Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

Vooralsnog doen mij "de rode borst en ook het vuurrode petje" méér denken aan een Kneu wiens kraaiende geluidjes door iemand die de zang van Roodmus niet kent prima uitgelegd kunnen worden als "please to meet you"....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gerard Troost

Citaat van: frankneijts op juli 29, 2010, 18:28:24 PM
Vooralsnog doen mij "de rode borst en ook het vuurrode petje" méér denken aan een Kneu wiens kraaiende geluidjes door iemand die de zang van Roodmus niet kent prima uitgelegd kunnen worden als "please to meet you"....

Haha, zeker, maar ach zo hebben we elkaar weer eens bijgepraat over het wel en wee van de territoriale Roodmus in NL
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

peterlindenburg

Toen ik in Finland woonde was mijn local patch opeens vergeven van de zingende roodmussen. Het zingen was binnen een week helemaal over, waarna ik alleen nog maar af en toe roodmussen zag, soms met voer. Als ik die week van aankomst niet in het gebied was geweest, was het grootste deel aan mij voorbijgegaan. Ik kan me heel goed voorstellen dat deze roodmussen (als het geen kneutjes zijn) bij Venlo een broedgeval betreffen. Het lijkt mij sterk dat ze in gezinsverband trekken, zoals ganzen dat doen.

Gerard Troost

Citaat van: peterlindenburg op juli 29, 2010, 19:36:31 PM
Toen ik in Finland woonde was mijn local patch opeens vergeven van de zingende roodmussen. Het zingen was binnen een week helemaal over, waarna ik alleen nog maar af en toe roodmussen zag, soms met voer. Als ik die week van aankomst niet in het gebied was geweest, was het grootste deel aan mij voorbijgegaan. Ik kan me heel goed voorstellen dat deze roodmussen (als het geen kneutjes zijn) bij Venlo een broedgeval betreffen. Het lijkt mij sterk dat ze in gezinsverband trekken, zoals ganzen dat doen.
Dank je, interessant. Zongen ze na die week nog wel eens, of helemaal niet meer?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen


Rob Halff

#8105
Citaat van: firecrest op juli 29, 2010, 20:28:56 PM
Arendbuizerd, 16 dagen geleden op Texel....
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22227&page=1

Jammer zeg dat het nu pas bekend is geworden...die had ik heel graag willen zien (moet ik nog en sowieso leuk voor de NH lijst...)

Texel haalt een soortje in op Vlieland... ;)

Goed vastgelegd overigens: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=3011&page=1

Suzie

Is de Slangenarend in het Haaksbergerveen weg, of zijn er vandaag gewoon weinig mensen wezen kijken? Anders wil ik er morgen wel ff heen ;)
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

frankmeer

Citaat van: Rob Halff op juli 29, 2010, 20:38:56 PM
Citaat van: firecrest op juli 29, 2010, 20:28:56 PM
Arendbuizerd, 16 dagen geleden op Texel....
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22227&page=1

Jammer zeg dat het nu pas bekend is geworden...die had ik heel graag willen zien (moet ik nog en sowieso leuk voor de NH lijst...)

Goed vastgelegd overigens: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=3011&page=1

Wij zaten op dat moment op Texel, in een bungalow op nog geen 4,3 kilometer van de plek van de Arendbuizerd...  :'(
Dan is het best wel een beetje zuur dat het beest niet eerder is doorgegeven...
Frank van der Meer

Suzie

Oef... Kan ik me voorstellen :angry:
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

JohanvantBosch

Citaat van: frankmeer op juli 29, 2010, 22:41:11 PM
Citaat van: Rob Halff op juli 29, 2010, 20:38:56 PM
Citaat van: firecrest op juli 29, 2010, 20:28:56 PM
Arendbuizerd, 16 dagen geleden op Texel....
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22227&page=1

Jammer zeg dat het nu pas bekend is geworden...die had ik heel graag willen zien (moet ik nog en sowieso leuk voor de NH lijst...)

