Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

Er moet een nacht tussen vangst en veldwaarneming zitten. Houd in dit geval in dat de vogel morgenochtend telbaar is mits de vogel niet opnieuw gevangen is. Ps correct me if am wrong!,
August van Rijn

Nella

Dank allemaal voor de info. Het is me nu een stuk duidelijker!
Met vriendelijke groet,
Nel Bekema


Bas vd Burg

Citaat van: August op oktober 20, 2011, 23:50:04 PM
Er moet een nacht tussen vangst en veldwaarneming zitten. Houd in dit geval in dat de vogel morgenochtend telbaar is mits de vogel niet opnieuw gevangen is. Ps correct me if am wrong!,

Zie voor de "telregel" na vangst elders in dit topic, pagina 367, reactie #11007:
Citaat van: Ben Gaxiola op mei 06, 2011, 18:05:49 PM
Enno Ebels op de DBsite: "De telregels zijn al lang geleden (begintijd Club 450 io) aangepast om te voorkomen dat wel/niet vangen een instrument zou kunnen worden om lijstbelangen te beïnvloeden (snel 'wegvangen' om telbaarheid te blokkeren). De regel is nu inderdaad dat een vogel die in het veld ontdekt is en even wordt gevangen voor onderzoek direct NA VRIJLATING weer telbaar is. De 24-uur regel bestaat sowieso al lang niet meer niet meer. Voor vogels die in het net ontdekt zijn geldt dat ze telbaar zijn nadat er een nacht is verstreken tussen vangst en waarneming in het veld. Deze regel is vooral bedoeld om te voorkomen dat er ongewenste druk (letterlijk en figuurlijk) op ringbanen en ringers ontstaat om twitchers toe te laten om zeldzaamheden in de hand of kort na vrijlating te zien te krijgen. Ook is hiervoor de regel ingevoerd dat een gevangen zeldzaamheid iets verplaatst mag worden zodat deze buiten de (niet vrij-toegankelijke) ringbaan terecht komt en vogelaars dus zonder problemen de volgende ochtend kunnen gaan zoeken."
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Folkert Jan

Mogelijke mongoolse pieper zuidpier. Geluid opgenomen. (DBA)
voor een grote pieper gaan rijden zou best zuur zijn, is er iemand die Roy goed kent en zou kunnen vragen wanneer hij het geluid online gaat zetten?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Corstiaan Beeke

Citaat van: garryb op oktober 20, 2011, 20:49:54 PM
Dan beleef je er toch 50% te weinig aan ... (die BlaSta bedoel ik dan he!)  ;)

He bah Garry, da's wel weer een hele lelijke afkorting voor zo'n mooi beest. Afkorten op deze manier heeft wel heel weinig zin (zelfde aantal lettergrepen) en Blauwstaart is ook niet zo'n hele lange naam)...

Max Berlijn

@August en Bas,
Volgens mij moet je zelf uitmaken wat je telt. Die telregels worden volgens mij al jaren niet meer nageleefd en onze slechte contacten met de meeste ringbanen maken dat ook tot op heden overbodig. Enkele twitchers hebben soorten in de hand gezien en kort na vrijlating in het veld (Steenortolaan) maar hebben op eigen initiatief deze soorten nooit telbaar opgevoerd in de DB ranking. Ik ben wel eens benieuwd als dat wel gaat gebeuren met soorten van enige importantie (waarbij die waarnemer/twitcher de enige is die bij zo'n vangst aanwezig is) maar goed er zijn nu zelfs waarnemers die niet nader geidentificeerde vogels naast melkpakken tellen, ik vraag me af wat erger is...
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

RasManen

Mij lijkt een Steenortolaan best van enige importantie Max :)

Wim
Wim Nap

HPM

Citaat van: rnbflavour op oktober 21, 2011, 08:48:50 AM
Mogelijke mongoolse pieper zuidpier. Geluid opgenomen. (DBA)
voor een grote pieper gaan rijden zou best zuur zijn, is er iemand die Roy goed kent en zou kunnen vragen wanneer hij het geluid online gaat zetten?

