kleine mooie bonte kevertjes Lesbos

Gestart door cora, juni 15, 2015, 15:30:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

cora

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://observation.org/waarneming/view/103407079
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-04-28 Greece - Lesbos - Potamia Reservoir
Foto's:



NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Douwe van der Ploeg

Zoeken in de richting van Anthrenus, lijkt me..
Douwe van der Ploeg

cora

Dank je Douwe ik heb hem op Anthrenus spec. gezet. :duim:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Rob Westerduijn


cora

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Weet je dat zeker Rob?

Heb je ergens een lijstje van wat er van Lesbos bekend is?

Als ik op FE kijk wat er in de buurt voorkomt (Turkije, Griekenland, Egeïsche eil., Cyprus ...) en dat kruis met de afbeeldingen van die soorten op de site van Andreas Herrmann, dan vond ik eigenlijk Anthrenus delicatus net iets beter lijken, maar al die beesten zijn variabel en Anthrenus goliath, Anthrenus munroi, Anthrenus pimpinellae en misschien nog wel een paar anderen zouden met wat variatie ook goed in de buurt kunnen komen, naar ik aan mag nemen.

Dus wat geeft de doorslag?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cora

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Ik zal Andreas eens vragen of hij er gehakt van kan maken - als het inderdaad toch delicatus is, dan zou het wel leuk zijn voor het familieoverzicht :blink:

Heb je ondertussen misschien alvast een zo groot mogelijke scherpe uitsnede van 1 kevertje?

Ook leuk voor overzicht, maar ook omdat er dan misschien net iets meer detail te zien is voor determinatie?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

Hoi Cora,

Andreas meldt dat hij geen soortenlijst voor Lesbos heeft, maar dat de kevertjes met zeer hoge waarschijnlijkheid delicatus zullen zijn. De andere genoemde soorten hebben o.a. een bredere witte dwarsband die met de vlekjes erachter samensmelt. Definitieve zekerheid via genitaal - zoals je als antwoord van een serieuze onderzoeker mag verwachten ;)

Het lijkt mij dus zinnig om ze als delicatus weg te zetten (misschien onzeker). Ik gebruik de foto's dan in elk geval wel voor het familieoverzicht, want ze zijn dus representatief genoeg voor hoe die soort er uitziet.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cora

Ik ga morgen voor je de foto nog uitsnijden. Ben net werr bezig geweest met bewerken en invoeren vergeet ik het weer. :rolleye:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

cora

Hallo Arp dis is alles wat ik er van kan maken ze waren zo klein die kevertjes :lol:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Hoi Cora,

Beter  :duim:  Als je deze bij de waarneming zet, dan ziet men in de thumbnail meer kever (voor familieoverzicht - ga ik nog invullen)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cora

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot

Arp

Toppie  :blink: Kun je er nog delicatus van maken?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rob Westerduijn

Kende delicatus nog niet, weer wat geleerd :duim:

cora

NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot


Arp

Bizar - ik had durven zweren dat ik die van de week in de lijst heb zien staan  :rolleye: :o   ... ik wordt oud en warrig kennelijk  :'(
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

cora

Haha...😄😄valt best mee als ik zie wat  je allemaal op naam brengt. Dank je :duim:
NATUURLIJK !!! de groetjes van Cora de Groot