Goed vastgelegd overigens: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=3011&page=1

Wij zaten op dat moment op Texel, in een bungalow op nog geen 4,3 kilometer van de plek van de Arendbuizerd...  :'(
Dan is het best wel een beetje zuur dat het beest niet eerder is doorgegeven...
Jullie hadden hem gewoon zelf kunnen vinden.... ;D 8)

Best zuur inderdaad...

Max Berlijn

Cirtensis? (erg klein, en kleine kop en snavel), indien aanvaard (als wild) als zodanig, dan een nieuwe ondersoort voor NL!

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rob Halff

Citaat van: Max Berlijn op juli 29, 2010, 23:59:51 PM
Cirtensis? (erg klein, en kleine kop en snavel), indien aanvaard (als wild) als zodanig, dan een nieuwe ondersoort voor NL!

Groet Max

Wat is er eigenlijk met die vogel van Doel (Belgie) gedaan? Aanvaard? Daar was toen toch ook sprake van dat het waarschijnlijk een Cirtensis was? Alleen die vogel zat er op een wel erg vreemde tijd...in de winter! Heb die vogel toen ook gezien en het was bij dat beest erg opvallend dat hij in vlucht niet zulke lange vleugels had dan een Rufinus.

frankmeer

Citaat van: JohanvantBosch op juli 29, 2010, 23:09:58 PM
Citaat van: frankmeer op juli 29, 2010, 22:41:11 PM
Citaat van: Rob Halff op juli 29, 2010, 20:38:56 PM
Citaat van: firecrest op juli 29, 2010, 20:28:56 PM
Arendbuizerd, 16 dagen geleden op Texel....
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=22227&page=1

Jammer zeg dat het nu pas bekend is geworden...die had ik heel graag willen zien (moet ik nog en sowieso leuk voor de NH lijst...)

Goed vastgelegd overigens: http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=3011&page=1

Wij zaten op dat moment op Texel, in een bungalow op nog geen 4,3 kilometer van de plek van de Arendbuizerd...  :'(
Dan is het best wel een beetje zuur dat het beest niet eerder is doorgegeven...
Jullie hadden hem gewoon zelf kunnen vinden.... ;D 8)

Best zuur inderdaad...

Had best gekund ja, als we alle bungalowparken hadden afgezocht in plaats van alle plasjes en duingebieden.  :)
Frank van der Meer

Justin Jansen

Het moet niet gekker worden een roepende Grijze Wouw in Nederland.
M.v.g., Justin Jansen


Breedbek

CiteerHet moet niet gekker worden een roepende Grijze Wouw in Nederland.

Is ook het meest doorslaggevende kenmerk  ;)
vriendelijke groet,

Bart-Jan

snwja3

Citaat van: Breedbek op augustus 03, 2010, 12:23:03 PM
CiteerHet moet niet gekker worden een roepende Grijze Wouw in Nederland.

Is ook het meest doorslaggevende kenmerk  ;)
't Is altijd makkelijk om een waarneming belachelijk te maken, maar als we (DBAlerts) 'm doorzetten is het meer dan zomaar een claim (ondanks dat we er toch een voorzichtige code aan hangen)! Voor de plaatselijken met tijd een schone taak ......... ;)
Wietze Janse

Timo Roeke

Zit momenteel voor mijn werk in Emmen. Op zich te doen qua afstand. Wellicht kan ik wat eerder weg uit overleg. Ga in ieder geval een poging wagen vanmiddag.

Justin Jansen

#8117
Citaat van: snwja3 op augustus 03, 2010, 13:20:34 PM
Citaat van: Breedbek op augustus 03, 2010, 12:23:03 PM
CiteerHet moet niet gekker worden een roepende Grijze Wouw in Nederland.

Is ook het meest doorslaggevende kenmerk  ;)
't Is altijd makkelijk om een waarneming belachelijk te maken, maar als we (DBAlerts) 'm doorzetten is het meer dan zomaar een claim (ondanks dat we er toch een voorzichtige code aan hangen)! Voor de plaatselijken met tijd een schone taak ......... ;)
het is zelfs een mannetje, en van onzeker is hij op zeker gezet!
Overbodig wellicht, maar grijze wouwen zijn niet qua sexe uit elkaar te houden.
M.v.g., Justin Jansen


snwja3

Citaat van: Justin Jansen op augustus 03, 2010, 14:26:23 PM
Citaat van: snwja3 op augustus 03, 2010, 13:20:34 PM
Citaat van: Breedbek op augustus 03, 2010, 12:23:03 PM
CiteerHet moet niet gekker worden een roepende Grijze Wouw in Nederland.

Is ook het meest doorslaggevende kenmerk  ;)
't Is altijd makkelijk om een waarneming belachelijk te maken, maar als we (DBAlerts) 'm doorzetten is het meer dan zomaar een claim (ondanks dat we er toch een voorzichtige code aan hangen)! Voor de plaatselijken met tijd een schone taak ......... ;)
het is zelfs een mannetje, en van onzeker is hij op zeker gezet!
Overbodig wellicht, maar grijze wouwen zijn niet qua sexe uit elkaar te houden.
Bij ons (DBAlerts) staatie 'as is' zonder wijzigingen/geslacht.
Wat de waarnemer op w.nl doet is zijn geheel eigen vrije keuze en nog steed geen reden en inderdaad overbodig zo denigrerend te doen!
Wietze Janse

Oenanthe

Wie het niet gelooft kan gewoon op zijn plaats blijven. Wie het wel gelooft staat het volkomen vrij om er achteraan te gaan. Wat zouden we ons dus verliezen in discussies?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Justin Jansen

Citaat van: snwja3 op augustus 03, 2010, 14:36:13 PM
Citaat van: Justin Jansen op augustus 03, 2010, 14:26:23 PM
Citaat van: snwja3 op augustus 03, 2010, 13:20:34 PM
Citaat van: Breedbek op augustus 03, 2010, 12:23:03 PM
CiteerHet moet niet gekker worden een roepende Grijze Wouw in Nederland.

Is ook het meest doorslaggevende kenmerk  ;)
't Is altijd makkelijk om een waarneming belachelijk te maken, maar als we (DBAlerts) 'm doorzetten is het meer dan zomaar een claim (ondanks dat we er toch een voorzichtige code aan hangen)! Voor de plaatselijken met tijd een schone taak ......... ;)
het is zelfs een mannetje, en van onzeker is hij op zeker gezet!
Overbodig wellicht, maar grijze wouwen zijn niet qua sexe uit elkaar te houden.
Bij ons (DBAlerts) staatie 'as is' zonder wijzigingen/geslacht.
Wat de waarnemer op w.nl doet is zijn geheel eigen vrije keuze en nog steed geen reden en inderdaad overbodig zo denigrerend te doen!
Zie je mij een waardeoordeel geven over de waarneming Wietze? Het enige wat ik vaststel is dat de soort niet te sexen is, en van onzeker naar zeker gezet is, en zoals eerder vermeld roepend gehoord is, naar mijn idee feiten!
M.v.g., Justin Jansen


Timo Roeke

Betreffende de grijze wouw:
Heb net een uur in de regio rondgekeken maar niets kunnen terugvinden. Zijn er nog meer mensen die vanavond gaan zoeken?

Jan vH

Jan van Harten
Validator Plantengallen

frankneijts

Het is natuurlijk heel goed om claims van (zeer) zeldzame soorten kritisch te bekijken en daarbij worden misschien ook wel eens wat minder elegante opmerkingen gemaakt. Helaas maar al te vaak immers vallen die claims snel door de mand maar niet elke vogelaar kan dat afdoende beoordelen. Zo gaan velen er van uit dat wanneer iets bij de DBAlerts staat het wel zal kloppen (ook de waarnemers zelf denken er soms zo over!). Dus om te voorkomen dat iedereen doldriest naar de betreffende plek racet kan het geen kwaad misschien even af te wachten wat (eventueel hier) de reacties zijn: wellicht spaart dat benzine en frustraties ... Maar los van dat mag je uiteraard ook gewoon het advies van Maarten (Oenanthe) opvolgen: als je het gelooft moet je gaan!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

snwja3

#8124
Citaat van: frankneijts op augustus 04, 2010, 14:54:50 PM
Het is natuurlijk heel goed om claims van (zeer) zeldzame soorten kritisch te bekijken en daarbij worden misschien ook wel eens wat minder elegante opmerkingen gemaakt. Helaas maar al te vaak immers vallen die claims snel door de mand maar niet elke vogelaar kan dat afdoende beoordelen. Zo gaan velen er van uit dat wanneer iets bij de DBAlerts staat het wel zal kloppen (ook de waarnemers zelf denken er soms zo over!). Dus om te voorkomen dat iedereen doldriest naar de betreffende plek racet kan het geen kwaad misschien even af te wachten wat (eventueel hier) de reacties zijn: wellicht spaart dat benzine en frustraties ... Maar los van dat mag je uiteraard ook gewoon het advies van Maarten (Oenanthe) opvolgen: als je het gelooft moet je gaan!
Ben het met je/Justin eens dat via DAlerts ook claims komen die niet zijn gecontroleerd en dat je dat als lid/buitenstaander niet gelijk het verschil kunt zien met waarnemingen die dat wel zijn. Uitdaging om te kijken of we dat duidelijker kunnen maken.

En altijd goed waarnemingen kritisch te bekijken, maar dan moet men dat wel doen!
Maar niet zoals hier gebeurd, dat men niet de moeite neemt om extra info (feiten) op te vragen (waardoor een open discussie kan ontstaan met een waarnemer die zich serieus genomen voelt) maar met wat flauwe opmerkingen dan een waarneming afkraakt (en dat feiten noemt!?, waardoor je een waarnemer krijgt die zich serieus 'genomen' voelt). Dat is niet een kritische benadering, maar een wat gemakkelijk/ goedkope!
En ik wil best geloven dat het niet zo bedoeld is, maar zo komt het wel over, met uiteindelijk meestal het verkeerde resultaat (geen discussie over de vogel, maar een discussie zoals dit).
Maar mijn laatste woord dus hierover, lijkt mij verder duidelijk ......
Wietze Janse

Vincent Hart

Even terug On Topic: waterrietzanger Bakkersdam (en die is 'gecontroleerd' ;))
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

Beste allemaal,

Deze rietzanger http://waarneming.nl/foto/view/1433345 werd aangedragen als een Rietzanger die op een Waterrietzanger leek. Ik schrok ook toen ik die plaat zag maar zoom eens in op die kruinstreep. De lijntjes in het geel worden veroorzaakt door een top van een rietpluim die ervoor hangt. Is het dus niet toch een Waterrietzanger?

Groet Max

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

HPM

Citaat van: Max Berlijn op augustus 04, 2010, 17:06:01 PM
Beste allemaal,

Deze rietzanger http://waarneming.nl/foto/view/1433345 werd aangedragen als een Rietzanger die op een Waterrietzanger leek. Ik schrok ook toen ik die plaat zag maar zoom eens in op die kruinstreep. De lijntjes in het geel worden veroorzaakt door een top van een rietpluim die ervoor hangt. Is het dus niet toch een Waterrietzanger?

Groet Max
Ik weet niet waar jij die rietpluim ziet

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Steven Wytema

idd... ik ook niet.
ander goed kenmerk is toch de lichte teugel bij waterriet?
(kan soms donker lijken maar is hier toch behoorlijk ontegenzeggelijk zwart)
Steven Wytema


Vincent Hart

#8129
Citaat van: scwytema op augustus 04, 2010, 17:17:21 PMander goed kenmerk is toch de lichte teugel bij waterriet?
(kan soms donker lijken maar is hier toch behoorlijk ontegenzeggelijk zwart)
Maar ja die zwarte teugel van rietzanger springt ook lang niet altijd in het oog (over schrikken gesproken, met dank aan FN). Bijbehorende waarneming hier.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers