Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerdwichers8

Ik zou even een opmerking wensen te maken aangaande die Toendra Slechtvalk(en) die gemeld worden; dat die zo opvallend fors zijn, heeft niet alleen te maken met het feit dat indien de desbetreffende identificatie terecht is, het een grotere ondersoort betreft, maar meer dat het altijd vrouwelijke vogels zijn.
Indien het een kleine vogel betreft, zou men  tundrius kunnen overwegen.

frankneijts

Citaat van: Vincent Hart op oktober 24, 2010, 22:54:52 PM
Ze zijn wel op het idee gekomen, maar de waarnemer had zijn camera niet thuis op dat moment. En het is niet een dermate fanatieke vogelaar dat ie koste wat kost een plaatje wilde hebben: Hij zag een raamslachtoffer van een soort die hij niet thuis kon brengen, en nadat de vogel gevlogen was, is 'ie 'm op gaan zoeken.

Wat ik(nog) niet ben tegengekomen en wat toch opgevallen moet zijn: de grootte van die vogel, ik bedoel een Bandijsvogel is zo groot als Kauw en weegt zo'n 1,5 ons (dat moet ook een aardige klap geweest zijn......) dus dat is niet zo maar even "groter dan een IJsvogel" maar bijna 4x zo zwaar!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ed van b

Idd Frank.
Heb begin dit jaar de Bandijsvogel in Murcia (El Albujon), Spanje gezien en qua grootte is de vogel te vergelijken met Kauw of Gaai.

joost van der Laan

Ik heb er een in de Everglades, Florida gezien, en het lijkt wel een kleine raket. Groot maar ook heel snel.
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

dupont

#9034
Gisterenmiddag (zondag) hebben Robert Keizer, Mark Gal, Erik Ernens en ik de waarnemers bezocht. Aardige en gastvrije mensen; de koffie smaakte prima. Een van de twee gesproken waarnemers is 100% overtuigd van de Bandijsvogel (ook op basis van plaatjes op google vanaf mijn mooie HTC/Android). De algemene vogelkennis is goed (kende o.a. Goudvink, Wielewaal (vroeger met hangnest), vroeger Zwarte Stern met twee jongen, Houtsnippen etc. Kennen de 'gewone' IJsvogel ook.

Ik sluit absoluut niet uit dat men een Bandijsvogel in de hand heeft gehad. Een bezoek aan het 'getroffen raam' leverde geen veertjes of iets dergelijks op. Ook een zoektocht ten zuidoosten van de plek, o.a. in de Gement, leverde niets op (heren Gal, Keizer en Ernens hadden wel een IJsvogel).
Jammer....
Verder weet ik dat Co en Monique van der Wardt 's ochtends hebben gezocht.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

maartenwielstra

gisteren WITVEUGELZEE-EEND over zee, zie waarneming ingevoerd als Brilzee-eend.

Timo Roeke


jvdlaan

Citaat van: dupont op oktober 25, 2010, 11:41:04 AM
Gisterenmiddag (zondag) hebben Robert Keizer, Mark Gal, Erik Ernens en ik de waarnemers bezocht. Aardige en gastvrije mensen; de koffie smaakte prima. Een van de twee gesproken waarnemers is 100% overtuigd van de Bandijsvogel (ook op basis van plaatjes op google vanaf mijn mooie HTC/Android). De algemene vogelkennis is goed (kende o.a. Goudvink, Wielewaal (vroeger met hangnest), vroeger Zwarte Stern met twee jongen, Houtsnippen etc. Kennen de 'gewone' IJsvogel ook.

Ik sluit absoluut niet uit dat men een Bandijsvogel in de hand heeft gehad. Een bezoek aan het 'getroffen raam' leverde geen veertjes of iets dergelijks op. Ook een zoektocht ten zuidoosten van de plek, o.a. in de Gement, leverde niets op (heren Gal, Keizer en Ernens hadden wel een IJsvogel).
Jammer....
Verder weet ik dat Co en Monique van der Wardt 's ochtends hebben gezocht.

Bedankt voor het zoeken in ieder geval. Oh, als er maar niet eentje bij onze zuiderburen wordt ontdekt en die er dan ook nog de hele de hele winter gaat zitten...

Folkert Jan

Op dit moment al meer dan 200 kleine Alken langs lauwersoog! Blijven steeds in groepjes doorkomen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Een Bonte Tapuit bij Westkapelle door wie anders, dan het orakel van Zeeland, ontdekt.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=24335&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rob Halff

Citaat van: Edwin Russer op oktober 25, 2010, 14:15:36 PM
Een Bonte Tapuit bij Westkapelle door wie anders, dan het orakel van Zeeland, ontdekt.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=24335&page=1

Gaaf hoor, zo zuidelijk! De meeste gevallen hebben betrekking op de waddeneilanden en de Noord-Hollandse kust (op het geval van Nederweert na in Nov. 1999)

Bas vd Burg

De vogel is overigens niet door het "orakel" ontdekt maar door een andere zeeuw (Corstiaan Beeke) zie http://waarneming.nl/waarneming/view/50663552

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HJDT

Citaat van: maartenwielstra op oktober 25, 2010, 11:49:13 AM
gisteren WITVEUGELZEE-EEND over zee, zie waarneming ingevoerd als Brilzee-eend.

Het gaat over deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/50651587. De waarneming word als zeker doorgegeven maar daar is, als ik de beschrijving zo lees, nog wel wat op af te dingen.
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Vincent Hart

Citaat van: HJDT op oktober 25, 2010, 16:36:25 PMDe waarneming word als zeker doorgegeven maar daar is, als ik de beschrijving zo lees, nog wel wat op af te dingen.
Hoi Michel, blijkbaar vind Cees dat laatste zelf ook, want de melding staat op onzeker.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HJDT

Citaat van: Vincent Hart op oktober 25, 2010, 16:50:19 PM
Citaat van: HJDT op oktober 25, 2010, 16:36:25 PMDe waarneming word als zeker doorgegeven maar daar is, als ik de beschrijving zo lees, nog wel wat op af te dingen.
Hoi Michel, blijkbaar vind Cees dat laatste zelf ook, want de melding staat op onzeker.

Hmmm, dan heb ik daarnet niet goed gekeken of het is in de tussentijd veranderd. . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

ArjenDrost †

Citaat van: HJDT op oktober 25, 2010, 17:15:48 PM
Hmmm, dan heb ik daarnet niet goed gekeken of het is in de tussentijd veranderd. . .
Vanochtend stond het ook al zo ;)

Vincent Hart

Vanochtend stond 'ie op onzekere brilzee-eend, Pacifische grote zee-eend bestond nog niet als soort. Wat er verder van uur tot uur gebeurd is vanmiddag, heb ik ook niet helemaal bijgehouden ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

gerdwichers8

Zeer goed zelfs; nu staat mijn besluit vast, ik ga eind deze week de elementen maar weer es trotseren op de wadden. Klasse werk daar op Schier!

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bernd-Jan

Ik kreeg vanmiddag een melding dat er een Rode rotslijster gezien is op Ameland bij groot vaarwater, aan de oostkant van klein vaarwater. Ik ben om 15.45 tot 17.15 uur wezen zoeken maar dit leverde jammer genoeg niks op. Op de plek torf ik wel een grote groep merels aan (+- 35 stuks) een zanglijster en een aantal koperwieken. Morgen vroeg bij zonopkomst ga ik een nieuwe poging wagen. Het gaat om een adult winterkleed. 

Rob Halff

Citaat van: Bernd-Jan op oktober 26, 2010, 17:33:23 PM
Ik kreeg vanmiddag een melding dat er een Rode rotslijster gezien is op Ameland bij groot vaarwater, aan de oostkant van klein vaarwater. Ik ben om 15.45 tot 17.15 uur wezen zoeken maar dit leverde jammer genoeg niks op. Op de plek torf ik wel een grote groep merels aan (+- 35 stuks) een zanglijster en een aantal koperwieken. Morgen vroeg bij zonopkomst ga ik een nieuwe poging wagen. Het gaat om een adult winterkleed.

Spannend je weet maar nooit, zou zeker morgenochtend nog eens gaan kijken. Al moet ik eerlijk zeggen dat het wel erg laat is voor een Rode Rotslijster, en zeker voor een adult! Is er ook nog een beschrijving van de vogel gegeven? En door wie is hij gezien?

Overigens is deze http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=36257 twee weken gelden gezien in Denemarken, maar dit was een 1e kj mannetje.

Martijn Bot

Soort klopt iig! Zie foto op lauwersmeer.com! Meer info over de plek is van harte welkom!

Citaat van: Rob Halff op oktober 26, 2010, 17:57:38 PM
Citaat van: Bernd-Jan op oktober 26, 2010, 17:33:23 PM
Ik kreeg vanmiddag een melding dat er een Rode rotslijster gezien is op Ameland bij groot vaarwater, aan de oostkant van klein vaarwater. Ik ben om 15.45 tot 17.15 uur wezen zoeken maar dit leverde jammer genoeg niks op. Op de plek torf ik wel een grote groep merels aan (+- 35 stuks) een zanglijster en een aantal koperwieken. Morgen vroeg bij zonopkomst ga ik een nieuwe poging wagen. Het gaat om een adult winterkleed.

Spannend je weet maar nooit, zou zeker morgenochtend nog eens gaan kijken. Al moet ik eerlijk zeggen dat het wel erg laat is voor een Rode Rotslijster, en zeker voor een adult! Is er ook nog een beschrijving van de vogel gegeven? En door wie is hij gezien?

Overigens is deze http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=36257 twee weken gelden gezien in Denemarken, maar dit was een 1e kj mannetje.

JohanvantBosch

Citaat van: Martijn Bot op oktober 26, 2010, 19:51:41 PM
Soort klopt iig! Zie foto op lauwersmeer.com! Meer info over de plek is van harte welkom!

Citaat van: Rob Halff op oktober 26, 2010, 17:57:38 PM
Citaat van: Bernd-Jan op oktober 26, 2010, 17:33:23 PM
Ik kreeg vanmiddag een melding dat er een Rode rotslijster gezien is op Ameland bij groot vaarwater, aan de oostkant van klein vaarwater. Ik ben om 15.45 tot 17.15 uur wezen zoeken maar dit leverde jammer genoeg niks op. Op de plek torf ik wel een grote groep merels aan (+- 35 stuks) een zanglijster en een aantal koperwieken. Morgen vroeg bij zonopkomst ga ik een nieuwe poging wagen. Het gaat om een adult winterkleed.

Spannend je weet maar nooit, zou zeker morgenochtend nog eens gaan kijken. Al moet ik eerlijk zeggen dat het wel erg laat is voor een Rode Rotslijster, en zeker voor een adult! Is er ook nog een beschrijving van de vogel gegeven? En door wie is hij gezien?

Overigens is deze http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=36257 twee weken gelden gezien in Denemarken, maar dit was een 1e kj mannetje.

Bizar! Gave waarneming, hoor...

Johan op den Dries

Citaat van: JohanvantBosch op oktober 26, 2010, 20:03:41 PM
Citaat van: Martijn Bot op oktober 26, 2010, 19:51:41 PM
Soort klopt iig! Zie foto op lauwersmeer.com! Meer info over de plek is van harte welkom!

Citaat van: Rob Halff op oktober 26, 2010, 17:57:38 PM
Citaat van: Bernd-Jan op oktober 26, 2010, 17:33:23 PM
Ik kreeg vanmiddag een melding dat er een Rode rotslijster gezien is op Ameland bij groot vaarwater, aan de oostkant van klein vaarwater. Ik ben om 15.45 tot 17.15 uur wezen zoeken maar dit leverde jammer genoeg niks op. Op de plek torf ik wel een grote groep merels aan (+- 35 stuks) een zanglijster en een aantal koperwieken. Morgen vroeg bij zonopkomst ga ik een nieuwe poging wagen. Het gaat om een adult winterkleed.

Spannend je weet maar nooit, zou zeker morgenochtend nog eens gaan kijken. Al moet ik eerlijk zeggen dat het wel erg laat is voor een Rode Rotslijster, en zeker voor een adult! Is er ook nog een beschrijving van de vogel gegeven? En door wie is hij gezien?

Overigens is deze http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=36257 twee weken gelden gezien in Denemarken, maar dit was een 1e kj mannetje.

Bizar! Gave waarneming, hoor...


Op Lauwersmeer.com staat een foto!
Johan op den Dries
Sneek

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Misschien handig als iemand even een piepje doet?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

Is wel een piepje waard lijkt me.  Vet beest!

edit: Folkert-Jan was me net voor zie ik.