onvolwassen Aardmuis?

Gestart door stevenvdb, juni 07, 2015, 22:00:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

stevenvdb

Dit muisje zat te foerageren in de pas gemaaide bloemenweide in de voorhof. Hij had blijkbaar niet door dat de beschutting weg was, want ik kon hem tot op enkele cm's benaderen! Erg klein bolletje, ik schat ongeveer 5cm lang. Zit ik goed met onvolwassen Aardmuis?



Gr, Steven

Rob Koelman

Zou ik er ook van maken. Voer je de waarneming ook nog even in?
Met vriendelijke groet, Rob

stevenvdb


maurice.lahaye

Euh, ik zou ondergrondse woelmuis niet durven uitsluiten. Overigens, aardmuis is zeker ook een optie.
Maurice
admin
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

stevenvdb

Hoe kan ik het verschil het makkelijkst nagaan (ik las iets van voetzoolkussentjes)?

Gr, Steven

Rob Koelman

#5
Met deze foto zegt alleen de grootte van het oog iets over aardmuis of ondergrondse woelmuis. Ondergrondse woelmuis heeft relatief kleine ogen.

De ogen van de woelmuis op de foto lijken klein, wat zou wijzen op ondergrondse woelmuis. Aan de andere kant is de vachtkleur wel weer erg donker voor deze soort, deze wijst m.i. eerder op aardmuis.

Ik ken de ondergrondse woelmuis zelf onvoldoende om aan de hand van deze foto een uitspraak te doen of het wel of niet deze soort is, maar wellicht is er iemand die de soort beter kent en er wel iets over durft te zeggen...

Om het allemaal wat eenvoudiger te maken: ondergrondse woelmuis is een kleine woelmuis die qua algemene indruk tussen een aardmuis en veldmuis in zit...  B)
Met vriendelijke groet, Rob