Twee vraagjes omtrent Obsmapp

Gestart door Willem_Bosma, juni 25, 2015, 17:35:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willem_Bosma

Hallo,

Ik vroeg me twee dingen af over Obsmapp;

1: Als ik waarnemingen heb geüpload ontvang ik een mail van de resultaten, is het ook mogelijk om dit uit te schakelen? dat ik geen mails meer ontvang hierover?

2: Hoe kan ik bij het invoeren van een waarneming (gelijk) een foto uploaden?

Verder maak ik met veel plezier gebruik van Obsmapp  ;) :duim:

Alvast bedankt!

Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/

Alex Kwak

Citaat van: Willem_Bosma op juni 25, 2015, 17:35:20 PM
1: Als ik waarnemingen heb geüpload ontvang ik een mail van de resultaten, is het ook mogelijk om dit uit te schakelen? dat ik geen mails meer ontvang hierover?
2: Hoe kan ik bij het invoeren van een waarneming (gelijk) een foto uploaden?

1) (Nog) niet. Staat wel op het todo-lijstje maar met lage prio. Je kan natuurlijk wel een regel in je mailprogramma opnemen om deze mails automatisch te verwijderen
2) In het invoerscherm naar rechts swipen. Deze functionaliteit gaat overigens binnenkort 'op de schop'.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

CiteerDeze functionaliteit gaat overigens binnenkort 'op de schop'.
Mag ik vragen wat de plannen zijn ? Ik vind het nu reuze onhandig in het veld met veel zon. Volgens mij kan het met minder klikken. Mijn voorkeur zou zijn om de optie onderin het invoerscherm te zetten zodat je onder in het scherm op een button kan klikken. Zoiets is ook gedaan met het commentaarveld. Dat zat vroeger in scherm2 maar is nu onderin het invoerscherm gekomen. Reuze handig dat commentaarveld op dezelfde pagina met een autocommit. Echt vier stappen vooruit!!!

Alex Kwak

Citaat van: andre123 op juni 28, 2015, 14:28:17 PM
CiteerDeze functionaliteit gaat overigens binnenkort 'op de schop'.
Mag ik vragen wat de plannen zijn ? Ik vind het nu reuze onhandig in het veld met veel zon. Volgens mij kan het met minder klikken. Mijn voorkeur zou zijn om de optie onderin het invoerscherm te zetten zodat je onder in het scherm op een button kan klikken. Zoiets is ook gedaan met het commentaarveld. Dat zat vroeger in scherm2 maar is nu onderin het invoerscherm gekomen. Reuze handig dat commentaarveld op dezelfde pagina met een autocommit. Echt vier stappen vooruit!!!

Ik zat te denken om de foto-toevoeg-functionaliteit op het overzichtsscherm te zetten. Maar onderaan het invoerscherm is ook een idee. Ik twijfel nog...
Het blijkt dat bij het toevoegen op het invoerscherm vaak wordt vergeten de waarnewming zelf (en dus de foto's) op te slaan. Ik zoek dus naar een wél-intuitieve methode
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Andre321

#4
En een vraag, bij het sluiten van het scherm, Wilt u de foto opslaan Ja (Grote button), Nee (kleine button).
Eigenlijk is de vraag Ja overbodig, want in 99% van de gevallen wil je gewoon opslaan. Dus na een 2seconden kun je ook wel de melding 'Uw waarneming (metfoto) is opgeslagen' tonen.

Op verschillende plekken zitten de menu opties  'Nieuwe Waarneming" en "Verwijder Waarneming" naast elkaar en zijn even groot. Ik maak veel vaker een nieuwe waarneming dan dat ik een oude waarneming verwijder (1:500 denk ik) dus de verwijder waarneming optie mag wel op een onhandige plaats waar ik, in de felle zon, niet op klik als ik een nieuwe waarneming wil maken.




Daarnaast is mijn obsmap/foto directory gevuld met duizenden fotos, die ik vooral in het buitenland veel gebruik. Hierdoor wordt de app bij uploaden traag en regelmatig een uur duurt. Dat is lastig omdat juist in het buitenland uplaodverbindingen traag zijn want erg afgelegen, 3G is of vrij prijzig kwa tijd of prijs per GB. Of dat ik mijn mobiel niet onbeheerd kan laten liggen want daar waar wifi het beste ontvangst geeft ben ik vaak niet alleen.

hiskodevries

andre is toch best in staat om zelf een dir leeg te gooien ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

#6
Nee, ik kon niet bij die dir komen met bestandsbeheer. Verder is onduidelijk of de app na verwijderen fotos nog werkt en of daar de niet geuploade fotos tussen zitten.

marcel123

Citaat van: Alex Kwak op juni 28, 2015, 16:11:29 PM.
Het blijkt dat bij het toevoegen op het invoerscherm vaak wordt vergeten de waarnewming zelf (en dus de foto's) op te slaan. Ik zoek dus naar een wél-intuitieve methode


Dat is idd niet intuitief, maar de meeste mensen leren toch wel van hun fouten? Misschien is het een idee om het mogelijk te maken om een default manier van een foto toe te voegen te defnieren. Nadeel is dat er dan weer een setting bijkomt. Bij een nieuwe installatie ben je al snel een uur kwijt om alles weer goed te configureren..

marcel123

Citaat van: andre123 op juni 29, 2015, 20:44:11 PM
Nee, ik kon niet bij die dir komen. Verder is onduidelijk of de app dan nog werkt en of daar de niet geuploade fotos tussen zitten.
Na een succesvolle upload zouden ze verplaatst moeten worden?

Alex Kwak

Citaat van: optilete op juni 29, 2015, 21:09:28 PM
Citaat van: andre123 op juni 29, 2015, 20:44:11 PM
Nee, ik kon niet bij die dir komen. Verder is onduidelijk of de app dan nog werkt en of daar de niet geuploade fotos tussen zitten.
Na een succesvolle upload zouden ze verplaatst moeten worden?

Nee, er wordt nu niets mee gedaan: ze blijven in de eeuwigheid bestaan. Ik zal hiervoor (en voor wat logfiles en zo) een automatische opruimfunctie maken.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


Willem_Bosma

Groeten,
Willem

Velp/Opeinde

Mijn blog; http://natuurblog89.wordpress.com/