maken?
Ik heb de Blauwstaart van Schiermonnikoog vorige week woensdag gezien, en vanmiddag die van het Hoefijzermeer. Wat me opviel is dat deze vogel een veel blauwere staart heeft dan die van Schier had (dat was meer grijs dan blauw). Zou een individueel verschil kunnen zijn, maar het lijkt me wel logisch dat een adult een blauwere staart heeft.
Uhm, De vogel van schier had wel degelijk een blauwe staart hoor!
Klopt, maar stukken minder opvallend dan die van het Hoefijzermeer.
Groeten, Jarinka Heijink

temmie

Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

frankneijts

Citaat van: Jarinka op oktober 26, 2011, 21:48:32 PM
Citaat van: temmie op oktober 26, 2011, 21:39:32 PM
Over de Blauwstaart: Nu maken er velen een adult vrouw van (en dat zal wel, hij is immers geringd dus men zal het wel weten), maar is dit in het veld ook hard te maken?
Ik heb de Blauwstaart van Schiermonnikoog vorige week woensdag gezien, en vanmiddag die van het Hoefijzermeer. Wat me opviel is dat deze vogel een veel blauwere staart heeft dan die van Schier had (dat was meer grijs dan blauw). Zou een individueel verschil kunnen zijn, maar het lijkt me wel logisch dat een adult een blauwere staart heeft.

Volgens de 'van Duivendijk' hebben juist (adulte en 1e w) wijfjes een "dull blue" staart en zelfs bij 1e w mannetjes is-t-ie "generally deeper blue"
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Danny katerbarg

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Jeroen Nagtegaal

Kan zijn dat het nog te vroeg is, maar hierbij moet ik toch denken aan Bruine/Raddes: http://waarneming.nl/waarneming/view/61427171?_popup=1
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Certhia