Gele kanarie?

Gestart door Rufes, juni 24, 2015, 11:49:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rufes

In m`n achtertuin zag ik in een boom wat heen en weer wippen. Gezien vogels nou niet geheel mijn sterkste punt is ben ik wel benieuwd wat dit nu is. Ik vermoed een gele kanarie?

Alvast bedankt!

August

Groenling denk dat het door het zon licht zo gelig overkomt
August van Rijn

Fred Visscher

Citaat van: August op juni 24, 2015, 11:52:24 AM
Groenling denk dat het door het zon licht zo gelig overkomt
Overigens niet verrassend dat de vogel in een Conifeer zit, namelijk 99% van de Groenlingen broeden in dit soort bomen.
Gr Fred

Oenanthe

Citaat van: August op juni 24, 2015, 11:52:24 AM
Groenling denk dat het door het zon licht zo gelig overkomt
De conifeer op de foto toont een volkomen normale kleur. Ik kan me niet voorstellen dat op dezelfde foto een groenling zo geel oogt. Of er is sprake van een kleurafwijking (het lijkt mij overigens ook een groenling) of het is een andere soort.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ciske

Op de bovenste twee foto's oogt de kleur veel normaler. Gewoon een groenling.

snwja3

Wanneer de lichtmeeting op de gehele foto staat en het onderwerp (de Groenling) op voorgrond in de felle zon zit, is dit een heel normaal fotografisch artefact van overbelichting.
Dus geen kleurafwijking, geen andere soort, maar foto volgende keer beter belichten ;-)
Wietze Janse

Oenanthe

Citaat van: Ciske op juni 24, 2015, 13:14:20 PM
Op de bovenste twee foto's oogt de kleur veel normaler. Gewoon een groenling.
Ik noem de kleur op de bovenste foto's niet normaal voor een groenling. Verre daarvan.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Ciske

Klopt maar alle foto's zijn overbelicht. Tis een normale groenling.

Rein Genuït

Citaat van: Oenanthe op juni 24, 2015, 12:25:28 PM
Citaat van: August op juni 24, 2015, 11:52:24 AM
Groenling denk dat het door het zon licht zo gelig overkomt
De conifeer op de foto toont een volkomen normale kleur. Ik kan me niet voorstellen dat op dezelfde foto een groenling zo geel oogt. Of er is sprake van een kleurafwijking (het lijkt mij overigens ook een groenling) of het is een andere soort.


Rare voorstelling van coniferen heb jij dan  :rolleye:
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Rufes

Iedereen bedankt voor het meedenken. Echter was de vogel echt zoals op de foto te zien is: Geel.
In het jaar dat ik hier nu woon nog niet eerder gezien. Maar mocht ik hem weer treffen zal ik hem nogmaals op de foto proberen te zetten  :blink:

August

Citaat van: Rufes op juni 24, 2015, 22:42:17 PM
Iedereen bedankt voor het meedenken. Echter was de vogel echt zoals op de foto te zien is: Geel.
In het jaar dat ik hier nu woon nog niet eerder gezien. Maar mocht ik hem weer treffen zal ik hem nogmaals op de foto proberen te zetten  :)
Maar het blijft wel een Groenling (ondanks dat hij geel is  ;) )
August van Rijn

OlivierO

Het is een groenling hoor, niet meer maar vooral ook niet minder. De vogel oogt geel maar is (redelijk) groen.

Wat overbelichting kan de vogel wat geler maken, maar daar moet je je vooral niet aan laten vangen.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Ik heb even geprobeerd om met Photoshop er een 'normale' groenling van te maken (zie hieronder). Dat lukt echter niet. Het blijft een geel beestje, hooguit wat donkerder geel dan op de eerdere foto's. Lijkt mij daarom toch echt een kleurafwijking...

Met vriendelijke groet, Rob

jfbouwmeester

In de avicultuur zijn veel kleurmutanten van de groenling bekend. Het zou dus ook een ontsnapt exemplaar kunnen zijn.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

frankneijts

Welnee, gewoon een doodordinaire huis-, tuin- & keuken Groenling die 'getroffen' is door een ietsje teveel licht ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

#15
Citaat van: frankneijts op juni 25, 2015, 23:11:57 PMWelnee, gewoon een doodordinaire huis-, tuin- & keuken Groenling die 'getroffen' is door een ietsje teveel licht ..

Dan zou je met wat nabewerking de 'originele' geelgroene kleur grotendeels (of tenminste enigszins) terug moeten kunnen brengen. Dat lukt dus niet. Zie: « Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 22:34:33 » ...

Edit:
Misschien toch wel degelijk een fotografisch effect. Deze 'normale' groenling oogt toch aardig geel op de foto:


http://waarneming.nl/waarneming/view/85365527

Met vriendelijke groet, Rob

frankneijts

Het kleed van Groenlingen wordt in voorjaar/zomer door slijtage steeds lichter waardoor bij mannetjes (de 1 misschien zelfs iets meer dan de andere) met name de onderzijde steeds 'geler' wordt. Als je zomer en winter Groenlingen in je tuin hebt kun je dat goed zien en als je foto's kunt maken zie je zelfs de slijtage vorderen. In fel zonlicht kunnen die Groenlingmannen dan soms 'kanariegeel' lijken en veel camera's kunnen daar op de stand 'auto' (of verkeerde witbalans, belichting o.i.d.) niet zo goed mee om gaan..
De gele mutaties van Groenlingen in gevangenschap zijn meestal echt helemaal hartstikke knalgeel, dus zonder de kenmerkende vleugel- en staarttekening zoals de vogel in kwestie.
P.S. In Zuid-Europa (ook Zuid-Frankrijk) komt de nog wat helderder gekleurde ondersoort aurantiiventris (zou je kunnen vertalen met 'goudbuikje') voor die 's zomers in het zuidelijke zonlicht ook zonder camerafouten al een Kanarie-achtige indruk maakt .... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Bart van Hoogstraten

Een Marokkaanse Groenling in het ochtendzonnetje in februari zonder belichtingsfouten van de camera. Ook 's winters kunnen ze meer geel dan groen lijken:

http://observation.org/waarneming/view/97798746
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


Jacob Molenaar

Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Ciske


frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Fred Visscher

Citaat van: August op juni 24, 2015, 23:15:40 PM
Citaat van: Rufes op juni 24, 2015, 22:42:17 PM
Iedereen bedankt voor het meedenken. Echter was de vogel echt zoals op de foto te zien is: Geel.
In het jaar dat ik hier nu woon nog niet eerder gezien. Maar mocht ik hem weer treffen zal ik hem nogmaals op de foto proberen te zetten  :)
Maar het blijft wel een Groenling (ondanks dat hij geel is  ;) )
Zo is het maar net August ;-) http://www.bec-info.com/Publiek/Foto/PageRender?PageName=Groenlingen&PageController=3c3ff443-5ce5-454b-ab6a-43c231191a0c
Gr Fred

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Fred Visscher op juni 28, 2015, 23:09:09 PM
Zo is het maar net August ;-) http://www.bec-info.com/Publiek/Foto/PageRender?PageName=Groenlingen&PageController=3c3ff443-5ce5-454b-ab6a-43c231191a0c

Nou we toch al lang over "the point at issu" zijn:

Welkom op de website van B.E.C.
Belangenbehartiging Europese Cultuurvogel

Wat is nou precies het belang van het fokken van kansloze mutanten, parallel aan de natuurlijke evolutie? (Zoiets kan toch alleen maar verstorend, en dus van geen enkel belang zijn?).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

jfbouwmeester

"" Wat is nou precies het belang van het fokken van kansloze mutanten, parallel aan de natuurlijke evolutie? (Zoiets kan toch alleen maar verstorend, en dus van geen enkel belang zijn?). ""

Beste Bart, volgens mij is het kweken van mutanten alleen in het belang van mensen die dit als hobby hebben. Net zoals ik grasparkieten kweek.
Ik heb daar plezier aan. Voor de natuur voegt dit niets toe. Voor de vogels zelf maakt het al helemaal niet uit, hoewel ze blij zijn met mijn aandacht en eten en drinken, hebben ze er geen idee van dat het in de natuur anders is.

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Bart van Hoogstraten

#25
Citaat van: jfbouwmeester op juni 29, 2015, 19:34:12 PM
"" Wat is nou precies het belang van het fokken van kansloze mutanten, parallel aan de natuurlijke evolutie? (Zoiets kan toch alleen maar verstorend, en dus van geen enkel belang zijn?). ""

Beste Bart, volgens mij is het kweken van mutanten alleen in het belang van mensen die dit als hobby hebben. Net zoals ik grasparkieten kweek.
Ik heb daar plezier aan. Voor de natuur voegt dit niets toe. Voor de vogels zelf maakt het al helemaal niet uit, hoewel ze blij zijn met mijn aandacht en eten en drinken, hebben ze er geen idee van dat het in de natuur anders is.

Jan Bouwmeester

Verder geen probleem Jan en veel plezier met je bijzondere hobby.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/