Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

KorHaan

Citaat van: guusp op juni 09, 2012, 12:19:31 PM


... en beschrijving van geluid, dat is altijd een probleem. Ik vind het bijvoorbeeld ontzettend lastig om het verschil tussen zomertaling en kleinst waterhoen uit te leggen. Toch meen ik dat verschil na inmiddels 8 jaar polder Achteraf wel te kunnen horen.




Dat is inderdaad lastig uit te leggen. Zomertaling is scherper, Kleinst meer pruttelend als een zachte scheet, is mijn ervaring uit de Bovenmeent. Maar dat Kleinst zat wel dichtbij, op grotere afstand zal het een stuk moeilijker zijn.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Guus Peterse

Kijk, dat illustreert nou precies het probleem. Ik zou gezegd hebben: kleinst waterhoen is scherper.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op juni 09, 2012, 17:53:25 PM
Kijk, dat illustreert nou precies het probleem. Ik zou gezegd hebben: kleinst waterhoen is scherper.

Hier spectrogrammen van Kleinst Waterhoen en Zomertaling. Zeg maar welke 'scherper' is.
Herman van der Meer

Yeronimo

Griel Eastermar afgelopen donderdag gezien meldt de krant. Voor krantenbericht zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/69076094
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

JandJ

Misschien verplaatsen naar 'Externe bron'?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Gerard Troost

Citaat van: Yeronimo op juni 09, 2012, 19:59:17 PM
Griel Eastermar afgelopen donderdag gezien meldt de krant. Voor krantenbericht zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/69076094
zie ook deze waarneming van donderdagmiddag http://waarneming.nl/waarneming/view/69069715
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Yeronimo

Die stond er toch net nog niet? Of ben ik nou gek aan het worden?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Robertmeer

Citaat van: Yeronimo op juni 09, 2012, 20:10:38 PM
Die stond er toch net nog niet? Of ben ik nou gek aan het worden?
Deze waarneming is vandaag pas ingevoerd, dus gelukkig word je nog niet gek  ;)
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

KorHaan

Citaat van: HPM op juni 09, 2012, 19:48:43 PM
Citaat van: guusp op juni 09, 2012, 17:53:25 PM
Kijk, dat illustreert nou precies het probleem. Ik zou gezegd hebben: kleinst waterhoen is scherper.

Hier spectrogrammen van Kleinst Waterhoen en Zomertaling. Zeg maar welke 'scherper' is.


Mooi, Herman.

Tussen 0 en 2 kHz zit bij Kleinst de zachte scheet die de hogere geluiden dempt. Bij Zomertaling niet. Daarom klinkt Zomertaling scherper.

Of klinkt dat niet plausibel?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

HPM

Citaat van: KorHaan op juni 09, 2012, 21:38:14 PM
Citaat van: HPM op juni 09, 2012, 19:48:43 PM
Citaat van: guusp op juni 09, 2012, 17:53:25 PM
Kijk, dat illustreert nou precies het probleem. Ik zou gezegd hebben: kleinst waterhoen is scherper.

Hier spectrogrammen van Kleinst Waterhoen en Zomertaling. Zeg maar welke 'scherper' is.


Mooi, Herman.

Tussen 0 en 2 kHz zit bij Kleinst de zachte scheet die de hogere geluiden dempt. Bij Zomertaling niet. Daarom klinkt Zomertaling scherper.

Of klinkt dat niet plausibel?

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

Tussen 0 en 2 zitten groene kikkers.
Herman van der Meer

KorHaan

Nu zie ik die paarse balkjes pas. Dom antwoord van me, dus.

Ik weet niet hoe je die diagrammen moet lezen, blijkt wel.

Vriendelijke groet,

Ronald sinoo

Folkert Jan

Vandaag tijdens laag (opkomend) water de kleine kokmeeuw gevonden op de zandplaat. Daardoor was duidelijk te zien dat de vogel daar druk foerageerde (liep druk heen en weer op de waterrand al pikkend in het zand) alvorens vlak voordat de zandplaat helemaal onder water liep naar texel vloog en ging rusten en poetsen op het renvogelveldje.
Voor de mensen die dus nog gaan: Heb je een goede scoop en is het licht wat te doen dan zou ik zeggen: zoek met laag water de zandplaat af. Als de zandplaat onder water staat is het dus verstandig om de veldjes op texel te checken (vogel vloog geregeld heen en weer tussen de veldjes).

