Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Echt haast niet te geloven wat er vandaag in de eemshaven gebeurde.
Staan we eerst 8 spaanse mussen te bekijken.
Vinden we daarna een draaihals.
Even terug gegaan om dit te melden horen we dat er heel even een europese kanarie ter plaatse was en nog wat later horen we dat er een kleine burgemeester zon 15 minuten bij de telpost heeft gezeten.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

christiaan teule

Misschien komen de spaanse mussen uit Griekenland???

Een bulk carrier 'CHL Progressor' is half maart vertrokken uit Piraeus en kwam op de 6de april aan in de Eemshaven zonder tussenstops. Volgens de gegevens heeft ie daar tot de 9de gelegen alvorens weer uit te varen. (bron: www.marinetraffic.com)

Schip lijkt er groot genoeg voor....

Hoop wel dat ze er nog een paar daagjes blijven want leuk zijn ze..

Christiaan

Gerben Mensink

Tja, wat niet kan. Zou sterk zijn. Net zo sterk trouwens als wanneer het hele groepje bijelkaar de hele zwerftocht van ZO-Europa heeft afgelegd. Als dat schip een optie is ben ik wel benieuwd of de bemanning ze gezien en/of bijgevoerd heeft.
groet,
Gerben Mensink

christiaan teule

Schip vervoert vooral suiker, las ik. Geen idee of dat voor mussen lekker is...

Christiaan

Jaap Denee

Citaat van: christiaan teule op april 10, 2009, 15:58:34 PM
Schip vervoert vooral suiker, las ik. Geen idee of dat voor mussen lekker is...

Christiaan

Ah. Dit vind ik een sterk argument. Dat zou betekenen dat iedere dwaalgast uit de nieuwe wereld per definitie niet ship-assisted is, tenzij er schepen zijn die insecten vervoeren of, voor het transport van bijvoorbeeld Groene reigers, vis. Je veegt er in een klap de hele discussie mee van tafel. Arme Jacques... al die moeite voor niets.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

natuurliefhebber

Citaat van: rnbflavour op april 10, 2009, 15:04:58 PM
Echt haast niet te geloven wat er vandaag in de eemshaven gebeurde.
Staan we eerst 8 spaanse mussen te bekijken.
Vinden we daarna een draaihals.
Even terug gegaan om dit te melden horen we dat er heel even een europese kanarie ter plaatse was en nog wat later horen we dat er een kleine burgemeester zon 15 minuten bij de telpost heeft gezeten.

Was inderdaad haast niet te geloven Folkert Jan.
Prachtige dag!
Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog

Justin Jansen

Goed nazoekwerk! Behoort zeker tot de mogelijkheden.

Citaat van: christiaan teule op april 10, 2009, 15:49:55 PM
Misschien komen de spaanse mussen uit Griekenland???

Een bulk carrier 'CHL Progressor' is half maart vertrokken uit Piraeus en kwam op de 6de april aan in de Eemshaven zonder tussenstops. Volgens de gegevens heeft ie daar tot de 9de gelegen alvorens weer uit te varen. (bron: www.marinetraffic.com)

Schip lijkt er groot genoeg voor....

Hoop wel dat ze er nog een paar daagjes blijven want leuk zijn ze..

Christiaan
M.v.g., Justin Jansen


Jaap Denee

#4208
Citaat van: Justin Jansen op april 10, 2009, 16:35:46 PM
Goed nazoekwerk! Behoort zeker tot de mogelijkheden.

Citaat van: christiaan teule op april 10, 2009, 15:49:55 PM
Misschien komen de spaanse mussen uit Griekenland???

Een bulk carrier 'CHL Progressor' is half maart vertrokken uit Piraeus en kwam op de 6de april aan in de Eemshaven zonder tussenstops. Volgens de gegevens heeft ie daar tot de 9de gelegen alvorens weer uit te varen. (bron: www.marinetraffic.com)

Schip lijkt er groot genoeg voor....

Hoop wel dat ze er nog een paar daagjes blijven want leuk zijn ze..

Christiaan

Zeker goed speurwerk. Maar de volgende stap om een paar mensen van hun nieuwe soort af te helpen, is het verkrijgen van een getuigenverklaring van een van de bemanningsleden van de CHL Progressor om aan te tonen dat de vogels aan boord hebben gezeten op de tocht hier naartoe... Populair klusje.  ;)

EDIT: Aangezien het glas altijd half vol is, is de volgende stap om een paar mensen hun nieuwe soort te laten behouden, het verkrijgen van een verklaring van een van de bemanningsleden om aan te tonen dat de vogels NIET aan boord hebben gezeten. Hier zijn vast meer mensen voor te porren...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

joostverhoeven

Zijn ze na 14:00uur eigenlijk nog gezien?! Ik wil morgen gaan namelijk...
Groeten,

Joost Verhoeven

Breedbek

CiteerAangezien het glas altijd half vol is, is de volgende stap om een paar mensen hun nieuwe soort te laten behouden, het verkrijgen van een verklaring van een van de bemanningsleden om aan te tonen dat de vogels NIET aan boord hebben gezeten.

Ik heb Achilleas Stavakios, het koksmaatje van deze schuit, reeds 100 eurie betaald. Er hebben geen mussen op dit schip gezeten ;)
vriendelijke groet,

Bart-Jan

Marcel van kammen

Eten die mussen net als de onze ook broodkruimels trouwens?
Dan zorg ik dat ik morgenochtend niet al het brood naar binnen schuif,maar nog een stukkie overhoudt voor die arme spaanse vluchtelingen die vast honger hebben na zo'n lange boottocht ;-)

Jaap Denee

Citaat van: Breedbek op april 10, 2009, 17:38:06 PM
CiteerAangezien het glas altijd half vol is, is de volgende stap om een paar mensen hun nieuwe soort te laten behouden, het verkrijgen van een verklaring van een van de bemanningsleden om aan te tonen dat de vogels NIET aan boord hebben gezeten.

