Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

#12630
Steppekiekendief nu weer in beeld. Via Remco Wester.

Edit: die van Rosmalen. :angel:

RWester

De Steppekiekendief word me net (11:56) weer doorgebeld en hangt rond in een ruigteterrein met ook een aantal Bruine kieken en Torenvalken en Buizerds. Ik had 'm vanochtend aan de oostkant vanaf het bruggetje (hoger punt) over de Hertogswetering aan Kesselsedijk. Een kijkpunt is ook kruispunt Deelenweg met Kesselsedijk. Gaat bij regen in de ruigte daar zitten. Er staat ook een maisveld, door het laagvliegen zit ie hier vaak achter en is dan slecht te zien. De Rode wouw hangt er ook nog rond
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

meeuwissen

#12633
Vrij zekere juveniele Steppekiekendief vrouwtjeskleed gemeld in de Bantpolder op Lauwersmeer.com. Kaartje en het atlasblok op DB klopt niet.
Guido

frankvl

Citaat van: JohanvantBosch op september 06, 2011, 09:56:50 AM
Gefeliciteerd Frank!
Er zullen vandaag vast meer foto's gemaakt worden, maar mocht je er zelf nog een aantal hebben, kan het voor de documentatie natuurlijk nooit kwaad om die toe te voegen.
Ik heb zojuist nog een paar foto's toegevoegd:
http://waarneming.nl/waarneming/view/56627358

Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Steven Wytema

Overigens, als ik de (vrij zekere) totalen even bij elkaar optel, zijn er vandaag 5! Steppekieken gezien in NL.
Dat is zelfs na vorig jaar én dit voorjaar nog nooit gebeurd..!
Steven Wytema


JandJ

Ze worden algemener 8)

Wat zou een verklaring kunnen zijn dat er ineens deze dagen zoveel gezien worden?
Ik denk dat er door de harde wind blijven er denk ik meer doortrekkers ter plaatse hangen.
Bij de Maria Hedwigepolder, nét in België eigenlijk zitten er zelfs 2.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

willemxd

Citaat van: jandj op september 07, 2011, 22:49:31 PM
Ze worden algemener 8)

nét in België eigenlijk zitten er zelfs 2.

Ze mogen wel komen hoor  ;D

Peter Verhelst

Vanochtend ben ik bij de Steppekiek van Rosmalen geweest. Samen met Martijn Renders zag ik een tweede ringtailkiek achter de steppe vliegen die hetzelfde postuur had.
Helaas hebben wij daarvan onvoldoende kenmerken kunnen zien. Uiteindelijk zijn we die vogel kwijt geraakt achter een maisveld. Wellicht deze kiek ook nog terug gevonden wordt.


frankneijts

Citaat van: willemxd op september 08, 2011, 07:26:54 AM
Citaat van: jandj op september 07, 2011, 22:49:31 PM
Ze worden algemener 8)

nét in België eigenlijk zitten er zelfs 2.

Ze mogen wel komen hoor  ;D

Ze zijn d'r toch al Willem....? (Met bosjes zelfs........)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

willemxd


caliprobola

#12643
In België was er vandaag wellicht weinig enthousiasme om in het miezerweer te gaan zoeken naar de vogels van Doel, wel werd gisteren een nieuwe vogel ontdekt in de provincie Luxemburg en die zat er vandaag wel nog.

Edit: ten minste 1 van de vogels van Doel is nog aanwezig

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

August

Staat wel een beschrijving bij
August van Rijn

Guus Peterse

ZIe ik nu ook. Maar of het voldoende is?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

garryb

Voldoende voor wat Guus? Aanvaarding? Als hij zelf overtuigd is van Grote Pijl hoeft hij zich toch niet per se voor iemand te verantwoorden? Ze zijn heus niet moeilijk te herkennen hoor. Zeker niet op 500m zoals hij omschrijft. Bovendien, deze waarnemer heeft volgens mij meer uren zeetrekervaring dan wij allemaal bij elkaar.

Justin Jansen

Maarten, weet ook dat het een beoordeelsoort is dus zal wel goed komen.
M.v.g., Justin Jansen


Guus Peterse

#12651
Citaat van: garryb op september 09, 2011, 00:44:08 AM
Voldoende voor wat Guus? Aanvaarding? Als hij zelf overtuigd is van Grote Pijl hoeft hij zich toch niet per se voor iemand te verantwoorden? Ze zijn heus niet moeilijk te herkennen hoor. Zeker niet op 500m zoals hij omschrijft. Bovendien, deze waarnemer heeft volgens mij meer uren zeetrekervaring dan wij allemaal bij elkaar.
Sorry, ik wil niks suggereren, ken de waarnemer niet en wil best geloven dat hij erg deskundig is en dat het allemaal klopt. Maar natuurlijk moet hij zich verantwoorden, als hij wil dat ook mensen die hem niet kennen hem geloven en de vogel aanvaard wil krijgen. (Misschien wil hij dat niet, ook goed.) En ik vroeg me dus gewoon af of deze beschrijving voldoende is.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

garryb

Ik denk dat er ook vogelaars zijn wie het helemaal niets kan schelen hoe 'men' erover denkt. De wereld is groter dan de lijstjesbijhoudersgemeenschap voor wie telbaarheid en geloofd worden serieuze zaken zijn. Ik vind zijn beschrijving, zij het niet uitputtend, overigens wel erg spannend.

