Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bas vd Burg

ik heb nu niet echt het idee dat die vogel zich echt wat aantrekt van hoog water.
Afgelopen dinsdag dook de vogel om 1100u op bij de akker, terwijl het om 1400u de vloed op zn hoogste punt zou zijn (bij oude schild). 's Maandags was de vogel er om 1000u. Woensdag werd de vogel slapend gevonden op de akker om 1200u (maar zat er misschien al langer?? Je weet het niet). En vrijdag werd de vogel om 1420u waargenomen. Allemaal tijdstippen ruim voordat de water de hoogste stand heeft bereikt
Je zou voorzichtig kunnen denken aan een theorie dat de vogel vanwege het opkomende water uiteindelijk het land op vliegt en dat de vogel dit dan doet zo'n 3 uur voordat het tij op z'n hoogst staat.......
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

jaapbird

kan natuurlijk zijn dat de zandbanken al voor het hoogste punt onder water staan en vandaar iets eerder aan land gaat zitten

Jeroen Nagtegaal

Denk dat het vooral met stroming te maken heeft en niet zozeer met het wel of niet onderstaan van zandbanken.
Daarbij kan de visserij, die stilligt in het weekend?, ook bepalend zijn voor het fourageren lijkt me.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: Bas vd Burg op juni 16, 2012, 08:41:11 AM
ik heb nu niet echt het idee dat die vogel zich echt wat aantrekt van hoog water.
Afgelopen dinsdag dook de vogel om 1100u op bij de akker, terwijl het om 1400u de vloed op zn hoogste punt zou zijn (bij oude schild). 's Maandags was de vogel er om 1000u. Woensdag werd de vogel slapend gevonden op de akker om 1200u (maar zat er misschien al langer?? Je weet het niet). En vrijdag werd de vogel om 1420u waargenomen. Allemaal tijdstippen ruim voordat de water de hoogste stand heeft bereikt
Je zou voorzichtig kunnen denken aan een theorie dat de vogel vanwege het opkomende water uiteindelijk het land op vliegt en dat de vogel dit dan doet zo'n 3 uur voordat het tij op z'n hoogst staat.......


Hoogste tij kan per dag natuurlijk wel enorm verschillen. De ene dag zal het bijvoorbeeld maximaal +80cm zijn terwijl het een andere dag +120cm kan zijn. Stel dat de kleine kokmeeuw alleen aan land komt bij +75 dan zal het de ene dag dus veel dichter bij het hoogste punt liggen dan de andere dag
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

meeuwissen

Vanaf 21:45 uur gisteravond (15-6) de Kleinst Waterhoentjes tussen de buien door continue kunnen horen roepen. In 1 1/2 uur tijd scoorde ik 125 roepen van 3 verschillende mannetjes.
Deze reageerden vrijwel direct, binnen 1-2 secondes, fraai alternerend op elkaars roep.
Een vogel is territoriaal in een langgerekt gebied tot 10 mtr van de weg, maar soms zelfs horen ratelen op 3 mtr. Verplaatst zich al roepend evenwijdig langs de weg over tientallen mtrs.
Wel geprobeerd de roepende vogel in de kijker te krijgen maar er zijn weinig open stukken in het gebied.
Als het nu echt zomer gaat worden en de beesten met rust worden gelaten, wordt het misschien nog een broedgeval.
Guido

Bas vd Burg

Citaat van: rnbflavour op juni 16, 2012, 10:29:39 AM
Citaat van: Bas vd Burg op juni 16, 2012, 08:41:11 AM
ik heb nu niet echt het idee dat die vogel zich echt wat aantrekt van hoog water.
Afgelopen dinsdag dook de vogel om 1100u op bij de akker, terwijl het om 1400u de vloed op zn hoogste punt zou zijn (bij oude schild). 's Maandags was de vogel er om 1000u. Woensdag werd de vogel slapend gevonden op de akker om 1200u (maar zat er misschien al langer?? Je weet het niet). En vrijdag werd de vogel om 1420u waargenomen. Allemaal tijdstippen ruim voordat de water de hoogste stand heeft bereikt
Je zou voorzichtig kunnen denken aan een theorie dat de vogel vanwege het opkomende water uiteindelijk het land op vliegt en dat de vogel dit dan doet zo'n 3 uur voordat het tij op z'n hoogst staat.......


Hoogste tij kan per dag natuurlijk wel enorm verschillen. De ene dag zal het bijvoorbeeld maximaal +80cm zijn terwijl het een andere dag +120cm kan zijn. Stel dat de kleine kokmeeuw alleen aan land komt bij +75 dan zal het de ene dag dus veel dichter bij het hoogste punt liggen dan de andere dag
Kortom er is geen peil op te trekken. De eerste week had de vogel namelijk een ander patroon (in de vroege ochtend en late avond, maar soms ook in de middag) dan de afgelopen week. De beste plek is nog steeds de akker dat is ondertussen wel duidelijk  ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Thijs Fijen

Even een overzichtje gemaakt van de eerste waarneming na afwezigheid, voor- of na hoogwater. Zoals je kan zien is de vogel er pak em beet 3-2 uur voor hoogwater (Hoogwater volgens live.getij.nl en dan Texel Noordzee). Wanneer er hoog water is van ongeveer een meter of hoger, dan wordt ie ook nog eens 2-4 uur ná hoogwater gezien.

Datum
Voor hoogwater
Na hoogwater
Hoogwaterstand
4-6-2012
2:21
77
5-6-2012
1:40
86
5-6-2012
3:08
73
6-6-2012
3:17
93
7-6-2012
2:15
98
8-6-2012
2:35
100
8-6-2012
2:40
100
8-6-2012
4:30
100
9-6-2012
2:48
98
9-6-2012
2:10
98
10-6-2012
2:31
93
11-6-2012
2:31
85
12-6-2012
3:08
77
13-6-2012
2:41
70
14-6-2012
15-6-2012
1:34
67
Dinsdag is het om 18:45 hoogwater (+59cm). Dus als je er om 15:30 staat dan heb je em ;)
Thijs Fijen

Folkert Jan

Citaat van: meeuwissen op juni 16, 2012, 11:06:15 AM
Vanaf 21:45 uur gisteravond (15-6) de Kleinst Waterhoentjes tussen de buien door continue kunnen horen roepen. In 1 1/2 uur tijd scoorde ik 125 roepen van 3 verschillende mannetjes.
Deze reageerden vrijwel direct, binnen 1-2 secondes, fraai alternerend op elkaars roep.
Een vogel is territoriaal in een langgerekt gebied tot 10 mtr van de weg, maar soms zelfs horen ratelen op 3 mtr. Verplaatst zich al roepend evenwijdig langs de weg over tientallen mtrs.
Wel geprobeerd de roepende vogel in de kijker te krijgen maar er zijn weinig open stukken in het gebied.
Als het nu echt zomer gaat worden en de beesten met rust worden gelaten, wordt het misschien nog een broedgeval.
Guido

Waarom mannetje Guido? Zouden dit geen contactroepjes van vrouwtjes kunnen zijn?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Thijs Fijen op juni 16, 2012, 12:47:17 PM
Even een overzichtje gemaakt van de eerste waarneming na afwezigheid, voor- of na hoogwater. Zoals je kan zien is de vogel er pak em beet 3-2 uur voor hoogwater (Hoogwater volgens live.getij.nl en dan Texel Noordzee). Wanneer er hoog water is van ongeveer een meter of hoger, dan wordt ie ook nog eens 2-4 uur ná hoogwater gezien.

Datum
Voor hoogwater
Na hoogwater
Hoogwaterstand
4-6-2012
2:21
77
5-6-2012
1:40
86
5-6-2012
3:08
73
6-6-2012
3:17
93
7-6-2012
2:15
98
8-6-2012
2:35
100
8-6-2012
2:40
100
8-6-2012
4:30
100
9-6-2012
2:48
98
9-6-2012
2:10
98
10-6-2012
2:31
93
11-6-2012
2:31
85
12-6-2012
3:08
77
13-6-2012
2:41
70
14-6-2012
15-6-2012
1:34
67
Dinsdag is het om 18:45 hoogwater (+59cm). Dus als je er om 15:30 staat dan heb je em ;)

Denk dat het belangrijk is om juist de getijden in de Waddenzee te nemen. Dat zullen de fourageergronden zijn. Dat getij is meen ik een uur later op het hoogste punt.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

lennartv

Citaat van: Tim de Boer op juni 15, 2012, 22:53:24 PM
Als ik het goed begrijp zit de kleine kokmeeuw bij hoog water eigenlijk nagenoeg altijd op de akker? Ik kom dinsdag terug uit Amerika en kan dan dus gewoon het best zorgen dat ik smiddags bij die akker zit te posten?

Gewoont eentje in je handbagage stoppen. Succes verzekerd!
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Thijs Fijen

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 16, 2012, 13:41:17 PM
Denk dat het belangrijk is om juist de getijden in de Waddenzee te nemen. Dat zullen de fourageergronden zijn. Dat getij is meen ik een uur later op het hoogste punt.

In principe maakt dat voor de vraag 'hoelaat is ie er' niet uit. Als je maar altijd hetzelfde punt neemt voor het getij, in dit geval Texel - Noordzee. Als je een verklaring wilt 'waarom is hij er hier om dit tijdstip' dan is het inderdaad verstandiger om de Waddenzee te nemen (die ik even niet paraat had)
Thijs Fijen

Thijs Fijen

Thijs Fijen

HPM

Herman van der Meer

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



Tim de Boer

Hartelijk dank voor de reacties! Heb er hier nog geen gezien dus een terugnemen wordt lastig;)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Rein Genuït

#16035
Citaat van: Gert Veurink op juni 16, 2012, 16:12:44 PM
Citaat van: Have op juni 16, 2012, 16:08:40 PM
Citaat van: HPM op juni 16, 2012, 15:52:13 PM
Citaat van: Have op juni 16, 2012, 14:42:14 PM

Gier bij Maastricht http://waarneming.nl/waarneming/view/69202362


Die samen met Linda overvloog.
Wat vervolgens weer fraaie foto's opleverde.

Groet,
Helena
;D


Staan nu foto's bij, Linda staat er niet op zo te zien  ;D . Het is een Vale.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

hiskodevries

Die steenarend van gisteren zou dan ook een vale gier kunnen zijn geweest
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: rlhgenuit op juni 16, 2012, 16:18:24 PM
Citaat van: Gert Veurink op juni 16, 2012, 16:12:44 PM
Citaat van: Have op juni 16, 2012, 16:08:40 PM
Citaat van: HPM op juni 16, 2012, 15:52:13 PM
Citaat van: Have op juni 16, 2012, 14:42:14 PM

Gier bij Maastricht http://waarneming.nl/waarneming/view/69202362


Die samen met Linda overvloog.
Wat vervolgens weer fraaie foto's opleverde.

Groet,
Helena
;D


Staan nu foto's bij, Linda staat er niet op zo te zien  ;D . Het is een Vale.

Hier een bijgewerkte foto.
Er zijn ook foto's van Linda http://waarneming.nl/waarneming/view/69206578
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

In het veld wat wezen speculeren over de Bergfluiter van de Veluwezoom. Juni is tenslotte een vreemde tijd.
Daarbij kwam ook de gedacht van een doorgeschoten 2kj langs. Echter zou Bergfluiter in de wintergebieden geheel ruien.
Nu is op verschillende foto's toch contrast te zien. Iemand die het kan verklaren?

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Svensson: "A few spring birds, presumably 2y, have apparently not undergone a complete winter moult."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankneijts op juni 16, 2012, 23:55:27 PM
Svensson: "A few spring birds, presumably 2y, have apparently not undergone a complete winter moult."
Totaal overheen gelezen. Maar zou jij dit dan tot een 2kj noteren?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankneijts

Dacht dat bij de meeste phyllo's in het voorjaar de leeftijd niet met zekerheid is aan te geven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Volgens mij is ie sowieso aan het ruien op dit moment. Zie onder andere de staart, eennalaatste (onderste) grote dekveer lijkt korter (aan het groeien?) En ook lijkt er een ruicontrast in de handpennen te zitten (maar dat kan aan mijn telefoonscherm liggen). Fitis-strategie?
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: Thijs Fijen op juni 17, 2012, 01:54:17 AM
Volgens mij is ie sowieso aan het ruien op dit moment. Zie onder andere de staart, eennalaatste (onderste) grote dekveer lijkt korter (aan het groeien?) En ook lijkt er een ruicontrast in de handpennen te zitten (maar dat kan aan mijn telefoonscherm liggen). Fitis-strategie?

Wat bedoel je daarmee Thijs? Twee x volledige rui p/jaar?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: frankneijts op juni 17, 2012, 00:11:33 AM
Dacht dat bij de meeste phyllo's in het voorjaar de leeftijd niet met zekerheid is aan te geven.
Dat was ook mijn gedachte. Echter zit er bij deze vogel opvallende contrasten die ik niet kan plaatsen.
Op Wrn.nl zag ik zo snel bij de andere Bergfluiters geen contrasten in het verenkleed...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Thijs Fijen

Citaat van: frankneijts op juni 17, 2012, 09:30:44 AM
Citaat van: Thijs Fijen op juni 17, 2012, 01:54:17 AM
Volgens mij is ie sowieso aan het ruien op dit moment. Zie onder andere de staart, eennalaatste (onderste) grote dekveer lijkt korter (aan het groeien?) En ook lijkt er een ruicontrast in de handpennen te zitten (maar dat kan aan mijn telefoonscherm liggen). Fitis-strategie?

Wat bedoel je daarmee Thijs? Twee x volledige rui p/jaar?
Ja daar doelde ik op, maar kan het eigenlijk niet zijn...
Die ene ongeruide staartveer is ook wel opvallend.
Thijs Fijen

oeverzwaluw

Bergfluiter Veluwezoom 10 uur vanochtend: op de parkeerplaats aangekomen tref ik de (vrouwelijke) boswachter die zo vriendelijk is om mij te wijzen op de juiste plek waar de vogel zit te zingen. Ze vertrekt en ik loop naar de plek. Daar aangekomen zie ik een stuk of 4 vogelaars/fotografen en hoor twee Bergfluiters. Er wordt duidelijk getaped. Zodra ze mij zien aan komen lopen stopt het getapede geluid.
Heren: als ik door had gehad wie van jullie stond te tapen had je de wind van voren gekregen. Dit gedrag (notabene 5 minuten nadat de boswachter de plek had verlaten), is niet goed te praten. Ik ga hier ook geen uitgebreide discussie over aan want die is al veel vaker gevoerd, maar de eerste de beste die ik midden in het broedseizoen hier weer op betrap heeft een probleem.

Ricardo

ArjenDrost †

Citaat van: oeverzwaluw op juni 17, 2012, 17:35:55 PM
Bergfluiter Veluwezoom 10 uur vanochtend: op de parkeerplaats aangekomen tref ik de (vrouwelijke) boswachter die zo vriendelijk is om mij te wijzen op de juiste plek waar de vogel zit te zingen. Ze vertrekt en ik loop naar de plek. Daar aangekomen zie ik een stuk of 4 vogelaars/fotografen en hoor twee Bergfluiters. Er wordt duidelijk getaped. Zodra ze mij zien aan komen lopen stopt het getapede geluid.
Heren: als ik door had gehad wie van jullie stond te tapen had je de wind van voren gekregen. Dit gedrag (notabene 5 minuten nadat de boswachter de plek had verlaten), is niet goed te praten. Ik ga hier ook geen uitgebreide discussie over aan want die is al veel vaker gevoerd, maar de eerste de beste die ik midden in het broedseizoen hier weer op betrap heeft een probleem.

Ricardo
Heb je daar ook gevraagd wie er aan het tapen was? Met de keuze uit 4 man, moet dat toch niet zo heel moeilijk geweest zijn....

Folkert Jan

#16048
Citaat van: oeverzwaluw op juni 17, 2012, 17:35:55 PM
Bergfluiter Veluwezoom 10 uur vanochtend: op de parkeerplaats aangekomen tref ik de (vrouwelijke) boswachter die zo vriendelijk is om mij te wijzen op de juiste plek waar de vogel zit te zingen. Ze vertrekt en ik loop naar de plek. Daar aangekomen zie ik een stuk of 4 vogelaars/fotografen en hoor twee Bergfluiters. Er wordt duidelijk getaped. Zodra ze mij zien aan komen lopen stopt het getapede geluid.
Heren: als ik door had gehad wie van jullie stond te tapen had je de wind van voren gekregen. Dit gedrag (notabene 5 minuten nadat de boswachter de plek had verlaten), is niet goed te praten. Ik ga hier ook geen uitgebreide discussie over aan want die is al veel vaker gevoerd, maar de eerste de beste die ik midden in het broedseizoen hier weer op betrap heeft een probleem.

Ricardo


Ongeacht mijn mening of iets goed te praten of niet.
Iedereen die die forum volgt weet inmiddels wat de gedragsregels zijn die gevolgd dienen te worden en wat er in de gemeenschap van hen verlangt wordt. Nagenoeg alle vogelaars die ik persoonlijk ken halen het zich wel uit hun hoofd om vogels bewust te verstoren. Het heeft dus absoluut geen zin om dergelijke berichten hier te plaatsen (hoe begrijpelijk ook). Je zet hiermee de meerderheid van de goeie vogelaars ook in een verkeerd daglicht door weer de gehele scène aan te spreken. Hou het aub bij het aanspreken in het veld en hou aub op hier dergelijke berichten te plaatsen.

Het enige wat deze berichten oplevert is een steeds verdere afkeer tegen twitchers en fotografen waarvan het overgrote merendeel zich netjes gedraagt. Ik moet dit steeds vaker aan den lijve in het veld ondervinden en wordt er behoorlijk misselijk van aangezien zeer veel mensen uit de scène zich hard inzetten voor het beschermen van vogels, het doen van broedvogel tellingen, het steunen van werkgroepen etc etc.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Max Berlijn

Weet iemand toevallig iets van de Kleine Kok van vandaag? Er zijn wel meldingen van Texel van vandaag van ene John van Gestel
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.