Ik heb Achilleas Stavakios, het koksmaatje van deze schuit, reeds 100 eurie betaald. Er hebben geen mussen op dit schip gezeten ;)

Hahaha... je kunt declareren bij Peter, Steven, Sjoerd, Thomas en nog wat anderen. Voor een biertje extra delete ik die foto van dat groepje mussen aan boord van dat schip die ik net door de kapitein doorgemaild kreeg.  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Justin Jansen

D'r is toch zo'n gevangenis op Cuba (Guantanamo), waar getuigenissen af zijn te dwingen????

Citaat van: Jaap Denee op april 10, 2009, 17:15:42 PM

Zeker goed speurwerk. Maar de volgende stap om een paar mensen van hun nieuwe soort af te helpen, is het verkrijgen van een getuigenverklaring van een van de bemanningsleden van de CHL Progressor om aan te tonen dat de vogels aan boord hebben gezeten op de tocht hier naartoe... Populair klusje.  ;)

EDIT: Aangezien het glas altijd half vol is, is de volgende stap om een paar mensen hun nieuwe soort te laten behouden, het verkrijgen van een verklaring van een van de bemanningsleden om aan te tonen dat de vogels NIET aan boord hebben gezeten. Hier zijn vast meer mensen voor te porren...
M.v.g., Justin Jansen


Gerben Mensink

Hoeveel gevallen zijn er bekend van (groepen) Spaanse mussen die zich per schip verplaatsen? Hoe is het patroon van het voorkomen van Spaanse mussen buiten hun reguliere gebieden? In welke aantallen per waarneming?
groet,
Gerben Mensink

Justin Jansen

Zoals door Max gisteren aangegeven een groep van 6 vogels uit Frankrijk welke op en neer vlogen naar een schip, verder weet ik het zo snel niet.
M.v.g., Justin Jansen


Edwin Russer

Een simpel voorbeeldje. Voorjaar 2007 Dardanellen/Turkije. Kavak Delta (2 op kaartje). 3000 in twee uurtjes en zie het bijgaande plaatje van de vogels.

http://www.zwvlkoepel.be/vwg/archief/Dardanellen2007.pdf
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

August

August van Rijn


maartenwielstra

Op de foto's zie ik soms een mannetje Sp. Mus voorbij komen die weinig zwart heeft op de onderdelen. Is er veel variatie? Of heeft het eventueel met leeftijd/hybridisatie te maken?

maartenwielstra

http://waarneming.nl/fotonew/3/672903.jpg

hier ook een gewone erbij. Hoeveel mannetjes/vrouwtjes gewone zaten er bij?

Calidris Alba

Via Lauwersmeer.com:
Draaihals   Groningen   In de wijk Klein Martijn. Bij de waarnemer in de tuin.
Daniël
Woonachtig in Colombia

Certhia

Citaat van: Alwin van Lubeck op april 10, 2009, 18:29:05 PM
http://www.rtvnoord.nl/streaming/streamingtv2.asp?cid=wmp&pid=Noord&tid=2&pagid=80825&progid=videoitem&file=090410_SPAANSE%20MUSSEN.asf

www.rtvnoord.nl

Hehe!

Sjoerd probeert er nog een aardige spin aan te geven en de zuid-oostelijke stroming als verklaring te geven.  :D
Die CHL Progressor lijkt me toch een heel wat meer voor de hand liggende verklaring.

Can't blame them though.  ;)

Verder, altijd leuk dit soort filmpjes. Hopelijk zitten ze er nog even.

Groet

Marc


Alwin van Lubeck

Citaat van: Calidris Alba op april 10, 2009, 19:27:01 PM
Via Lauwersmeer.com:
Draaihals   Groningen   In de wijk Klein Martijn. Bij de waarnemer in de tuin.

Ja laat ik eens gaan zoeken, aangezien ik er toch woon :')
Mvg,
Alwin van Lubeck

Calidris Alba

Citaat van: Alwin van Lubeck op april 10, 2009, 19:59:14 PM
Citaat van: Calidris Alba op april 10, 2009, 19:27:01 PM
Via Lauwersmeer.com:
Draaihals   Groningen   In de wijk Klein Martijn. Bij de waarnemer in de tuin.

Ja laat ik eens gaan zoeken, aangezien ik er toch woon :')

Kom ik je morgen gezellig helpen  8)
Daniël
Woonachtig in Colombia

Leon Boon

Zijn de vogels nog tot aan het donker gezien? Zo ja, waar?

Dank alvast!

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

natuurliefhebber

Met vriendelijke groet,
Jenne Meijer

Mijn weblog


Jan vH

Citaat van: natuurliefhebber op april 10, 2009, 16:31:35 PM
Citaat van: rnbflavour op april 10, 2009, 15:04:58 PM
Echt haast niet te geloven wat er vandaag in de eemshaven gebeurde.
Staan we eerst 8 spaanse mussen te bekijken.
Vinden we daarna een draaihals.
Even terug gegaan om dit te melden horen we dat er heel even een europese kanarie ter plaatse was en nog wat later horen we dat er een kleine burgemeester zon 15 minuten bij de telpost heeft gezeten.

Was inderdaad haast niet te geloven Folkert Jan.
Prachtige dag!

Aan de andere kant van Nederland werd ook veel gezien:
Bij Breskens o.a. Steppekiekendief, Kraanvogel, Kuifleeuwerik, Roodstuitzwaluw en Europese Kanarie. Wel jammer dat ik er niet bij was :'(.
Jan van Harten
Validator Plantengallen