Obsmapp 5 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door hiskodevries, juni 08, 2015, 22:23:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

5.1, osm kaart stopt vanuit het invoerscherm, rapport verstuurd
aankomende week gaat een delegatie naar het midden oosten om met name obsmapp te promoten. het zou mooi zijn als dat een stabiele versie beschikbaar is.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Thijs Fijen

Vanuit Italiƫ werkt het prima ;). Ik heb in de voice-app ook Engels geinstalleerd en dan werkt het ook aardig met de buitenlandse lijsten. In de voice-app kun je ook talen offline beschikbaar maken. Denk je dat er een link mogelijk is met offline talen en obsmapp? Want momenteel werkt dat niet.
Thijs Fijen

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2015, 11:51:24 AM
5.1, osm kaart stopt vanuit het invoerscherm, rapport verstuurd

Reproduceerbaar?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Hinko

ik heb gemerkt dat 'Speech' niet zo goed werkt als je in een groep mensen loopt; teveel geroezemoes. Daarnaast krijg je natuurlijk eindeloos veel reacties, grappen en grollen :)
mvgr, Hinko

hiskodevries

Citaat van: Alex Kwak op juni 11, 2015, 12:58:05 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2015, 11:51:24 AM
5.1, osm kaart stopt vanuit het invoerscherm, rapport verstuurd

Reproduceerbaar?
niet in mijn achtertuin, maar wel binnen in iflow
ik zag dat ik daar geen 3g had maar alleen h+
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juni 11, 2015, 12:58:05 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2015, 11:51:24 AM
5.1, osm kaart stopt vanuit het invoerscherm, rapport verstuurd

Reproduceerbaar?

Bij mijzelf nu ook reproduceerbaar, wordt vanavond opgelost. Ik denk de oorzaak te weten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JacobBosma(Gr.)

Erg mooie functie, ben er blij mee! Als ie het tenminste goed doet...



Soms verstaat het toestel je niet goed en komt wat ie ervan maakt in een rood blok te staan. Maar regelmatig staat daar iets in wat precies klopt en wat ook gewoon mogelijk is om in te voeren, had er net bijv. staan 'Buizerd 1 jagend'.


Verder gister en vandaag vaak iets ingesproken, hoor dan ook het 'bliebje' maar komt er uiteindelijk geen ingevoerde waarneming (ook geen foutmelding in rood blok), en blijft er staan: 'Spreek de soort in'.
Groeten, Jacob Bosma

Alex Kwak

Citaat van: JacobBosma(Gr.) op juni 11, 2015, 16:36:07 PM
Verder gister en vandaag vaak iets ingesproken, hoor dan ook het 'bliebje' maar komt er uiteindelijk geen ingevoerde waarneming (ook geen foutmelding in rood blok), en blijft er staan: 'Spreek de soort in'.

Dan heeft Google geen response gekregen van z'n server, of hij is nog steeds aan het luisteren, bijvoorbeeld omdat hij door windgeruis denkt dat er nog steeds ingesproken wordt
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op juni 11, 2015, 16:22:09 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 11, 2015, 12:58:05 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2015, 11:51:24 AM
5.1, osm kaart stopt vanuit het invoerscherm, rapport verstuurd

Reproduceerbaar?

Bij mijzelf nu ook reproduceerbaar, wordt vanavond opgelost. Ik denk de oorzaak te weten.

Bij mij komt de error het bij het inzoomen door te dubbeltikken op het scherm. Swipen door 2 vingers uit elkaar te bewegen gaat ook niet echt lekker.
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op juni 11, 2015, 16:22:09 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 11, 2015, 12:58:05 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2015, 11:51:24 AM
5.1, osm kaart stopt vanuit het invoerscherm, rapport verstuurd

Reproduceerbaar?

Bij mijzelf nu ook reproduceerbaar, wordt vanavond opgelost. Ik denk de oorzaak te weten.

Gefixed in versie 5.0.2 die zojuist in de Playstore is gezet. Zal rond 22:00 beschikbaar zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Lowieke

De pagina voor het verversen van de soortenlijsten bevat een opmaakfoutje. Ook is deze pagina niet in "landscape" te bekijken.


Jeroen.

Alex Kwak

Citaat van: Lowieke op juni 12, 2015, 01:58:21 AM
De pagina voor het verversen van de soortenlijsten bevat een opmaakfoutje. Ook is deze pagina niet in "landscape" te bekijken.

Op welk toestel?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Lowieke

#43
HTC Sensation z710e Android 4.0.3 ObsMapp 5.0.2
Hetzelfde geldt voor de favorietenlijst. Op andere paginas waar er vinkjes kunnen worden gezet (zoals soortinstellingen & multimedia & info)) staan de vakjes keurig aan de rechterkant uitgelijnd.

Verder: Als ik de pagina "Download" in landscape heb staan dan blijft deze oriƫntatie enkel behouden als ik "OSM-kaarten" selecteer, de rest draait meteen naar portrait. Geen idee of dit een bug is of met opmaak te meken heeft, dus gewoon ter info.
Jeroen.

Johan op den Dries

Citaat van: Alex Kwak op juni 11, 2015, 20:31:17 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 11, 2015, 16:22:09 PM
Citaat van: Alex Kwak op juni 11, 2015, 12:58:05 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 11, 2015, 11:51:24 AM
5.1, osm kaart stopt vanuit het invoerscherm, rapport verstuurd

Reproduceerbaar?

Bij mijzelf nu ook reproduceerbaar, wordt vanavond opgelost. Ik denk de oorzaak te weten.

Gefixed in versie 5.0.2 die zojuist in de Playstore is gezet. Zal rond 22:00 beschikbaar zijn.
Vanmorgen toch weer meerdere crashes gehad met 5.0.2 icm. osm. Heb rapporten verzonden. Ik maakte op dat moment gebruik van de bmp module
Johan op den Dries
Sneek

jva

Vanmorgen 'een geile man' in mijn achtertuin toen ik speech eens wilde uitproberen...Het koste me meerdere pogingen om die gaai in te voeren (geslacht was experimenteel).. ;D

Leuk, maar wat mij betreft eventueel enkel vanuit de auto handig zoals eerder gesuggereerd (verkeersslachtoffers). Ook de hele tijd met een open dataverbinding rondlopen om de speech-functie te kunnen gebruiken is niet aan mij besteed. Ik prefereer denk ik (voorlopig) handmatige invoer, dat is (ook) secondenwerk. Voor ieder wat wils. Complimenten (wederom) aan Alex, wel weer mooi voor elkaar.
Jelle

jva

#46
Gezien het topic over versie 4 inmiddels is gesloten maar hier;

Ik kom er net achter dat het vastgelegde tijdstip van de waarnemingen die ik de afgelopen weken in Portugal invoerde (ik meen met 4.7) niet correct zijn. Ik kwam hier achter toen ik opmerkte dat mijn camera nog wintertijd aangaf, gelukkig de juiste tijd voor Portugal (-1 uur). Maar de waarnemingen in Obsmapp staan in NL-tijd (wel thuis geupload..), terwijl de klok op mijn telefoon automatisch wordt gecorrigeerd obv het lokale netwerk. Ik kan in Obsmapp nergens een instelling voor tijdweergave vinden, dus ga ervan uit dat Obsmapp de netwerktijd overeenneemt toch?? Of zie ik iets over het hoofd?
Jelle

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op juni 12, 2015, 22:35:11 PM
Vanmorgen toch weer meerdere crashes gehad met 5.0.2 icm. osm. Heb rapporten verzonden. Ik maakte op dat moment gebruik van de bmp module

Bdankt voor je rapport. Ik dacht de oplossing te hebben, maar nog net niet helemaal. Hopelijk de volgende keer wel, ik zit op het goede spoor...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: jva op juni 12, 2015, 23:41:58 PM
Ik kom er net achter dat het vastgelegde tijdstip van de waarnemingen die ik de afgelopen weken in Portugal invoerde (ik meen met 4.7) niet correct zijn. Ik kwam hier achter toen ik opmerkte dat mijn camera nog wintertijd aangaf, gelukkig de juiste tijd voor Portugal (-1 uur). Maar de waarnemingen in Obsmapp staan in NL-tijd (wel thuis geupload..), terwijl de klok op mijn telefoon automatisch wordt gecorrigeerd obv het lokale netwerk. Ik kan in Obsmapp nergens een instelling voor tijdweergave vinden, dus ga ervan uit dat Obsmapp de netwerktijd overeenneemt toch?? Of zie ik iets over het hoofd?

Dit lijkt heel erg op deze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=322241.0

ObsMapp neemt de systeemtijd van je toestel. Deze wordt nog een keer vergeleken met de gps-tijd, en als die twee teveel afwijken krijg je een waarschuwing.
Dus als je je toestel niet hebt aangepast op de juiste tijdzone krijg je de verkeerde tijd. En aangezien de gps geen idee heeft van tijdzones wordt die fout ook niet opgemerkt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: jva op juni 12, 2015, 22:52:22 PM
Vanmorgen 'een geile man' in mijn achtertuin toen ik speech eens wilde uitproberen...Het koste me meerdere pogingen om die gaai in te voeren (geslacht was experimenteel).. ;D

:lol:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

JohanvantBosch

Afgelopen woensdag de oostelijke blonde tapuit met speech ingevoerd.  Vervolgens moest ik kiezen tussen twee opties die er voor mij exact hetzelfde uitzagen. Vermoedelijk was dat de keuze tussen de observado ondersoort optie en de waarnemin.nl soort optie. Bij het uploaden is mijn waarneming in het luchtledige verdwenen en nooit op waarneming.nl terechtgekomen. Als ik in de oude waarnemingen check bleek ik de ondersoort versie te hebben. Misschien gaat het daar mis? Lijkt me op meerdere manieren een puntje van aandacht.

hiskodevries

Johan, je moet zelf zorgen dat je de soortenlijsten binnen obsmapp geregeld ververst.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

JohanvantBosch

Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2015, 14:04:49 PM
Johan, je moet zelf zorgen dat je de soortenlijsten binnen obsmapp geregeld ververst.

Als ik zonder speech invoer gaat t wel goed. Dus daar ligt t niet aan hisko

Alex Kwak

Citaat van: JohanvantBosch op juni 13, 2015, 12:24:10 PM
Afgelopen woensdag de oostelijke blonde tapuit met speech ingevoerd.  Vervolgens moest ik kiezen tussen twee opties die er voor mij exact hetzelfde uitzagen. Vermoedelijk was dat de keuze tussen de observado ondersoort optie en de waarnemin.nl soort optie. Bij het uploaden is mijn waarneming in het luchtledige verdwenen en nooit op waarneming.nl terechtgekomen. Als ik in de oude waarnemingen check bleek ik de ondersoort versie te hebben. Misschien gaat het daar mis? Lijkt me op meerdere manieren een puntje van aandacht.

Het zou niet aan je soortenlijsten mogen liggen, er wordt bij het zoeken rechtstreeks ingeprikt op de soortnamen. Inderdaad dus een punt van aandacht, ik hoop het te kunnen reproduceren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Citaat van: JohanvantBosch op juni 13, 2015, 14:12:14 PM
Citaat van: hiskodevries op juni 13, 2015, 14:04:49 PM
Johan, je moet zelf zorgen dat je de soortenlijsten binnen obsmapp geregeld ververst.

Als ik zonder speech invoer gaat t wel goed. Dus daar ligt t niet aan hisko
Excuus. Maar als een soort niet meer op de site database voorkomt maar wel in jouw obsmapp soortenlijst zul je ook niets terug vinden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jva

#55
Citaat van: Alex Kwak op juni 13, 2015, 11:49:47 AM
Citaat van: jva op juni 12, 2015, 23:41:58 PM
Ik kom er net achter dat het vastgelegde tijdstip van de waarnemingen die ik de afgelopen weken in Portugal invoerde (ik meen met 4.7) niet correct zijn. Ik kwam hier achter toen ik opmerkte dat mijn camera nog wintertijd aangaf, gelukkig de juiste tijd voor Portugal (-1 uur). Maar de waarnemingen in Obsmapp staan in NL-tijd (wel thuis geupload..), terwijl de klok op mijn telefoon automatisch wordt gecorrigeerd obv het lokale netwerk. Ik kan in Obsmapp nergens een instelling voor tijdweergave vinden, dus ga ervan uit dat Obsmapp de netwerktijd overeenneemt toch?? Of zie ik iets over het hoofd?

Dit lijkt heel erg op deze: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=322241.0

ObsMapp neemt de systeemtijd van je toestel. Deze wordt nog een keer vergeleken met de gps-tijd, en als die twee teveel afwijken krijg je een waarschuwing.
Dus als je je toestel niet hebt aangepast op de juiste tijdzone krijg je de verkeerde tijd. En aangezien de gps geen idee heeft van tijdzones wordt die fout ook niet opgemerkt.

Bij systeeminstellingen staat 'automatische tijdzone' (door netwerk aangeleverde tijdzone gebruiken) al aangevinkt, was me in Portugal reeds opgevallen omdat mijn klok automatisch met een uur werd gecorrigeerd. Blijkbaar toch niet voldoende voor de gps (zou je wel verwachten)?! Ik zie ook net dat eveneens in systeeminstellingen de optie 'automatische datum en tijd' (door netwerk aangeleverde tijd gebruiken) staat UITGEVINKT. Zou dat wellicht het euvel zijn (geweest) (hoop ik)... :(
Jelle

Alex Kwak

Citaat van: jva op juni 13, 2015, 15:51:43 PM
'automatische tijdzone' (door netwerk aangeleverde tijdzone gebruiken) (...) 'automatische datum en tijd' (door netwerk aangeleverde tijd gebruiken)

Wat is het verschil denk ik dan  :huh:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Nico Omlo

Bij inspreken van Fluitenkruid,krijg ik alleen Fluitekruid.
Ook als ik duidelijk de 'N' gebruik.
Bij inspreken Gewone Smeerwortel -> Gewone Smeer Wortel.
Beiden natuurlijk als onbekend.
Nico.Omlo.



Mijn Waarnemingen

Lowieke

Citaat van: Alex Kwak op juni 13, 2015, 16:00:09 PM
Wat is het verschil denk ik dan  ???
NTP gebruikt UTC en daar gaat dan nog de locatieafhankelijke tijzone overheen en die beiden zetten de systeemtijd van de telefoon/laptop/PC etc...

Die door het netwerk aangeleverde "datum en tijd" is dus over de hele wereld exact hetzelfde itt de tijdzone.
Jeroen.

hiskodevries

Citaat van: nico omlo op juni 13, 2015, 16:59:18 PM
Bij inspreken van Fluitenkruid,krijg ik alleen Fluitekruid.
Ook als ik duidelijk de 'N' gebruik.
Bij inspreken Gewone Smeerwortel -> Gewone Smeer Wortel.
Beiden natuurlijk als onbekend.
Nico blijven oefenen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0