Obsmapp 5 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door hiskodevries, juni 08, 2015, 22:23:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

j.simons

ik krijg na aanklikken van de microfoon sinds ik een aantal google apps heb uitgeschakeld
"your device has no speech to text. please install it"
welke app zou ik weer moeten inschakelen om dit te herstellen.
maandag heb ik wel obsmap speech gebruikt en toen werkte het prima, dus het zal aan het uitschakelen van de apps liggen.

gr Joost

Nico Omlo

Citaat van: Alex Kwak op juni 11, 2015, 18:33:22 PM
Citaat van: JacobBosma(Gr.) op juni 11, 2015, 16:36:07 PM
Verder gister en vandaag vaak iets ingesproken, hoor dan ook het 'bliebje' maar komt er uiteindelijk geen ingevoerde waarneming (ook geen foutmelding in rood blok), en blijft er staan: 'Spreek de soort in'.

Dan heeft Google geen response gekregen van z'n server, of hij is nog steeds aan het luisteren, bijvoorbeeld omdat hij door windgeruis denkt dat er nog steeds ingesproken wordt
Dit is te verkorten door het rode microfoon icoontje aan te raken.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

jva

Citaat van: Lowieke op juni 13, 2015, 17:01:24 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 13, 2015, 16:00:09 PM
Wat is het verschil denk ik dan  ???
NTP gebruikt UTC en daar gaat dan nog de locatieafhankelijke tijzone overheen en die beiden zetten de systeemtijd van de telefoon/laptop/PC etc...

Die door het netwerk aangeleverde "datum en tijd" is dus over de hele wereld exact hetzelfde itt de tijdzone.

Correct me if I'm wrong, maar het ontbrekende 'vinkje' is de volgende keer mijn redding (juiste tijdzone én tijd)... ???
Jelle

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op juni 13, 2015, 19:41:38 PM
ik krijg na aanklikken van de microfoon sinds ik een aantal google apps heb uitgeschakeld
"your device has no speech to text. please install it"
welke app zou ik weer moeten inschakelen om dit te herstellen.
maandag heb ik wel obsmap speech gebruikt en toen werkte het prima, dus het zal aan het uitschakelen van de apps liggen.

gr Joost

Installeer deze app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.voicesearch
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

j.simons

alex bedankt voor de aanwijzing. Bij het zoeken van de app kwam ook google te voorschijn en die had ik uitgeschakeld, weer ingeschakeld en het werk weer..
Joost

Hinko

De Speech functie is zeer handig bij het inventariseren van planten. Vooral als je net begint in een km-hok heb je vaak een hele waslijst op 1 plek. Speech gaat dan veel sneller dan intypen. In anderhalf uur toch 170 waarnemingen ingesproken. Bij sommige soorten kost het soms wat meer moeite (en dus verschillende pogingen). Even een korte pauze laten vallen voor de 'spaties' helpt al een heel eind. Alleen 'Reukeloze kamille' kreeg ik niet ingesproken. Het woord wordt na enig oefenen wel goed geschreven maar blijkbaar niet herkend in de database?
mvgr, Hinko

Alex Kwak

Citaat van: Hinko op juni 15, 2015, 10:59:26 AM
Alleen 'Reukeloze kamille' kreeg ik niet ingesproken. Het woord wordt na enig oefenen wel goed geschreven maar blijkbaar niet herkend in de database?

Maakte hij er niet "Reukloze kamille" van, dus zonder 'e'?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Pieter Stolwijk

Eens met Hinko. Een extra voordeel is dat je niet steeds van soortgroep hoeft te wisselen als je waarnemingen van allerlei aard wil toevoegen. Dat kan in de 'schrijfversie' ook wel, maar is veel trager.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Hinko

mvgr, Hinko

Alex Kwak

Citaat van: Hinko op juni 15, 2015, 11:56:14 AM
Citaat van: Alex Kwak op juni 15, 2015, 11:36:37 AM
Maakte hij er niet "Reukloze kamille" van, dus zonder 'e'?
klopt helemaal :)

Dat kan je 'm nauwelijks kwalijk nemen  :P
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hinko

is hier iets op te verzinnen? bijv door plantennamen een alias te geven? Zou direct een oplossing zijn voor de s.l. en s.s. soorten. In m'n GIS software is 'aliasing' de oplossing om rare veldnamen te omzeilen.
mvgr, Hinko

Alex Kwak

Citaat van: Hinko op juni 15, 2015, 12:33:23 PM
is hier iets op te verzinnen? bijv door plantennamen een alias te geven? Zou direct een oplossing zijn voor de s.l. en s.s. soorten. In m'n GIS software is 'aliasing' de oplossing om rare veldnamen te omzeilen.

Kan je daar (eventueel per e-mail) meer uitleg over geven hoe dat daar is opgelost?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

sander bijsterbosch

Citaat van: Alex Kwak op juni 13, 2015, 11:49:47 AM
Citaat van: jva op juni 12, 2015, 23:41:58 PM
Ik kom er net achter dat het vastgelegde tijdstip van de waarnemingen die ik de afgelopen weken in Portugal invoerde (ik meen met 4.7) niet correct zijn. Ik kwam hier achter toen ik opmerkte dat mijn camera nog wintertijd aangaf, gelukkig de juiste tijd voor Portugal (-1 uur). Maar de waarnemingen in Obsmapp staan in NL-tijd (wel thuis geupload..), terwijl de klok op mijn telefoon automatisch wordt gecorrigeerd obv het lokale netwerk. Ik kan in Obsmapp nergens een instelling voor tijdweergave vinden, dus ga ervan uit dat Obsmapp de netwerktijd overeenneemt toch?? Of zie ik iets over het hoofd?
ObsMapp neemt de systeemtijd van je toestel. Deze wordt nog een keer vergeleken met de gps-tijd, en als die twee teveel afwijken krijg je een waarschuwing.
Dus als je je toestel niet hebt aangepast op de juiste tijdzone krijg je de verkeerde tijd. En aangezien de gps geen idee heeft van tijdzones wordt die fout ook niet opgemerkt.

Kunt u dat niet uitschakelen of een uur langer maken want mijn smartphone heeft een nieuw printplaatje enz. gekregen maar hij blijft het aangeven en hij staat in de goede tijdzone.

alvast bedankt,
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Thijs Fijen

Lijkt me niet handig Sander. Voor 1 persoon dat veranderen en alle andere honderden gebruikers een mogelijke fout laten introduceren...
Thijs Fijen

sander bijsterbosch

Citaat van: Thijs Fijen op juni 17, 2015, 16:53:59 PM
Lijkt me niet handig Sander. Voor 1 persoon dat veranderen en alle andere honderden gebruikers een mogelijke fout laten introduceren...


weet u dan toevallig wel hoe ik het kan oplossen?
groeten,
Sander Bijsterbosch
www.mooinederland.weebly.com

Jeroen Vanheuverswyn

Sinds de upgrade naar 5 (zit nu op 5.0.4) blijft mij soortenlijst leeg als ik verzamelgroep gebruik.
Concreet zou ik willen gebruik maken van "vogels favorieten BE(nl)" & "Dagvlinders Favorieten BE(nl)", wat tot voor 5.0.x perfect lukte.

Lowieke

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op juli 22, 2015, 09:14:46 AM
(zit nu op 5.0.4)
De huidige versie is 5.2.1 dus mogelijk is in de tussentijd die bug al geplet.
Jeroen.

Alex Kwak

Sowieso een goed idee om (automatisch?) bij te werken, maar dit zal niet opgelost zijn.
Het handigste is om via de instellingen de soortendatabase even leeg te gooien en de benodigde soortgroepen opnieuw te downloaden.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

#78
Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2015, 15:46:05 PM
Excuus. Maar als een soort niet meer op de site database voorkomt maar wel in jouw obsmapp soortenlijst zul je ook niets terug vinden.
Kan de waarnemer geen foutmelding krijgen, bijvoorbeeld in de email die teruggestuurd wordt, als er een soort is die niet gematched kan worden de website?
Liever zou ik hebben deze soort dan op bijvoorbeeld ''plant onbekend'' geboekt wordt met in het opmerkingenveld de soortnaam die niet gematched kon worden, maar ik weet niet of die informatie beschikbaar is.


Hoe weet een gebruiker nu dat hij zijn soortenlijjsten bij moet werken?

Datura

Wellicht hoort dit topic: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=329588
eerder hier thuis (kan dit topic niet 'pinned' gemaakt worden? Daar zocht ik nl eerst voor ik een eigen topic aanmaakte).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Jeroen Vanheuverswyn

Citaat van: Alex Kwak op juli 22, 2015, 14:41:36 PM
Sowieso een goed idee om (automatisch?) bij te werken, maar dit zal niet opgelost zijn.
Het handigste is om via de instellingen de soortendatabase even leeg te gooien en de benodigde soortgroepen opnieuw te downloaden.

Heb geupdate (blijkbaar stond automatisch updaten wel aan, maar geheugen zat vol en dus kon er niet geupdate worden)
Daarna de soortenlijst leeg gemaakt, en terug de soorten toegevoegd, maar nog steeds lege verzamelgroep.

Alex Kwak

Citaat van: Jeroen Vanheuverswyn op juli 27, 2015, 08:19:43 AM
Heb geupdate (blijkbaar stond automatisch updaten wel aan, maar geheugen zat vol en dus kon er niet geupdate worden)
Daarna de soortenlijst leeg gemaakt, en terug de soorten toegevoegd, maar nog steeds lege verzamelgroep.

Inmiddels wel voldoende ruimte gemaakt?
Geef eens stap voor stap aan wat je doet, dan speel ik het na.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Alex, kun je een update geven over de mogelijkheid om landenlijsten stand-alone te maken in plaats van dat de hele wereldlijst ook nodig is?
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 27, 2015, 10:06:36 AM
Alex, kun je een update geven over de mogelijkheid om landenlijsten stand-alone te maken in plaats van dat de hele wereldlijst ook nodig is?

Dat heb ik destijds verkeerd gemeld: als je een landenlijst download worden eventueel nog niet eerder gedownloade soorten alsnog automatisch toegevoegd!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Als je geen wereldlijst van de betreffende soortgroep hebt, download hij helemaal niks. Althans bij mij niet. De lijst 'bestaat' wel, maar is leeg.

Het werkt dus wel als je bijvoorbeeld de wereldlijst van Vogels hebt, en dan Europe Birds download.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Thijs Fijen op juli 27, 2015, 18:47:27 PM
Als je geen wereldlijst van de betreffende soortgroep hebt, download hij helemaal niks. Althans bij mij niet. De lijst 'bestaat' wel, maar is leeg.

Het werkt dus wel als je bijvoorbeeld de wereldlijst van Vogels hebt, en dan Europe Birds download.

Ik ga het naspelen, je hoort van me.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Thijs Fijen

Top!
Gaat overigens over deze melding:

Citaat van: Thijs Fijen op juli 15, 2015, 13:24:57 PM
Volgens mij is het al deels besproken, maar toch maar even in herhaling dan: Ik heb de impressie dat Speech erg langzaam wordt naarmate je meer soortenlijsten hebt. Nu was ik laatst in Italië en heb daarvoor een boel soortenlijsten gedownload (Europe Birds, Europe Dragonflies, Europe Butterflies etcetera). Omdat je daarvoor de wereldlijst óók moet hebben, schiet het aantal soortenlijsten enorm omhoog (en daarmee ook de traagheid in Speech). Kan er niet iets verzonnen worden dat die soortenlijsten stand-alone zijn, dus zonder de verwijzing naar de wereldlijsten? Bij vogels is het nog te doen, maar voor planten is het al een enorme lijst..

Tevens: in het bijwerken van soortenlijsten zijn de letters in de knopjes nauwelijks te lezen (witte letters op lichtgrijze achtergrond). Idem voor favorietenlijsten.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juli 27, 2015, 19:02:07 PM
Citaat van: Thijs Fijen op juli 27, 2015, 18:47:27 PM
Als je geen wereldlijst van de betreffende soortgroep hebt, download hij helemaal niks. Althans bij mij niet. De lijst 'bestaat' wel, maar is leeg.

Het werkt dus wel als je bijvoorbeeld de wereldlijst van Vogels hebt, en dan Europe Birds download.

Ik ga het naspelen, je hoort van me.

Ik kan dat absoluut niet naspelen. Wat ik heb gedaan:
1) Initiële installatie, download vogels en zoogdieren in het Nederlands.
2) Download Libellen van Frankrijk in het Engels
3) Download Europese vogels in het Nederlands

Alle 4 de lijsten zijn keurig gevuld.

Wat doe ik anders dan jij?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel123

Citaat van: Thijs Fijen op juli 27, 2015, 10:06:36 AM
Alex, kun je een update geven over de mogelijkheid om landenlijsten stand-alone te maken in plaats van dat de hele wereldlijst ook nodig is?
Ik heb dat nooit begrepen. Ik maak die landenlijsten juist om te voorkomen dat ik een wereldlijst nodig heb. Als er rare dingen gebeuren met je soortenlijst: alles weggooien en opnieuw ophalen: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=329588

Thijs Fijen

Niks...

Moet ik dus toch een clean install doen ben ik bang..
Thijs Fijen