Hoofdmenu

Mestkevers

Gestart door ticor, augustus 07, 2007, 22:12:03 PM

Vorige topic - Volgende topic

ticor

Ik heb tijdens een driedaagse in de Hoge Veluwe kevers aangetroffen.
Eerst dacht ik dat het om dezelfde soort ging, maar na het bekijken ervan kom ik tot de conclusie dat het toch om twee verschillende soorten gaat.

De eerste heeft een andere antenne (deze op de foto had er nog maar eentje) dan die op de tweede foto en bovendien heeft de eerste minder groeven in zijn schild dan de tweede.
Beide hadden wel een blauwe metaalkleur aan de onderkant.

Ik vermoed dat het hier om twee mestkevers gaat, maar ik ben op een dwaalspoor wat betreft de soortnaam.
Iemand die me op de goede weg kan zetten?













Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

lo.troisfontaine

Hoi Ticor,

de eerste twee foto's geven een kever met glad schild weer. Paardemestkever.
Deze is meestal iets forser dan de bosmestkever, die een schild met duidelijkere lengtestrepen heeft.  de laatste drie foto's.

Dit voor zover mijn kennis reikt op dit gebied.

groeten,

Lo


ticor

Dank je wel Lo!

Ik kon er niet goed aan uit, omdat er in de 'Nieuwe insectengids' staat dat de Paardemestkever 7 strepen heeft op elk elytron.
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

lo.troisfontaine

Hoi Tim,

staat dat er echt?  De paardenmestkever Geotrupes vernalis heeft toch echt gladde dekschilden.

De beschrijving van de 7 lengtestrepen geldt juist voor de bosmestkever Geotrupes stercorosus (oud Anoplotrupes stercorosus).

Volgens mijn boeken dan. Hier ben ik ook vanuit gegaan.
Verder heb ik de kever met gladde schilden nog nooit ontmoet in het bos, dus ben ik altijd op deze informatie blijven vertrouwen.

groeten,

Lo

ticor

In de Nieuwe Insectengids staat er op p.262 hetvolgende:

'Paardemestkever Geotrupes stercorarius
Kaken duidelijk zichtbaar van boven.  Zwart met metaalglans, onderkant sterk metaalkleurig blauw, paars of groen.  Zeven strepen op elk elytron tussen naad en schouderbuil.  ...'

Nu als ik even google op de Latijnse namen kom ik hetvolgende uit.

Geotrupes stercorarius = Paardemestkever of gewone mestkever
Geotrupes vernalis = Voorjaarsmestkever of Grote mestkever of Paardemestkever

Op waarneming.nl krijg ik voor Paardemestkever Geotrupes stercorarius als benaming.
Als ik daar even bij de foto's kijk, dan zie ik voor het grote deel foto's van kevers met gegroefd schild.  
http://waarneming.nl/soort.php?id=9521&tab=foto

Ik ben een beetje in de war  :wacko:  
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Th.Heijerman

... je moet Geotrupessen s.l. dan ook determineren met behulp van sleutels waar alle 6 Nederlandse soorten in staan: aan de Nieuwe Insecten Gids heb je wat dit betreft helemaal niks ...

Theodoor

lo.troisfontaine

Hoi,

inderdaad nogal verwarrend zonder een duidelijke beschrijving van de kenmerken per soort.
Verder zie ik de naam G. vernalis in het Nederlands Soortenregister niet terug. Wel de vier namen die Waarneming.nl opvoert en de bosmestkever staat dan weer onder A. stercorosus.

Ook zie ik dat de bosmestkever als tweede alternatieve naam bij het Nl. Soortenregister weer paardenmestkever genoemd mag worden. Eigenlijk is dit dan denk ik terug te voeren op onwetendheid bij het grote publiek, zoals wij.

Misschien een optie dat de deskundigen i.s.m. de admins de lijst eens goed bekijken en eventuele veranderingen of wijzigingen voorstellen of doorvoeren indien nodig.

groeten,

Lo

Th.Heijerman

Geotrupes vernalis staat wel in het soortenregister maar als Trypocopris vernalis (er is wat voor te zeggen om de nomenclatuur van FaunaEuropea te volgen) en Nederlandse namen veroorzaken vaak alleen maar verwarring. Zo wordt voor stercorarius de naam gewone mestkever gebruikt, maar ook bosmestkever, gedoornde mestkever, mestkever en paardenmestkever. En voor vernalis zijn violette mestkever en voorjaarsmestkever gebruikt.
Bovendien: de meeste Geotrupidae zijn op grond van de foto's niet met zekerheid op naam te brengen ...

Theodoor