Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

hdijk

Hendrik Jan van Dijk

Rob Halff

Citaat van: hdijk op juni 20, 2011, 20:03:11 PM
http://alblas.waarneming.nl/waarneming/view/55231744

Een juv. Rietzanger met iets sterkere kruintekening?

Idd een juveniele Rietzanger! Zo zie je ze wel vaker met een opvallende Kruinstreep. Zeker in augustus worden hier nog regelmatig fouten mee gemaakt door er een Waterrietzanger van de maken. Voor een Waterrietzanger is de wenkbrouwstreep echter te wit bij deze vogel, mis ik de opvallende trambaan op z'n rug en zit er ook nog eens tekening in de kruinstreep wat ook niet goed is.

Rickschonewille

De Dougalls sterns vandaag niet teruggevonden. Er van 13.00->18.00 gestaan maar zonder resultaat. De  vogel was wel nog gezien rond half 12. Wel ( net als vorig jaar in de Wevers inlaag ) een visdief met een geheel zwarte snavel, die op hetzelfde plekkie zat als de Dougalls sterns.

Bas vd Burg

Citaat van: Rob Halff op juni 20, 2011, 20:12:08 PM
Citaat van: hdijk op juni 20, 2011, 20:03:11 PM
http://alblas.waarneming.nl/waarneming/view/55231744

Een juv. Rietzanger met iets sterkere kruintekening?

Idd een juveniele Rietzanger! Zo zie je ze wel vaker met een opvallende Kruinstreep. Zeker in augustus worden hier nog regelmatig fouten mee gemaakt door er een Waterrietzanger van de maken. Voor een Waterrietzanger is de wenkbrouwstreep echter te wit bij deze vogel, mis ik de opvallende trambaan op z'n rug en zit er ook nog eens tekening in de kruinstreep wat ook niet goed is.

En vergeet de donkere teugel niet wat een kenmerk is voor Rietzanger. Waterrietzanger een lichte teugel.
(eigenlijk horen deze paar berichten in topic foutieve determinaties 8) )

groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

laatvlieger

Citaat van: frankcoenjaerts op juni 20, 2011, 16:38:34 PM
Tja, die pennen ... komen wat licht over - wel weer redelijk symmetrisch, dus lijkt me wel OK ?

Weet iemand hoe er gebleekt wordt? De binnenste handpennen zijn namelijk wel erg bleek, maar niet helemaal tot op de basis en het patroon is inderdaad symmetrisch (maar waarom zou dat oké zijn? Wordt er nooit symmetrisch gebleekt?)

Dat zo'n vogel gewoon niet meer wordt opgepikt he... ongelofelijk is dat altijd toch. Wel spannend!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jorrit Vlot

#11675
Maar als de Lammergier van Den Helder inderdaad een 3kj is zijn de gebleekte pennen al geruid toch? (Als ie die gehad zou hebben...) Volgens mij blijven ze max. 2 jaar zitten en zijn na de rui uiteraard niet meer zichtbaar...  ;)  Of maak ik nu een denkfout?

Bart van Hoogstraten

Citaat van: laatvlieger op juni 20, 2011, 20:50:43 PM
Dat zo'n vogel gewoon niet meer wordt opgepikt he... ongelofelijk is dat altijd toch. Wel spannend!

Dat vind ik nou ook zo fascinerend aan die Gieren! Niemand ergens in het land heeft ook maar iets in gaten en dan zit er zomaar opeens eentje boven Den Helder... om daarna weer in het niets te verdwijnen. Blijven echt boeiende beesten!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

frankmeer

Citaat van: Jorrit Vlot op juni 20, 2011, 22:11:02 PM
Maar als de Lammergier van Den Helder inderdaad een 3kj is zijn de gebleekte pennen al geruid toch? (Als ie die gehad zou hebben...) Volgens mij blijven ze max. 2 jaar zitten en zijn na de rui uiteraard niet meer zichtbaar...  ;)  Of maak ik nu een denkfout?

De rui van de binnenste handpennen begint in de 2e zomer, het zou dus kunnen dat ze op het punt staan om geruid te worden en dat de juveniele veren door slijtage zo verbleekt zijn?
Frank van der Meer

laatvlieger

Citaat van: Jorrit Vlot op juni 20, 2011, 22:11:02 PM
Maar als de Lammergier van Den Helder inderdaad een 3kj is zijn de gebleekte pennen al geruid toch? (Als ie die gehad zou hebben...) Volgens mij blijven ze max. 2 jaar zitten en zijn na de rui uiteraard niet meer zichtbaar...  ;)  Of maak ik nu een denkfout?
Ik heb het ongetwijfeld ergens gemist, maar waarom zou het een 3kj zijn? En hoe dat met handpennen zit bij een Lammergier, weet ik niet. Normaal gesproken worden handpennen vaak pas als laatst geruid. En dan ook nog in verschillende volgordes, van buiten naar binnen, van binnen naar buiten, of door elkaar heen, als belangrijkste ruistrategieën. Geen idee hoe bij Lammergier, ook niet hoe lang handpennen behouden worden na het eerste jaar. 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Mark Zevenbergen

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 20, 2011, 22:27:08 PM
Citaat van: laatvlieger op juni 20, 2011, 20:50:43 PM
Dat zo'n vogel gewoon niet meer wordt opgepikt he... ongelofelijk is dat altijd toch. Wel spannend!

Dat vind ik nou ook zo fascinerend aan die Gieren! Niemand ergens in het land heeft ook maar iets in gaten en dan zit er zomaar opeens eentje boven Den Helder... om daarna weer in het niets te verdwijnen. Blijven echt boeiende beesten!
Ik vrees dat ik het beest ergens tussen 12:00 en 13:00 boven Leidschendam gezien heb. Ik zat tijdens mijn pré-lunchbreak wat naar buiten te staren en zag op grote hoogte een vogel overkomen. Met de oude kijker die ik op m'n werk heb, bekeek ik de vogel vluchtig. Ik was in de veronderstelling dat het om 1 van de lokale Ooievaar zou gaan, dus checkte ik of ik een lange nek en uitstekende poten zag.
Vervolgens dacht ik dus bij mezelf (zonder mezelf serieus te nemen, had ik het maar gedaan). Hmm, Ooievaar met ingetrokken nek en dikke poten, het lijkt wel een LAMMERGIER, maar die was naar zuid verdwenen. De vogel zakte af richting noord en begon (op grote hoogte) te cirkelen. Ook toen viel het kwartje nog steeds niet toen ik op de plaats waar op de bovenvleugel van een Ooievaar wit zit, bruin zag.
Op het moment dat de waarneming van de Lammergier doorkwam, heb ik mezelf enkele malen voor mijn kop geslagen (zoals jullie zullen begrijpen).
Omdat ik het onwaarschijnlijke uitsloot, heb ik waarschijnlijk een goeie inhaler gemist :-(
grts Mark
Tot overmaat van ramp is m'n telefoon ook nog eens gecrashed vanavond. Dat wordt een puzzel om alle telefoonnummers weer op te sporen :-(

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gert Ottens

Citaat van: laatvlieger op juni 20, 2011, 23:22:30 PM
Citaat van: Jorrit Vlot op juni 20, 2011, 22:11:02 PM
Maar als de Lammergier van Den Helder inderdaad een 3kj is zijn de gebleekte pennen al geruid toch? (Als ie die gehad zou hebben...) Volgens mij blijven ze max. 2 jaar zitten en zijn na de rui uiteraard niet meer zichtbaar...  ;)  Of maak ik nu een denkfout?
Ik heb het ongetwijfeld ergens gemist, maar waarom zou het een 3kj zijn? En hoe dat met handpennen zit bij een Lammergier, weet ik niet. Normaal gesproken worden handpennen vaak pas als laatst geruid. En dan ook nog in verschillende volgordes, van buiten naar binnen, van binnen naar buiten, of door elkaar heen, als belangrijkste ruistrategieën. Geen idee hoe bij Lammergier, ook niet hoe lang handpennen behouden worden na het eerste jaar.

In het artikel over het eerste waarschijnlijk wilde geval, in Dutch Birding (2005-3: 195-201), wordt uitgelegd hoe onvolwassen kleden van Lammergieren op leeftijd te brengen zijn. Die vogel (van Texel) was even oud als de vogel van gister, o.a. op grond van de lichtere binnenste handpennen (zie ook Forsman 1999). Trouwens, evt. gebleekte pennen zouden waarschijnlijk nog niet (allemaal) zijn geruid. Maar als er nog gebleekte aanwezig zouden zijn, deze zijn spierwit en vallen dus duidelijk op. Ook wordt doorgaans niet symmetrisch gebleekt. Ergo, de vogel van gister is zeer waarschijnlijk geen

Edwin Russer

Citaat van: Gert Ottens op juni 21, 2011, 10:59:09 AM
Citaat van: laatvlieger op juni 20, 2011, 23:22:30 PM
Citaat van: Jorrit Vlot op juni 20, 2011, 22:11:02 PM
Maar als de Lammergier van Den Helder inderdaad een 3kj is zijn de gebleekte pennen al geruid toch? (Als ie die gehad zou hebben...) Volgens mij blijven ze max. 2 jaar zitten en zijn na de rui uiteraard niet meer zichtbaar...  ;)  Of maak ik nu een denkfout?
Ik heb het ongetwijfeld ergens gemist, maar waarom zou het een 3kj zijn? En hoe dat met handpennen zit bij een Lammergier, weet ik niet. Normaal gesproken worden handpennen vaak pas als laatst geruid. En dan ook nog in verschillende volgordes, van buiten naar binnen, van binnen naar buiten, of door elkaar heen, als belangrijkste ruistrategieën. Geen idee hoe bij Lammergier, ook niet hoe lang handpennen behouden worden na het eerste jaar.

In het artikel over het eerste waarschijnlijk wilde geval, in Dutch Birding (2005-3: 195-201), wordt uitgelegd hoe onvolwassen kleden van Lammergieren op leeftijd te brengen zijn. Die vogel (van Texel) was even oud als de vogel van gister, o.a. op grond van de lichtere binnenste handpennen (zie ook Forsman 1999). Trouwens, evt. gebleekte pennen zouden waarschijnlijk nog niet (allemaal) zijn geruid. Maar als er nog gebleekte aanwezig zouden zijn, deze zijn spierwit en vallen dus duidelijk op. Ook wordt doorgaans niet symmetrisch gebleekt. Ergo, de vogel van gister is zeer waarschijnlijk geen

geen escape ;)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Gert Ottens

Citaat van: Edwin Russer op juni 21, 2011, 11:23:17 AM
Citaat van: Gert Ottens op juni 21, 2011, 10:59:09 AM
Citaat van: laatvlieger op juni 20, 2011, 23:22:30 PM
Citaat van: Jorrit Vlot op juni 20, 2011, 22:11:02 PM
Maar als de Lammergier van Den Helder inderdaad een 3kj is zijn de gebleekte pennen al geruid toch? (Als ie die gehad zou hebben...) Volgens mij blijven ze max. 2 jaar zitten en zijn na de rui uiteraard niet meer zichtbaar...  ;)  Of maak ik nu een denkfout?
Ik heb het ongetwijfeld ergens gemist, maar waarom zou het een 3kj zijn? En hoe dat met handpennen zit bij een Lammergier, weet ik niet. Normaal gesproken worden handpennen vaak pas als laatst geruid. En dan ook nog in verschillende volgordes, van buiten naar binnen, van binnen naar buiten, of door elkaar heen, als belangrijkste ruistrategieën. Geen idee hoe bij Lammergier, ook niet hoe lang handpennen behouden worden na het eerste jaar.

In het artikel over het eerste waarschijnlijk wilde geval, in Dutch Birding (2005-3: 195-201), wordt uitgelegd hoe onvolwassen kleden van Lammergieren op leeftijd te brengen zijn. Die vogel (van Texel) was even oud als de vogel van gister, o.a. op grond van de lichtere binnenste handpennen (zie ook Forsman 1999). Trouwens, evt. gebleekte pennen zouden waarschijnlijk nog niet (allemaal) zijn geruid. Maar als er nog gebleekte aanwezig zouden zijn, deze zijn spierwit en vallen dus duidelijk op. Ook wordt doorgaans niet symmetrisch gebleekt. Ergo, de vogel van gister is zeer waarschijnlijk geen

geen escape ;)

noch een uitgezet project-beest, maar in het wild geboren (mogelijk van uitgezette project-ouders, maar volgens mij broeden in het wild uitgebroedde vogels inmiddels zelf ook al). Bedankt Edwin!

Cornelis Fokker

Mvg,
Cornelis Fokker, Hendrik-Ido-Ambacht
Kijk ook eens op mijn weblog: http://fokkervogel.blogspot.com/

Wouter van der Ham

Daarnet bij de grauwe fitis geweest. Voor de mensen die nog gaan ; Let goed op waar je je auto parkeert, Wij hadden de auto op een plek staan waar die eigenlijk niet hoorde te staan en in 2 minuten hadden we gelijk een boete!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

falco

Citaat van: Cornelis Fokker op juni 21, 2011, 15:37:39 PM
Ibersiche tjiftjaf?? door Ies Goedbloed. Wat vinden jullie ervan? http://waarneming.nl/waarneming/view/55242767 en
http://www.youtube.com/watch?v=VSrmHH6_vHw

Heb het geluid zojuist weer en nu beter gehoord, zonder steenboor op de achtergrond, het gaat vrijwel zeker om een Merel.
We gaan weer lekker verder werken.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

HPM

Herman van der Meer

jonas D

Mogelijke dougalls stern weer gezien. Of is het de "visdief"
Groeten,
Jonas

pwolf

Citaat van: jonas D op juni 21, 2011, 17:49:31 PM
Mogelijke dougalls stern weer gezien. Of is het de "visdief"

het is "een" Visdief.

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Rikstar

zeker weten? ik vind hem wel erg licht. ik geloof je trouwens wel hoor pim  :) maar graag zou ik wel willen weten waarom het volgens jou visdief moet zijn.

Citaat van: pwolf op juni 21, 2011, 18:15:38 PM
Citaat van: jonas D op juni 21, 2011, 17:49:31 PM
Mogelijke dougalls stern weer gezien. Of is het de "visdief"

het is "een" Visdief.

groeten, pim
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Maarten Sluijter

Citaat van: pwolf op juni 21, 2011, 18:15:38 PM
Citaat van: jonas D op juni 21, 2011, 17:49:31 PM
Mogelijke dougalls stern weer gezien. Of is het de "visdief"

het is "een" Visdief.

groeten, pim

Peter vindt van niet Pim, zie http://waarneming.nl/waarneming/view/55244931
.

Folkert Jan

@Rik

Vergelijk eens met deze foto waar ook visdief en dougalls op staan en let dan op de grijzige buik van de foto van Bert. Dit zie je bij de visdief wel en bij de dougals niet.

Ook vind ik de stern van Bert te groot ogen voor dougalls en lijken mij de verlengde staartpennen te kort.

http://waarneming.nl/waarneming/view/55214203

Overigens moet ik wel zeggen dat het in het veld makkelijker is dan van 1 foto.
Ik ben ook erg benieuwd wat Peter er in ziet om er een dougalls van te maken. Peter is ook de minste niet en heeft volgens mij ook genoeg stern ervaring ;)
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

pwolf

dat van die grijze onderzijde heeft Folkert-Jan goed gezien. Daarnaast teveel rood op de snavelbasis en te donkergrijs op de bovenzijde vergeleken met de Visdief die er bij staat (bovendien ken ik die Visdief inmiddels vrij goed...).

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

caliprobola

Gisteren werd trouwens een dougalls stern gezien op het (ontoegankelijke) sterneneiland in de voorhaven van Zeebrugge (med. via Eric Stienen), mogelijk één van de vogels van Zeeland?

laatvlieger

Citaat van: Gert Ottens op juni 21, 2011, 11:39:48 AM
Citaat van: Edwin Russer op juni 21, 2011, 11:23:17 AM
Citaat van: Gert Ottens op juni 21, 2011, 10:59:09 AM
Citaat van: laatvlieger op juni 20, 2011, 23:22:30 PM
Citaat van: Jorrit Vlot op juni 20, 2011, 22:11:02 PM
Maar als de Lammergier van Den Helder inderdaad een 3kj is zijn de gebleekte pennen al geruid toch? (Als ie die gehad zou hebben...) Volgens mij blijven ze max. 2 jaar zitten en zijn na de rui uiteraard niet meer zichtbaar...  ;)  Of maak ik nu een denkfout?
Ik heb het ongetwijfeld ergens gemist, maar waarom zou het een 3kj zijn? En hoe dat met handpennen zit bij een Lammergier, weet ik niet. Normaal gesproken worden handpennen vaak pas als laatst geruid. En dan ook nog in verschillende volgordes, van buiten naar binnen, van binnen naar buiten, of door elkaar heen, als belangrijkste ruistrategieën. Geen idee hoe bij Lammergier, ook niet hoe lang handpennen behouden worden na het eerste jaar.

In het artikel over het eerste waarschijnlijk wilde geval, in Dutch Birding (2005-3: 195-201), wordt uitgelegd hoe onvolwassen kleden van Lammergieren op leeftijd te brengen zijn. Die vogel (van Texel) was even oud als de vogel van gister, o.a. op grond van de lichtere binnenste handpennen (zie ook Forsman 1999). Trouwens, evt. gebleekte pennen zouden waarschijnlijk nog niet (allemaal) zijn geruid. Maar als er nog gebleekte aanwezig zouden zijn, deze zijn spierwit en vallen dus duidelijk op. Ook wordt doorgaans niet symmetrisch gebleekt. Ergo, de vogel van gister is zeer waarschijnlijk geen

geen escape ;)

noch een uitgezet project-beest, maar in het wild geboren (mogelijk van uitgezette project-ouders, maar volgens mij broeden in het wild uitgebroedde vogels inmiddels zelf ook al). Bedankt Edwin!

Bedankt! Jammer genoeg is hij niet opnieuw opgedoken. Zat de dag erna toevallig op Texel en had wel een klein beetje goede hoop. Maar helaas...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Corstiaan Beeke

Is deze http://waarneming.nl/waarneming/view/55334195 pas net ingevoerd ofzo? Had ik eerder nog niet gezien in elk geval....

steenl

Citeerpas net ingevoerd ofzo?
Jep. Vanavond ingevoerd.
Gave waarneming.

Bart van Hoogstraten

#11698
En nou vanochtend weer 2 Vale Gieren in België onder Brugge (boven een ziekenhuis... :-X ). Iedereen in Zeeland opletten!:
http://waarnemingen.be/waarneming/view/55342251
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jan vH

http://waarneming.nl/waarneming/view/55339534
Weer een nieuwe melding van de 'Kuifleeuwerik' in Drenthe. Misschien toch de moeite waard voor de mensen uit de buurt om even te checken?
Jan van Harten
Validator Plantengallen