Certhia

Citaat van: guusp op september 09, 2011, 09:26:20 AM
Citaat van: garryb op september 09, 2011, 00:44:08 AM
Voldoende voor wat Guus? Aanvaarding? Als hij zelf overtuigd is van Grote Pijl hoeft hij zich toch niet per se voor iemand te verantwoorden? Ze zijn heus niet moeilijk te herkennen hoor. Zeker niet op 500m zoals hij omschrijft. Bovendien, deze waarnemer heeft volgens mij meer uren zeetrekervaring dan wij allemaal bij elkaar.
Sorry, ik wil niks suggereren, ken de waarnemer niet en wil best geloven dat hij erg deskundig is en dat het allemaal klopt. Maar natuurlijk moet hij zich verantwoorden, als hij wil dat ook mensen die hem niet kennen hem geloven en de vogel aanvaard wil krijgen. (Misschien wil hij dat niet, ook goed.) En ik vroeg me dus gewoon af of deze beschrijving voldoende is.


Daarnaast zijn er wel meer zeldzame soorten die nog veel makkelijker te herkenen zijn en waarvan we ook graag beschrijvingen van zien mochten ze gezien worden.

Thijs Fijen

Citaat van: guusp op september 09, 2011, 09:26:20 AM
Citaat van: garryb op september 09, 2011, 00:44:08 AM
Voldoende voor wat Guus? Aanvaarding? Als hij zelf overtuigd is van Grote Pijl hoeft hij zich toch niet per se voor iemand te verantwoorden? Ze zijn heus niet moeilijk te herkennen hoor. Zeker niet op 500m zoals hij omschrijft. Bovendien, deze waarnemer heeft volgens mij meer uren zeetrekervaring dan wij allemaal bij elkaar.
Sorry, ik wil niks suggereren, ken de waarnemer niet en wil best geloven dat hij erg deskundig is en dat het allemaal klopt. Maar natuurlijk moet hij zich verantwoorden, als hij wil dat ook mensen die hem niet kennen hem geloven en de vogel aanvaard wil krijgen. (Misschien wil hij dat niet, ook goed.) En ik vroeg me dus gewoon af of deze beschrijving voldoende is.
We zullen zien, de waarneming is wel ingediend.. Dus laten we dat afwachten..
Thijs Fijen

Guus Peterse

Citaat van: garryb op september 09, 2011, 11:13:04 AM
Ik denk dat er ook vogelaars zijn wie het helemaal niets kan schelen hoe 'men' erover denkt. De wereld is groter dan de lijstjesbijhoudersgemeenschap voor wie telbaarheid en geloofd worden serieuze zaken zijn. Ik vind zijn beschrijving, zij het niet uitputtend, overigens wel erg spannend.
Garry, ik begrijp je niet zo goed. Natuurlijk  zijn er vogelaars wie het helemaal niets kan schelen hoe 'men' erover denkt. Mijn zegen hebben ze (al zullen ze ook daar niet op zitten te wachten). Maar op het moment dat zo'n waarneming op een algemeen toegankelijke en hooggewaardeerde website als in dit geval trektellen.nl verschijnt, is het toch volkomen logisch dat mensen zich afvragen in hoeverre een melding reëel is. De vraag is dan niet of de waarnemer geloofd wil / kan worden, maar of er daadwerkelijk gisteren een grote pijlstormvogel langs Camperduin is gevlogen. Gezien het geringe aantal grote pijlen per jaar in Nederland best een relevante vraag.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Max Berlijn

De vogel is net ingediend door Alwin Borhem (de andere waarnemer), ze hebben hem geweldig gezien (buikvlek). Heb ik nou een RBA of zo gemist, zou vast kunnen worden opgepakt bij een zuidelijkere telpost?
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

lennartv

Citaat van: Max Berlijn op september 09, 2011, 11:44:12 AM
De vogel is net ingediend door Alwin Borhem (de andere waarnemer), ze hebben hem geweldig gezien (buikvlek). Heb ik nou een RBA of zo gemist, zou vast kunnen worden opgepakt bij een zuidelijkere telpost?

Dat zou inderdaad wel kunnen maar volgens mij waren de meeste telposten ten zuiden van Camperduin goedbevolkt en werd iedere afwijkende pijl goed bekeken. Als hij doorgepiept zou worden zou dat denk ik niet veel verschil maken, met uitzondering dan dat de waarnemers wat scherper zijn, maar volgens mij wordt er bijvoorbeeld bij Westkapelle wel zo goed opgelet dat een niet doorgepiepte en toch langsvliegende grote pijl wel wordt opgemerkt. Blijft natuurlijk wel over dat een beetje ruchtbaarheid er aan geven na de ontdekking geen kwaad had gekunt.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

garryb

#12658
CiteerGarry, ik begrijp je niet zo goed. Natuurlijk  zijn er vogelaars wie het helemaal niets kan schelen hoe 'men' erover denkt. Mijn zegen hebben ze (al zullen ze ook daar niet op zitten te wachten). Maar op het moment dat zo'n waarneming op een algemeen toegankelijke en hooggewaardeerde website als in dit geval trektellen.nl verschijnt, is het toch volkomen logisch dat mensen zich afvragen in hoeverre een melding reëel is. De vraag is dan niet of de waarnemer geloofd wil / kan worden, maar of er daadwerkelijk gisteren een grote pijlstormvogel langs Camperduin is gevlogen. Gezien het geringe aantal grote pijlen per jaar in Nederland best een relevante vraag.

Guus, er STAAT toch een beschrijving bij? Jouw vraag was alleen of die voldoende is. Feit is dat het een melding betreft door een ervaren waarnemer met een betrouwbare staat van dienst. In een tijd van een toenemend aantal 'melders' en een stroom van waarnemingen iets dat schijnbaar minder belangrijk gevonden wordt. Daarnaast neemt deze waarnemer de moeite om de vogel te beschrijven, dat geeft toch al aan dat die er zich van bewust is iets bijzonders te hebben gezien? Dan mag hij dat toch ook gewoon op trektellen.nl zetten? Dat er weinig Grote Pijlen worden gezien wil niet zeggen dat ze er nooit vliegen, jij suggereert bijna dat het een zonde is als je een zeldzame soort invoert die 'de rest' niet heeft gezien (naar nu blijkt Alwin dus ook, waarom die dat niet meldt is me een raadsel). Het is ook een misverstand dat als er bij Camperduin iets gezien wordt en op andere (zuidelijker) posten niet, dat het dan twijfelachtig zou zijn. Bij Scheveningen zien wij lang niet alles wat bij katwijk voorbij komt en vice versa en dat is maar 13 kilometer. Wat ik wil zeggen is dat er een tendens gaande is dat eenmanswaarnemingen, ondanks bewezen ervaring van een waarnemer, op voorhand door 'het collectief' worden betwijfeld, in een tijdperk waarin mensen té verwend (willen) zijn met informatie. Rest mij te zeggen dat een Grote Pijl op 500 meter niet bepaald lastig te herkennen is.

Thijs Fijen

Citaat van: garryb op september 09, 2011, 13:14:31 PM
CiteerGarry, ik begrijp je niet zo goed. Natuurlijk  zijn er vogelaars wie het helemaal niets kan schelen hoe 'men' erover denkt. Mijn zegen hebben ze (al zullen ze ook daar niet op zitten te wachten). Maar op het moment dat zo'n waarneming op een algemeen toegankelijke en hooggewaardeerde website als in dit geval trektellen.nl verschijnt, is het toch volkomen logisch dat mensen zich afvragen in hoeverre een melding reëel is. De vraag is dan niet of de waarnemer geloofd wil / kan worden, maar of er daadwerkelijk gisteren een grote pijlstormvogel langs Camperduin is gevlogen. Gezien het geringe aantal grote pijlen per jaar in Nederland best een relevante vraag.

Guus, er STAAT toch een beschrijving bij? Jouw vraag was alleen of die voldoende is. Feit is dat het een melding betreft door een ervaren waarnemer met een betrouwbare staat van dienst. In een tijd van een toenemend aantal 'melders' en een stroom van waarnemingen iets dat schijnbaar minder belangrijk gevonden wordt. Daarnaast neemt deze waarnemer de moeite om de vogel te beschrijven, dat geeft toch al aan dat die er zich van bewust is iets bijzonders te hebben gezien? Dan mag hij dat toch ook gewoon op trektellen.nl zetten? Dat er weinig Grote Pijlen worden gezien wil niet zeggen dat ze er nooit vliegen, jij suggereert bijna dat het een zonde is als je een zeldzame soort invoert die 'de rest' niet heeft gezien (naar nu blijkt Alwin dus ook, waarom die dat niet meldt is me een raadsel). Het is ook een misverstand dat als er bij Camperduin iets gezien wordt en op andere (zuidelijker) posten niet, dat het dan twijfelachtig zou zijn. Bij Scheveningen zien wij lang niet alles wat bij katwijk voorbij komt en vice versa en dat is maar 13 kilometer. Wat ik wil zeggen is dat er een tendens gaande is dat eenmanswaarnemingen, ondanks bewezen ervaring van een waarnemer, op voorhand door 'het collectief' worden betwijfeld, in een tijdperk waarin mensen té verwend (willen) zijn met informatie. Rest mij te zeggen dat een Grote Pijl op 500 meter niet bepaald lastig te herkennen is.
Amen
Thijs Fijen