Hoofdmenu

is dit een Rat

Gestart door ivroo, juni 19, 2015, 21:35:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

ivroo

Loopt hier een rat over het terras??
Vr. Gr. Joke

Zoveel talen in de wereld, maar een lach verstaat iedereen!

Theo Linders

Lijkt me een prima bruine rat, wel een jong dier.
mvg,
Theo Linders

www.jnm.nl
www.zootierliste.de

ivroo

Vr. Gr. Joke

Zoveel talen in de wereld, maar een lach verstaat iedereen!

OlivierO

Het feit dat ze zo ongegeneerd over het terras loopt zou ik wel alarmerend willen noemen.
Ik zou maatregelen nemen, want voor je het weet zitten ze rond en onder je huis te graven.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Merijn van den Hoogenhoff

Niet gelijk paniek :o. In ieder geval geen gif!! Dat maakt meer kapot dan je lief is.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Maarten70

Ik zou zeggen wel gif hoor. Ken de situatie bij jou niet, maar dit is mijn ervaring met die grote bruine rakkers:

Kwamen blijkbaar bij mij via ventilatieroosters, onder in de gevel (ok 100+ jaar oud huis, roosters waren ver heen), in de kruipruimte, om via de kelder onder mijn keukenkastjes te komen.
Het leukste was....: de keutels en schade ontdekken 1 dag voor op vakantie gaan. Not!
Rattengif gehaald (zakjes groene "giftige" haver bij Welkoop) en toch maar op vakantie gegaan. Bij thuiskomst penetrante lucht in huis, maar gelukkig de oorzaak snel gevonden; twee grote! dode bruine ratten achter de plint van de keuken.
Uiteraard daarna tot het belachelijke aan gepoetst en maatregelen getroffen zodat dit niet meer kan gebeuren. Gelukkig nooit meer keutels of andere sporen aangetroffen.

Mijn 2 centjes
Gr, Maarten

Merijn van den Hoogenhoff

Sorry Maarten, maar als je hier gif gaat promoten, hoor je wat mij betreft niet thuis op een natuursite en ook deze niet. Tenzij je alleen van dode meldingen houd. Ratten- en muizengif doden jaarlijks duizenden roofvogels als uilen, torenvalken, buizerden en ook nog eens ontelbare wezels, hermelijnen en bunzingen. En dan zwijg ik nog over alle huiskatten die ook het loodje leggen dankzij deze korrels.
Anders dan de fabrikant doet geloven, werkt de stof in de korrels (keuze tussen een vocht opname blokker of een anti stollingsmiddel) pas binnen één tot vier dagen. In die tijd verzwakt de muis en is een makkelijke prooi voor alle predatoren. Met dus desastreuze gevolgen. Geen gif dus. :angry:
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op juni 23, 2015, 16:38:04 PM
Sorry Maarten, maar als je hier gif gaat promoten, hoor je wat mij betreft niet thuis op een natuursite en ook deze niet. Tenzij je alleen van dode meldingen houd. Ratten- en muizengif doden jaarlijks duizenden roofvogels als uilen, torenvalken, buizerden en ook nog eens ontelbare wezels, hermelijnen en bunzingen. En dan zwijg ik nog over alle huiskatten die ook het loodje leggen dankzij deze korrels.
Anders dan de fabrikant doet geloven, werkt de stof in de korrels (keuze tussen een vocht opname blokker of een anti stollingsmiddel) pas binnen één tot vier dagen. In die tijd verzwakt de muis en is een makkelijke prooi voor alle predatoren. Met dus desastreuze gevolgen. Geen gif dus. :angry:

:duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Maarten70

Bijzonder reactie...
Sorry, Merijn, maar ik vertel alleen mijn eigen ervaring met rattengif binnenshuis en denk dat ik als groot natuurliefhebber wel degelijk thuis hoor op een natuursite, ook deze...
Ben geen voorstander van gif, vallen, jacht en dergelijke.
Echter, iedereen die ooit overlast van bruine ratten ín huis heeft gehad zal begrijpen dat, binnenshuis, elk middel geoorloofd is. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dat maakt mij geen promotor van gif.
De zin "Ratten- en muizengif doden jaarlijks duizenden roofvogels als uilen, torenvalken, buizerden en ook nog eens ontelbare wezels, hermelijnen en bunzingen. En dan zwijg ik nog over alle huiskatten die ook het loodje leggen dankzij deze korrels" begrijp ik, maar heeft hier niets mee te maken imho. Ben een katten-, honden-, vogel-, amfibieën- en natuurliefhebber.
Wellicht dat ik (hoewel mij dat evident leek in mijn verhaal) duidelijker had kunnen maken het álleen binnenshuis te gebruiken. Mijn bedoeling was een ervaring te delen en geenszins gif te promoten.
Gr, Maarten

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Maarten70 op juni 23, 2015, 17:01:29 PM
Bijzonder reactie...
Sorry, Merijn, maar ik vertel alleen mijn eigen ervaring met rattengif binnenshuis en denk dat ik als groot natuurliefhebber wel degelijk thuis hoor op een natuursite, ook deze...
Ben geen voorstander van gif, vallen, jacht en dergelijke.
Echter, iedereen die ooit overlast van bruine ratten ín huis heeft gehad zal begrijpen dat, binnenshuis, elk middel geoorloofd is. Daar kun je het mee eens zijn of niet, maar dat maakt mij geen promotor van gif.
De zin "Ratten- en muizengif doden jaarlijks duizenden roofvogels als uilen, torenvalken, buizerden en ook nog eens ontelbare wezels, hermelijnen en bunzingen. En dan zwijg ik nog over alle huiskatten die ook het loodje leggen dankzij deze korrels" begrijp ik, maar heeft hier niets mee te maken imho. Ben een katten-, honden-, vogel-, amfibieën- en natuurliefhebber.
Wellicht dat ik (hoewel mij dat evident leek in mijn verhaal) duidelijker had kunnen maken het álleen binnenshuis te gebruiken. Mijn bedoeling was een ervaring te delen en geenszins gif te promoten.

Als de ratten van buitenaf in je huis kunnen komen kunnen ze ook weer met gif in hun lijf terug naar buiten lopen en elders pas overlijden (de vergiftiging gaat heel erg traag en het schijnt een kwelling te zijn). Gewoon Rattenvallen plaatsen ("ketjeng" en dood) en zorgen dat ze niet meer naar binnen kunnen (Ik heb ze ook gehad en na lang speuren ontdekte ik in de kruipruimte onder de woonkamer een gat in de rioolpijp die onder het huis liep. Deze heb ik dichtgemaakt en het probleem verdween vanzelf en is nooit meer teruggekomen).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 23, 2015, 17:11:18 PM
...
Als de ratten van buitenaf in je huis kunnen komen kunnen ze ook weer met gif in hun lijf terug naar buiten lopen en elders pas overlijden ...

Dat is dan weer goed tegen loslopende katten.
Herman van der Meer

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op juni 23, 2015, 17:16:46 PM
Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 23, 2015, 17:11:18 PM
...
Als de ratten van buitenaf in je huis kunnen komen kunnen ze ook weer met gif in hun lijf terug naar buiten lopen en elders pas overlijden ...

Dat is dan weer goed tegen loslopende katten.

;D
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Maarten70

Citaat van: Bart van Hoogstraten op juni 23, 2015, 17:11:18 PM
Als de ratten van buitenaf in je huis kunnen komen kunnen ze ook weer met gif in hun lijf terug naar buiten lopen en elders pas overlijden (de vergiftiging gaat heel erg traag en het schijnt een kwelling te zijn). Gewoon Rattenvallen plaatsen ("ketjeng" en dood) en zorgen dat ze niet meer naar binnen kunnen (Ik heb ze ook gehad en na lang speuren ontdekte ik in de kruipruimte onder de woonkamer een gat in de rioolpijp die onder het huis liep. Deze heb ik dichtgemaakt en het probleem verdween vanzelf en is nooit meer teruggekomen).
Klopt, maar wat ik in mijn korte verhaaltje niet verteld heb (had zo'n reactie ook niet verwacht, maar soit) is dat ik uiteraard voor ik op vakantie ging provisorisch de vermoedde entrees al had dichtgemaakt met tegels. Ik zou natuurlijk niet weg gaan met kans op meer ratten in mijn huis. Dit én het gif was een last minute actie. Na terugkomst was ik tevreden met het effect van het gif en heb ik een definitieve oplossing gemaakt. Overigens gebruik al jaren nu en dan gewone (mechanische) muizenvallen in mijn garage en schuur om de schade van die kleine etters te beperken.
Gr, Maarten

OlivierO

Wie gelooft dat rattenvallen (blijven) werken weet niet waar hij over spreekt. Ik had op een gegeven moment tot 10 ratten in beeld (geloof mij, dan zijn het er meer) met vallen op scherp en het hielp niks.

Ik heb nu vergif liggen, ik kijk dagelijks in heel mijn tuin of er geen slachtoffer zijn, maar het vergif heeft weinig tot geen bezoekers.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Merijn van den Hoogenhoff

Citaat van: OlivierO op juni 23, 2015, 23:26:19 PM
Wie gelooft dat rattenvallen (blijven) werken weet niet waar hij over spreekt. Ik had op een gegeven moment tot 10 ratten in beeld (geloof mij, dan zijn het er meer) met vallen op scherp en het hielp niks.

Ik heb nu vergif liggen, ik kijk dagelijks in heel mijn tuin of er geen slachtoffer zijn, maar het vergif heeft weinig tot geen bezoekers.

Nou je ziet dat het dus ook niet helpt om gif te gebruiken. Een reden daarvoor kan zijn omdat de muizen en ratten resistent raken voor deze gifsoorten. Het werkt gewoon niet meer. Ze eten ervan maar gaan niet meer dood. Op deze manier komt het gif dus overal waar het muisje (lees ook rat) komt. En zo wandelt hij vroeg of laat in de bek van de een of andere predator. Dit is een aantal jaren geleden al vast gesteld door onderzoek in steden en Randstedelijk gebied.
Niet doen dus. Overigens weet ik heel goed waar ik het over heb. Ik doe al ruim driekwart van mijn leven bijna niets anders dan bezig zijn met de natuur en dan met name muizen (waar de ratten dus ook toe behoren). Vorig jaar meer dan 20 huismuizen met klapvallen uit mijn eigen huis gevangen. Inventief zijn met lokvoer en een aantal weken intensief vangen doet wonderen.
Goed determineren is, proberen te ontkennen wat je ziet, niet te bevestigen wat je denkt.

Merijn van den Hoogenhoff

OlivierO

Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op juni 24, 2015, 00:19:36 AM
Citaat van: OlivierO op juni 23, 2015, 23:26:19 PM
Wie gelooft dat rattenvallen (blijven) werken weet niet waar hij over spreekt. Ik had op een gegeven moment tot 10 ratten in beeld (geloof mij, dan zijn het er meer) met vallen op scherp en het hielp niks.

Ik heb nu vergif liggen, ik kijk dagelijks in heel mijn tuin of er geen slachtoffer zijn, maar het vergif heeft weinig tot geen bezoekers.

Nou je ziet dat het dus ook niet helpt om gif te gebruiken. Een reden daarvoor kan zijn omdat de muizen en ratten resistent raken voor deze gifsoorten. Het werkt gewoon niet meer. Ze eten ervan maar gaan niet meer dood. Op deze manier komt het gif dus overal waar het muisje (lees ook rat) komt. En zo wandelt hij vroeg of laat in de bek van de een of andere predator. Dit is een aantal jaren geleden al vast gesteld door onderzoek in steden en Randstedelijk gebied.
Niet doen dus. Overigens weet ik heel goed waar ik het over heb. Ik doe al ruim driekwart van mijn leven bijna niets anders dan bezig zijn met de natuur en dan met name muizen (waar de ratten dus ook toe behoren). Vorig jaar meer dan 20 huismuizen met klapvallen uit mijn eigen huis gevangen. Inventief zijn met lokvoer en een aantal weken intensief vangen doet wonderen.

Nee, je begrijpt mij verkeerd: het gif wordt niet meer gegeten. Even nutteloos natuurlijk, maar het komt dan wel niet bij andere dieren terecht.

Ratten zijn echt verdomd slimme beesten.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Borst

Citaat van: OlivierO op juni 24, 2015, 09:50:57 AM
Citaat van: Merijn van den Hoogenhoff op juni 24, 2015, 00:19:36 AM
Citaat van: OlivierO op juni 23, 2015, 23:26:19 PM
Wie gelooft dat rattenvallen (blijven) werken weet niet waar hij over spreekt. Ik had op een gegeven moment tot 10 ratten in beeld (geloof mij, dan zijn het er meer) met vallen op scherp en het hielp niks.

Ik heb nu vergif liggen, ik kijk dagelijks in heel mijn tuin of er geen slachtoffer zijn, maar het vergif heeft weinig tot geen bezoekers.

Nou je ziet dat het dus ook niet helpt om gif te gebruiken. Een reden daarvoor kan zijn omdat de muizen en ratten resistent raken voor deze gifsoorten. Het werkt gewoon niet meer. Ze eten ervan maar gaan niet meer dood. Op deze manier komt het gif dus overal waar het muisje (lees ook rat) komt. En zo wandelt hij vroeg of laat in de bek van de een of andere predator. Dit is een aantal jaren geleden al vast gesteld door onderzoek in steden en Randstedelijk gebied.
Niet doen dus. Overigens weet ik heel goed waar ik het over heb. Ik doe al ruim driekwart van mijn leven bijna niets anders dan bezig zijn met de natuur en dan met name muizen (waar de ratten dus ook toe behoren). Vorig jaar meer dan 20 huismuizen met klapvallen uit mijn eigen huis gevangen. Inventief zijn met lokvoer en een aantal weken intensief vangen doet wonderen.

Nee, je begrijpt mij verkeerd: het gif wordt niet meer gegeten. Even nutteloos natuurlijk, maar het komt dan wel niet bij andere dieren terecht.

Ratten zijn echt verdomd slimme beesten.

Als vallen niet meer werken en je hebt ze echt in beeld dan zou ik een luchtbuks proberen (zeer doeltreffend, lees in 1x dood) ipv gif.

dmsoes

Een rat die overdag aan het rondwandelen is, is vaak al voorzien van een hapje gif (info KAD). Dus het 'probleem' is mogelijk al opgelost.


groet, Menno

Oenanthe

Deze week was nog een tv programma over gedrag van katten te zien waaruit bleek dat op een enkeling na alle katten geen belangstelling hadden voor een namaakrat als speeltje. Te groot als prooi. Dat komt overeen met mijn eigen ervaringen. Onze boerderijkatten waren meesters in het vangen van muizen maar brachten nooit ratten mee en toen we eens een doodgeslagen rat voor een kat neerlegden had die er geen belangstelling voor.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Oenanthe op juni 24, 2015, 15:56:24 PM
Deze week was nog een tv programma over gedrag van katten te zien waaruit bleek dat op een enkeling na alle katten geen belangstelling hadden voor een namaakrat als speeltje. Te groot als prooi. Dat komt overeen met mijn eigen ervaringen. Onze boerderijkatten waren meesters in het vangen van muizen maar brachten nooit ratten mee en toen we eens een doodgeslagen rat voor een kat neerlegden had die er geen belangstelling voor.

Ik had ooit een grote gecastreerde kater (wilde ik eigenlijk helemaal niet maar was erfenis van mijn ex). Die kwam dus wel degelijk een keer met een adulte Bruine Rat thuis. Door het luikje naar binnen de woonkamer in. Alsjeblieft, voor jou!. Bij een vroeger vriendje thuis hadden ze ook een grote kater. Die kwam ooit met een fazantenhaan aanzetten en ook met het konijn van de buren (die hebben ze snel maar begraven). De grotere katers pakken heus wel ratten hoor!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

stefanhageman

Citaat van: dmsoes op juni 24, 2015, 15:47:24 PM
Een rat die overdag aan het rondwandelen is, is vaak al voorzien van een hapje gif (info KAD). Dus het 'probleem' is mogelijk al opgelost.


groet, Menno


In menig stadspark zijn ze de laatste jaren ook overdag tussen de eenden, ganzen en meerkoeten te zien.


https://www.youtube.com/watch?v=7l-cJg0N6e0&feature=youtu.be
Stefan Hageman


HPM

Citaat van: stefanhageman op juni 24, 2015, 18:49:24 PM
...
In menig stadspark zijn ze de laatste jaren ook overdag tussen de eenden, ganzen en meerkoeten te zien.
...

Dat is niet iets van de laatste jaren.
Herman van der Meer

belle

Wat is er toch mis met ratten? Zijn jullie nog steeds bang voor de pest (dat deden de vlooien op zwarte ratten trouwens)?

Wat mij betreft horen ratten er gewoon bij. Mooie, slimme beestjes en als je ervoor zorgt dat je huis in orde is, je zorgt dat alle etenswaren (ook voor je huisdieren, tuinvogels etc) in goed afgesloten bussen zitten is en je niet al teveel eetbaar spul in je tuin gooit heb je absoluut geen problemen met hen.

Denk niet dat wij er nooit mee te maken hebben gehad.... maar we zijn er zonder gif of vallen vanaf gekomen. Kwestie van het huis onneembaar maken (en een paar katten)  :blink:

Toch veel sterkte voor de mensen die er last van hebben... maar gebruik alsjeblieft geen gif!
Alle waarnemingen gedaan op Domaine de la Fontouret, Indre, Midden-Frankrijk, tenzij anders vermeld is.

Met vriendelijke groet,
Tjitske Lubach

http://observado.org/user/view/2721