Hoofdmenu

welk kevertje?

Gestart door klump.105, juni 09, 2015, 23:35:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

klump.105

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/103197200
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera spec. gezien op 2015-05-24 Zeevang - Kwadijk (dorp e.o.)
Foto's:


Toelichting:
binnenshuis gevonden, ca 3 mm
bij voorbaat dank Adria Klumpers
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Arp

Het is een Anthrenus (Dermestidae). Ik zie wel eens dat ze hier soms probleemloos op naam worden gebracht, met enige afgunst - want ik kan dat niet van dergelijke foto's.

Er zijn voor elk kleurpatroon wel 2 of 3 Nederlandse soorten te verzinnen (en dat uit slechts een handjevol!) die een zeer vergelijkbaar schubbenpatroon kunnen hebben. Details die dan aan de orde zijn om ze op naam te kunnen brengen zijn de exacte vorm van de voeler en het aantal segmentjes in de voeler en knots (voelers bovendien vaak voor man/vrouw van dezelfde soort verschillend!), de exacte vorm van de schubben, de vorm van het halsschild etc.

Als je meer foto's hebt, bijvoorbeeld waarop het halsschild goed vol dorsaal te zien is en liefst de voelers (veel) groter zou ik het - met sleutel in de hand - misschien ook durven.

Van deze ene foto zou mijn favoriet fuscus zijn (kleurpatroon en voelervorm), maar dat is dus met 27 slagen om de arm.

Je mag ze ook met alle plezier verzamelen en opsturen - het zijn geen beesten om in je huis een kolonie mee te beginnen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Arp op juni 10, 2015, 11:21:14 AM
het zijn geen beesten om in je huis een kolonie mee te beginnen.

Maar dat is precies wat jij wel wilt proberen? ;)
Douwe van der Ploeg

klump.105

Hoi Arp, bedankt voor de naam en uitleg. Ik heb helaas geen betere foto's en het dier ook niet bewaard. Gelukkig ook geen andere meer gezien! Ik hou het op een onzekere A. fuscus.
Met vriendelijke groet, Adria Klumpers

Arp

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juni 10, 2015, 18:03:38 PM
Maar dat is precies wat jij wel wilt proberen? ;)
Deze schijnen het heel goed te doen in het habitat "insectendoos"  ;D

( geplakt op een kaartje  :wacko: )
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)