Zeldzaamheden in Nederland (Oud)

Gestart door Hans Bossenbroek, augustus 08, 2007, 23:01:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harm058

@ hisko

Hoe snel vliegt zo'n beestje eigenlijk...net voor voor drieeen gemeld en nu al in belgie?
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Jarinka

Citaat van: Harm058 op maart 24, 2011, 16:43:16 PM
@ hisko

Hoe snel vliegt zo'n beestje eigenlijk...net voor voor drieeen gemeld en nu al in belgie?
Juist andersom, lijkt me. Tot 11 uur in België, en kwart voor 3 in de Keeg gemeld.
Groeten, Jarinka Heijink

Robertmeer

Citaat van: Harm058 op maart 24, 2011, 16:43:16 PM
@ hisko

Hoe snel vliegt zo'n beestje eigenlijk...net voor voor drieeen gemeld en nu al in belgie?
Gisteren was ie ook al in België gemeld, zijn dus twee verschillende vogels.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Theovanv

Citaat van: Robertmeer op maart 24, 2011, 16:44:36 PM
Citaat van: Harm058 op maart 24, 2011, 16:43:16 PM
@ hisko

Hoe snel vliegt zo'n beestje eigenlijk...net voor voor drieeen gemeld en nu al in belgie?
Gisteren was ie ook al in België gemeld, zijn dus twee verschillende vogels.
Waarom? Hij zat juist eerst in Belgie en daarna in NL, kan zelfde zijn, als hij dat verschil in 4 uur kan overbruggen, wat denk ik wel zou moeten kunnen?
Theo van Veenendaal

Jarinka

Afstand tussen Berloz en Lauwersmeer is zo'n 300 km. In 3,5 uur is dat ruim 85 km/u. Lijkt me een beetje snel, dus dan zijn het er inderdaad twee.
Groeten, Jarinka Heijink

Robertmeer

Citaat van: Theovanv op maart 24, 2011, 16:47:52 PM
Citaat van: Robertmeer op maart 24, 2011, 16:44:36 PM
Citaat van: Harm058 op maart 24, 2011, 16:43:16 PM
@ hisko

Hoe snel vliegt zo'n beestje eigenlijk...net voor voor drieeen gemeld en nu al in belgie?
Gisteren was ie ook al in België gemeld, zijn dus twee verschillende vogels.
Waarom? Hij zat juist eerst in Belgie en daarna in NL, kan zelfde zijn, als hij dat verschil in 4 uur kan overbruggen, wat denk ik wel zou moeten kunnen?
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de waarnemingen van de vogel in België over de hele dag verspreid waren.
Maar zie de post van Jarinka, waarschijnlijk zijn het twee exemplaren.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Theovanv

Citaat van: Jarinka op maart 24, 2011, 16:48:26 PM
Afstand tussen Berloz en Lauwersmeer is zo'n 300 km. In 3,5 uur is dat ruim 85 km/u. Lijkt me een beetje snel, dus dan zijn het er inderdaad twee.
Ja, das wel wat ver ja, had een kleinere afstand gedacht, en wind nu ook niet gunstig, weet niet hoe dat vanochtend was.
Theo van Veenendaal

Rob Halff

De vogel van Belgie was nog om 15.30 aanwezig daar dus onze vogel is sowieso een andere.

Jos Welbedacht

Wel een stoere soort! Die vogel van Ede/Veenendaal (2007) was toch wel een lichte blocker...
Maar met dit weer zit ik met alle liefde 's avonds bij de Ezumakeeg te kijken naar zo'n beauty, dus ik hoop dat hij even blijft, net als dit aangename weer.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Rob Halff

#10059
Citaat van: Jos Welbedacht op maart 24, 2011, 18:30:14 PM
Wel een stoere soort! Die vogel van Ede/Veenendaal (2007) was toch wel een lichte blocker...
Maar met dit weer zit ik met alle liefde 's avonds bij de Ezumakeeg te kijken naar zo'n beauty, dus ik hoop dat hij even blijft, net als dit aangename weer.

Lichte blocker? De laatste jaren zit er toch regelmatig één in ons land? De vogel van vandaag is zelfs al het 46e geval! Zelf heb ik er ook al 5 in Nederland en mijn laatste in 2001 dus ik had er zelfs nog meer kunnen hebben. Vindt bijvoorbeeld een Woestijnvink meer een 'lichte blocker' die soort gaat ongetwijfeld over een niet al te lange tijd vallen, terwijl er toch al 100+ mensen hem hebben....en er al twee gezien zijn in NL maar die waren allebij snel weg...

Europees gezien is het wel weer een harde soort. Het gaat er volgens mijn niet echt best mee....ook in de UK is het een behoorlijke dwaalgast van zwaar kaliber!

Guus Peterse

Citaat van: Jos Welbedacht op maart 24, 2011, 18:30:14 PMdus ik hoop dat hij even blijft, net als dit aangename weer.
Dat hopen we natuurlijk allemaal, maar zoals Vincent al meldde: 'Mogelijk weg'. Dat was om 10 voor 4, en nog altijd het laatste wat er van de vogel vernomen is. Geen reden tot optimisme, vrees ik.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jos Welbedacht

CiteerLichte blocker? De laatste jaren zit er toch regelmatig één in ons land? De vogel van vandaag is zelfs al het 46e geval! Zelf heb ik er ook al 5 in Nederland en mijn laatste in 2001 dus ik had er zelfs nog meer kunnen hebben. Vindt bijvoorbeeld een Woestijnvink meer een 'lichte blocker' die soort gaat ongetwijfeld over een niet al te lange tijd vallen, terwijl er toch al 100+ mensen hem hebben....en er al twee gezien zijn in NL maar die waren allebij snel weg...

Je hebt gelijk dat "lichte blocker" misschien wat overdreven is, desalniettemin is de vogel in 4 jaar niet twitchbaar aanwezig geweest. Ook zijn er sinds de vogel van 2007 geen bewezen exemplaren gedocumenteerd. Ik kan me voorstellen dat beginnende vogelaars/beginnende twitchers de soort dus nog niet hebben.

CiteerDat hopen we natuurlijk allemaal, maar zoals Vincent al meldde: 'Mogelijk weg'. Dat was om 10 voor 4, en nog altijd het laatste wat er van de vogel vernomen is. Geen reden tot optimisme, vrees ik.
Klopt, maar het lijkt mij goed mogelijk dat de vogel op de velden rondom Anjum zit. Misschien is de Ezumakeeg een slaap-/uitrustplaats, zoals het geval was bij een Vorkstaartplevier, enige jaren geleden. Hopen dat hij er nog zit :p !
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

j.steenbergen

Ik kan me voorstellen dat beginnende vogelaars/beginnende twitchers heel wat soorten nog niet hebben. En zo hoort dat ook ;) 
Jeroen Steenbergen

Jan vH

Ik hoop dat hij wat dichterbij komt.  ;D

Vandaag trouwens ook een Kuifleeuwerik over Breskens, dat is zo langzamerhand ook wel het vermelden waard...
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Hart

Ik krijg er vijf voor het doorspelen ... ;D
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Theovanv

Vette foto hoor, blocker of niet, ik vind t wel een ontzettend vette soort die in mijn 3 jaar als vogelaar nog niet voorbij is gekomen ;)
Theo van Veenendaal

joostheeremans

Toch verbazingwekkend hoe vaak deze nog in Nederland opduikt, gezien de totale aantallen ter wereld (goed, die cijfers lijken wat achterhaald te zijn). En het is nu nog geen blocker, maar als we het IUCN moeten geloven zal het voor de volgende generatie er weleens kunnen worden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

JWH

Jan Willem Hofstede - Apeldoorn
http://www.jwh-i.nl

Folkert Jan

Ik sta er iig om 7.00

hopelijk kan ik snel goed nieuws brengen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

GertJ

Citaat van: rnbflavour op maart 25, 2011, 00:29:03 AM
Ik sta er iig om 7.00

hopelijk kan ik snel goed nieuws brengen

Het enige goede nieuws tot dusver is dat Folkert Jan een Ruigpootbuizerd gezien heeft en dat er gezocht wordt.
Groet Gert Jager

Rob Halff

Citaat van: GertJ op maart 25, 2011, 08:35:18 AM
Citaat van: rnbflavour op maart 25, 2011, 00:29:03 AM
Ik sta er iig om 7.00

hopelijk kan ik snel goed nieuws brengen

Het enige goede nieuws tot dusver is dat Folkert Jan een Ruigpootbuizerd gezien heeft en dat er gezocht wordt.

Is ook best leuk toch een Ruigpootbuizerd, daar zijn er nog niet zoveel van gezien afgelopen maanden  ;D

Succes met zoeken!

Folkert Jan

Helaas! Nauwelijks een kievit te vinden in de keeg/kolken/bantpolder en omstreken en dus ook geen steppekievit. Wij houden het voor gezien
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Erwin Timmerman

Mensen uit Den Haag die de rit gaan maken, ik houd me aanbevolen als er nog een plek is op een achterbank/kofferbak. 0612032606
Met hartelijke groet,

Erwin Timmerman
Amersfoort

Waarnemingen Nederland: http://waarneming.nl/user/view/41580
En daarbuiten: http://observado.org/user/view/41580

GertJ

Citaat van: Edwin Russer op maart 25, 2011, 13:22:00 PM
Vogel zit er weer!

http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=29359&page=1

Aha, we hebben na twee dagen al een patroon: aan het begin van de middag zit-ie altijd in de Keeg!
Groet Gert Jager

j.steenbergen

Die conclusie lijkt me, als ie serieus bedoeld was, tamelijk voorbarig na slechts 2 dagen.
Jeroen Steenbergen

Timo Roeke

Het exemplaar uit Belgie is ook weer gevonden. Redelijk tegen dezelfde tijd.

hiskodevries

Citaat van: Timo Roeke op maart 25, 2011, 14:59:01 PM
Het exemplaar uit Belgie is ook weer gevonden. Redelijk tegen dezelfde tijd.
???
http://waarnemingen.be/soort/view/1526?from=2011-03-25&to=2011-03-25
dat scheelt toch wel een paar uurtjes
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0