Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

cursorius


Rob Halff

Citaat van: cursorius op november 01, 2011, 20:52:24 PM
Is de Blauwstaart weg?


Ik hoorde vandaag via de tam tam dat de vogel gisteren nadat hij opnieuw (voor de 4e keer) was gevangen op een ander locatie ergens in het duin is losgelaten. Dit om de vogel meer 'rust' te gunnen en te voorkomen dat de vogel telkens weer gevangen wordt. Mogelijk zit hij er dus nog wel maar niet meer rond de ringbaan. Weet niet hoe waarheidsgetrouw dit berichtje is maar waar rook is...

ruud_altenburg

Is die klauwier geen Turkestaan?
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

dead_groom

Citaat van: Rob Halff op november 01, 2011, 20:57:02 PM
Citaat van: cursorius op november 01, 2011, 20:52:24 PM
Is de Blauwstaart weg?


Ik hoorde vandaag via de tam tam dat de vogel gisteren nadat hij opnieuw (voor de 4e keer) was gevangen op een ander locatie ergens in het duin is losgelaten. Dit om de vogel meer 'rust' te gunnen en te voorkomen dat de vogel telkens weer gevangen wordt. Mogelijk zit hij er dus nog wel maar niet meer rond de ringbaan. Weet niet hoe waarheidsgetrouw dit berichtje is maar waar rook is...

waarom dezelfde vogel zo in zo'n korte tijd zo vaak vangen? ik vind het een beetje zielig voor het beestje.
zou me nu ook niks verbazen als ie het land uit is gevlucht :P
M.V.G.

Davey de Waard

Jan vH

Citaat van: dead_groom op november 01, 2011, 21:07:37 PM
Citaat van: Rob Halff op november 01, 2011, 20:57:02 PM
Citaat van: cursorius op november 01, 2011, 20:52:24 PM
Is de Blauwstaart weg?

Ik hoorde vandaag via de tam tam dat de vogel gisteren nadat hij opnieuw (voor de 4e keer) was gevangen op een ander locatie ergens in het duin is losgelaten. Dit om de vogel meer 'rust' te gunnen en te voorkomen dat de vogel telkens weer gevangen wordt. Mogelijk zit hij er dus nog wel maar niet meer rond de ringbaan. Weet niet hoe waarheidsgetrouw dit berichtje is maar waar rook is...

waarom dezelfde vogel zo in zo'n korte tijd zo vaak vangen? ik vind het een beetje zielig voor het beestje.
zou me nu ook niks verbazen als ie het land uit is gevlucht :P

Omdat de vogel steeds het net in vliegt, denk ik.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

ArjenDrost †

Citaat van: dead_groom op november 01, 2011, 21:07:37 PM
waarom dezelfde vogel zo in zo'n korte tijd zo vaak vangen? ik vind het een beetje zielig voor het beestje.
zou me nu ook niks verbazen als ie het land uit is gevlucht :P
Omdat de vogel uit zichzelf steeds weer in datzelfde netje vliegt... Daar kunnen de ringers niet zoveel aan doen... Behalve dus hem op een andere plek loslaten, zodat hij verder van de netten rondvliegt.


Groeten, Arjen

Pim

De keuze snap ik wel enigzins, maar het had best aardig geweest al ze er even melding van hadden gemaakt  op één of andere website (als het zo is natuurlijk).
Er waren vandaag vogelaars uit Zeeland en Limburg en het pittoreske Almere die dan wel anders hun tijd besteed hadden.

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Jeroen Nagtegaal

Het kan best zijn dat ie gewoon gevlogen is. Vet 4 (tot 5) is redelijk vet en het was een goede trek nacht.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

cursorius

Sowieso vind ik het raar dat ze hem ergens anders loslaten (mocht dat zo zijn). Dat beest had een uitstekende voedselbron waar je hem nu bij weg haalt. Je kan er ook voor kiezen om dat net daar niet te gebruiken. Als het een Koolmees was die er dagelijks invliegt lijkt het me sterk dat ze die ook zouden verplaatsen.

Jeroen Nagtegaal

Zullen we eerst eens zeker krijgen of ie wel is verplaatst. Net was er kort reactie van Alwin van Lubeck.

Die was als volgt: "Ik was er gister bij toen de Blauwstaart in het net vloog, toen hebben ze hem op dezelfde plek"

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Alwin van Lubeck

Gisterochtend werd de vogel gevangen en toen hebben ze de vogel op dezelfde plek losgelaten! Ik weet niet of de vogel in de loop van de dag gevangen is, maar er is in ieder geval nog een veldwaarneming van 15.30. Overigens was de vogel af en toe ook gewoon moeilijk te vinden, zat vaak ver achterin. Ze kan natuurlijk ook gewoon zijn doorgevlogen, had vet 4!
Mvg,
Alwin van Lubeck

Steven Wytema

Citaat van: ruud_altenburg op november 01, 2011, 21:01:10 PM
Is die klauwier geen Turkestaan?
Ik zat hetzelfde te denken maar denk dat contrast boven/onderdelen te klein is, hij bovendien geen wenkbrauwstreep heeft en de bandering op de flanken wel erg marginaal is.
Staart dan weer wel met donker centrum, en het blijft moeilijke materie natuurlijk.
Steven Wytema


GijsB

Donker centrum van de staart past toch ook beter bij turkestaan dan bij Daurische klauwier? ???


Ow wacht, snap hem al
Gijs

Rein Genuït

Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HPM

Citaat van: cursorius op november 01, 2011, 21:39:02 PM
Sowieso vind ik het raar dat ze hem ergens anders loslaten (mocht dat zo zijn). Dat beest had een uitstekende voedselbron waar je hem nu bij weg haalt. Je kan er ook voor kiezen om dat net daar niet te gebruiken. Als het een Koolmees was die er dagelijks invliegt lijkt het me sterk dat ze die ook zouden verplaatsen.

Zou toch een beetje raar zijn om een van je vaste netten weg te halen omdat er telkens een Blauwstaart (of Koolmees) invliegt.
En dan vliegt hij in het volgende net, en in het volgende, en in het volgende, ... en dan hebben ze geen enkel net meer staan.
Herman van der Meer

JohanvantBosch

Van die klauwier zouden meer foto's welkom zijn om tot determinatie te komen, lijkt me....

Bram Rijksen

Citaat van: ArjenDrost op november 01, 2011, 20:38:59 PM
Het jaar van de klauwier... De kickoff hebben ze in ieder geval goed geregeld  :duim: :duim:

Vooral ook het jaar van: "deze vogel fotografeerde ik vanmiddag/gisteren/vorige week"...


Vincent Hart

Citaat van: Steven Wytema op november 01, 2011, 21:48:02 PM
Citaat van: ruud_altenburg op november 01, 2011, 21:01:10 PM
Is die klauwier geen Turkestaan?
Ik zat hetzelfde te denken maar denk dat contrast boven/onderdelen te klein is, hij bovendien geen wenkbrauwstreep heeft en de bandering op de flanken wel erg marginaal is.
Staart dan weer wel met donker centrum, en het blijft moeilijke materie natuurlijk.
Citaat van: dralion13 op november 01, 2011, 21:51:41 PM
Donker centrum van de staart past toch ook beter bij turkestaan dan bij Daurische klauwier? ???


Ow wacht, snap hem al

De Daurische van Den Helder vorig jaar had ook een donker staartcentrum, zie bijv http://waarneming.nl/fotonew/1/1537141.jpg (en andere foto's bij de waarneming van Ruud Altenburg)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

willemxd

#13548
een ijseend bij beuven,! zeldzaamheid voor de kempen http://waarneming.nl/waarneming/view/61520054 

peterlindenburg


In de 2e editie van de ANWB wordt bij daurische klauwier expliciet vermeld dat de staart naar het eind en naar het midden toe donkerder kan zijn

Citaat van: Vincent Hart op november 02, 2011, 00:07:37 AM
Citaat van: Steven Wytema op november 01, 2011, 21:48:02 PM
Citaat van: ruud_altenburg op november 01, 2011, 21:01:10 PM
Is die klauwier geen Turkestaan?
Ik zat hetzelfde te denken maar denk dat contrast boven/onderdelen te klein is, hij bovendien geen wenkbrauwstreep heeft en de bandering op de flanken wel erg marginaal is.
Staart dan weer wel met donker centrum, en het blijft moeilijke materie natuurlijk.
Citaat van: dralion13 op november 01, 2011, 21:51:41 PM
Donker centrum van de staart past toch ook beter bij turkestaan dan bij Daurische klauwier? ???


Ow wacht, snap hem al

De Daurische van Den Helder vorig jaar had ook een donker staartcentrum, zie bijv http://waarneming.nl/fotonew/1/1537141.jpg (en andere foto's bij de waarneming van Ruud Altenburg)

ruud_altenburg

Ach ja, toen had ik wel de tijd om naar die plek af te reizen... :(

De vogel lijkt wittig/grijzig getekend op de onderdelen en niet de beige indruk te maken die je zou verwachten van een Daurische. Maar wellicht is dat wel goed zichtbaar op andere foto's. De beste man had veel foto's van die "Amerikaanse Zilver" dus waarschijnlijk ook wel van deze vogel.
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

frankneijts

Citaat van: willemxd op november 02, 2011, 08:00:49 AM
een ijseend bij beuven,! zeldzaamheid voor de kempen http://waarneming.nl/waarneming/view/61520054

De vogel is al op 30 oktober gevonden (http://www.vogelsindekempen.nl/) door Antonio Mendoza en betreft mogelijk het 7e geval voor de Kempen. Echter zijn slechts deze en 1 of 2 andere waarnemingen goed gedocumenteerd: zo is het opmerkelijk dat diverse meldingen uit het zomerhalfjaar stammen.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jvdlaan

Citaat van: Justin Jansen op november 02, 2011, 08:23:35 AM
Citaat van: willemxd op november 02, 2011, 08:00:49 AM
een kempense zeldzaamheid:http://waarneming.nl/waarneming/view/61520054
Kun a.u.b. eerste de soort noemen i.p.v. direct of alleen maar een link te plaatsen!

Of een apart topic maken over de Kempen. Het interesseert mij eerlijk gezegd helemaal niets wat ze daar in dat kleine stukje Brabant zien aan soorten die in de rest van NL algemeen zijn.

jvdlaan

Citaat van: Vincent Hart op november 02, 2011, 00:07:37 AM
Citaat van: Steven Wytema op november 01, 2011, 21:48:02 PM
Citaat van: ruud_altenburg op november 01, 2011, 21:01:10 PM
Is die klauwier geen Turkestaan?
Ik zat hetzelfde te denken maar denk dat contrast boven/onderdelen te klein is, hij bovendien geen wenkbrauwstreep heeft en de bandering op de flanken wel erg marginaal is.
Staart dan weer wel met donker centrum, en het blijft moeilijke materie natuurlijk.
Citaat van: dralion13 op november 01, 2011, 21:51:41 PM
Donker centrum van de staart past toch ook beter bij turkestaan dan bij Daurische klauwier? ???


Ow wacht, snap hem al

De Daurische van Den Helder vorig jaar had ook een donker staartcentrum, zie bijv http://waarneming.nl/fotonew/1/1537141.jpg (en andere foto's bij de waarneming van Ruud Altenburg)

Bij mijn weten is dat geen goed kenmerk om beide taxa (Daurische en Turkestaanse) uit elkaar te houden.

snwja3

Wietze Janse

UtrechtsVogelNet

Citaat van: snwja3 op november 02, 2011, 13:02:51 PM
Het 'klauwieren'-nummer is nog verkrijgbaar: http://www.dutchbirding.nl/special.php?page_id=19

Dit nummer is idd een aanrader, ondanks dat het inmiddels alweer ruim 10 jaar oud is; een van de eerste DBAnummers die ik uitgespeld heb, mede omdat er toen op Texel een (naar later bleek) Turkestaanse klauwier zat en ik ze in het ervoor in Saudie vrijwel dagelijks zag (toen was het nog gewoon Izabelklauwier, maar aan de hand van dia's kon ik er later nog wat van maken qua Turkestaan/Daurische).

Ik vroeg me af of er later nog meer nieuwe kenmerken etc in de literatuur beschreven zijn, of is dit themanummer eigenlijk Het Standaardwerk geworden?

Phil

petermeer

Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bas vd Burg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 02, 2011, 13:16:53 PM
Citaat van: petermeer op november 02, 2011, 13:14:44 PM
Bruine boszanger bij Rijswijk, zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/61533054
De 4e of 5e al dit jaar?

5e dit najaar: 4 veldwaarnemingen (Vlieland, Noord-Hollands Duinreservaat, IJmuiden, Rijswijk) en 1 vangst (Zwanenwater)
Vogel van Rijswijk is 1e twitchbare geval voor ZH sinds 2003 als ik het goed heb
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Bas vd Burg op november 02, 2011, 13:22:46 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 02, 2011, 13:16:53 PM
Citaat van: petermeer op november 02, 2011, 13:14:44 PM
Bruine boszanger bij Rijswijk, zie: http://waarneming.nl/waarneming/view/61533054
De 4e of 5e al dit jaar?

5e dit najaar: 4 veldwaarnemingen (Vlieland, Noord-Hollands Duinreservaat, IJmuiden, Rijswijk) en 1 vangst (Zwanenwater)
Vogel van Rijswijk is 1e twitchbare geval voor ZH sinds 2003 als ik het goed heb
6e zelfs... Op Westeschouwen ook een vangst.
http://trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=141&land=1&site=0&datum=20111014&taal=1
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com