Hoofdmenu

langpootmug

Gestart door Ria en Sjaak, augustus 07, 2007, 17:30:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ria en Sjaak

Forum,
wij kennen dit beest niet. het zou een reuzenlangpootmug kunnen zijn, maar die sluit niet ( zo lang ) zijn vleugels, volgens het boek.
wat is het dan?
groeten sjaak en marie

Louis.Boumans

De Reuzen lpm isset zeker niet. Wanneer en waar is de foto genomen? Heb je nog meer foto's of een gecropte close-up?

Louis

Ria en Sjaak

ik heb geprobeerd om hem een beetje uit te snijden.
ben benieuwd wat het is.
gisteren heb ik de twee waargenomen in een klein moerassig natuurgebiedje in Boskoop. ( de Lansing)
groeten sjaak

Ria en Sjaak

en nog een foto. hij/zij is wel een poot kwijtgeraakt in het gevecht.
groeten sjaak

Ria en Sjaak

weet nou echt niemand wat dit is?
of heb ik toevallig iets ongewoons gezien?
groeten sjaak

Louis.Boumans

lijkt op Tipula varipennis, maar ik weet het ook niet zeker. op zich is het niet zo moeilijk want er vliegen relatief weinig soorten in augustus. daarbij hebben jouw lp muggen een duidelijkwe vleugeltekening.

vergelijk

Ria en Sjaak

mag ik het dan op tipula varipennis houden?
groeten sjaak

Ria en Sjaak

maar die komt niet voor in de lijst!
sjaak

Louis.Boumans

Mijn voorstel is T varipennis - det onzeker. man en vrouw

Gevangen exemplaren zou ik wel met enige betrouwbaarheid kunnen determineren, mn mannetjes. Op den duur hebben we op waaneming.nl een hele serie foto's met zeker en onzeker gedet langpootmuggen. Een deskundige kan dan alnog langskomen en diverse foto's determineren.

De admins voegen op verzoek soorten toe.

zie link

Het is (tot mijn verbazing) makkelijker om op verzoek één voor één de soorten toe te voegen, dan in een keer bijvoorbeeld alle vliegen en muggen van Nederland.

groet, Louis

David Tempelman

hoi, langpootmuggenliefhebbers,
ik heb net de soort toegevoegd. ook plaatjes ge-googled, lijkt er wel veel op. soort is gemeld voor NL.
foto en waarneming bijvoegen, zou ik zeggen; ik kan de determinatie overigens niet bevestigen dus "zeker" of "niet zeker" .
groetjes, David
met vriendelijke groet,
David

swegh

Hallo,

Ik heb vorig jaar deze soort ook gefotografeerd  ^_^

Groet,
Shar

Louis.Boumans

Dat is ook een mooie foto! Zetjenem bij de waarnemingen? Zo krijgen we ook van deze diergroep actuele info over verspreidig en vliegtijd.

swegh

Beste Louis,

Ik heb'em bij mijn waarnemingen gezet.

Groet,
Shar