Hoofdmenu

Carex x elytroides

Gestart door Erik Simons, juni 18, 2015, 19:43:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Datura

Ik zou niet stellig durven beweren dat C. x elytroides algemener is dan C. nigra, dat C. x elytroides de algemeenste Carex hybride is, dat is wel duidelijk. Zoals ik het lees, en zoals ik ook in het veld wel planten tegenkom, is dat lage planten (tot een cm of 40 hoog), met een onderste schutblad die niet langer is dan de totale bloeiwijze (die hebben in mijn ervaring ook niet opvallend lange vrouwelijke aren), en die veel minder (maar wel wat) huidmondjes aan de onderkant van het blad hebben ivm de bovenkant, kun je volgens mij nog steeds C. nigra noemen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Windekind

#31
Ik denk dat C nigra s.s. minder algemeen is dan gedacht! Maar ook niet zeldzaam.

Volgens mij herken je C nigra, en misschien bijna C nigra, op afstand aan kleur en grootte van de vrouwelijke aren , schutbladen etc
Hij lijkt me ook gebonden aan voedselarme milieus.
Ik heb mij immer verbaasd over grotere planten langs oevers met hun dynamisch relatief rijke milieu etc waarvan dan aangegeven wordt dat op de huidmondjes etc moest worden gelet.
Volgens mij nimmer  C nigra.
Ik zal nog eens letten op ex. in de arme milieus, maar daar speelt trinervis ook weer mee !
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins