Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lonnie Bregman

Citaat van: Jarinka op juni 01, 2010, 18:56:09 PM
Ben vanmiddag wezen zoeken op de plek waar de Woestijnvinken waren gemeld. Er zaten wel Groenlingen, Huismussen en veel Witte Kwikstaarten, maar geen enkele vink te bekennen. Bovendien is het gras daar zo hoog dat je moeilijk kunt zoeken naar zo'n klein vogeltje.
Groenling is ook een vink hoor! ;)
Groeten, Lonnie Bregman

Jan vH

Citaat van: Jarinka op juni 01, 2010, 18:56:09 PM
Ben vanmiddag wezen zoeken op de plek waar de Woestijnvinken waren gemeld. Er zaten wel Groenlingen, Huismussen en veel Witte Kwikstaarten, maar geen enkele vink te bekennen. Bovendien is het gras daar zo hoog dat je moeilijk kunt zoeken naar zo'n klein vogeltje.
Jammer!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Citaat van: firecrest op mei 31, 2010, 19:29:09 PM
Hop in Middenduin. Daar mag toch wel een beschrijving bij... Ook 2 Kraanvogels overvliegend --> zuid daar.
Is vandaag (door iemand anders) weer gezien.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Mark Zevenbergen

http://waarneming.nl/waarneming/view/48340160

Vraagtekentje kan wel weg dacht ik zo.....

S**T alweer zo ver weg  >:(

grts Mark

Rikstar

staat toch op vervaging (A) wie vind hem als eerst :P

Citaat van: Mark Zevenbergen op juni 01, 2010, 20:12:30 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/48340160

Vraagtekentje kan wel weg dacht ik zo.....

S**T alweer zo ver weg  >:(

grts Mark
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Denro

Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Rob Halff

#7596
Citaat van: denro op juni 02, 2010, 18:34:39 PM
hmmm....

deze is niet vervaagd.

Maar ja, geen foto's.

http://waarneming.nl/waarneming/view/48352840

Zit wel goed hoor...! Ken de waarneemster, en het is toevallig op mijn oude 'local patch' deze plek heeft al veel leuke soorten opgeleverd...

Overigens net mensen gesproken die naar de vogel staan te kijken....schijnt een erg fraai adult mannetje te zijn die zich mooi laat zien. Foto's volgen vanavond op het net.

Denro

Ben benieuwd.

Heb hem zelf alleen nog maar in Spanje gezien.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Rob Halff

Heb de vogel vanavond bezocht, erg fraai beestje maar het is toch een 1e zomer/ 2e kj vogel. Dit vanwege het vele bruin in de handpennen en het groezelige voorhoofd (i.p.v. pikzwart bij een adult)

Folkert Jan

http://waarneming.nl/waarneming/view/48360021


waarnemer schrijft onmiskenbaar, maar zou toch graag een beschrijving hebben hoe de gewone fluiter is uitgesloten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Certhia

Citaat van: rnbflavour op juni 03, 2010, 09:17:35 AM
http://waarneming.nl/waarneming/view/48360021


waarnemer schrijft onmiskenbaar, maar zou toch graag een beschrijving hebben hoe de gewone fluiter is uitgesloten.


Er zijn mensen aan t zoeken en Niels kennende klopt het wel maar ik begrijp dat meer info welkom is.


Groet


Marc

peterlindenburg

Is de bergfluiter niet gesplit in oostelijke en westelijke? Zal dit dan waarschijnlijk een westelijke zijn?


groet Peter

Guus Peterse

Ja die zijn gesplitst. Maar waarom zou dit waarschijnlijk een westelijke zijn?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Folkert Jan

dus hebben we dan

oostelijke bergfluiter
westelijke bergfluiter
balkan bergfluiter


of zijn balkan en oostelijke dezelfde?
die waren toch op roep (niet zang) te onderscheiden?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Guus Peterse

Oostelijke is inderdaad balkan, en westelijke en balkan zijn inderdaad (vrijwel?) alleen op roep te onderscheiden, en bij mijn weten dus niet op zang. Als deze vogel alleen zingend gehoord is, is lijkt me niet vast te stellen welke van de twee het is geweest.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

peterlindenburg

CiteerMaar waarom zou dit waarschijnlijk een westelijke zijn?


