Obsmapp 5 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door hiskodevries, juni 08, 2015, 22:23:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 27, 2015, 19:31:15 PM
Niks...

Moet ik dus toch een clean install doen ben ik bang..

Probeer het eerst eens met het alleen verwijderen van de soortenlijst (via instellingen)
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Soortendatabase leegmaken en alle soortenlijsten opnieuw downloaden en nu werkt het. Grappig..
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 27, 2015, 19:42:28 PM
Soortendatabase leegmaken en alle soortenlijsten opnieuw downloaden en nu werkt het. Grappig..

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

MarcHe

Spraakinvoer is gewoon de max, maar toch zie ik nog een paar mogelijke verbeterpunten:

(1) Blijkbaar werkt de spraakinvoer niet via het principe van een gps waypoint, waarbij de coördinaten al meteen vastgelegd worden bij het begin van het aangeven dat je een waarneming wil gaan invoeren. De coördinaten blijken maar later vastgelegd te worden, wanneer de waarneming opgeslagen wordt.
Aan 120 km per uur op de snelweg levert dat een verschil op van zo'n 150-200m.
Coördinaten onmiddellijk vastzetten bij het aanklikken van de opnameknop zou hier dus de nauwkeurigheid en het gebruiksgemak flink verhogen. 

(2) Ander minpuntje van speech is de onmogelijkheid om namen met koppeltekens in te spreken
(gaan werken met aliassen ??)

(3) namen die beginnen met een cijfer (Eenbes, Duizendblad, Zevenblad, Tweekleurige parelmoervlinder, ....) vormen nogal eens een struikelblok (verwarring tussen naam en getal). Zou kunnen opgelost worden door het aantal steeds achter de naam te moeten plaatsen, zodat alles wat vooraan komt steeds tot de soortnaam hoort.

Mvg,


Alex Kwak

Citaat van: MarcHe op augustus 02, 2015, 11:07:26 AM
(1) Blijkbaar werkt de spraakinvoer niet via het principe van een gps waypoint, waarbij de coördinaten al meteen vastgelegd worden bij het begin van het aangeven dat je een waarneming wil gaan invoeren. De coördinaten blijken maar later vastgelegd te worden, wanneer de waarneming opgeslagen wordt.
Aan 120 km per uur op de snelweg levert dat een verschil op van zo'n 150-200m.
Coördinaten onmiddellijk vastzetten bij het aanklikken van de opnameknop zou hier dus de nauwkeurigheid en het gebruiksgemak flink verhogen. 

(2) Ander minpuntje van speech is de onmogelijkheid om namen met koppeltekens in te spreken
(gaan werken met aliassen ??)

(3) namen die beginnen met een cijfer (Eenbes, Duizendblad, Zevenblad, Tweekleurige parelmoervlinder, ....) vormen nogal eens een struikelblok (verwarring tussen naam en getal). Zou kunnen opgelost worden door het aantal steeds achter de naam te moeten plaatsen, zodat alles wat vooraan komt steeds tot de soortnaam hoort.

1) Goed idee, ga ik mee aan de slag

2) Inderdaad binnenkort opgelost

3) Lastig, waarschijnlijk inderdaad alleen op te lossen als je verplicht het (eventuele) aantal als laatste inspreekt. Ga ik over nadenken.

Bedankt voor je opmerkingen!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Een vraag: ik heb tijdelijk een Samsung GSM met Android (daarvoor Windows, maar het scherm is kapot). Nu vindt Obsmapp de GPS positie niet. Iemand tips hoe ik kan testen of dat bij andere apps wel werkt? Ik heb nu de botten verstand van Android ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op september 22, 2015, 16:24:06 PM
Een vraag: ik heb tijdelijk een Samsung GSM met Android (daarvoor Windows, maar het scherm is kapot). Nu vindt Obsmapp de GPS positie niet. Iemand tips hoe ik kan testen of dat bij andere apps wel werkt? Ik heb nu de botten verstand van Android ...

Zoek op Google Play naar GPS en je wordt overladen met gratis tooltjes.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

tarsiger

Deze namiddag heeft mijn gsm een update van ObsMapp gedaan, maar nu geraak ik er niet meer in. Als ik op het icoontje klik (dat een iets andere kleur heeft dan ervoor), krijg ik steeds de melding "ObsMapp is gestopt". Ik heb al een rapport verzonden, maar hoe kan ik dat oplossen zodat het weer werkt (gsm uitschakelen hielp niet)?

Alvast bedankt,
Simon Feys

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: MarcHe op augustus 02, 2015, 11:07:26 AM
(3) namen die beginnen met een cijfer (Eenbes, Duizendblad, Zevenblad, Tweekleurige parelmoervlinder, ....) vormen nogal eens een struikelblok (verwarring tussen naam en getal). Zou kunnen opgelost worden door het aantal steeds achter de naam te moeten plaatsen, zodat alles wat vooraan komt steeds tot de soortnaam hoort.

Vanaf versie 6.0.3 zal dit weer een stuk verbeterd zijn, zonder dat het aantal als laatste moet worden genoemd.  :blink:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!