Het is pas best zuur als je als rijder niet gaat rijden voor een Mongoolse Pieper omdat het wel eens een zeldzame Grote Pieper zou kunnen zijn.
Herman van der Meer

Norman

Citaat van: rnbflavour op oktober 21, 2011, 08:48:50 AM
Mogelijke mongoolse pieper zuidpier. Geluid opgenomen. (DBA)
voor een grote pieper gaan rijden zou best zuur zijn, is er iemand die Roy goed kent en zou kunnen vragen wanneer hij het geluid online gaat zetten?

Zie DBA:

inmiddels in auto opnames beluisterd; vogel waarschijnlijk toch Grote Pieper

Roy Slaterus heeft ook een site betreft zijn local patch. Zuidpier
Word niet meer dagelijks bijgehouden, maar regelmatig de moeite om even te kijken.

jelmerpoelstra

Citaat van: Rob Halff op oktober 20, 2011, 22:30:58 PM
Dat er bizar weinig mensen waren verbaasd me niks na het langdurig verblijf van de Awd vogel in 2007, een twitchbaar geval op Schier in okt-nov 2008 én vorig jaar wederom een twitchbaar geval op Schier. Deze vogel zat er zelfs een maand!

Hier klopt het een en ander niet aan, volgens mij. De Schier vogel van '08 werd meermalen op het Groene Glop gevangen, en is op 8/11 op de gok gezocht en gevonden door een drietal vogelaars, maar daarna niet meer gezien ondanks een zoekactie de volgende dag. De Schier vogel van '10 is alleen door de ontdekkers gezien en raakte onmiddellijk kwijt. Oftewel deze gevallen waren zeer beperkt resp. geheel niet niet twitchbaar. Je zegt ook nog dat die Schier vogel van '10 er een maand heeft gezeten: zo staat dit hier idd, maar dat lijkt me een fout van de site?!

Max Berlijn

Weet iemand iets van de Blauwstaart na 13.12 (laatste invoering nu)? Ik begreep dat de vogel een andere plek had opgezocht. Ik heb wel interesse morgen ochtend vandaar. Thx, Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

lennartv

Enige extra info van de blauwstaart zou inderdaad geen kwaad kunnen. Ik ben ook van plan er morgen heen te gaan.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Cygnus

#13332
Citaat van: ed_veling op oktober 19, 2011, 23:43:30 PM
De Bastaardarend Tönn is zaterdag 15 oktober 2011 over ons land getrokken, binnenkomend over de Hamert en verder over Eindhoven door, richting Leuven (België).
Zie: http://birdmap.5dvision.ee/index.php?lang=en
en
http://waarnemingen.be/waarneming/view/61248825
en de discussie:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=18073.6030

Ed Veling

De gepubliceerde kaart laat de route zien van de vogel, hier zijn echter wel kanttekeningen bij te plaatsen. Het is niet noodzakelijkerwijs de door de vogel afgelegde route. De enige zekere plekken waar de vogel daadwerkelijk is geweest zijn de plekken waar een knik in een lijn zit, dat zijn namelijk de punten waar de vogel gemeten is. Op Nederlands grondgebied is er slechts 1 knik, namelijk in (of boven) het bos ten noordoosten van Gerven in Noord-Brabant. Daar is de vogel dus met zekerheid geweest, vermoedelijk op 15 oktober, maar dat is wel na te vragen. M.i. kan op basis van die meting dit "geval" door het CDNA worden aanvaard. De laatste plek in Duitsland waar de vogel met zekerheid heeft gezeten is een bos ten westen van Xanten. De eerste plek na Nederland is een meting bij Testelt ten noordwesten van Diest in Belgie. Hoe de vogel precies gevlogen is tussen Xanten en Gerven en tussen Gerven en Testelt is dus niet bekend.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


Rene Janssen

René Janssen

Folkert Jan

Piep van citroenkwik = oostelijke gele kwik.
Misschien verstandig om
Volgende keer te piepen onder: zeldzame soort niet op lijst. Mensen die citroenkwik niet in de alertlijst hebben krijgen de melding nu niet direct.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rickschonewille

Citaat van: rnbflavour op oktober 22, 2011, 11:21:55 AM
Piep van citroenkwik = oostelijke gele kwik.
Misschien verstandig om
Volgende keer te piepen onder: zeldzame soort niet op lijst. Mensen die citroenkwik niet in de alertlijst hebben krijgen de melding nu niet direct.

Niet handiger om gewoon Oostelijke Gele Kwikstaart spec. aan te maken?

Folkert Jan

Citaat van: Rickschonewille op oktober 22, 2011, 11:58:05 AM
Citaat van: rnbflavour op oktober 22, 2011, 11:21:55 AM
Piep van citroenkwik = oostelijke gele kwik.
Misschien verstandig om
Volgende keer te piepen onder: zeldzame soort niet op lijst. Mensen die citroenkwik niet in de alertlijst hebben krijgen de melding nu niet direct.

Niet handiger om gewoon Oostelijke Gele Kwikstaart spec. aan te maken?

In dit geval zeker, maar voor in de toekomst als je een soort niet kunt vinden.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

J_apie

Zojuist (half 1)  een arend/gier overvliegend net ten westen van Oostburg (zeeuws-vlaanderen) richting zuid. Zeer grote roofvogel, helaas geen kijker en geen tijd om er achteraan te gaan. Misschien iemand anders die in de buurt is...

Groeten Jaap Kolijn

Alwin van Lubeck

Mvg,
Alwin van Lubeck

hiskodevries

Citaat van: rnbflavour op oktober 22, 2011, 12:00:05 PM
Citaat van: Rickschonewille op oktober 22, 2011, 11:58:05 AM
Citaat van: rnbflavour op oktober 22, 2011, 11:21:55 AM
Piep van citroenkwik = oostelijke gele kwik.
Misschien verstandig om
Volgende keer te piepen onder: zeldzame soort niet op lijst. Mensen die citroenkwik niet in de alertlijst hebben krijgen de melding nu niet direct.

Niet handiger om gewoon Oostelijke Gele Kwikstaart spec. aan te maken?


In dit geval zeker, maar voor in de toekomst als je een soort niet kunt vinden.
laat maar doorkomen http://waarneming.nl/soort/view/79300
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0



Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


lennartv

 :o :o  Dat had wel wat eerder doorgegeven mogen worden! Hopelijk blijft ie tot maandag zitten!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Guus Peterse

Leuke voor de niet-Vlielandgangers die zich zaten te verbijten dat ze daar nu een Radde's hebben die er vorige week nog niet zat.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gerard Troost

Citaat van: lennartv op oktober 22, 2011, 19:18:53 PM
:o :o  Dat had wel wat eerder doorgegeven mogen worden! Hopelijk blijft ie tot maandag zitten!
Hoe kun je nu iets eerder doorgeven als je iets niet eerder waarneemt?  :rolleye:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

lennartv

Dat kan inderdaad niet. Ik bedoelde ook meer te zeggen dat ik het dus jammer vind dat hij zo laat ontdekt werd. Maar morgen (en overmorgen) is er weer een dag ;)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

gerdwichers8

Citaat van: guusp op oktober 22, 2011, 19:52:17 PM
Leuke voor de niet-Vlielandgangers die zich zaten te verbijten dat ze daar nu een Radde's hebben die er vorige week nog niet zat.


??? heb toch geen enkele zin om je vuist te ballen over een zaak, terwijl je handen open moeten om je eigen ding aan te nemen!


Ook thuis  een Goedenavond!