Hoofdmenu

Geringde Kokmeeuw

Gestart door Toine, augustus 09, 2007, 22:08:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Toine

Hallo,

Ik woon in Bergen op Zoom en hier zie ik sinds enkele maanden tussen de groep Kokmeeuwen één Kokmeeuw zitten met een zilverkleurige (metalen) ring. Aangezien er tegenover een McDonalds zit en iedereen zijn frietjes aan het water opeet zitten ze altijd te schooien en komen ze erg dichtbij als je eten uit het raam gooit.
De tekst is helaas van zo'n 2 meter niet te lezen. Hij loopt wel een beetje mank maar zijn ring lijkt wel gewoon goed te zitten.
Iemand een ideetje waar deze vogel vandaan zou kunnen komen?

Jan Harteman

Kun je de ring ook van die afstand fotograferen?  

Toine

Ik ga het een keer proberen te fotograferen, hij zit er iedere dag. Moet wel lukken.

Zo'n soort ring is het in ieder geval:

Tukkerbird

Het is moeilijk te zeggen waar die geringd is,ze worden in heel Europa wel van een ring voorzien,vooral uit Praag,Kaunas en Arnhem kom je ze vaak tegen.
Elke ring uit een verschillend land begint ook weer met een ander cijfer of tekst.
Bij de één staan de cijfers bovenaan en de tekst onder of net anders om.
Op de site van vogeltrekstation staan wat voorbeelden van ringen,misschien heb je hier iets aan.

http://www.holmer.nl/Small%20Gulls,%20smal...rge%20Terns.htm

Gr.Martin

Date Lutterop

Hoi,

Ik ring ze ook, maar nooit links, dus deze is niet van mij.

Groet,

Date

Groet,

Date

Pim Wolf

aangezien de waarnemingen in de buurt van Bergen op Zoom zijn ligt een Belgische oorsprong wel erg voor de hand. Ringen zijn gratis in belgie en op c 20 km van BoZ zijn de voorbije 8 jaar duizenden Kokmeeuwen door Guido Goris geringd. In zijn tuin trouwens...
Van twee meter afstand moet je dergelijke ringen gewoon kunnen lezen; let even op de "lay-out" van de ring, er zijn doorgaans twee tekstregels (centrale, land) en 1 code regel. In het geval van een Belg is het eerste teken een cijfer gevolgd door een T gevolgd door enkele cijfers (meestal 5) check www.holmer.nl/birdrings.htm voor deze en andere metalen ringen.

pim wolf