Geluid...maar wat is het

Gestart door Fvegmond, juni 08, 2015, 11:22:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Fvegmond

Beste,

Ik heb twee geluiden die waarschijnlijk heel makkelijk aan een vogel te koppelen zijn, maar ik kom er niet uit.

Het gaat om deze twee waarnemingen.

http://waarneming.nl/waarneming/view/103134854  (het herhaaldelijk 3 x uithalen)

http://waarneming.nl/waarneming/view/103134861 (dit hoor je echt overal, maar wat is het voor vogel)

Alvast super bedankt, voor jullie meedenken.

Groeten Frans

sjonnoh

Eerste komt mij niet bekend voor. Tweede is in ieder geval een boomkruiper.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

HPM

De eerste zegt mij ook niets maar een Fluiter is het zeker niet.
Herman van der Meer

Fvegmond

Ah natuurlijk een boomkruiper.... poeh als ik dat eerder had geweten...

Nu het herhaaldelijk roepen nog...

Fvegmond

Heb inmiddels vanuit twee bronnen vernomen...de optie kleinst waterhoen?

War denken jullie ervan?

HPM

Het komt niet in de buurt van wat er van Klein en Kleinst Waterhoen bekend is. Ik zou dan nog eerder voor een rare Koolmees gaan.
Herman van der Meer

sjonnoh

Een meesachtige was ook het eerste waar ik aan dacht. Verder kwam ik ook niet.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Fvegmond

Beste,

Bedankt voor jullie terugkoppeling en het hoeft van mij echt geen kleinst waterhoen te zijn ofzo... maar een koolmees of mees daar kan ik mij niet in vinden. Dan graag een voorbeeld van een mees die dit geluid maakt.

Het klinkt mij toch echt als een soort van  'baltsroep' /zang en geen alarmroep.

wellicht voor de duidelijkheid, dit is maar een deel van het geluid wat meerdere malen herhaald werd.



HPM

Ik zeg niet dat het een Koolmees is en Sjonnoh zegt ook alleen maar dat het hem aan iets meestachtigs doet denken. Ik weet gewoon niet wat het is maar het doet veel meer aan een mees denken dan aan een ral.
Heb je ook aan je twee bronnen om bewijs voor Kleinst Waterhoen gevraagd?

Herman van der Meer

sjonnoh

Ik heb zelf even gekeken naar alle vogels die in dat gebied voorkomen en vervolgens wat vogelgeluiden vergeleken. Nog kom ik er niet helemaal uit. Eerst dacht ik aan een kuifmees/boomklever, waarvan de kuifmees geen optie is gezien deze niet daar voor schijnt te komen. Was deze vogel opgenomen vlak bij water? Het kan wellicht ook een strandloper soort zijn zoals de temmincks strandloper.
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

Fvegmond

Herman en Sjonnoh,

Graag jullie mening wederom over het vervolg...
Zie waarneming...http://waarneming.nl/waarneming/view/103295986

Groeten Frans.

HPM

Ik heb werkelijk geen idee.  Lijkt me geen Nederlandse vogel.

Herman van der Meer

Erwin Reinstra

2e en 3e geluid van bij de nieuwe waarneming lijkt me toch vrij duidelijk alarmerende merel.
Andere opnames zullen dat dan ook wel zijn (zelfde ritme), maar het geluid lijkt op de een of andere manier daar erg vervormd te zijn waardoor het (voor mij althans) niet meer herkenbaar is als merel (of wat dan ook...). Klonk het geluid echt zo in het veld?
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Fvegmond

Ja zo klonk het echt in het veld.
Een geluidje klinkt idd als Merel. Maar t frappante  is  dat ik in de 3-4 uur dat ik ben geweest vele merels  in het bos heb gehoord. Maar niks naar het plasje heb zien vliegen. En ook geen enkele zang/roep afkomstig van dat plasje heb gehoord. Behalve toen ik om 't plasje heenliep. Tevens landde de vogel laag in t riet... en voor mijn  gevoel wat lomper als n merel.


Tja

HPM

Dat geluid heeft wel wat weg van Merel maar volgens mij is dat het niet. De klank is anders en bij Merel wordt het over het algemeen langer aangehouden en nooit consequent herhaald. En ze laten het natuurlijk niet zo vaak horen.

Herman van der Meer

Dirk van Opheusden

Merels kunnen ook wel eens een beetje 'gek doen'. Dit is volgens mij dan ook een merel die een beetje 'gek doet'. Ik hoor wel vaker merels die zichzelf herhalen, zeker bij dit soort alarmroep.
Dirk van Opheusden

HPM

Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op juni 13, 2015, 09:25:15 AM
(...) en nooit consequent herhaald.

Dat zou ik toch willen tegenspreken. Hier heb ik dat niet zelden zeer veel herhaald gehoord, elke keer met een minstens vergelijkbare tussenpauze. En dan nog zag ik de vogel niet zitten ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

HPM

Citaat van: OlivierO op juni 13, 2015, 10:34:43 AM
Citaat van: HPM op juni 13, 2015, 09:25:15 AM
(...) en nooit consequent herhaald.

Dat zou ik toch willen tegenspreken. Hier heb ik dat niet zelden zeer veel herhaald gehoord, elke keer met een minstens vergelijkbare tussenpauze. En dan nog zag ik de vogel niet zitten ...

Niet zelden nog wel.
Dan moeten dat wel een Onzichtbare Vlaamse Merels geweest zijn.
Bedenk ook dat Merels dit geluid meestal opvliegend of in opwinding maken.
Voor mij is dit nog steeds geen Merel.

Overigens staat die eerste waarneming nog steeds op Kleinst waterhoen. Zelfs op onzeker lijkt me dat niet terecht.
http://waarneming.nl/waarneming/view/103134854
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op juni 13, 2015, 10:52:28 AM
Voor mij is dit nog steeds geen Merel.

Dat beweer ik ook niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Fvegmond

Ik heb d'r n merel van gemaakt.

HPM

Ik vind dat je een onidentificeerbaar geluid zonder vogel of zonder betrouwbare vergelijkbare opnme geen andere naam dan 'vogel onbekend' moet geven, want voor je het weet gaan anderen dan jouw opname gebruiken om hun eigen waarnemingen een naam te geven.
Herman van der Meer

OlivierO

Citaat van: HPM op juni 14, 2015, 19:58:16 PM
Ik vind dat je een onidentificeerbaar geluid zonder vogel of zonder betrouwbare vergelijkbare opnme geen andere naam dan 'vogel onbekend' moet geven, want voor je het weet gaan anderen dan jouw opname gebruiken om hun eigen waarnemingen een naam te geven.

Lijkt mij een terechte opmerking.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Dirk van Opheusden

Citaat van: OlivierO op juni 14, 2015, 20:00:59 PM
Citaat van: HPM op juni 14, 2015, 19:58:16 PM
Ik vind dat je een onidentificeerbaar geluid zonder vogel of zonder betrouwbare vergelijkbare opnme geen andere naam dan 'vogel onbekend' moet geven, want voor je het weet gaan anderen dan jouw opname gebruiken om hun eigen waarnemingen een naam te geven.

Lijkt mij een terechte opmerking.

Dat vind ik ook. Al zou ik het geluid, als ik het zelf in het veld hebben gehoord, slechts na korte aarzeling hebben afgedaan als merel. Maar dat zegt misschien meer over mijn eigen tekortkomingen  :angel:
Dirk van Opheusden

HPM

Bij onbekende geluiden moet je vóór alles proberen de dader in beeld te krijgen.

Herman van der Meer