Hoofdmenu

motje?

Gestart door dekamper, juni 15, 2015, 18:59:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

dekamper


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/103416185
onzeker Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. gezien op 2015-06-15 Delden
Foto's:


bij voorbaat dank R. de Kamper

Violet (en Remco)

Beste R. de Kamper,

Het is u bekend dat u zelf ook kan zoeken op vlindernet.nl en microlepidoptera.nl ?

Alles zomaar op het forum plempen is ook een optie natuurlijk, maar niet een heel schone optie.
Probeer eerst eens zelf te zoeken en doe een suggestie bij wat u denkt dat het zou kunnen zijn, dat zou al van een beetje eigen initiatief getuigen.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

dekamper

Als ik een idee heb zet ik die er altijd bij. Ik heb beide sites bekeken en ca. 200 foto's. Helaas heb ik geen passende foto kunnen ontdekken.
De foto's die ik in onze tuin maak zet ik op verzoek van waarneming .nl op de site. Groeten Rinus de Kamper.

henkvanwoerden

Kijk eens bij Pyralis farinalis,  Grote meelmot.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Violet (en Remco)

Alle begin is moeilijk, maar... Je gooit sinds 2013 van alles op het forum met af en toe een suggestie van wat het zou kunnen zijn.
En dat betreft zowaar bijna elke waarneming...
Ik zou zeggen, schaf een goed boek aan, doe je best, en in combi met de hulp van het forum kom je een heel eind. Maar, probeer er ook iets van te leren.

De afgelopen week heb je een krappe 30 waarnemingen ingevoerd. Je hebt ze vrijwel allemaal op het forum geplaatst, meestal binnen 24 uur.
Wij zoeken vaak vele uren, verspreid over meerdere dagen, naar een soort. Maar daar leer je wel het meeste van!
En ook wij weten niet alles gelijk, maar oefening baart kunst.

200 foto's is natuurlijk niets op zo'n 2400 soorten nachtvlinders. Daar moet je iets meer tijd aan besteden.
Het forum kan daarbij een goede ondersteuning zijn, maar probeer het verschil tussen de verschillende soorten families in ieder geval te leren.

En ja, ik weet dat ik vervelend kan zijn, sorry!
Maar ik ben er ook van overtuigd dat je zelf veel meer soorten op naam kan krijgen als je gerichter zoekt.
Een goed boek zoals de 'nachtvlinders van Waring & Townsend' bijvoorbeeld.
Leer de families kennen, wat zijn de kenmerken. Hoe herken je een spanner, een uiltje etc.
Of is het toch een micro? En hoe herken je dan bij welke soort je moet zoeken?
Ook voor ons nog steeds niet makkelijk, maar van simpelweg vragen leer je weinig...
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

dekamper

Goede tip, ik heb verschillende boeken in gekeken, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van.
De laatste tijd inderdaad veel foto's geplaatst en er te weinig naar gekeken door tijd gebrek, maar het wordt nu rustiger.
Overigens heb ik meerdere foto's niet geplaatst omdat ik daar wel de naam van kende en deze al eerder had gemeld op waarneming.nl
Moet ik deze waarnemingen ook melden? En kan dat zonder een foto te plaatsen?
Zo zaten er bijvoorbeeld afgelopen vrijdag 5 taxusspikkelspanners op de achtergevel van ons huis.
Ik ga m'n best doen. Groeten Rinus

Leon Olsthoorn

Beste Rinus,

Ik zou soorten die je al eerder hebt gezien zeker op waarneming.nl invoeren, en als je een foto hebt ook met foto. Het kan wel zonder een foto te plaatsen, maar dan is een waarneming voor de validatoren niet of nauwelijks te controleren.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

dekamper

Oké, zal ik doen, Rinus.

Violet (en Remco)

Citaat van: dekamper op juni 16, 2015, 12:19:01 PM
Goede tip, ik heb verschillende boeken in gekeken, maar daar werd ik ook niet veel wijzer van.
De laatste tijd inderdaad veel foto's geplaatst en er te weinig naar gekeken door tijd gebrek, maar het wordt nu rustiger.
Overigens heb ik meerdere foto's niet geplaatst omdat ik daar wel de naam van kende en deze al eerder had gemeld op waarneming.nl
Moet ik deze waarnemingen ook melden? En kan dat zonder een foto te plaatsen?
Zo zaten er bijvoorbeeld afgelopen vrijdag 5 taxusspikkelspanners op de achtergevel van ons huis.
Ik ga m'n best doen. Groeten Rinus

Dag Rinus,

Dank voor je reactie! En zoals je ziet kampen wij ook regelmatig met een tekort aan tijd, vandaar ook deze late reactie ;)
Maar niet alles hoeft direct een naampje te krijgen.
Veel soorten die we niet gelijk op naam krijgen (voeren we bv in als micro- of macronachtvlinder onbekend in) blijven hangen tot het najaar/winter. Dan hebben we wat meer tijd om ons er in te verdiepen.
Ook dan krijg je vaak al opmerkingen op de waarnemingen zelf. Super-service van de admins vinden we dat!
En bedenk daarbij ook dat de admins in de 'drukke tijd' zelf ook lekker buiten op pad willen gaan, en dus niet altijd snel zullen valideren.
Waar we overigens niet over klagen hoor, ze hebben groot gelijk!

Zoals Leon ook heeft aangegeven: juist zoveel mogelijk invoeren, ook al zijn ze je al bekend en heb je ze al eerder ingevoerd! Liefst met foto. Zonder foto kan ook, maar met is beter.
Te weinig waarnemingen is erger dan te veel waarnemingen, en of het nu algemene soorten of zeldzame zijn maakt niet uit. Anders kan men ook minder goed bepalen of een soort gelijk blijft, of voor- of achteruit gaat. Als niemand meer een merel invoert, dan wordt de merel 'zeldzaam' terwijl ie dat helemaal niet is.

Wel de complimenten trouwens over de manier van melden: je voert eerst de waarneming in en zet hem dan via 'determineren via het forum' op het forum.
Om het helemaal af te maken zou je eigenlijk de link van het betreffende topic nog moeten toevoegen bij je waarnemingen als 'externe link', dan zijn topic en waarneming van 2 kanten aan elkaar gekoppeld (en kan jezelf of een admin makkelijk zien dat er een topic bij de waarneming hoort en andersom).

Succes Rinus, overtuigd dat het je gaat lukken!
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

gbeersma

Ik lees dat er een mogelijkheid bestaat om bij de waarneming een link te plaatsen naar het betreffende forum-topic. Dat lijkt me nuttig. Hoe doe ik dat?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

dekamper

Geen probleem met de "late reactie", met die externe link begrijp ik nu nog niet, maar zal het gaan uit proberen. Inmiddels heb een boek over nacht vlinders van de vlinderstichting, groeten Rinus de Kamper

Violet (en Remco)

Citaat van: gbeersma op juni 22, 2015, 23:09:10 PM
Ik lees dat er een mogelijkheid bestaat om bij de waarneming een link te plaatsen naar het betreffende forum-topic. Dat lijkt me nuttig. Hoe doe ik dat?

Citaat van: dekamper op juni 22, 2015, 23:53:02 PM
Geen probleem met de "late reactie", met die externe link begrijp ik nu nog niet, maar zal het gaan uit proberen. Inmiddels heb een boek over nacht vlinders van de vlinderstichting, groeten Rinus de Kamper

OK heren,

Voer je waarneming met foto in, als huppeldepup onzeker, of wat dan ook (wel zo zorgvuldig mogelijk uiteraard  :blink: )
Open de betreffende waarneming en klik rechts op de optie 'determineren via het forum'. Volg de aanwijzingen op.
Plaats je topic en kopieer de link van je topic.
Ga terug naar je waarneming en kies rechts voor "Externe link toevoegen". Plak de link in het juiste veld.

Indien niet duidelijk genoeg, vraag maar en ik help verder.
Groetjes,
(Remco en) Violet

www.vlinderseemland.nl

gbeersma

Het is me niet gelukt. Als ik volgens jullie aanwijzingen (bedankt!) de topic-link invoer, komt er inderdaad bij 'links' een icoontje te staan dat er wat ingevoerd is. Maar als ik dat aanklik lees ik het volgende:

Links
De verwijzingen naar extra informatie staan niet op deze site. De beheerders zijn niet verantwoordelijk voor de inhoud.
Waarneming (samenvatting)
datum   18-06-2015
soort   Grapholita spec.
Forum   
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?action=post;board=47.0
Verwijderen


Klik ik dan op de link dat springt hij wel naar het forum, maar zie ik niet de tekst waar ik naar ik meende naar verwees, maar ga ik naar een nieuw topic waar dus nog niets in staat. Wat doe ik fout?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

gbeersma

het is inmiddels gelukt. Ik had het topic eerst moeten verzenden, en vervolgens de link kopieren.
Bedankt en groetjes, Gerard
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?