Mag ik hier nog wat navragen?
Vandaag was ik op Fauna Europaea aan het kijken welke
Cloeon er eventueel in Bulgarije voor zouden kunnen komen en kwam in de directe omgeving
Cloeon inscriptum tegen om rekening mee te houden.
Maar hé - die wordt door FE ook voor Nederland op de kaart gezet. En
cognatum ook bovendien.
Dus Fauna Europae geeft voor Nederland deze 4 soorten
Cloeon dipterum (Linnaeus, 1761)
Cloeon cognatum Stephens, 1835
Cloeon inscriptum Bengtsson, 1914
Cloeon simile Eaton, 1870
Op het
Nederlands Soortenregister zijn
cognatum en
inscriptum met
dipterum gesynonymiseerd.
Nou had ik al ergens een oude publicatie op de vaste schijf slingeren van Sowa (1975) waarin onder andere
Cloeon inscriptum en
cognatum de revu passeren:
Sowa, R. (1975) What is Cloeon dipterum (Linnaeus, 1761)? The nomenclatural and morphological analysis of a group of the European species of Cloeon Leach (Ephemerida: Baetidae) - Insect systematics & evolution, vol.6(3-4), pp.215-223 (
@BRILL kan de PDF niet meer vinden online)
Dezelfde auteur heeft in 1980 ook de
simile-groep nog eens bewerkt, maar dat terzijde.
Dus even een beetje verder gezocht wat er aan de hand zou kunnen zijn en gelukkig kon ik via Google preview wat pagina's van dit boek ophalen:
Bauernfeind, Ernst; Soldan, Tomas (2012) The Mayflies of Europe (Ephemeroptera).Bauernfeind & Soldan (2012) voeren de soorten wel gescheiden op, maar zeggen in de inleiding dat ze gezien moeten worden als "
species inquirendae" en dat ze alleen voor een betere discussie voor deze wel aparte diagnoses geven.
Maar goed, dat was 2012 en hierboven schrijft Daan
Recent is daar ook genetisch onderzoek naar gedaan
Maar op het soortenregister wordt als bron voor de synonymie gegeven Mol (1984) in Limnofauna Neerlandica (?!?)
Dat zal niet de DNA-discussie over deze soorten zijn die Daan bedoelt.
Bauernfeind & Soldan zijn ook mede verantwoordelijk voor de lijst bij Fauna Europaea en hoewel ze de soorten in 2012 als
species inquirendae publiceerden, staan die nu wel in vol ornaat in FE opgevoerd - ook voor Nederland dus.
Nou zijn er grofweg twee mogelijkheden:
1 - Het soortenregister loopt achter (de bron uit 1984 voor de synonymie suggereert dat wel een beetje)
2 - Fauna Europaea loopt achter en het DNA onderzoek heeft juist uitgewezen dat ze wel synoniem zijn
Kan iemand me verklappen wat dan die nieuwe bron is met DNA onderzoek?
En heeft het soortenregister (en dus waarneming) inderdaad toch op basis daarvan besloten dat
cognatum en
inscriptum synoniem zijn met
dipterum? (dus niet stand van zaken 1984) Of blijkt daar juist het tegendeel uit?
Na lezing van het één en ander zou ik namelijk denken dat onderstaande
"Cloeon dipterum" uit Hengelo behoorlijk precies op de diagnose past voor
Cloeon inscriptum en de enige reden om die niet zo te noemen zou dan de synonymie zijn. Maar aangezien ik de foto op een internationale site plaats, die Fauna Europae volgt ...