Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: temmie op oktober 23, 2011, 23:20:58 PM
Citaat van: Norman op oktober 23, 2011, 22:34:37 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 23, 2011, 22:03:37 PM
Niet iedereen heeft wat met twitchers... Ik blijf me verbazen over de verbazing dat soms iets verlaat, beperkt of later wordt doorgegeven.

Inderdaad, ik ken trektellers die je echt enthousiaster krijgt met 10.000 "doodordinaire" vinken op een dag dan met een Giervalk.
Zoals eerder vermeld. Verschillende vogelaars kunnen verschillende wijzen hebben van het uitvoeren van hun hobby en worden dus om verschillende zaken enthousiast.


Niet akkoord. Als je een Giervalk ingeeft in trektellen, moet je dat ook onderbouwen. Wie A zegt, moet ook B zeggen. Anders hou je die Giervalk lekker voor jezelf.
In ieder geval; ik weet niet wie de waarnemers zijn en waarom ze geen extra info geven, maar er wordt hier alvast door enkele 'advocaten' beargumenteerd waarom ze precies die info achterhouden (alsof jullie de gedachten van de tellers kunnen raden?). Lijkt me nogal bevooroordeeld/vooringenomen.

Ze hadden er best wat info bij mogen zetten maar waarom zouden ze die Giervalk voor zichzelf moeten houden?  Omdat er anders een paar mensen jaloers worden? Dan kunnen ze ook wel die 18000 Vinken voor zichzelf houden omdat een paar mensen daar niet in geintereseerd zijn.


Herman van der Meer

Corstiaan Beeke

Citaat van: temmie op oktober 23, 2011, 23:20:58 PM
Citaat van: Norman op oktober 23, 2011, 22:34:37 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 23, 2011, 22:03:37 PM
Niet iedereen heeft wat met twitchers... Ik blijf me verbazen over de verbazing dat soms iets verlaat, beperkt of later wordt doorgegeven.

Inderdaad, ik ken trektellers die je echt enthousiaster krijgt met 10.000 "doodordinaire" vinken op een dag dan met een Giervalk.
Zoals eerder vermeld. Verschillende vogelaars kunnen verschillende wijzen hebben van het uitvoeren van hun hobby en worden dus om verschillende zaken enthousiast.

Niet akkoord. Als je een Giervalk ingeeft in trektellen, moet je dat ook onderbouwen. Wie A zegt, moet ook B zeggen. Anders hou je die Giervalk lekker voor jezelf.
In ieder geval; ik weet niet wie de waarnemers zijn en waarom ze geen extra info geven, maar er wordt hier alvast door enkele 'advocaten' beargumenteerd waarom ze precies die info achterhouden (alsof jullie de gedachten van de tellers kunnen raden?). Lijkt me nogal bevooroordeeld/vooringenomen.


Blijft toch lastig hoor, zo'n discussie. Niemand hoeft iets hè... Ik ben ook erg voor meer details toevoegen. Als regio-admin van Zeeland (en het Deltagebied) check ik dagelijks bijzondere waarnemingen voor deze regio's. Ik ben nogal wantrouwend (geworden) t.o.v. van veel ingevoerde waarnemingen van een schaarse of zeldzame soort die door slechts één waarnemer worden ingevoerd zonder extra informatie. Heel vaak blijkt dat terecht te zijn (want te makkelijk wordt een gewone soort over het hoofd gezien), maar soms krijg ik ook het deksel op de neus en blijkt er een dag later wel degelijk een (vul maar in) te zitten... Dus: extra info: heel graag, maar verplichten kun je niemand iets... Een (klein?) deel van twitchend NL is de laatste tijd bovendien wel heel erg veeleisend geworden. Dingen als: Had de waarnemer die soort niet meteen kunnen doorgeven? Of: waar blijven die foto's? Een beetje 'We want it all and we want it now'...

