Grauwe gans met halsring in Neusiedler See-gebied Oostenrijk.

Gestart door Rob Koelman, mei 24, 2015, 12:03:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Afgelopen week in het Neusiedler See-gebied in Oostenrijk een grauwe gans gezien met een rode halsring met nummer 72.

Waar kan ik deze melden?

http://observado.org/waarneming/view/102571146
Grauwe Gans - Anser anser gezien op 2015-05-19 Austria- Neusiedler See c.a.



Met vriendelijke groet, Rob

Ted van der Knaap

Naast 72 moet er ook nog een letter op staan, als je die weet/gezien hebt kun je 'm invoeren in www.geese.org... ...zo niet dan heb je de code onvolledig en is het jammer, dus niet in te voeren.

hier een e-mail-adres van het project, het is overigens een Tjechische vogel, http://www.cr-birding.org/node/48
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Rob Koelman

#2
Dank voor de snelle reactie.

Onhandig dat deze halsring van twee kanten bekeken moeten worden. Ik heb de gans goed kunnen zien, maar heb alleen het cijfer 72 aan de ene kant gezien. Ik ging er automatisch van uit dat op de tegenovergestelde kant ook 72 zou staan en heb hier verder geen aandacht aan besteed.

Ik heb de ring toch maar even bij de Tsjechen gemeld. Het gebied wordt druk bezocht door vogelaars en wellicht is deze gans ook door anderen gemeld, maar dan wel met volledige code...
Met vriendelijke groet, Rob

OlivierO

Ik vind het ook maar een vreemde manier van ringen. Ik schat zo dat niemand verwacht dat je aan twee kanten moet aflezen, tenzij je er natuurlijk "in" zit.  :huh:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Cygnus

In de jaren 70 begon men in de DDR grootschalig ganzen te ringen met halsbanden. De code op die halsbanden bestond uit 3 tekens achter elkaar, dus bijvoorbeeld A12. Diezelfde code stond dan 3 of 4 keer rondom op de halsband. Men kon de volledige code zien vanaf 1 kant. Dat was een voordeel, het nadeel was dat de inscriptie vrij klein was. Mede omdat ganzen in die tijd vrij schuw waren was het lastig om die codes af te lezen. Rond 1985 introduceerden de Zweden de huidige gangbare methode, namelijk van een serieletter die horizontaal op de halsband staat en een code van 2 tekens die verticaal op de halsband staat. Nu kon een veel groter lettertype worden gebruikt en waren de halsbanden aanzienlijk makkelijker af te lezen. De huidige methode is dus al zo'n 30 jaar in gebruik. De meeste halsbanden worden afgelezen door mensen die veel vaker ringen of halsbanden aflezen. Die zijn doorgaans goed op de hoogte van de methodes die worden toegepast. Mensen die voor het eerst een dergelijke halsband aflezen lezen soms de code onvolledig af. Als zij daarna komen te weten hoe de vork precies in de steel zit overkomt hen dit niet weer, het is dus per aflezer een eenmalige gebeurtenis. Over het algemeen is die ene gemiste aflezing niet zo erg. Doorgewinterde aflezers missen ook wel eens een code, bijvoorbeeld omdat de vogel zich niet goed laat zien, of omdat de vogel opvliegt voordat de hele code is afgelezen. Het hoort er bij. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema