Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Corstiaan Beeke

Inderdaad lijkt de Kleinste weg te zijn. Er is vanmorgen door een deel van de meute flink gezocht, maar zonder resultaat. Pieter Geert Gelderblom vond op de plek van de Kleinste Strandloper even na half tien wel een fraaie adulte Gestreepte Strandloper (pas de derde voor Walcheren), die zich daarna goed liet bekijken. Ik wil geen sprankje hoop (mocht dat er nog zijn) wegnemen, maar ik gok zomaar dat die Kleinste echt maar een paar uurtjes op Walcheren heeft gezeten. Jaco Walhout had gisterenavond een uur voordat Pim er was dezelfde plek nog uitgebreid bekeken en hij had 'em niet. Gisteren was de vogel nogal 'open' aan het foerageren, dus dat 'ie vanmorgen al die tijd een beetje tegen een kluitje aan heeft staan schurken of in de dekking in gebleven is niet erg aannemelijk. Andere steltlopers foerageerden ook gewoon, ondanks het soms onprettige weer. En als je ziet hoe die Gestreepte dan opeens weer opduikt, dat moet ook wel verse aankomst zijn...

emiloosterhof

Avifauna groningen:

waanreming krekelzanger peizermade?

"Zingend in een laag struikje om 11.30 uur in moerrassig gebiedje achter de uitbreideing Ter Borgh (Waterwijk). (wordt navraag gedaan) is naderhand gezocht. maar op die plek alleen een Spinkhaanzanger aangetroffen."

gaat om 05 juli 2011 - ik heb daar de 6e inderdaad een sprinkhaanzanger waargenomen. ik nu even zoeken of ik iets kan vinden van een krekelzanger! Heeft iemand ondertussen meer informatie over deze waarneming?

http://www.avifaunagroningen.nl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=56


RWester

Zojuist telefoontje van Aart Vink. Hij staat bij een 'mogelijke' Aziatische Goudplevier in Zeeland. Hij zei 'mogelijk'. In de buurt van Grote geelpootruiter, zo begreep ik. Ik moest via hem iemand terugdirigeren naar de plek, ik ben vergeten te vragen wat de exacte plek is
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


frankmeer

Citaat van: RWester op juli 09, 2011, 13:05:02 PM
Zojuist telefoontje van Aart Vink. Hij staat bij een 'mogelijke' Aziatische Goudplevier in Zeeland. Hij zei 'mogelijk'. In de buurt van Grote geelpootruiter, zo begreep ik. Ik moest via hem iemand terugdirigeren naar de plek, ik ben vergeten te vragen wat de exacte plek is

Is op DB-alerts al doorgegeven als zeker. Zie daar ook voor de plek.
Frank van der Meer

RWester

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


UtrechtsVogelNet

#11825
Erg leuke ontdekking van Martin vd Schalk die Tijmen v Doornik en mij direct attent maakte op de plevier toen we bij de Grote Geelpootruiter stonden; wij verder samen gezocht. Vogel was gelukkig al snel uit de begroeiing gestapt. En stap-voor-stap de details gezamenlijk kunnen checken ondanks dat het toch niet echt triviaal was (ik vond de groffe tekening niet bepaald opvallend) ... totdat de vogel zijn/haar vleugels nog eens goed liet zien (en fotograferen). Een leerzaam beessie!

Mooi ontdekking Martin, en thanks voor het direct alerten!

Phil

Mark Zevenbergen

De Aziaat zit er al sinds afgelopen Zondag :-(  Alleen had ik de ondervleugels niet gezien, dus heb ik hem niet (als zeker) gemeld.
grts Mark
(en ja, ik had WEL al een andere vogelaar ingelicht)

willemxd

Kuifkoekoek, jammer dat de waarneming wordt vervaagd :-[, maar ze vinden hem wel :wacko:
http://waarneming.nl/waarneming/view/55568768

Wel leuke foto! :duim:

Corstiaan Beeke

Citaat van: Mark Zevenbergen op juli 09, 2011, 17:46:33 PM
De Aziaat zit er al sinds afgelopen Zondag :-(  Alleen had ik de ondervleugels niet gezien, dus heb ik hem niet (als zeker) gemeld.
grts Mark
(en ja, ik had WEL al een andere vogelaar ingelicht)

Beetje vage bedoening Mark. Als je serieuze vermoedens hebt dat je een Aziatische Goudplevier gezien hebt, is dat altijd en overal het melden waard volgens mij. Een niet slechts aan één vogelaar, wie dat ook moge zijn...

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HPM

Citaat van: Edwin Russer op juli 09, 2011, 18:15:03 PM
Citaat van: willemxd op juli 09, 2011, 18:06:07 PM
Kuifkoekoek, jammer dat de waarneming wordt vervaagd :-[ , maar ze vinden hem wel >:D
http://waarneming.nl/waarneming/view/55568768

Wel leuke foto! :duim:

Nog niet teruggevonden.

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=32372&page=1

Hebben ze alle alle mest- en composthopen afgezocht?
Herman van der Meer

Corstiaan Beeke

Citaat van: UtrechtsVogelNet op juli 09, 2011, 17:11:56 PM
Erg leuke ontdekking van Martin vd Schalk die Tijmen v Doornik en mij direct attent maakte op de plevier toen we bij de Grote Geelpootruiter stonden; wij verder samen gezocht. Vogel was gelukkig al snel uit de begroeiing gestapt. En stap-voor-stap de details gezamenlijk kunnen checken ondanks dat het toch niet echt triviaal was (ik vond de groffe tekening niet bepaald opvallend) ... totdat de vogel zijn/haar vleugels nog eens goed liet zien (en fotograferen). Een leerzaam beessie!

Mooi ontdekking Martin, en thanks voor het direct alerten!

Phil

Zeker mooie ontdekking, dank Martin! De vogel was vanmiddag met geduld fraai te zien, foeragerend op het slik op 60-70m afstand en zon in de rug. Toch allemaal (Gestreepte Strandloper + Aziatische Goudplevier) vrij direct gevolgen van de ontdekking van de Least. Een ander gevolg bestaat uit het gegeven dat een twitch in het Vroon garant staat voor foute meldingen van Strandplevieren in het Vroon bij Westkapelle. Ik wilde er in mijn bericht van gisterenavond al over beginnen (eigenlijk een beetje voor waarschuwen), want dat gebeurt zo'n beetje elk jaar rond deze tijd. Nog één keertje dan: Strandplevieren zijn op Walcheren superdesuperzeldzaam!!! (lees: minder dan 1 per jaar). Ik ben er echt heilig van overtuigd dat alle Strandplevieren die in de zomer gemeld worden op WK betrekking hebben op jonge Kleine Plevieren. De vaste WK-vogelaars hebben nu zo langzamerhand allemaal wel bewezen zeldzame soorten te kunnen herkennen en we zien hoegenaamd nooit een Strandplevier (2-3 vogels in de afgelopen 4 jaar).

Gerard Troost

Citaat van: Mark Zevenbergen op juli 09, 2011, 17:46:33 PM
De Aziaat zit er al sinds afgelopen Zondag :-(  Alleen had ik de ondervleugels niet gezien, dus heb ik hem niet (als zeker) gemeld.
grts Mark
(en ja, ik had WEL al een andere vogelaar ingelicht)
Stond dat fototje er de hele tijd al op? http://waarneming.nl/waarneming/view/55467236
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Folkert Jan

Zou iemand hem onder het correcte atlasblok willen piepen zodat mensen zonder atlas kunnen navigeren?
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Mark Zevenbergen

Citaat van: Corstiaan op juli 09, 2011, 18:10:40 PM
Citaat van: Mark Zevenbergen op juli 09, 2011, 17:46:33 PM
De Aziaat zit er al sinds afgelopen Zondag :-(  Alleen had ik de ondervleugels niet gezien, dus heb ik hem niet (als zeker) gemeld.
grts Mark
(en ja, ik had WEL al een andere vogelaar ingelicht)

Beetje vage bedoening Mark. Als je serieuze vermoedens hebt dat je een Aziatische Goudplevier gezien hebt, is dat altijd en overal het melden waard volgens mij. Een niet slechts aan één vogelaar, wie dat ook moge zijn...
Mee eens, maar had in eerste instantie geen boek bij me. Pas bij het bekijken van de plaatjes viel mijn kwartje en wist ik dus ook dat ik het (belangrijkste) kenmerk, "de ondervleugels" niet gezien had. Ook de 2e keer dat ik de vogel zag heb ik de ondervleugels niet gezien, maar ik heb toen wel foto's gemaakt. (Ik had toen de vogel als onzeker door moeten geven, maar ik had haast en ben bij thuiskoms meteen naar bed gegaan) Omdat de vogel vervolgens niet door andere vogelaars gemeld werd, ben ik de vogel vergeten. Ik heb hem nu met terugwerkende kracht ingevoerd.
grts Mark

Mark Zevenbergen

Citaat van: gtroost op juli 09, 2011, 18:27:08 PM
Citaat van: Mark Zevenbergen op juli 09, 2011, 17:46:33 PM
De Aziaat zit er al sinds afgelopen Zondag :-(  Alleen had ik de ondervleugels niet gezien, dus heb ik hem niet (als zeker) gemeld.
grts Mark
(en ja, ik had WEL al een andere vogelaar ingelicht)
Stond dat fototje er de hele tijd al op? http://waarneming.nl/waarneming/view/55467236
Nee...fotootje vanmiddag ingevoerd (nogmaals excuses voor het NIET/verkeerd/onvolledig melden)
grts Mark

RWester

Wasarom moest die Aziaat opgejaagd worden door fotografen? Zo lees ik bij deze waarneming. Was het nodig om er dichterbij te moeten komen?

http://waarneming.nl/waarneming/view/55567129
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


jonas D

Groeten,
Jonas

pwolf

Citaat van: Corstiaan op juli 09, 2011, 18:25:00 PM
knip-  Een ander gevolg bestaat uit het gegeven dat een twitch in het Vroon garant staat voor foute meldingen van Strandplevieren in het Vroon bij Westkapelle. Ik wilde er in mijn bericht van gisterenavond al over beginnen (eigenlijk een beetje voor waarschuwen), want dat gebeurt zo'n beetje elk jaar rond deze tijd. Nog één keertje dan: Strandplevieren zijn op Walcheren superdesuperzeldzaam!!! (lees: minder dan 1 per jaar). Ik ben er echt heilig van overtuigd dat alle Strandplevieren die in de zomer gemeld worden op WK betrekking hebben op jonge Kleine Plevieren. De vaste WK-vogelaars hebben nu zo langzamerhand allemaal wel bewezen zeldzame soorten te kunnen herkennen en we zien hoegenaamd nooit een Strandplevier (2-3 vogels in de afgelopen 4 jaar).

Strandplevieren Walcheren, 15 juni 2009 - 9 juli 2011

vrouw, 1 t/m 7 juli 2009
vrouw, 7 augustus 2009
man, 2 april 2010
man, langstrekken, 13 augustus 2010
3, langstrekkend, 20 augustus 2010
man, 25-30 april 2011

de rest is te schrappen, bij voorkeur door de waarnemers zelf. Dankzij aanhoudend gezeur zijn de admins in mijn ogen te coulant geweest. Wel begrijpelijk als je leest wat ze soms over zich heen krijgen.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

JandJ

Azigoppel: Folkert Jan, waar was je?! ;D ;D ;D
Dat gaat toch veel verder boven een dierentuin Kwakje? Kom je zelfs voor een streep niet terug? :o
Je hebt anders nu wel je zin met die kuifkoekoek, eindelijk iets bij jouw in de buurt >:D . Hou hem effe voor me vast tot maandag halverwege de ochtend :police: ;D ;D

wat die kleine plevieren betreft... :angel:

Succes met de discussie over het te ver benaderen en fotograferen van de aziatische goudplevier 8) . Ik meng me er niet in. :-X
Tsjonge Mark gefeli. en Martin ook natuurlijk.
Weer een vogelaar dit jaar die een knaller niet, incompleet of niet direct doorgeeft. Dat doen we goed dit jaar! :duim:
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Rikstar

waarom ben ik nou dit voorjaar van groningen naar Schotland verhuist..  :'(


Citaat van: jonas D op juli 09, 2011, 19:10:56 PM
http://waarneming.nl/soort/view/966?from=2011-07-09&to=2011-07-09 kuifkoekoek bij evenreitster met duidelijke foto's :o
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

jonas D

Citaat van: Rikstar op juli 09, 2011, 19:43:49 PM
waarom ben ik nou dit voorjaar van groningen naar Schotland verhuist..  :'(


Citaat van: jonas D op juli 09, 2011, 19:10:56 PM
http://waarneming.nl/soort/view/966?from=2011-07-09&to=2011-07-09 kuifkoekoek bij evenreitster met duidelijke foto's :o

Terug verhuizen hé. Voorgoed of niet? Ben jij trouwens de Rik van het boek akkervogels?
Groeten,
Jonas

Rikstar

haha, klopt Jonas,

niet voorgoed denk ik, (na ruim 3 maanden mis ik de vogels van nederland al)
Het bevalt mij hier prima hoor. alleen op dit soort momenten zoals die kuifkoekoek had ik gehoopt dat ik nog in Oost groningen woonde.
ach, hier hebben we andere leuke dingen  :duim:     (hou ik mijzelf voor)


Citaat van: jonas D op juli 09, 2011, 19:44:51 PM
Citaat van: Rikstar op juli 09, 2011, 19:43:49 PM
waarom ben ik nou dit voorjaar van groningen naar Schotland verhuist..  :'(


Citaat van: jonas D op juli 09, 2011, 19:10:56 PM
http://waarneming.nl/soort/view/966?from=2011-07-09&to=2011-07-09 kuifkoekoek bij evenreitster met duidelijke foto's :o

Terug verhuizen hé. Voorgoed of niet? Ben jij trouwens de Rik van het boek akkervogels?
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Vincent Hart

Citaat van: pwolf op juli 09, 2011, 19:15:56 PM
Citaat van: Corstiaan op juli 09, 2011, 18:25:00 PM
knip-  Een ander gevolg bestaat uit het gegeven dat een twitch in het Vroon garant staat voor foute meldingen van Strandplevieren in het Vroon bij Westkapelle. Ik wilde er in mijn bericht van gisterenavond al over beginnen (eigenlijk een beetje voor waarschuwen), want dat gebeurt zo'n beetje elk jaar rond deze tijd. Nog één keertje dan: Strandplevieren zijn op Walcheren superdesuperzeldzaam!!! (lees: minder dan 1 per jaar). Ik ben er echt heilig van overtuigd dat alle Strandplevieren die in de zomer gemeld worden op WK betrekking hebben op jonge Kleine Plevieren. De vaste WK-vogelaars hebben nu zo langzamerhand allemaal wel bewezen zeldzame soorten te kunnen herkennen en we zien hoegenaamd nooit een Strandplevier (2-3 vogels in de afgelopen 4 jaar).

Strandplevieren Walcheren, 15 juni 2009 - 9 juli 2011

vrouw, 1 t/m 7 juli 2009
vrouw, 7 augustus 2009
man, 2 april 2010
man, langstrekken, 13 augustus 2010
3, langstrekkend, 20 augustus 2010
man, 25-30 april 2011

de rest is te schrappen, bij voorkeur door de waarnemers zelf. Dankzij aanhoudend gezeur zijn de admins in mijn ogen te coulant geweest. Wel begrijpelijk als je leest wat ze soms over zich heen krijgen.

groeten, pim
Ik heb (met hulp van Corstiaan) mezelf bestraffend toegesproken  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

JandJ

Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

ruud_altenburg

Wat een tenenkrommend gekwebbel weer inderdaad...
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

GijsB

Is er wat meer info nog over de kuifkoekoek?
Is de vogel om 19.50 voor het laatst gezien? Issie toen uit beeld weggevlogen of ergens in de bosjes gaan zitten?
Gijs