Hoofdmenu

plant

Gestart door elmar prins, oktober 23, 2005, 13:30:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

elmar prins

Dit kwam ik vanmiddag tijdens het wandelen tgen in het bos.
Wat mij vooral in verwarring bracht/brengt is het grote stengelomvattende stengelblad, als Hieracium amplexicaule. Bovenin zit nog 1 "normaal"niet stengelomvattend blaadje.


Wie kan op basis van deze foto's de naam van de plant geven ?

Elmar

Corryabbink

Hoi Elmar,

Ik zeg niet dat ze het is daarvoor kan ik niet genoeg op de foto zien maar ze doet me sterk aan Moerasstreepzaad(Crepis paludosa) denken.  Jij weet beter wat betreft oortjes beharing enz. wat je gezien hebt.

Corry.

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Ik was nog niet klaar wou nog iets tussen voegen en dat is het volgende:
Het kan natuurlijk ook een aantasting zijn van b.v. Biggenkruid of waar jij dacht dat de plant op leek door een of andere schimmel of gal. Daardoor krijg je vaak rare vergroeiingen. Dit laatste lijkt me erg waarschijnlijk.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

elmar prins

Corry,

bedankt voor je reactie.
Het stengelomvattende blad lijkt inderdaad erg op dat van Crepis paludosa alleen wat behaard in mijn herinnering.
Het wortelrozet is echter zo'n biggekruid(achtig) rozet met die typische beharing.
Ik heb nog even gekeken of er niet toevallig twee planten door elkaar groeiden, maar ik dacht dat het een plant was. Ik zal er nog even weer langs gaan binnenkort om nog eens goed daar naar te kijken.
Dat stengelomvattende blad en wat kleinere blad bovenaan zagen er goed ontwikkeld uit en er was voor mij geen aanleiding om aan een gal of ziekte te denken.
Hoofdjes ontbraken, de stengel was omgevallen en de hoofjes er afgetrapt ofzo.
Ik kan er geen brood van bakken, maar je hoort het nog als ik meer info heb.

Zul je zien dat het straks iets heel simpels is.



groet,

Elmar