Oostelijke/balkanbergfluiters schijnen door het zingen heen constant te roepen en omdat dat niet beschreven werd moest ik aan westelijke denken.

Rinie van Reenen

Citaat van: guusp op juni 03, 2010, 11:00:50 AM
Oostelijke is inderdaad balkan, en westelijke en balkan zijn inderdaad (vrijwel?) alleen op roep te onderscheiden, en bij mijn weten dus niet op zang. Als deze vogel alleen zingend gehoord is, is lijkt me niet vast te stellen welke van de twee het is geweest.

Lumpen!
Groet, Rinie van Reenen

frankneijts

Citaat van: peterlindenburg op juni 03, 2010, 11:28:12 AM
CiteerMaar waarom zou dit waarschijnlijk een westelijke zijn?


Oostelijke/balkanbergfluiters schijnen door het zingen heen constant te roepen en omdat dat niet beschreven werd moest ik aan westelijke denken.

Zó simpel is het nu ook weer niet Peter..... Weliswaar schijnt Balkan wat vaker, 'makkelijker' te roepen dan Westelijke maar als een vogel niet roept is dat nog niet meteen diagnostisch. De zang van beiden is erg lastig van elkaar te onderscheiden (Balkan gewoonlijk iets korter en 'droger') en kan toch wel verward worden met Fluiter, vooral een wat ver weg zingende vogel waar je niet de complete zang van hoort of kunt horen. Uiterlijk zijn beide bergfluiters wel te onderscheiden maar vereist langdurige en zorgvuldige waarneming, liefst ondersteund door goede foto's.
Al met al is het dus te hopen dat de vogel alsnog gezien en/of beter gehoord (roep) gehoord wordt waarbij het geluid ook kan worden opgenomen.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

wumizusume

Citaat van: guusp op juni 03, 2010, 11:00:50 AM
Oostelijke is inderdaad balkan, en westelijke en balkan zijn inderdaad (vrijwel?) alleen op roep te onderscheiden, en bij mijn weten dus niet op zang. Als deze vogel alleen zingend gehoord is, is lijkt me niet vast te stellen welke van de twee het is geweest.
Binnenkort in Dutch Birding: hoe deze twee op zang te onderscheiden! :)
Let wel: een sonogram is nodig!
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

jvdlaan

Citaat van: wumizusume op juni 03, 2010, 15:39:20 PM
Citaat van: guusp op juni 03, 2010, 11:00:50 AM
Oostelijke is inderdaad balkan, en westelijke en balkan zijn inderdaad (vrijwel?) alleen op roep te onderscheiden, en bij mijn weten dus niet op zang. Als deze vogel alleen zingend gehoord is, is lijkt me niet vast te stellen welke van de twee het is geweest.
Binnenkort in Dutch Birding: hoe deze twee op zang te onderscheiden! :)
Let wel: een sonogram is nodig!
V-tjes of ^-jes in het sonogram...??

Ben benieuwd. Hadden in 2006 zo'n zingende in de Donkere Duinen. Gelukkig heb ik de zang opgenomen en een sonogram gemaakt met cooledit.

wumizusume

Het is iets minder eenvoudig, al komt je omschrijving aardig in de buurt, Jan!
Als ik me goed herinner is de vogel van de DD 'ontmaskerd' als (lees: op grond van de nu bestaande kennis het meest overeenkomend met) een Westelijke (zoals eigenlijk bijna alle 'bergfluiters' in Nederland).
In het veld blijft overigens het kenmerk van het tijdens de zang veelvuldig roepen de beste aanwijzing voor een Balkan-.
Groeten,

Teus Luijendijk

Stilte. Wie stilte wil beschrijven moet zijn mond maar houden. Wie niets hoort luistert niet en heeft niets te vertellen.   (R. Kopland)

frankneijts

Citaat van: jvdlaan op juni 03, 2010, 15:57:35 PM
Citaat van: wumizusume op juni 03, 2010, 15:39:20 PM
Citaat van: guusp op juni 03, 2010, 11:00:50 AM
Oostelijke is inderdaad balkan, en westelijke en balkan zijn inderdaad (vrijwel?) alleen op roep te onderscheiden, en bij mijn weten dus niet op zang. Als deze vogel alleen zingend gehoord is, is lijkt me niet vast te stellen welke van de twee het is geweest.
Binnenkort in Dutch Birding: hoe deze twee op zang te onderscheiden! :)
Let wel: een sonogram is nodig!
V-tjes of ^-jes in het sonogram...??

Ben benieuwd. Hadden in 2006 zo'n zingende in de Donkere Duinen. Gelukkig heb ik de zang opgenomen en een sonogram gemaakt met cooledit.

De sonagrammen in 'Die Stimmen der Vögel Europas" laten bij Westelijke duidelijke V's zien en bij Balkan meer enkelvoudige streepjes, die elk afzonderlijk wel wat weg hebben van de roep.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gideon Vreeman

onvolwassen roodstuitzwaluw? nu? Of zou het een kruising tussen boeren en huis kunnen zijn?

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=408&land=1&site=0&taal=1
Gideon Vreeman

frankneijts

Citaat van: Gideon Vreeman op juni 03, 2010, 18:14:19 PM
onvolwassen roodstuitzwaluw? nu? Of zou het een kruising tussen boeren en huis kunnen zijn?

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=408&land=1&site=0&taal=1

Zolang-ie niet hier gemeld wordt en/of voorzien van eventuele foto's, kunnen we d'r niks mee (is ook geen CDNA-indiensoort meer) behalve een beetje gissen.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gideon Vreeman

Citaat van: frankneijts op juni 03, 2010, 20:54:42 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op juni 03, 2010, 18:14:19 PM
onvolwassen roodstuitzwaluw? nu? Of zou het een kruising tussen boeren en huis kunnen zijn?

http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=408&land=1&site=0&taal=1

Zolang-ie niet hier gemeld wordt en/of voorzien van eventuele foto's, kunnen we d'r niks mee (is ook geen CDNA-indiensoort meer) behalve een beetje gissen.....

De opmerking plaatste ik omdat het me vroeg lijkt voor een verdwaald jong. Dus of de waarneming wel of niet onwaarschijnlijk is te noemen.
Gideon Vreeman

Gerard Troost

Citaat van: Gideon Vreeman op juni 03, 2010, 21:37:02 PM
De opmerking plaatste ik omdat het me vroeg lijkt voor een verdwaald jong. Dus of de waarneming wel of niet onwaarschijnlijk is te noemen.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. (Had het er nog met en collega over vandaag, maar die wist het zo 123 ook niet).
Wie wel?
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Marcel van kammen

#7616
Misschien stond het hier al,of is het oud verkeerd nieuws.
Griel in de Waterleidingduinen? Staat op teletekstpagina 122.
Gaat het hier nou om een mogelijk broedgeval,of gewoon een losse voorbijvliegende?
Lijkt mij niet zo verstandig om zoiets naar buiten te brengen mocht het om een mogelijk broedgeval gaan, alsof het daar nog niet druk genoeg is met mensen (en herten en vossen).




Alhoewel het ook weer niet verstandig van mij is om het hier te melden,maar ik ben wel ff benieuwd.
Mocht het onverstandig zijn, verwijder dit bericht dan maar indien mogelijk.

frankneijts

#7617
Citaat van: gtroost op juni 03, 2010, 22:33:32 PM
Citaat van: Gideon Vreeman op juni 03, 2010, 21:37:02 PM
De opmerking plaatste ik omdat het me vroeg lijkt voor een verdwaald jong. Dus of de waarneming wel of niet onwaarschijnlijk is te noemen.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. (Had het er nog met en collega over vandaag, maar die wist het zo 123 ook niet).
Wie wel?

Reken maar uit (info uit Handbook BWP en 'Field Guide to the Nests, Eggs and Nestlings of British and European Birds'):
* De 1e legsels in Spanje in de 2e helft van april, in N-Afrika v.a. eind april en in ZO-Europa vanaf midden mei.
* Broedduur 13 - 16 dagen.
* Tijd van geboorte tot uitvliegen: 22 - 26 dagen.
Ergo: de allervroegste Roodstuiten vliegen eind mei rond het nest en worden dan nog gevoerd (".. for some days after leaving.."). Een héél prematuur Spaans Roodstuitje met erg veel haast om het ouderlijk huis te verlaten en een fikse zuidenwind "in het gat" zou het dus héél misschien nèt kunnen halen om op 3 juni langs een Noord-Nederlandse telpost te vliegen....... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jurrien van Deijk

Vriendelijke groeten,

Jurriën van Deijk

Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013