Hoofdmenu

Aardmuis?

Gestart door hermelijn, juni 06, 2015, 00:15:30 AM

Vorige topic - Volgende topic

hermelijn

Twijfel met veldmuis.
Deze heeft echter wel haren in de oren.
Groet,

Johannes

Rob Koelman

#1
De roodbruine tinten in de rugvachtt en de grijzig aandoende buikvacht wijzen duidelijk op een aardmuis.

De 'biotoop' (kort grasland) is atypisch, maar is waarschijnlijk alleen vanwege de foto (in kort gras is een muis makkelijk te fotograferen).

Voer je de waarneming ook nog even in?

Het gaat bij de haren bij de oren overigens niet om de haren IN het oor, maar om de haren aan de basis van de oren. Bij veldmuis zijn deze relatief kort en is er altijd een duidelijke vrije zone aan de achterzijde van het oor, bij aardmuis dekken de haren het oor min of meer volledig af (beharing soms wel erg dun).
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Zie dat de waarneming is ingevoerd (kloppen de datum en tijd?). Voor de validatie is het wellicht wel handig om bij de waarneming te verwijzen naar dit topic (via de knop Externe link toevoegen.
Met vriendelijke groet, Rob

hermelijn

Dank je voor je bevestiging. De datum klopte niet. Heb ik veranderd.
Vond hem een beetje suffig reageren. Misschien verzwakt?
Groet,

Johannes

maurice.lahaye

Waarom zou dit niet gewoon een rosse woelmuis kunnen zijn?
Maurice
2015 is het jaar van de das! www.zoogdiervanhetjaar.nl

Rob Koelman

#5
Rosse woelmuis klopt inderdaad beter met algemene beeld van de muis. Ik was te veel afgegaan op de omschrijving 'Twijfel met veldmuis. Deze heeft echter wel haren in de oren' en heb daarom alleen gekeken naar onderscheid veldmuis vs aardmuis.

Overigens m.i. geen adult dier en onvolwassen woelmuizen zijn net een slag lastiger dan volgroeide exemplaren. Woelmuizen determineren van een foto blijft lastig...
Met vriendelijke groet, Rob

hermelijn

Hoe voer ik deze in?
Als:  Rosse Woelmuis- [/size]Myodes glareolus
Groet,

Johannes

Rob Koelman

Citaat van: hermelijn op juni 07, 2015, 21:47:37 PMHoe voer ik deze in? Als:  Rosse Woelmuis - Myodes glareolus

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob