Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 10, 2011, 17:41:05 PM
Citaat van: JohanvantBosch op september 10, 2011, 15:45:43 PM
Maar na vanmorgen rond een uur of elf geen steppenkiek meer te bekennen bij rosmalen. wij zijn van kwart over een tot half vier geweest.

Het wegvlieg verhaal was idd rond 11 uur vanochtend ... jammer dat ze weg lijken te zijn; kwam nog verschillende mensen tegen die te laat waren. Ik hoop dat de vogels toch nog teruggevonden worden.

Phil

Hier een kaartje met waarnemingen van de Lithse Steppekiek(en)
Misschien zit hij nog wel in de buurt.

Herman van der Meer

Bas vd Burg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op september 10, 2011, 21:18:41 PM
Citaat van: Rickschonewille op september 10, 2011, 21:13:58 PM
Waarnemer van de Klein Waterhoen heeft gereageerd, hij loopt rond bij Kijkscherm de Kiekendief. Iemand een idee waar dat kijkscherm is?
Denk hier: http://g.co/maps/drsxm Oostkant van het gebeid dus. Links kan wellicht fout zijn van vogelkijkhut.nl

Waarnemer heeft het over de plek waar ook de Buffelkopeend zit. Kwam een waarneming van hem tegen van de buffelkopeend http://waarneming.nl/waarneming/view/56584751 Flink inzoomen laat idd een kijkscherm zien
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Rickschonewille

Over die Veldrietzanger, misschien is het handig om te vragen waar de vogel naartoe vloog, toen hij vrijgelaten werd. Helpt wellicht bij het zoeken. Misschien dat ie ergens anders invloog dan die grote rietkraag??

Albert de Jong

Citaat van: HPM op september 10, 2011, 21:20:03 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 10, 2011, 17:41:05 PM
Citaat van: JohanvantBosch op september 10, 2011, 15:45:43 PM
Maar na vanmorgen rond een uur of elf geen steppenkiek meer te bekennen bij rosmalen. wij zijn van kwart over een tot half vier geweest.

Het wegvlieg verhaal was idd rond 11 uur vanochtend ... jammer dat ze weg lijken te zijn; kwam nog verschillende mensen tegen die te laat waren. Ik hoop dat de vogels toch nog teruggevonden worden.

Phil

Hier een kaartje met waarnemingen van de Lithse Steppekiek(en)
Misschien zit hij nog wel in de buurt.

Stel. Je bent een juveniele steppekiek die al een week wordt opgehouden door nogal vervelend weer. Op zaterdagmiddag trekt de lucht ineens helemaal open, wordt het echt warm en zijn er genoeg luchtbellen. Ik zou het wel weten hoor.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

HPM

Citaat van: FrankR op september 10, 2011, 22:05:45 PM
Citaat van: HPM op september 10, 2011, 21:20:03 PM
Hier een kaartje met waarnemingen van de Lithse Steppekiek(en)
Misschien zit hij nog wel in de buurt.
Buitengewoon nuttig dit soort visuele info van Herman. Kijk er altijd met plezier naar. Ik wou dat ik dit soort kaartjes kon maken. Kwestie van coordinaten intypen in een of ander programma? Of voorziet waarneming.nl vnl. in dit soort producten?

Ongemakkelijk diep in de krochten van Waarneming.nl zijn soortkaartjes te maken per gebied, zoals deze van Lith
Je komt bij die soortkaarten via Overzichten > Gebieden > gebiedsnaam invoeren > OK, op de gewenste gebiedsnaam klikken > Soorten > op kaartsymbool achter gewenste soortnaam klikken, (alle) waarnemers kiezen, periode kiezen, activiteit(en) kiezen > OK. Een kortere weg ken ik niet.

Je kan het beste het grootste gebied kiezen en dat is meestal de gemeente. Dat kan je bij een waarneming zien. Deze Steppekiek is in drie gemeentes gezien ('s-Hertogenbosch, Lith en Maasdonk), dus ik heb screenshots van die drie soortkaarten in PS gecombineerd en het verspreidingsgebied samengevat. In een groot gebied zijn de stippen op de originele kaarten nauwelijks te zien. Daarvoor moet je dan sterk inzoomen, het beste nog in terrainview.


Herman van der Meer

HPM

Citaat van: Albert de Jong op september 10, 2011, 22:49:23 PM
Citaat van: HPM op september 10, 2011, 21:20:03 PM
Citaat van: UtrechtsVogelNet op september 10, 2011, 17:41:05 PM
Citaat van: JohanvantBosch op september 10, 2011, 15:45:43 PM
Maar na vanmorgen rond een uur of elf geen steppenkiek meer te bekennen bij rosmalen. wij zijn van kwart over een tot half vier geweest.

Het wegvlieg verhaal was idd rond 11 uur vanochtend ... jammer dat ze weg lijken te zijn; kwam nog verschillende mensen tegen die te laat waren. Ik hoop dat de vogels toch nog teruggevonden worden.

Phil

Hier een kaartje met waarnemingen van de Lithse Steppekiek(en)
Misschien zit hij nog wel in de buurt.

Stel. Je bent een juveniele steppekiek die al een week wordt opgehouden door nogal vervelend weer. Op zaterdagmiddag trekt de lucht ineens helemaal open, wordt het echt warm en zijn er genoeg luchtbellen. Ik zou het wel weten hoor.

Dat is inderdaad een goede mogelijkheid maar als je ziet hoe groot het geregistreerde activiteitengebied is lijkt het mij ook goed mogelijk dat hij buiten het zicht van de verzamelplaats der vogelaars verblijft.
Een leuke waarneming in dat verband vind ik deze http://waarneming.nl/waarneming/view/56637494
Dat is dus wel een kilometer of vijf van de meeste waarnemingen.



Herman van der Meer

RWester

In aanvulling op de Steppekiekendiefwaarnemingen vandaag bij Rosmalen: terwijl een groepje mensen (waaronder ik) stonden te kijken naar een prachtige Steppekiek op een hek aan de Tweede Hoefsteeg, en waarna deze langzaam uit westelijke richting verdween, op dat moment kregen wij een telefoontje dat er een Steppekiek in beeld was bij de Deelenweg/Kesselseweg, weer helemaal aan de oostkant van het gebied. Dit was rond 10 uur

Daarnaast heb ik beide Steppes gezien. De een was opmerkelijk 'rosser' dan de ander. De rest van de uitleg over het '2-vogel'-verhaal staat bij mijn waarneming

Erg leuk was om iets later, door stom toeval, aan te mogen schuiven bij de Steppekiek van Westkapelle. Drie op een dag. Maak je niet vaak mee...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


UtrechtsVogelNet

Bedankt voor de aanvulling Remco; helaas was mijn eigen waarneming te kort om het verschil in rossigheid te kunnen vast stellen. En 3 op een dag ... gaaf man. Ben al blij met 2 stuks op een dag  :) . Maar ook met de zichtwaarneming van het Klein Waterhoen vanochtend ben ik blij: 't was de enige soort op mijn NLse lijst die ik nog niet had gezien, alleen gehoord. Ben ik eindelijk van alle "alleen gehoord"-waarnemingen in NL af  :D

Herman's uitleg voor kaartjes van een waarneming vind ik ook handig, merci!

Gegroet, Phil

HPM

Citaat van: HPM op september 10, 2011, 22:51:07 PM
Citaat van: FrankR op september 10, 2011, 22:05:45 PM
Citaat van: HPM op september 10, 2011, 21:20:03 PM
Hier een kaartje met waarnemingen van de Lithse Steppekiek(en)
Misschien zit hij nog wel in de buurt.
Buitengewoon nuttig dit soort visuele info van Herman. Kijk er altijd met plezier naar. Ik wou dat ik dit soort kaartjes kon maken. Kwestie van coordinaten intypen in een of ander programma? Of voorziet waarneming.nl vnl. in dit soort producten?

Ongemakkelijk diep in de krochten van Waarneming.nl zijn soortkaartjes te maken per gebied, zoals deze van Lith
Je komt bij die soortkaarten via Overzichten > Gebieden > gebiedsnaam invoeren > OK, op de gewenste gebiedsnaam klikken > Soorten > op kaartsymbool achter gewenste soortnaam klikken, (alle) waarnemers kiezen, periode kiezen, activiteit(en) kiezen > OK.
Een kortere weg ken ik niet.

Je kan het beste het grootste gebied kiezen en dat is meestal de gemeente. Dat kan je bij een waarneming zien. Deze Steppekiek is in drie gemeentes gezien ('s-Hertogenbosch, Lith en Maasdonk), dus ik heb screenshots van die drie soortkaarten in PS gecombineerd en het verspreidingsgebied samengevat. In een groot gebied zijn de stippen op de originele kaarten nauwelijks te zien. Daarvoor moet je dan sterk inzoomen, het beste nog in terrainview.


Dit past eigenlijk niet in dit topic maar gezien de reacties zal ik toch nog wat aanvullingen geven.

Op pagina's 37-39 (fysiek 41-43) van de huidige handleiding (feb 2010) staat de procedure ook beschreven. De link naar de handleiding (pdf) is onderaan elke pagina van Waarneming.nl te vinden.

De beschrijving klopt niet helemaal meer omdat sinds een paar maanden op de pagina van de stippenkaart bij de keuze van de waarnemers ook voor 'Alle' kan worden gekozen. (Het kon er niet af om hetzelfde voor activiteit te doen)

Wat niet in de handleiding staat is dat je op de stippen kan klikken waarna je een balonnetje met de datum en een link naar de betreffende waarneming krijgt. Het klikken lukt niet altijd, wat af lijkt te hangen van de zoomfactor.
Wat ook niet in de handleiding staat (en ook niet op het scherm) is dat alleen de als zeker ingevoerde waarnemingen op de kaart getoond worden.

Herman van der Meer

UtrechtsVogelNet

Met de handleiding van Herman kom je al snel een eind verder; misschien een idee voor de beheerders om zo'mn tool als knopje bij de waarneming te maken, dan kun je snel een kaartje produceren en op pad gaan. Technisch moet het volgens mij mogelijk zijn.

Gr, Phil

hiskodevries

Phil dat is al zo. Route VIA gmaps
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op september 11, 2011, 13:35:15 PM
Phil dat is al zo. Route VIA gmaps

Dat lijkt me niet wat hier bedoeld wordt.
Herman van der Meer

joostverhoeven

Nog iets bekend over de klein waterhoen..? Of nog steeds uit beeld.. Zit thuis in de "startblokken" :)
Groeten,

Joost Verhoeven

Norman

Citaat van: joostverhoeven op september 11, 2011, 13:50:10 PM
Nog iets bekend over de klein waterhoen..? Of nog steeds uit beeld.. Zit thuis in de "startblokken" :)

Thuis zie je zeker niets, in het veld maak je meer kans.......:P

joostverhoeven

hahah ja klopt maar het is een eind rijden.., anders morgen maar proberen!
Groeten,

Joost Verhoeven

WillemBosma

Hier wat laatste info, vogel schijnt al een poos uit beeld te zijn. Wellicht dat het beestje zich met name 's ochtends laat bewonderen? http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=33833
Willem Bosma

Velp/Opeinde

HPM

Citaat van: joostverhoeven op september 11, 2011, 14:04:44 PM
hahah ja klopt maar het is een eind rijden.., anders morgen maar proberen!

Morgen is het even ver rijden.
Herman van der Meer

Max Berlijn

Rallen vaak goed in de morgen en (vooral) avond. Het zijn geen dagtrekkers dus zou vanavond toch moeten lukken. Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

UtrechtsVogelNet


Thijs Fijen

Zag op facebook een foto van mensen die op het dijkje naast de kijkhut stonden. Dat is ronduit dom en vast een reden waarom hij zich niet meer liet zien! Vanmorgen vroeg was hij ook schuw en schrok hij al als iemand zijn kop stootte.. Spreek mensen hierop aan!
Thijs Fijen

frankneijts

Citaat van: HPM op september 11, 2011, 14:19:28 PM
Citaat van: joostverhoeven op september 11, 2011, 14:04:44 PM
hahah ja klopt maar het is een eind rijden.., anders morgen maar proberen!

Morgen is het even ver rijden.

8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

joostverhoeven

Ja, ik vond hem ook leuk ;) bedoelde natuurlijk is ver rijden voor een vogel die niet in beeld is.
Maar, de vogel is dus niet meer gezien vanavond?! wel jammer.
Wellicht morgen in de ochtend weer!

Groeten,

Joost Verhoeven

frankmeer

Citaat van: Thijs Fijen op september 11, 2011, 17:12:33 PM
Zag op facebook een foto van mensen die op het dijkje naast de kijkhut stonden. Dat is ronduit dom en vast een reden waarom hij zich niet meer liet zien! Vanmorgen vroeg was hij ook schuw en schrok hij al als iemand zijn kop stootte.. Spreek mensen hierop aan!

ook http://vogelvisie.nl/forum/topic/38257/klein_waterhoen

Had Kees Janmaat toch gelijk 2 jaar terug...  8)
Frank van der Meer

dupont

#12713
Citaat van: Thijs Fijen op september 11, 2011, 17:12:33 PM
Zag op facebook een foto van mensen die op het dijkje naast de kijkhut stonden. Dat is ronduit dom en vast een reden waarom hij zich niet meer liet zien! Vanmorgen vroeg was hij ook schuw en schrok hij al als iemand zijn kop stootte.. Spreek mensen hierop aan!

Wie staan er op die foto? Kielhalen...  :police: :angel: ;)
Maar zonder gekheid: rekening houden met de vogel en het gebied is wel op zijn plaats.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

HJDT

Vanavond was het met een man of 15-20 in ieder geval stiller in de hut dan ik het sinds lange tijd in een vogelhut heb meegemaakt. Desondanks, geen geen Klein Waterhoen. Ik ben erg benieuwd of er morgen alsnog acte de presence wordt gegeven door het vogelbeest.

Groet Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Herman van der Klis

Citaat van: HJDT op september 11, 2011, 22:14:31 PM
Vanavond was het met een man of 15-20 in ieder geval stiller in de hut dan ik het sinds lange tijd in een vogelhut heb meegemaakt. Desondanks, geen geen Klein Waterhoen.......

Groet Michel

Dat was het vanmorgen na 11.00 dus niet meer. Ik heb me af en toe behoorlijk staan ergeren aan het voortdurende gekakel om en nabij de hut , terwijl iedereen wist dat de vogel kort daarvoor , en zeer vlakbij de hut , tot 11.00 uur was waargenomen en zich dus daar nog heel misschien zou kunnen bevinden  . We hebben het tenslotte over een uitermate schuwe vogel met een zeer verborgen levenswijze.
Na 11.00 uur heeft het Klein Waterhoen zich wijselijk niet meer vertoond. Ik ben daarom om 12.30 uur maar sjacherijnig naar huis toe gegaan met de wetenschap dat het naar alle waarschijnlijkheid toch niets meer zou worden. Ik herinner me nog de overdreven commotie destijds rond de Scharrelaar, die viel eigenlijk helemaal in het niet bij wat er nu gebeurde. Was het niet Phil , die toen zei dat we ons eerst eens meer moeten verdiepen in het gedrag van een soort voordat we met zijn allen daarop afgaan. Wijze woorden die helaas nog steeds door te weinig mensen echt begrepen worden.

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Oenanthe

Ik ben zelf geen twitcher mede vanwege de zaken die Herman beschrijft. Of een klein waterhoen echt zo schuw is weet ik niet (wie weet er nu eigenlijk wel echt iets over deze soort?) maar het feit dat een vogel een verborgen levenswijze heeft betekent niet dat hij ook schuw is. Vaak zie je het tegendeel: als ze zich eens open en bloot vertonen gedragen ze zich net alsof ze in de dichtste begroeiing rondwandelen en trekken ze zich niets aan van wat er om zich heen gebeurt. Dat geldt in ieder geval voor waterral en draaihals.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

WillemBosma

Willem Bosma

Velp/Opeinde

UtrechtsVogelNet

Zoekactie naar Klein Waterhoen vooralsnog negatief vandaag; er wordt nog verder gezocht is zojuist gemeld op RBA.

Phil

jvdlaan

#12719
Citaat van: Gert Ottens op september 09, 2011, 16:44:10 PM
Citaat van: garryb op september 09, 2011, 13:14:31 PM
(naar nu blijkt Alwin dus ook, waarom die dat niet meldt is me een raadsel).

Heel vreemd, vooral omdat 'ie er hier geen gewag van maakt: http://waarneming.nl/user/view/1571...
En inderdaad, die had gewoon gemeld 'moeten' worden, wellicht dat iemand de vogel zuidelijker nog had kunnen oppikken! Maar daar zal waarschijnlijk/hopelijk een goede verklaring voor zijn.

Ik had het graag gehoord, voor mij is het een kwartier rijden om op de boulevard van Egmond aan Zee te komen.  En niet geschoten is altijd mis!
En waar staat nu die beschrijving? Op trektellen.nl kan ik niets vinden, maar wellicht ligt dat aan mij omdat ik de weg op die site niet helemaal weet.

EDIT: gevonden! Met de muis over de soort heen slepen en dan popt de beschrijving op...