De zandplaat is natuurlijk enorm ver weg, maar het geluk wil dat er ook kokmeeuwen, stormmeeuwen, sterns en grote meeuwen aanwezig zijn waardoor vergelijken met andere soorten al een heel eind kan helpen. Heb je een kandidaat in beeld: wacht tot deze vliegt. De witte vleugelvoorrand van de kleine kokmeeuw knalt er echt uit.  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

jonas D

Groeten,
Jonas

Bram Rijksen

Citaat van: jonas D op juni 10, 2012, 21:16:35 PM
http://waarneming.nl/soort/view/1588 zwartkopgors zat op Prunje?
Natuurlijk volkomen niet-objectief, maar afgaande op de personen die de vogel op naam hebben gebracht lijkt me dit wel een bijzonder serieuze melding..

M. Hoogteijling

Citaat van: Bram Rijksen op juni 10, 2012, 21:25:07 PM
Citaat van: jonas D op juni 10, 2012, 21:16:35 PM
http://waarneming.nl/soort/view/1588 zwartkopgors zat op Prunje?
Natuurlijk volkomen niet-objectief, maar afgaande op de personen die de vogel op naam hebben gebracht lijkt me dit wel een bijzonder serieuze melding..

Ik twijfel niet aan de waarneming maar helaas was de informatie erg beperkt en zat er flink wat tijd tussen laatst gezien en het moment dat de eerste zoekers arriveerden. Er is wel gezocht, telde minimaal 15 zoekers en ben erg benieuwd waar de waarnemers, die volgens mij niemand in het veld heeft kunnen spreken, de vogel uit het oog verloren: was die toen nog in beweging, zien invallen, hoe lang gezien, etc?

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Vincent Hart

Er staat wat info bij de waarneming, gelukkig (voor Bram ;)) ook een beschrijving.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

M. Hoogteijling

Citaat van: Vincent Hart op juni 10, 2012, 21:42:34 PM
Er staat wat info bij de waarneming, gelukkig (voor Bram ;)) ook een beschrijving.

Heb ik inderdaad gelezen maar helaas staat dit er pas sinds vanavond op. Neb de waarnemer nog een mailtje gestuurd.

Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling

Vincent Hart

Tja, we wisten wel ongeveer wat voor situatie we opaf gingen toch?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

erikwouda

#15948
Citaat van: guusp op juni 09, 2012, 17:53:25 PM
Kijk, dat illustreert nou precies het probleem. Ik zou gezegd hebben: kleinst waterhoen is scherper.
Ik was er afgelopen week. Voor mezelf heb ik die dag de geluiden van zowel Zomertaling als Kleinst Waterhoen meermalen beluisterd. Ezelsbruggetje: Zomertaling meer een niet-scherp krrrèk geluid (met de klinker ergens tussen 'uh' en 'eh' in) en KW wat meer scherp 'krrrik'. Zomertaling lijkt niet te moduleren terwijl KW dat wel doet. Maar het verschil is niet bar groot in mijn idee.

Vond het aanvankelijk een hopeloze zaak daar. Windkracht 5, maar het zou wat gaan luwen. Heb op het punt gestaan weg te lopen. Tijdens het lange wachten en de licht-hallucinante ervaring van het staren in het duister met geruis van de begroeiing nog tweemaal ter herinnering voor mezelf het geluid beluisterd. Na twaalven werden de relatief luwe periodes steeds langer, en daarin hoorde ik tweemaal duidelijk 'krrrik' rond half een. Per stuk ca. 2 seconden. Tot tien voor een gewacht maar hoorde niets meer.

Meende rond half 11 al op dezelfde plek geluid eenmaal (echt kort) te horen. Als het daarbij was gebleven had ik uiteraard op z'n hoogst 'onzeker' gemeld. Ik had dit als relatief onervaren vogelaar graag met een ervarener iemand beluisterd om mijn zekerheid zekerder te maken, maar goed. Heb het zo integer mogelijk gedaan.

Gaat er toevallig nog iemand binnenkort? Ik wilde met minder wind nogmaals gaan.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Jaap Denee

Citaat van: M. Hoogteijling op juni 10, 2012, 21:40:15 PM
Citaat van: Bram Rijksen op juni 10, 2012, 21:25:07 PM
Citaat van: jonas D op juni 10, 2012, 21:16:35 PM
http://waarneming.nl/soort/view/1588 zwartkopgors zat op Prunje?
Natuurlijk volkomen niet-objectief, maar afgaande op de personen die de vogel op naam hebben gebracht lijkt me dit wel een bijzonder serieuze melding..

Ik twijfel niet aan de waarneming maar helaas was de informatie erg beperkt en zat er flink wat tijd tussen laatst gezien en het moment dat de eerste zoekers arriveerden. Er is wel gezocht, telde minimaal 15 zoekers en ben erg benieuwd waar de waarnemers, die volgens mij niemand in het veld heeft kunnen spreken, de vogel uit het oog verloren: was die toen nog in beweging, zien invallen, hoe lang gezien, etc?


Dit is het ouderwetse twitchen (versie 1.0)... Twintig jaar geleden ging het altijd zo en wisten we niet beter.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

steenl

Vandaar ook de vraag gisteren: WAAR DAN?

En iets met mensen over een hekje.  :angel:

Jaap Denee

Precies. Lekker, ouderwets gezellig met z'n 20-en twitchen, niet weten waar je kijken moet en dat inderdaad ook hardop durven zeggen (WAAR DAN?!). En dan dat hekje... 't Is maar goed dat we dat hebben vastgelegd... Och och och...  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Folkert Jan

Misschien dat we naast een melkpakwaarneming ook een hekjeswaarneming kunnen toevoegen aan het vogelaarsvocabulair voor waarnemingen die tot stand zijn gekomen nadat "sociale" regels zijn overtreden, waaronder te dichtbij, tapen, flushen, verboden gebied in etc  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op juni 11, 2012, 13:03:57 PM
Misschien dat we naast een melkpakwaarneming ook een hekjeswaarneming kunnen toevoegen aan het vogelaarsvocabulair voor waarnemingen die tot stand zijn gekomen nadat "sociale" regels zijn overtreden, waaronder te dichtbij, tapen, flushen, verboden gebied in etc  ;D

Is er al eens een melkpak uit een bosje geklopt?
Herman van der Meer

Jaap Denee

Hans Pohlmann claimde gister twee melkpakken.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Marcel van kammen

#15955
Ik had laatst een nestindicerend melkpak,die heb ik onder embargo ingevoerd.

Folkert Jan

Welke stern is dit dan?


http://waarneming.nl/waarneming/view/69120412





korte staartprojectie -> visdief (echter zie ik ook foto's van dougall's waar de staart niet voorbij de handpennen komen. Afhankelijk van leeftijd?)
korte en stevige snavel -> noordse stern
lichte vogel -> dougalls, noordse
lange pootjes -> visdief
vrij donkere handpennen in zit -> visdief
veel zwart op snavel met rode basis -> visdief (lijkt me teveel rood voor dougalls, maar wederom misschien afhankelijk van leeftijd?)


Uiteindelijk gok ik op visdief, maar niet 1 waarbij alle kenmerken direct naar die soort wijzen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Prima Visdief. Toen de Dougalls in de Prunje was werd menig visdief uitgescholden voor Dougalls. Oa. op basis van een zwarte snavel.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bram Rijksen

En er zijn wel kenmerken zichtbaar die Noordse en Dougalls uitsluiten.
- snavel- en pootvorm-/lengte sluit zowel Noordse als Dougalls uit. (ik zie geen 'stevige en korte snavel')
- vorm kopkap sluit Noordse uit
- spierwitte onderdelen sluit Noordse uit
- kleur van de handpennen (met volgens mij zelfs een zichtbaar kleurverschil tussen de middelste en buitenste) sluit zowel Noordse als Dougalls uit.

HJDT

De Bergfluiter van de Veluwe wordt net weer door gegeven zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/69132781
Extra info bij de waarneming is dat hij (ook?) is opgenomen op 12 juni, vandaag dus. Het is me alleen nog niet duidelijk waarom de waarneming dan op 10 juni staat.

Hoe is deze plek ook alweer te bereiken?? Kan dat zo snel even niet vinden maar het is destijds ergens geschreven.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.