Vindplaats vervagen of juist niet?

Gestart door stansanders1956, juni 14, 2015, 17:35:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

stansanders1956

Ik heb een orchidee gevonden. Welke precies weet ik nog niet (die vraag heb ik gepost in het orchideeën-forum elders op de site) maar ik twijfel of ik de vindplaats moet melden. Ik snap dat vervagen van de vindplaats het risico op stroperij verkleint. Ik vraag mij alleen af hoe groot het risico op stroperij is. Ik weet niet hoe vaak orchideeën gestroopt worden en of de daders sites als waarneming.nl daarvoor gebruiken.
Publiceren onder mijn eigen naam en de vindplaats vervagen heeft geen zin. Ik voer bijna wekelijks waarnemingen in van hetzelfde kleine gebiedje. Een enkele vervaagde waarneming zal als dwaalspoor niet werken. Dat zou nog op te lossen zijn door deze vondst onder een andere naam in te voeren en te vervagen.
Maar ... de orchidee staat pal naast een pad waar veel natuur- en tuinliefhebbers wandelen, in een gebiedje waar veel rondleidingen worden gegeven. Hij zal dus opgemerkt worden, zeker wanneer de plant zich weet te handhaven en (hopelijk) zal uitbreiden. Dat betekent dat de kans op stroperij toe zal nemen. Hoe relevant is het vervagen van de vindplaats dan nog?
Daar komt nog bij dat in het bewuste gebiedje beheer wordt uitgevoerd dat gericht is op vergroting van de inheemse biodiversiteit. Het verborgen houden van de mooie resultaten verkleint ook de kans dat het geïnteresseerde publiek (en bijvoorbeeld terreinbeheerders) overtuigd worden van het nut van ecologisch groenbeheer.
Ik denk dat het vermelden van de vindplaats (= het verspreiden van kennis) nuttiger is dan het verborgen houden. Maar het kan goed zijn dat ik van alles over het hoofd zie. Heeft er bijvoorbeeld iemand gegevens over (orchideeën)stroperij in Nederland?

Met vriendelijke groet, Stan Sanders.

gertjanvannoord

orchideeën worden standaard al vervaagd...
Gertjan van Noord

Douwe van der Ploeg

Niet alle. Stan: je kan je waarneming ook onder embargo invoeren, dan is de waarneming helemaal niet zichtbaar voor het grote publiek, maar wel voor de admins en (als je die optie hebt aanstaan) wordt de waarneming wel doorgestuurd naar de NDFF/Floron.
Douwe van der Ploeg

stansanders1956

Als vervagen zo'n beetje de standaard is ga ik er van uit dat de meeste mensen het verstandiger vinden om de vindplaats niet weg te geven via waarneming.nl.
In het geval van deze situatie lijkt mij onder embargo de beste oplossing.

Dank voor de reacties en met vriendelijke groet, Stan Sanders.

rapunzel

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 15, 2015, 02:35:33 AM
Niet alle. Stan: je kan je waarneming ook onder embargo invoeren, dan is de waarneming helemaal niet zichtbaar voor het grote publiek, maar wel voor de admins en (als je die optie hebt aanstaan) wordt de waarneming wel doorgestuurd naar de NDFF/Floron.
M.i. zijn vervagen en onder embargo zetten twee verschillende dingen.
Bij embargo wordt de waarneming een zekere periode onzichtbaar gemaakt.
Bij vervagen wordt de locatie op het niveau van 1 kilometerhok of zelfs op een atlasblok weergegeven.
Gr.
Koos


















Koos Ballintijn

Douwe van der Ploeg

Dat klopt, zeg ik toch ook? Ik was inderdaad even vergeten te vermelden dat een embargo tot een bepaalde datum is, maar dat wijst zichzelf natuurlijk zodra je het instelt ;)
Douwe van der Ploeg