Groet, Corstiaan

gerdwichers8

Komt inderdaad een beetje aanmatigend over. Ik vind daarentegen de insinuatie  erg fantasierijk dat dergelijke telposten niet een zeer degelijke verantwoording hebben naar zichzelf en/of naar genen die ze niet alleen voor neuswijze coereurs hoeven aan te zien maar als mensen met expertise.




Het gaat niet op: "als het niets is" maar veel meer: "als het eenvoudig is". Als het "niets" is dan is er ook geen introverte beleving. Als het "eenvoudig" is, kan introvert zeer vergaand verantwoording aanwezig zijn, die niet zozeer "Het AD" op het oog had, maar veelmeer..nou gewoon..een Mega!

HPM

Citaat van: Corstiaan op oktober 23, 2011, 23:43:08 PM
Citaat van: temmie op oktober 23, 2011, 23:20:58 PM
Citaat van: Norman op oktober 23, 2011, 22:34:37 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 23, 2011, 22:03:37 PM
Niet iedereen heeft wat met twitchers... Ik blijf me verbazen over de verbazing dat soms iets verlaat, beperkt of later wordt doorgegeven.

Inderdaad, ik ken trektellers die je echt enthousiaster krijgt met 10.000 "doodordinaire" vinken op een dag dan met een Giervalk.
Zoals eerder vermeld. Verschillende vogelaars kunnen verschillende wijzen hebben van het uitvoeren van hun hobby en worden dus om verschillende zaken enthousiast.

Niet akkoord. Als je een Giervalk ingeeft in trektellen, moet je dat ook onderbouwen. Wie A zegt, moet ook B zeggen. Anders hou je die Giervalk lekker voor jezelf.
In ieder geval; ik weet niet wie de waarnemers zijn en waarom ze geen extra info geven, maar er wordt hier alvast door enkele 'advocaten' beargumenteerd waarom ze precies die info achterhouden (alsof jullie de gedachten van de tellers kunnen raden?). Lijkt me nogal bevooroordeeld/vooringenomen.


Blijft toch lastig hoor, zo'n discussie. Niemand hoeft iets hè... Ik ben ook erg voor meer details toevoegen. Als regio-admin van Zeeland (en het Deltagebied) check ik dagelijks bijzondere waarnemingen voor deze regio's. Ik ben nogal wantrouwend (geworden) t.o.v. van veel ingevoerde waarnemingen van een schaarse of zeldzame soort die door slechts één waarnemer worden ingevoerd zonder extra informatie. Heel vaak blijkt dat terecht te zijn (want te makkelijk wordt een gewone soort over het hoofd gezien), maar soms krijg ik ook het deksel op de neus en blijkt er een dag later wel degelijk een (vul maar in) te zitten... Dus: extra info: heel graag, maar verplichten kun je niemand iets... Een (klein?) deel van twitchend NL is de laatste tijd bovendien wel heel erg veeleisend geworden. Dingen als: Had de waarnemer die soort niet meteen kunnen doorgeven? Of: waar blijven die foto's? Een beetje 'We want it all and we want it now'...

Groet, Corstiaan

Bij die Giervalk gaat het natuurlijk niet om een eenmanswaarneming en het zijn mensen die best weten hoe met dergelijk zeldzaamheden om te gaan.
Herman van der Meer

temmie

In de wetenschap dat hybriden Giervalk x Saker (en andere) verbazingwekkend goed op zuivere Giervalk kunnen lijken, is een goede onderbouwing wenselijk van de waarnemers. Ik weet dat het niet de minste zijn, en ze hoeven hun onderbouwing niet per sé naar de buitenwereld te geven (het is mij absoluut niet te doen ifv de twitchers), maar trektellen heeft het hen gemakkelijk gemaakt om foto's en details toe te voegen. Als ze een zekere Gier hebben, zijn dus foto's zeer wenselijk, of uitstekende waarnemingsomstandigheden + beschrijving, al is het maar voor henzelf. Anders kan zoiets onterecht de database in. 

