Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

August

Citaat van: Max Berlijn op juni 17, 2012, 18:17:30 PM
Weet iemand toevallig iets van de Kleine Kok van vandaag? Er zijn wel meldingen van Texel van vandaag van ene John van Gestel
deze waarnemer is wel op de juiste plekken geweest
http://waarneming.nl/user/view/43570
August van Rijn

Max Berlijn

Thx ik wilde gaan morgen voor mijn tweede in NL en om die verliespartij van dadelijk te vergeten maar ga nu maar gewoon werken
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

jvdzwaag

Ik was tussen 2 en 6 ter plaatse met diverse vogelaars. Veel kokmeeuwen, stormmeeuwen, zilvermeeuwen en kleine mantelmeeuwen, maar geen Kleine kokmeeuw vandaag... Meeste meeuwen arriveerden rond vier uur, 2 uur voor hoog water.  
Groeten,

Johnny

j.steenbergen

Nog even over die Bergfluiter, en zonder weer een discussie te willen openen: Ricardo, je hebt helemaal gelijk het nog maar 's een keer te melden, kennelijk lopen er zulke stomkoppen rond die het toch niet kunnen laten. Dat Folkert Jan het dan vervelend vindt dat je er als twitcher op aangekeken wordt, het zij zo. Dat is in ieder geval niet in strijd met gedragsregels... Tsss... een Bergfluiter tapen die de hele dag zingt :-[
Jeroen Steenbergen

Folkert Jan

Citaat van: j.steenbergen op juni 17, 2012, 20:28:25 PM
Nog even over die Bergfluiter, en zonder weer een discussie te willen openen: Ricardo, je hebt helemaal gelijk het nog maar 's een keer te melden, kennelijk lopen er zulke stomkoppen rond die het toch niet kunnen laten. Dat Folkert Jan het dan vervelend vindt dat je er als twitcher op aangekeken wordt, het zij zo. Dat is in ieder geval niet in strijd met gedragsregels... Tsss... een Bergfluiter tapen die de hele dag zingt :-[

Wees aub niet zo naief!
Denk je nu werkelijk dat een dergelijk bericht het gedrag van die paar schorriemorrie verandert?
Overigens: hoe weet je dat er bewust wordt getapet?
Ik heb zelf ook wel eens bij een vogel staan luisteren alweer ik het geluid op mijn telefoon zacht wilde afspelen om zeker te zijn dat ik de juiste vogel had, maar per ongeluk het geluid te hard had.

En wacht maar totdat je zelf in het veld de nare gevolgen onderziet alwaar je door locals als vuile fotograaf wordt uitgemaakt als je alleen maar een camera bij je hebt om eventueel een bewijsplaatje te maken zonder daarbij ook maar iets bewust te verstoren.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

j.steenbergen

Nee Folkert Jan, ik ben niet zo naïef dat ik denk dat het 't gedrag van 't zogenaamde schorriemorrie verandert: wel hoop ik dat de rest van de aanwezigen het schorriemorrie meer zal aanspreken. En hoezo naïef als jij stelt dat er niet duidelijk is of er bewust wordt getapet: kom op man, dat zou wel erg toevallig zijn. En zo moeilijk is het geluid van een Bergfluiter nou ook weer niet dat je het nog een keer via je telefoon zou moeten checken. Ik snap best je irritatie dat je gelijkgesteld wordt aan de mensen met wie je dat niet wilt, maar ik vind het volkomen misplaatst om Ricardo te verwijten wangedrag aan de kaak te stellen. Punt.
Jeroen Steenbergen


Folkert Jan

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

peterlindenburg

ik vraag me wel af wat er de zin van is om de hoentjes midden in de nacht te gaan piepen... er zullen toch niet veel mensen in de auto gesprongen zijn

HPM

Citaat van: peterlindenburg op juni 18, 2012, 09:20:09 AM
ik vraag me wel af wat er de zin van is om de hoentjes midden in de nacht te gaan piepen... er zullen toch niet veel mensen in de auto gesprongen zijn

Een waarneming van 20-25 roepende Kleinst Waterhoenen lijkt mij anders zeer piepwaardig. Het enige soort melding waar ik misschien wel op zou reageren. (Als het om de hoek was).
Nu nog even het bewijs voor alle 21 zien/horen  :)

Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: peterlindenburg op juni 18, 2012, 09:20:09 AM
ik vraag me wel af wat er de zin van is om de hoentjes midden in de nacht te gaan piepen... er zullen toch niet veel mensen in de auto gesprongen zijn

Vervelende van de DBA app is dat je die op locatie moet invoeren. Dat kan dus niet thuis en via de site gaat bij mij veel te vaak fout. Zo gaf ik zaterdag de gemelde bergfluiter van terschelling door die niet op de site verscheen.
Ten tweede vind ik het tijdstip van waarnemen belangrijk en als ik ter plekke invoer pakt hij direct de goede tijd.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Je kunt kiezen tussen op de site zetten en daadwerkelijk doorpiepen. Ik denk ook niet dat er heel veel mensen zaten te wachten op die 3 piepjes 's nachts. De uiteindelijke aantallen lijken me zeker een piep waard.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

andrestr

Wat is de beste plaats om te parkeren zou ik in dit gebied willen gaan luisteren?
Ben totaal niet bekend daar en aangezien het nachtwerk is kan ik iedere tip goed gebruiken.

M. vr. gr. André.
Met vriendelijke groet André.

Folkert Jan

#16063
Neem deze waarnemingen voor exacte locatie. Je kunt direct bij de pijlen je auto neerzetten.

http://waarneming.nl/waarneming/view/69160846 hier voor minimaal 4 vogels (ik weet zo niet hoeveel vogels op deze exacte locatie geteld zijn gisteravond). google maps brengt je hier via de kortste weg naar de exacte locatie
http://waarneming.nl/waarneming/view/69247244 hier voor minimaal 3 vogels. Hier gaat het fout met google maps. Hij denkt dat het vanaf de a7 geen doorgaande weg is terwijl dat wel zo is. Mocht je vanaf Groningen of Drachten komen kun je afslag hoogkerk nemen. vanaf Groningen rechtdoor over de rotonde. Rechtdoor totdat je met de bocht mee naar rechts gaat. Vervolgens de eerste links (je gaat dan over de snelweg heen). Dan weer een heel stuk rechtdoor en net na de woeste hoeve gaat de weg naar links. Dat volgen en doorrijden tot de pijl. Vanaf drachten is de eerste rotonde 3/4 en de tweede ook 3/4. Kom je vanaf roden/peize dan kun je google maps volgen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

CiteerVervelende van de DBA app is dat je die op locatie moet invoeren. Dat kan dus
niet thuis en via de site gaat bij mij veel te vaak fout. Zo gaf ik zaterdag de
gemelde bergfluiter van terschelling door die niet op de site verscheen.
Folkert Jan, dan doe je iets fout, mij lukt dat wel??
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

snwja3

#16065
Citaat van: Max Berlijn op juni 18, 2012, 10:47:12 AM
CiteerVervelende van de DBA app is dat je die op locatie moet invoeren. Dat kan dus
niet thuis en via de site gaat bij mij veel te vaak fout. Zo gaf ik zaterdag de
gemelde bergfluiter van terschelling door die niet op de site verscheen.
Folkert Jan, dan doe je iets fout, mij lukt dat wel??

Folkert Jan,
ten eerste moet je inloggen, anders verschijnt de waarneming inderdaad niet automatisch (bij een niet-lid zit er altijd een admin tussen), tenzij de admins een goede bui hebben  ;) Zag dat je dat vergeten was, dus zorg dat je ook op je PC ingelogt bent,
Ten tweede kan je op de PC en ook met de App een andere lokatie invullen. In de App: GPS uitzetten (door op het GPS icoon te drukken) en dan handmatig via het kaartje de juiste lokatie aangeven. Werkt echt!  :duim:
En als je alleen voor opslaan kiest (zonder verzenden) val je niemand in de nacht lastig, maar staat het wel op de site en kunnen geinteresseerden ...
Wietze Janse

August

Citaat van: Max Berlijn op juni 18, 2012, 10:47:12 AM
CiteerVervelende van de DBA app is dat je die op locatie moet invoeren. Dat kan dus
niet thuis en via de site gaat bij mij veel te vaak fout. Zo gaf ik zaterdag de
gemelde bergfluiter van terschelling door die niet op de site verscheen.
Folkert Jan, dan doe je iets fout, mij lukt dat wel??
Folkert Jan doe me een plezier piep iets door als het echt iets nieuws is. Dat die kleinste daar zaten was al bekend en zeker geen 3 piepjes waard midden in de nacht. Opslaan is al voldoende lijkt me. ( edit Wietze was me net voor)
August van Rijn

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op juni 18, 2012, 09:46:35 AM
Je kunt kiezen tussen op de site zetten en daadwerkelijk doorpiepen. Ik denk ook niet dat er heel veel mensen zaten te wachten op die 3 piepjes 's nachts. De uiteindelijke aantallen lijken me zeker een piep waard.

Wist niet dat ik die keuze kon maken. Kan dat ook met de app?
Overigens ben ik zelf voorstander van informatievoorziening. Ik vind niet dat ik moet nadenken om het feit wie wel en niet belang hebben bij een piep. Iedereen kan zijn eigen profiel instellen en/of zijn telefoon uit zetten. Ik geef graag direct de juiste informatie door en piep liever 10x teveel als 1 keer te weinig. Er zal maar net iemand een paar km verderop aan het vogelen zijn en de volgende dag zien dat hij wat gemist heeft. Dit is mij zelf wel een aantal keer overkomen en daar wordt ik niet blij van:

@max. Ik gaf de waarneming door via de site en kreeg de melding dat deze voor 20.00 zou worden beoordeeld. Vervolgens heb ik de waarneming nooit ergens terug gezien terwijl het mij wel handig leek dat eilandbewoners op de hoogte waren van een mogelijke bergfluiter in het dorp. Deze melding krijg ik nooit via de app en krijg ik de piep zelf vaak direct binnen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

snwja3

@Folkert Jan, lees mijn 1e bericht even door.
Als je was ingelogd had je zelf kunnen bepalen of je het bericht wel/niet doorstuurt. Niet-leden (en als je niet bent ingelogd wordt je zo beschouwd) niet!
Als je niet inlogt bepaald een admin wat er met de waarneming gebeurd! En als 2 mensen (de waarnemer en jij) lid zijn van DBAlerts, de waarnemere hetzelf niet doorzet (tus toch te weinig zekerheid) dan laten wij het zo, hier ligt de verantwoordelijkhedi bij de waarnemer. Verder gaat niemand het eiland op om zo'n waarneming te checken (1x gehoord, mogelijk ...), dus ook weinig zin om door te zetten, dan vragen wij lokalen om eerst te checken, hadden waarnemer/jij ook kunnen doen.

Het versturen/ontvangen van waarnemingen ligt bij 2 partijen, de ontvangende (juiste instellingen) maar ook degene die verstuurd. Regel die men in het algemeen aanhoud is dat als je meer dan 10 man verwacht dan zeker verzenden, anders eerst zelf even nadenken cq niet versturen.
Maar genoeg gezegd hier op het forum (wil niet teveel buitenstaanders hiermee lastig vallen), als je nog vargen/opmerkingen hebt altijd welkom mij even persoonlijk te contacten.
Wietze Janse

Max Berlijn

en Folkert Jan, gewoon inloggen en lid worden, dan kan je alles wat anderen ook kunnen.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Jaap Denee

Citaat van: snwja3 op juni 18, 2012, 11:33:01 AM
@Folkert Jan, lees mijn 1e bericht even door.
Als je was ingelogd had je zelf kunnen bepalen of je het bericht wel/niet doorstuurt. Niet-leden (en als je niet bent ingelogd wordt je zo beschouwd) niet!
Als je niet inlogt bepaald een admin wat er met de waarneming gebeurd! En als 2 mensen (de waarnemer en jij) lid zijn van DBAlerts, de waarnemere hetzelf niet doorzet (tus toch te weinig zekerheid) dan laten wij het zo, hier ligt de verantwoordelijkhedi bij de waarnemer. Verder gaat niemand het eiland op om zo'n waarneming te checken (1x gehoord, mogelijk ...), dus ook weinig zin om door te zetten, dan vragen wij lokalen om eerst te checken, hadden waarnemer/jij ook kunnen doen.

Het versturen/ontvangen van waarnemingen ligt bij 2 partijen, de ontvangende (juiste instellingen) maar ook degene die verstuurd. Regel die men in het algemeen aanhoud is dat als je meer dan 10 man verwacht dan zeker verzenden, anders eerst zelf even nadenken cq niet versturen.
Maar genoeg gezegd hier op het forum (wil niet teveel buitenstaanders hiermee lastig vallen), als je nog vargen/opmerkingen hebt altijd welkom mij even persoonlijk te contacten.

Wietze, was er niet een document waarin alle "do's and don'ts" van het piepen ooit beschreven zijn? Mail die naar Folkert Jan en vraag hem die goed te lezen en liefst ook te onthouden. Moet hem lukken, zou ik zeggen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Folkert Jan

Citaat van: Max Berlijn op juni 18, 2012, 11:37:50 AM
en Folkert Jan, gewoon inloggen en lid worden, dan kan je alles wat anderen ook kunnen.

Ik ben ook lid, maar was blijkbaar niet ingelogd op de site. Ben standaard op de app al ingelogd, maar kon daar de pijl niet exact zetten. Hij bleef maar aangeven dat de gps locatie niet overeen kwam. Niet gemerkt dat ik in de app zelf de gps kon uitztten. Verder over het piepen laat ik het er hier even bij en heb ik contact met Wietze via PM.
Sorry als ik mensen onterecht wakker heb gemaakt, het zal de volgende keer anders gaan  :)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Afgelopen nacht een nieuw klein waterhoen, deze bij Arnhem. Lekker bezig, Remco  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jelmerpoelstra

Citaat van: rnbflavour op juni 18, 2012, 11:15:03 AM
Overigens ben ik zelf voorstander van informatievoorziening. Ik vind niet dat ik moet nadenken om het feit wie wel en niet belang hebben bij een piep.
Zonder een oordeel te willen geven, dit is min of meer hoe het in Zweden gaat. Daar wordt 's nachts flink gepiept, worden ook schaarse soorten rustig meerdere malen per dag gepiept, en bij harde soorten kan dit oplopen tot 10-20x, zelfs wanneer er niet veel beweging in die vogel zit. Je hebt daar wel meer flexibiliteit met profielen (voor zover ik het NLse systeem begrijp).

Folkert Jan

Gisteravond weer een nieuwe kleinst gevonden. Een 4e vogel bij matsloot (ander gebied dan de peizermade). Deze zat ten noorden van de weg een eindje het gebied in.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

dupont

Citaat van: rnbflavour op juni 19, 2012, 11:18:32 AM
Gisteravond weer een nieuwe kleinst gevonden. Een 4e vogel bij matsloot (ander gebied dan de peizermade). Deze zat ten noorden van de weg een eindje het gebied in.

@FJ: onderhand heb je het wereldrecord qua lengte van je handtekening wel op je naam staan of niet?  :blink: Alleen jouw politieke voorkeur ontbreekt nog  ;)
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

frankw

En wat de overige forum deelnemers met die info moeten is mij ook een raadsel, maar goed, ieder zn ding. 8)

Folkert Jan

Citaat van: dupont op juni 19, 2012, 19:26:25 PM
Citaat van: rnbflavour op juni 19, 2012, 11:18:32 AM
Gisteravond weer een nieuwe kleinst gevonden. Een 4e vogel bij matsloot (ander gebied dan de peizermade). Deze zat ten noorden van de weg een eindje het gebied in.

@FJ: onderhand heb je het wereldrecord qua lengte van je handtekening wel op je naam staan of niet?  :) Alleen jouw politieke voorkeur ontbreekt nog  ;)


Zo kan het ook nog David  ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rene Janssen

Ik moet zeggen: een alleraardigste foto.
René Janssen

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/