Hoofdmenu

Twitch anno 1818

Gestart door HPM, juni 18, 2015, 10:24:16 AM

Vorige topic - Volgende topic

HPM


Rotterdamse Courant 26-12-1818
"BRUSSEL den 24 December.
Eergisteren Middag heeft zich een groote roofvogel, die men voor een Arend aanziet, op den top van de St. Michelstoren gezet.
Sedert bevindt zich op de groote plaats een menigte menschen die naar dezen vogel kijken en zich met allerlei vreemde en belachelijke gesprekken daarover bezig houden."

De tweede zin vind ik wel een leuke definitie van een twitch.
Herman van der Meer

BramtK

Dat is nog steeds wel van toepassing, haha.
Groeten,

Bram ter Keurs

RWester

Zeer waarschijnlijk geschreven door een liefhebber van een andere soortgroep, een die slakken zoekt om ze van zout te voorzien. Even tijdloos als menigten die zich bezighouden met belachelijke gesprekken over twitchen
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Rob Koelman

#3
Citaat van: RWester op juni 20, 2015, 02:27:51 AMZeer waarschijnlijk geschreven door een liefhebber van een andere soortgroep, een die slakken zoekt om ze van zout te voorzien. Even tijdloos als menigten die zich bezighouden met belachelijke gesprekken over twitchen

Waarmee maar weer eens bewezen wordt dat twitchers van alle tijden nou niet bepaald beschikken over eens stukje zelfreflectie en niet (willen) doorhebben dat niet-twitchers zich - terecht! - mateloos kunnen verbazen over dit fenomeen en alle bijbehorende uitingen daarvan, waaronder het reeds genoemde 'zich bezighouden met allerlei vreemde en belachelijke gesprekken' over een zeldzame vogel die ergens opduikt...
Met vriendelijke groet, Rob

HJDT

Ikzelf begrijp er dan weer niks van dat er deelnemers aan dit forum zijn die elke keer weer moeten laten weten dat ze die rare twitchers (of wie dan ook) en hun gebruiken en "vak"jargon maar gek vinden. Geen oordeel of irritatie verder, ik begrijp het gewoon oprecht niet.

Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rob Koelman

Citaat van: HJDT op juni 20, 2015, 19:23:45 PMIkzelf begrijp er dan weer niks van dat er deelnemers aan dit forum zijn die elke keer weer moeten laten weten dat ze die rare twitchers (of wie dan ook) en hun gebruiken en "vak"jargon maar gek vinden. Geen oordeel of irritatie verder, ik begrijp het gewoon oprecht niet.

Is niet zo moeilijk, je moet je gewoon eens proberen in te leven in iemand anders.

Het gaat er om dat twitchers en niet-twitchers (waarbij dat onderscheid lang niet altijd keihard is, er zijn ook 'deeltijd-twitchers') deels in totaal verschillende werelden leven. En de tekst in de post die Herman citeert is inderdaad, bijna tweehonderd jaar later, nog altijd zeer actueel, wat in mijn beleving erg komisch is.

Op waarneming.nl is zowel ruimte voor mensen die maar wat graag willen laten weten hoe geweldig ze die ene zeldzame vogel waar ze naar toe zijn gereden toch wel hebben gevonden, als mensen die laten weten dat ze dat niet snappen...

Geen oordeel of irritatie verder...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Ik moest hard lachen toen ik het las en dat zou ik ook gedaan hebben als ik twitcher was en ook dan zou ik het bericht hier gepost hebben. Ik zou het koesteren als een geuzendefinitie van twitch.

- Twitch: een menigte mensen die naar dezelfde vogel staat te kijken en zich met allerlei vreemde en belachelijke gesprekken daarover bezig houdt.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op juni 20, 2015, 19:36:23 PMTwitch: een menigte mensen die naar dezelfde vogel staat te kijken en zich met allerlei vreemde en belachelijke gesprekken daarover bezig houdt.

;D
Met vriendelijke groet, Rob

Vincent Hart

Dezelfde indrukken ontstaan natuurlijk als je normale mensen een gesprek tussen inventariseerders, botanici of filatelisten laat beluisteren. Ik ken zelf vooral twitchers die dondersgoed weten dat ze 'een beetje raar' zijn, dat lijkt dan ook me een gezond besef voor elke fanatieke hobbyist die buiten zijn (haar) hobby ook gewoon deelneemt aan de maatschappij. De ene niche die een andere 'afwijkend' vind maar niet doorheeft dat daar geen wezenlijk verschil in zit met de eigen hobbybeleving, snapt het niet helemaal.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

snwja3

Maar goed dat ze in die tijd nog geen fora hadden met de prominente deelnemers ..... dan had de schrijver destijds zich helemaal kunnen uitleven  B) ;)
Wietze Janse

HPM

Overigens geeft de Middelburgse Courant van drie dagen later een wat andere versie.

"BRUSSEL den 23 december. Sedert gisteren, voormiddag ten elf uren is hier een roofvogel, die men zegt een Arend te zijn, op den top des torens van St. Michel neêrgestreken. Eene menigte nieuwsgierigen is bestendig op de groote markt verzameld om hem te zien, en het ontbreekt niet aan zonderlinge en zelfs vrij belagchelijke toespelingen welke ter dezer gelegenheid gemaakt worden"

Ik vraag me af wat voor toespelingen dat dan waren en waarop. Op de politiek, op de kerk?

Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: HPM op juni 20, 2015, 19:59:40 PMIk vraag me af wat voor toespelingen dat dan waren en waarop. Op de politiek, op de kerk?

Nee, of de vogel in kwestie wild is of losgelaten/ontsnapt uit eenen verzameling van wilde ende zonderlinge vogels natuurlijk...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Ik vond het een grappig bericht, vooral in het licht van het geblaat (hint!) over een zekere roofvogel op de DB-site...
Maar -zoals men in de 19e eeuw al wist- wie kaatst kan de bal verwachten. Ik dacht dan ook ongeveer hetzelfde als Wietze.

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op juni 20, 2015, 21:56:02 PM
Ik vond het een grappig bericht, vooral in het licht van het geblaat (hint!) over een zekere roofvogel op de DB-site...
...

Die discussies zijn soms inderdaad nogal zonderling te noemen.
Herman van der Meer