Ik ben dus niet akkoord dat de waarneming gelijk 'goed' is omdat het over ervaren mensen gaat. Kijk nog eens naar bvb. deze discussie over jagers: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=165858.0
Zelfs de beste missen, en informatie delen werkt zelfcorrigerend. Informatie niet verspreiden bij zulke soorten is ergens een gemiste kans.

Mochten de waarnemers denken (zoals sommigen hier ter verdediging oproepen) dat zij het wel best weten, kan het dus zomaar gebeuren dat ze zichzelf overschatten.

Dat er enkel 'Giervalk' staat, zonder meer, is dus op zijn minst 'merkwaardig'. Geen waarde oordeel (want geen van de waarnemers is hier aan het woord geweest), wel 'merkwaardig'. Ikzelf heb ook al een Giervalk geclaimd:
http://waarneming.nl/waarneming/view/51085262 , dus ik weet best wel hoe lastig het kan zijn ;)
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

Timo Roeke


jaapbird

die staat dacht ik los van of je wel of niet wat wil doorgeven als je wat ziet. Doe dan een apart topic

Certhia

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=35816&page=1


Zeer waarschijnlijk??
Gevangen maar determinatie lastig?? Lijkt me raar. Dat zie je toch al als zo'n beest in t net hangt.

Jeroen Nagtegaal

Even uitleg:
Tijdens het lopen van de ronde haal je alles uit. Daarna wordt pas geringd en gedetermineerd in de hut. Vermoedelijk is het al doorgegeven voordat de vogel geringd werd zodat vogelaars meer tijd hebben om naar de westkant te komen. Tijdens het ringen worden dan alle kenmerken nagelopen en de biometrie genoteerd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

hiskodevries

bij dit soort gevallen wordt de beslissing door de cdna genomen, vermits de peopletjes van die telpost het geval indienen, zonee dan telt die verder niet mee voor de nederlandse avifauna
(idem voor die stepppekiek)
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Danny katerbarg

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Gert Ottens

#13392
Citaat van: wouteren3 op oktober 24, 2011, 17:05:28 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/61398921?_popup=1
Oosterse Tortel!!
Er gaat nu iemand zoeken, maar het is nogal een onoverzichtelijke wijk (dicht op elkaar gebouwde huizen, veel schuttingen e.d.). Wordt vervolgd.

hiskodevries

uh, je weet waar die gezien is dus.....
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Johan Buckens

De buitenste grote en middelste dekveren zijn bij deze vogel licht blauwgrijs: Zomertortel dus.

groet,
Johan

Gert Ottens

Citaat van: Johan Buckens op oktober 24, 2011, 17:52:18 PM
De buitenste grote en middelste dekveren zijn bij deze vogel licht blauwgrijs: Zomertortel dus.

groet,
Johan
Inderdaad (ook de witte buik spreekt tegen Oosterse Tortel).
De vogel was zojuist niet t.p. Vanavond zal de waarnemer meer foto's uploaden, maar eigenlijk is al duidelijk dat het geen Oosterse Tortel kan zijn.

Bram Rijksen

Als ik wat meer tijd had besteed aan het bekijken van de foto ipv het bekijken van de Tomtom had ik een betere besteding van m'n namiddag gekozen, maar da's achteraf geklets.. Nu zonder resultaat gezocht tussen 17.45 en 18.50; er zaten aardig wat tuto's die naar mijn idee ook een slaapplaats hier hadden ingericht. In het snel slechter wordend licht nog een aantal tortels ongedetermineerd moeten laten, maar voor de believers: de ochtend lijkt me het meest kansrijk.

carel

http://waarneming.nl/waarneming/view/61406775


volgens mij zie ik een mooi rood ringetje aan zijn poot op de bovenste foto
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Suzie

Dat meende ik ook al te zien ja! Op de andere foto's zijn de poten helaas niet goed te zien..
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Steven Wytema

Citaat van: jandj op oktober 24, 2011, 22:39:15 PM
Hmm...
Even tussendoor: http://waarneming.nl/waarneming/view/61407367
ik zag m ook al langskomen maar kan er even niks van bakken... nog eerder een arend?


Daarnaast lijkt het overigens ook alsof de Grote Geelpoot niet weg is geweest:
http://waarneming.nl/waarneming/view/61397257
Steven Wytema


theomuusse

1 reactie nav de giervalk, meer niet: willen de liefhebbers van trektellen niet ook een 'eerlijke' database?
Met alle respect voor elke die-hard die veel uren maakt, dit soort waarnemingen daar heb je zo toch niet veel aan?

Theo

JandJ

#13402
Citaat van: Steven Wytema op oktober 24, 2011, 22:51:23 PM
Daarnaast lijkt het overigens ook alsof de Grote Geelpoot niet weg is geweest:
http://waarneming.nl/waarneming/view/61397257

Langer dan een jaar.

Citaat van: jandj op oktober 24, 2011, 22:39:15 PM
Even tussendoor: http://waarneming.nl/waarneming/view/61407367
Verhaaltje en crop van foto toegevoegd.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

pwolf

Citaat van: theomuusse op oktober 24, 2011, 22:55:57 PM
1 reactie nav de giervalk, meer niet: willen de liefhebbers van trektellen niet ook een 'eerlijke' database?
Met alle respect voor elke die-hard die veel uren maakt, dit soort waarnemingen daar heb je zo toch niet veel aan?

Theo

gewoon even wachten lijkt mij. Niet iedereen tikt lappen met beschrijvende tekst bij de invoer op trektellen. Zou leuk zijn, is niet echt belangrijk. Belangrijk is dat ze een aardige beschrijving (al dan niet met plaatje) aan de CDNA doen toekomen.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0


Certhia

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op oktober 24, 2011, 15:03:51 PM
Even uitleg:
Tijdens het lopen van de ronde haal je alles uit. Daarna wordt pas geringd en gedetermineerd in de hut. Vermoedelijk is het al doorgegeven voordat de vogel geringd werd zodat vogelaars meer tijd hebben om naar de westkant te komen. Tijdens het ringen worden dan alle kenmerken nagelopen en de biometrie genoteerd.


Ik heb heel wat jaren uithaalervaring en de in het net hangende vogel is doorgaans al gedetermineerd voordat ie überhaupt aangeraakt is dus dat gaat niet op Jeroen. Misschien als je het hebt over moeilijke groepen als Acro's e.d. dat je pas later wat nauwkeuriger kijkt maar SiBoPi is natuurlijk een erg makkelijk te determineren soort in de hand.

gerdwichers8

Misschien moesten ze inderdaad de determinatie maar laten voor wat het is en er direct een ring om doen, wat jij Marc.

Certhia

Citaat van: gerdwichers8 op oktober 25, 2011, 12:40:52 PM
Misschien moesten ze inderdaad de determinatie maar laten voor wat het is en er direct een ring om doen, wat jij Marc.


Lijkt me een plan Gerd.

rinsevdvliet

Citaat van: pwolf op oktober 25, 2011, 01:44:40 AM
Citaat van: theomuusse op oktober 24, 2011, 22:55:57 PM
1 reactie nav de giervalk, meer niet: willen de liefhebbers van trektellen niet ook een 'eerlijke' database?
Met alle respect voor elke die-hard die veel uren maakt, dit soort waarnemingen daar heb je zo toch niet veel aan?

Theo

gewoon even wachten lijkt mij. Niet iedereen tikt lappen met beschrijvende tekst bij de invoer op trektellen. Zou leuk zijn, is niet echt belangrijk. Belangrijk is dat ze een aardige beschrijving (al dan niet met plaatje) aan de CDNA doen toekomen.

groeten, pim


Ik begreep gisteren van Mervyn Roos dat hij foto's heeft van de Giervalk van 23/10 over de Zwolse Hoek (=ketelbrug/kamperhoek). Deze zullen later verschijnen op www.ketelbrug.nl

Ben zelf overigens net zo benieuwd naar foto's van de Grauwe Franjes van 23/10 (2) en 24/10 (2), als die er zijn natuurlijk.

Mvg,
Rinse van der Vliet