Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danny katerbarg

Kanarie in drenthe? http://waarneming.nl/waarneming/view/63629962?_popup=1 maar is dit wel een europese kanarie? Lijkt mij niet met zijn zwarte kopstrepen?
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Danny katerbarg op maart 11, 2012, 18:09:32 PM
Kanarie in drenthe? http://waarneming.nl/waarneming/view/63629962?_popup=1 maar is dit wel een europese kanarie? Lijkt mij niet met zijn zwarte kopstrepen?
Geelgors...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Danny katerbarg op maart 11, 2012, 18:09:32 PM
Kanarie in drenthe? http://waarneming.nl/waarneming/view/63629962?_popup=1 maar is dit wel een europese kanarie? Lijkt mij niet met zijn zwarte kopstrepen?

Lijkt mij ook eerder een Geelgors (die een beetje over de saturation heen getild is).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

g.j.p.gelderblom

Citaat van: UtrechtsVogelNet op maart 10, 2012, 23:29:13 PM
Foto Groenlandse Kolgans is ingestuurd naar DBA site en komt z.s.m. ook bij waarneming van Hans te staan.

Gegroet, Phil

Heb je ook foto's van de staart Phil?
Groeten,

PieterGeert

UtrechtsVogelNet

#14794
Ha PieterGeert,

Jazeker heb ik die ook. Die zijn al naar Hans toe t.b.v. het CDNA; echt een flinterdun wit streepje als eindband. Zie ook zijn beschrijving.

Phil

EDIT: foto waarop staart goed zichtbaar is wordt toegevoegd aan Hans' waarneming.

hrusser

Heb je ook foto's van de staart Phil?
Groeten,

PieterGeert


Hallo PieterGeert,

Altijd weer leuk om jou bij een waarneming van een "lastige" gans op dit forum tegen te komen! :-)

Ik heb met toestemming van Phil een foto van de poetsende vogel bij mijn waarneming van de Groenlander geplaatst. Je kunt daarop mooi de zeer dunne witte staartrand waarnemen. Als je echter goed oplet kun je dat ook al op de 1e foto zien, maar de de aanvullende 2e foto is echt overtuigend lijkt mij. Verder zou ik iedereen willen wijzen op mijn uitgebreidere determinatie van de vogel op de DBA-site www.dutchbirding.nl naar aanleiding van de plaatsing van de foto en een opmerking van Max B. over de Groenlander. (resp. fotogalerij, recente zeldzaamheden, foto Groenlander aanklikken)

gr. Hans Russer


Theovanv

Giervalk vertrokken? Er is gister naar gezocht maar niet gevonden.
Theo van Veenendaal

Mark Zevenbergen

Citaat van: Theovanv op maart 12, 2012, 14:14:14 PM
Giervalk vertrokken? Er is gister naar gezocht maar niet gevonden.
Witkopeend ook vertrokken?? En nu in Chaam??

August

August van Rijn

Theovanv

Citaat van: August op maart 12, 2012, 23:08:35 PM
Citaat van: Theovanv op maart 12, 2012, 14:14:14 PM
Giervalk vertrokken? Er is gister naar gezocht maar niet gevonden.
http://waarneming.nl/waarneming/view/63652380
Later idd nog ingevoerd. Vandaaf niks maar de meesten zijn er ook al geweest natuurlijk.
Theo van Veenendaal

lennartv

Weer eens een beetje afwisseling: een grote grijze snip aan de buitenkant van de Wanteskuup, Noord-Beveland, Zeeland. Ontdekt door Mark Hoekstein. De vogel bleef helaas maar kort tp.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Rick van der Weijde

Vraagje. Morgen ben ik van plan de Hilversumse Bovenmeent aan te doen.
Ben daar jaren geleden voor het laatst geweest, maar staat me bij dat ik toen een enorm eind moest lopen (ik vermoed als ik Google Maps bekijk bij de 'Hilversumse Meent').
Is dat de enige/meest handige/logische locatie om de auto te stallen, of kan het effectiever (=dichterbij) / leuker?



Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

hiskodevries

Als die hier zit http://waarneming.nl/waarneming/view/63723986 parkeren aan de loodijk, plek zat zit die in de plas meer naar het naardermeer, dan is het flink lopen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rick van der Weijde

Ok. Thnx. Daar is ook iets van een parkeerterrein o.i.d.?
Of sta je daar vlak langs de provinciale weg (ik kom niet alleen, maar met een groep 2-3 auto's)?
Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Norman

Langs de Loodijk is het slecht parkeren en observeren.
Beter is het om bij de Melkmeent te parkeren en dan gewoon een stukje lopen (ca. 2.5 km).
Na die verdwaalde eend zou ik nog even doorlopen en dan richting laarzenpad lopen voor allerlei leuke zangertjes en roofpieten.

Al met al kun je daar wel een dagje lekker rondstruinen.

Eric Roeland


Hallo Rick,


Je kan goed parkeren bij het Texaco station langs de Loodijk, hierna enkele 100-en meters lopen richting Hilversum.
Hier is de plas goed vanuit de berm/fietspad te overzien


mvrg Eric

Citaat van: Rick van der Weijde op maart 16, 2012, 21:13:55 PM
Ok. Thnx. Daar is ook iets van een parkeerterrein o.i.d.?
Of sta je daar vlak langs de provinciale weg (ik kom niet alleen, maar met een groep 2-3 auto's)?
Gr. Rick
met vriendelijke groet, Eric Roeland

Yeronimo

En is er met het openbaar vervoer ook makkelijk te komen? Iemand die op die manier het al bezocht heeft en zijn ervaring daarmee wil delen?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Rick van der Weijde

Dank allen. Gezien mijn gezelschap, wordt het waarschijnlijk wandelen...
Ook geen straf.
Gr. Rick
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

Norman

Met de trein naar station Naarden-Bussum en van daar met bus 105 tot de Melkmeent.
http://9292.nl/

Guus Peterse

Met de trein naar Bussum zuid en van daar kwartietje fietsen. Met (vouw)fiets in de trein de ideale optie.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Yeronimo

Citaat van: Norman op maart 16, 2012, 22:21:06 PM
Met de trein naar station Naarden-Bussum en van daar met bus 105 tot de Melkmeent.
http://9292.nl/

Citaat van: guusp op maart 16, 2012, 22:23:41 PM
Met de trein naar Bussum zuid en van daar kwartietje fietsen. Met (vouw)fiets in de trein de ideale optie.

Super bedankt voor de snelle en duidelijke reacties!
Mijn vouwfiets is helaas nog in Leeuwarden achtergebleven, dus daar heb ik dit weekend weinig aan.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Norman

Vanaf bushalte Melkmeent is het nog maar een stukje lopen.

Timo Roeke

Is er zoveel te bezoeken, of zijn er zoveel routes naar één zeldzaamheid?

Tim Raats

Hoi,

Ik wil zeker geen roet in het eten gooien van de mensen die al zijn gaan kijken naar de Witkopeend in Chaam, maar het exemplaar blijkt een ontsnapt beest te zijn. Volgens een locale bekende is het beest al enkele maanden aanwezig op deze locatie. Scheelt voor veel mensen mogelijk een rit naar het zuiden, alhoewel het beest er niet minder mooi van wordt ;-) Ontsnapt uit een lokaal vogelparkje verder geen idee welk.

Groeten,

Tim Raats

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Tim Raats op maart 17, 2012, 19:20:02 PM
...maar het exemplaar blijkt een ontsnapt beest te zijn...
Want?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Raats

Hoi,

Fijn dat iedereen meteen zo cynisch is als je iets meld dat mogelijk niet goed valt. Mijn ouders hebben vanmorgen op de locatie iemand gesproken die daar het hele terrein mee heeft heringericht en hij wist te melden dat het een ontsnapt exemplaar was. Meer weet ik ook niet, dus doe er je voordeel mee als je enkel wilde dieren wilt zien, wil je gewoon genieten van een Witkopeend dan ga je gewoon. Ik dacht alleen een helpende hand te bieden. Je kunt het bericht ook gewoon negeren bijvoorbeeld als je denkt dat dit niet klopt ;-) Inderdaad vreemd als er vorig jaar ook al twee exemplaren waren dat wist ik dan weer niet, dus mogelijk een vals gerucht?

Groeten,

Tim Raats

Justin Jansen

Citaat van: Tim Raats op maart 17, 2012, 20:15:37 PM
Hoi,

Fijn dat iedereen meteen zo cynisch is als je iets meld dat mogelijk niet goed valt. Mijn ouders hebben vanmorgen op de locatie iemand gesproken die daar het hele terrein mee heeft heringericht en hij wist te melden dat het een ontsnapt exemplaar was. Meer weet ik ook niet, dus doe er je voordeel mee als je enkel wilde dieren wilt zien, wil je gewoon genieten van een Witkopeend dan ga je gewoon. Ik dacht alleen een helpende hand te bieden. Je kunt het bericht ook gewoon negeren bijvoorbeeld als je denkt dat dit niet klopt ;-) Inderdaad vreemd als er vorig jaar ook al twee exemplaren waren dat wist ik dan weer niet, dus mogelijk een vals gerucht?

Groeten,

Tim Raats
De twee vogels waren dezelfde als op de Starrevaart en andere locaties, wellicht is dit de vogel van afgelopen winter?
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

Ik denk dat de reacties er meer mee te maken hebben dat je iets presenteert als feit, terwijl het vooralsnog niet meer is dan iets dat je iemand hebt horen beweren, Tim. Dat de vogel al enkele maanden aanwezig zou zijn is daarnaast geen aanwijzing voor een niet wilde herkomst, de vogel van de Reeuwijkse Plassen zat er in dezelfde periode ook maandenlang.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Tim Raats

Hoi Vincent,

Helemaal mee eens, het was ook zeker niet mijn bedoeling om het als feit neer te zetten. Feit is echter wel dat iemand die daar lokaal bekend is dit heeft aangegeven en dat geeft dan toch te denken?

Ik kan me goed voorstellen dat als je uit het noorden speciaal voor dit beestje hierheen komt en er later achter komt dat het een ontsnapt exemplaar is dat als een teleurstelling over kan komen. Vandaar dat ik heb besloten om het hier maar te melden. Don't shoot the messenger ;-)

Groeten,

Tim Raats

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Tim Raats op maart 17, 2012, 20:31:13 PM
Helemaal mee eens, het was ook zeker niet mijn bedoeling om het als feit neer te zetten. Feit is echter wel dat iemand die daar lokaal bekend is dit heeft aangegeven en dat geeft dan toch te denken?
Als je elke local moest geloven hadden we veel leuke dingen... Het is nu dus nog een verhaal zonder enige onderbouwing, oftewel gerucht.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com