Bruine winterjuffer?

Gestart door Dragonfly, augustus 08, 2007, 09:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Afgelopen zondag even gaan wandelen in stadspark Staddijk, Nijmegen.
Daar onderstaande juffer gefotografeerd.
Is dit inderdaad een bruine winterjuffer?
En dan een vrouwtje, gezien de "vrij lange en rechte achterlijfaanhangsels" volgens de gids?
Zou een nieuwe soort voor mij betekenen  :wub:
En wat een mooie...

Het viel mij trouwens op dat bij waarneming.nl de bruine winterjuffer op "vrij algemeen" staat en dat de Veldgids Libellen over "Vrij zeldzaam op zandgronden en duinen, zeldzamer daarbuiten" rept?

Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

grunsven

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Weia

De soort heeft zich enorm uitgebreid de laatste jaren, vandaar het verschil tussen veldgids en waarneming.nl.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Dragonfly

CiteerDe soort heeft zich enorm uitgebreid de laatste jaren, vandaar het verschil tussen veldgids en waarneming.nl.
Bedankt.

En ik maar denken dat ik nu écht een zeldzame had gezien...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Goyatlah

Citeer
CiteerDe soort heeft zich enorm uitgebreid de laatste jaren, vandaar het verschil tussen veldgids en waarneming.nl.
Bedankt.

En ik maar denken dat ik nu écht een zeldzame had gezien...
Is allemaal toch relatief, heb de soort zelf nog nooit gezien, en zou er erg blij mee zijn.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Platbuik

CiteerEn ik maar denken dat ik nu écht een zeldzame had gezien...
' t Is maar net waar je kijkt, allemaal relatief. Gewoon blij zijn met je waarneming, die is echt de moeite waard  :duim:  
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Tukkerbird

Citeer
CiteerDe soort heeft zich enorm uitgebreid de laatste jaren, vandaar het verschil tussen veldgids en waarneming.nl.
Bedankt.

En ik maar denken dat ik nu écht een zeldzame had gezien...
Ik heb vorige week ook pas de eerste voor Nederland ''gezien'' terwijl die hier ook als niet zeldzaam wordt vermeld,dit is wel met de zwervende pantserjuffer waar je hier bijna je nek over breekt.

Platbuik

Citeerdit is wel met de zwervende pantserjuffer waar je hier bijna je nek over breekt.
Als hierboven al genoemd: 't is allemaal relatief.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Dragonfly

Bedankt allemaal voor de aardige reacties.
Ben zozo wel blij dat ik de mooie juffer eens in het echt heb mogen zien!
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!