Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

Citaat van: frankw op september 20, 2011, 15:38:12 PM
Moeten we nu ook al twitter gaan volgen? Of stond ie ook direct op DBA?
Er zijn vele wegen die naar DBA leiden .......
Wietze Janse

peterlindenburg

Ik zag hem in mijn twitter-timeline verschijnen en een paar minuten later kwam de piep

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

meeuwissen

#12843
Juveniele Steppekiekendief in de Anjumer-Lioessenser polder nog steeds jagend en rustend, gezien rond 13:00uur op de kwelder en later vechtend met Zwarte kraaien boven dijk en polder.
Deze Steppekiek geraakt regelmatig in gevecht met torenvalken. Christiaan plaatste een fraaie fotoserie op waarneming.nl waarbij je ziet dat eerst de torenvalk een muis heeft, maar later de Steppekiek. Zo'n serie heb ik in het weekend ook gemaakt van Steppekiek versus Torenvalk. Tenslotte vliegt Steppekiek met muis weg. Ook elders in Nederland krijgen Steppekieken het aan de stok met Torenvalken.
Weet een van jullie wellicht of het bekend is dat Steppekieken parasiteren op Torenvalken? Het lijkt er wel op, maar is misschien een voorbarige conclusie?
Wie heeft dit vaker gezien?
Groet
Guido

UtrechtsVogelNet

Ik zag bij Rosmalen een week of 2 terug wel dat 1 Torenvalk fanatiek achter een van beide Steppekieken aanging (geen prooi in het geding toen). Ik heb er van ver een paar plaatjes van kunnen maken maar die zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Ik was wel verrast dat de Torenvalk zo fanatiek was, dus wellicht dat-ie ook al ervaren had dat de Steppe een fijne conculega is?

Gr, Phil

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


JandJ

Ja dat klopt, maar ik vergat te vermelden dat het volgend mij een marmereend is. (sorry)
krooneend heeft een scherpere rand tussen de 'bovenkop' en de wangen én deze is wat gevlekt op de flanken en rug. Ook hebben krooneenden altijd een rode punt aan de snavel terwijl deze geheel zwart is.

Het was geen vraag wat het was, want ik zie er 'gewoon' een marmereend in, dáárom de post in dit topic. sorry voor de verwarring.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

J_apie

Zojuist terug van de Autrichepolder, Westdorpe. Vanaf ongeveer kwart voor 5 tot kwart voor 6 heeft Corstiaan Beeke het gebied helemaal bekeken. Vanaf half zes tot half acht heb ik zelf heel het gebied gedaan maar helaas geen spoor van de Blonde Ruiter. O.a. aanwezig waren 5 krombekken, 5 kleine strandloper. Had het idee dat er behoorlijk wat verloop was in de stelten... Af en toe maar 2 kleine strandlopers te zien en een half uur later ineens 5 bij elkaar. In ieder geval genoeg goede vegetatie voor Blonde Ruiter maar soms ook behoorlijk lang dus kan best nog aanwezig zijn. Helaas! Morgen nog maar eens langs....

Groeten Jaap Kolijn

Gideon Vreeman

#12849
Witkopstaartmees? kop lijkt een bruine zweem te hebben...

http://amersfoort.waarneming.nl/waarneming/view/56876906
Gideon Vreeman

RasManen

Citaat van: Gideon Vreeman op september 21, 2011, 09:59:26 AM
Witkopstaartmees? kop lijkt een bruine zweem te hebben...

http://amersfoort.waarneming.nl/waarneming/view/56876906

Ja, da's niet goed voor Witkop idd., dus Witkoppige
Wim Nap

woen

Groeten,

Jeroen

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

GijsB

Gaat wel lekker met die steppe soorten
Wanneer komt die steppehoen nou toch eens lang
Gijs

HPM

Hierbij een kaartje van een een leuke Vorkstaartmeeuw langs de Zuid-Hollandse kust, met waarnemingen in Katwijk, Scheveningen - Pier, Scheveningen - Haven en Kijkduin. Er is ook nog een waarneming van Terschelling, maar gezien de tijd is het onwaarschijnlijk dat het om dezelfde gaat.

Herman van der Meer

Guus Peterse

Heeft nogal getreuzeld tussen pretpier en haven blijkbaar.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Theovanv

Citaat van: HPM op september 22, 2011, 19:42:02 PM
Hierbij een kaartje van een een leuke Vorkstaartmeeuw langs de Zuid-Hollandse kust, met waarnemingen in Katwijk, Scheveningen - Pier, Scheveningen - Haven en Kijkduin. Er is ook nog een waarneming van Terschelling, maar gezien de tijd is het onwaarschijnlijk dat het om dezelfde gaat.
Ik mocht deze waarnemen vanaf Katwijk Savoy, prachtige vogel. Apart idd, zoals Guus zegt, dat hij een tijdje is blijven hangen bij Scheveningen, want bij ons vloog hij hard/strak door.
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op september 23, 2011, 00:51:23 AM
Citaat van: HPM op september 22, 2011, 19:42:02 PM
Hierbij een kaartje van een een leuke Vorkstaartmeeuw langs de Zuid-Hollandse kust, met waarnemingen in Katwijk, Scheveningen - Pier, Scheveningen - Haven en Kijkduin. Er is ook nog een waarneming van Terschelling, maar gezien de tijd is het onwaarschijnlijk dat het om dezelfde gaat.
Ik mocht deze waarnemen vanaf Katwijk Savoy, prachtige vogel. Apart idd, zoals Guus zegt, dat hij een tijdje is blijven hangen bij Scheveningen, want bij ons vloog hij hard/strak door.

31, 7 en 37 kilometer per uur, met een 'tegen'wind van ongeveer 25 km/u. Hij zal in Scheveningen wel een gebakken visje zijn gaan eten.
Overigens staat die van 11:43 in Waarneming voor Kijkduin en in Trektellen voor de Vulkaan vermeld, met dezelfde waarnemer. Voor de snelheid maakt dat aardig wat uit want die zou in het laatste stuk dan 27 km/u geweest zijn.

Herman van der Meer

Pim

Reactie van waarnemer op waarneming van Amerikaanse smient in OVP en dat klinkt redelijk goed. (Wel enkele dagen terug overigens)

http://waarneming.nl/waarneming/view/57012236

Dus leuk om i.i.g. in de gaten te houden.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Folkert Jan

Citaat van: Pim op september 23, 2011, 13:36:09 PM
Reactie van waarnemer op waarneming van Amerikaanse smient in OVP en dat klinkt redelijk goed. (Wel enkele dagen terug overigens)

http://waarneming.nl/waarneming/view/57012236

Dus leuk om i.i.g. in de gaten te houden.

Sluit hybride zeker niet uit.
Mogelijk even navraag doen naar de algehele kleur? Rossig vs grijs?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Gert Ottens

Citaat van: rnbflavour op september 23, 2011, 14:34:43 PM
Citaat van: Pim op september 23, 2011, 13:36:09 PM
Reactie van waarnemer op waarneming van Amerikaanse smient in OVP en dat klinkt redelijk goed. (Wel enkele dagen terug overigens)

http://waarneming.nl/waarneming/view/57012236

Dus leuk om i.i.g. in de gaten te houden.

Sluit hybride zeker niet uit.
Mogelijk even navraag doen naar de algehele kleur? Rossig vs grijs?

Al sluit dat een hybride met Chileense Smient ook niet uit. Goede beschrijving en/of foto's lijken me het meeste soelaas bieden.

frankmeer

#12861
Citaat van: HPM op september 22, 2011, 19:42:02 PM
Hierbij een kaartje van een een leuke Vorkstaartmeeuw langs de Zuid-Hollandse kust, ...

Helemaal geen leuke Vorkstaartmeeuw..!  >:( Beest op 12 min. gemist...  :)
Frank van der Meer

peterlindenburg

Citaat van: frankmeer op september 23, 2011, 16:46:23 PM


Helemaal geen leuke Vorkstaartmeeuw..!  >:( Beest op 12 min. gemist...  :)


dat hoeft toch niet iedereen te weten? dit topic gaat over zeldzaamheden in NL, ik, en velen met mij, check het vaak om te kijken of er nog nieuws is over zeldzame soorten in NL. Dit soort berichten horen meer thuis op facebook of twitter mijns inziens.
Oproep in het algemeen: bedenk of wat je wil posten wetenswaardig is voor de lezers van dit topic

JaapHennevanger

Citaat van: Gert Ottens op september 23, 2011, 15:29:22 PM
Citaat van: rnbflavour op september 23, 2011, 14:34:43 PM
Citaat van: Pim op september 23, 2011, 13:36:09 PM
Reactie van waarnemer op waarneming van Amerikaanse smient in OVP en dat klinkt redelijk goed. (Wel enkele dagen terug overigens)

http://waarneming.nl/waarneming/view/57012236

Dus leuk om i.i.g. in de gaten te houden.

Sluit hybride zeker niet uit.
Mogelijk even navraag doen naar de algehele kleur? Rossig vs grijs?

Al sluit dat een hybride met Chileense Smient ook niet uit. Goede beschrijving en/of foto's lijken me het meeste soelaas bieden.

Er zat zondag wel een Chileense Smient daar, past de beschrijving ook wel op.
Jaap Hennevanger



WillemBosma

Willem Bosma

Velp/Opeinde

BramtK

Waarom is die gekke klauwier uit de Eemshaven, geen Roodkopklauwier?
Groeten,

Bram ter Keurs

WillemBosma

Citaat van: BramtK op september 24, 2011, 22:22:04 PM
Waarom is die gekke klauwier uit de Eemshaven, geen Roodkopklauwier?

Goeie! Dacht exact hetzelfde...
Willem Bosma

Velp/Opeinde

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

WillemBosma

Willem Bosma

Velp/Opeinde

Maurice Elf

Misschien de moeite om te checken!!!

http://waarneming.nl/waarneming/view/57548981

Vale Gier Amsterdamse waterleidingduinen
Mvg Maurice