Beste Albert,
Ik denk dat de verwijzing naar de portal die je hebt aangegeven, pas een eerste stap is.
Ik zie geen enkele logische reden waarom Waarneming.nl, Observado en Trektellen.nl NIET een meer prominente vermelding krijgen.
Net als SOVON hebben deze drie sites ook bekendheid en naamsvermelding nodig, juist bij dit soort meer centrale initiatieven, die op zich belangrijk zijn.
Neem in dit kader een voorbeeld aan de CERN publicaties, vele 100-en auteurs is geen enkel probleem want iedereen heeft zijn steentje bij gedragen.
Jouw argument van wel of niet betaling en wel of niet vrije tijd is verder niet relevant. Vrijwel alle waarneming worden in onze vrije tijd gedaan en daar profiteren jullie (en andere organisaties) van. Geen enkel probleem, maar wel als er over duidelijk zichtbare vermelding een discussie nodig is. Alleen al het feit dat we hier over moeten discussieren is op zijn minst merkwaardig.
Als de Euro portal indirect gebruik maakt van de waarneming.nl data via een contract met SOVON, dan lijkt mij dat een merkwaardige constructie. Als dit klopt, dan lijkt het mij logisch dat waarneming.nl zelf een contract afsluit, en dan is deze discussie verder overbodig (want dan kan prominente naamsvermelding worden bedongen).
Ik vind dit overigens ook van toepassing bij publicaties. waarneming.nl of observado kunnen gewoon als "container" auteur worden opgenomen. Ook dat is binnen de (medische) genetica zeer normaal geworden. Het in algemene termen vermelden van een organisatie in het bedankje aan het einde van een artikel leest niemand en wordt zelden opgepikt door referentie zoek systemen.
Als ik wrn.nl was, dan zou ik dit gewoon gaan afdwingen in het vervolg. Binnen een jaar is iedereen er aan gewend, krijgt iedereen de terechte beloning voor hard werken en, veel belangrijker, blijkt het belang van dit soort sites uit alle belangrijke metrics modellen.
Ik vind die nieuwe site overigens wel heel erg aantrekkelijk en een leuk initiatief wat veel potentie heeft.