Beschermde paddestoelen

Gestart door han.endt, oktober 21, 2005, 22:08:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

han.endt

Ik dacht dat het verzamelen van bv. Eekhoorntjesbrood (status: beschermd) in Nederland verboden was? Evenals overige rodelijst soorten. Toch worden ze hier aangeboden en worden excursies verzorgt om ze te plukken.
http://home.hetnet.nl/mr_3/239/b.tvrugt/pa...sie/soorten.htm

Gr.
Han.

Dragonfly

#1
Afgelopen maand heb ik met drie verschillende IVN-gidsen gesproken die alledrie hetzelfde verhaal vertelden:

Paddestoelen zijn in Nederland niet beschermd en mogen dus worden geplukt. Wij nederlanders hebben hier geen traditie mee en doen dat dus nauwelijks. Maar veel oost-europeanen komen hier om ze te plukken in de herfst, vooral voor doorverkoop. Soms verkopen ze ze zelfs door aan Nederland. Want dan zit er een pakje om en dan lusten wij ze wel  :D

Ik vind het wel apart, want ze zijn rode-lijst vermeld. Dat betekent toch vaak dat ze beschermd worden door de flora-en-faunawet. En je er dus af moet blijven.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

han.endt

In de meeste bossen op de Veluwe geldt wel een plukverbod. En de boswachters letten er beslist op.

Gr.
Han.

Dragonfly

Dat kan inderdaad een verschil zijn. Alledrie de IVN excursies vonden plaats in Heumensoord, een uitgestrekt bos zuidelijk van Nijmegen. Dit is eigendom van de gemeente Nijmegen en die beheert het ook met eigen boswachters...
Beetje apart geval dus.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

laatvlieger

Volgens mij is het in vrijwel alle natuurgebieden van Nederland verboden. Sommige gemeenten hebben ook speciale verordeningen tegen het plukken van paddestoelen (winterswijk is geloof ik zo´n voorbeeld), er mag dan nergens geplukt worden.

Ik vraag me dit al veel langer af. Af en toe zie je in de Nederlandse supermarkten een wilde paddetoelenmix liggen. Vaak met cantharel en eekhoorntjesbrood soms gele stekelzwam en soms nog wat andere soorten. Er staat dan vaak "oorsprong Nederland"  (o.i.d.) bij. Ik vraag me dan altijd af waar die dingen geplukt zijn. Want i.d.d. het zijn hier beschermde soorten en ze staan vaak in natuurgebieden. En als ze niet in natuurgebieden staan, dan staan ze vaak in de wegberm en dat is nou net een plek die volgens mij voor consumptie niet erg geschikt is. Of komen die dingen helemaal niet uit Nederland maar zijn ze alleen maar hier gesneden en op die bakjes gelegd? In dat laatste geval wordt je als consument gewoon bedrogen. Graag zou ik hier meer over weten, dus wie mij uitsluitsel kan geven? Erg welkom!
 
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

fungi_nl

Zie hier het pluk standpunt van de NMV.

http://www.bk.tudelft.nl/users/kap/interne...kstandpunt.html

Naar mijn weten is paddestoelen ook bij de wete verboden en kun je er een flinke boete voor krijgen. Een paddestoel heeft technisch gezien geen beschermde status.
Een rode lijst is op dit momet alleen bedoeld om aan te geven wat het voorkomen van een bepaade paddestoel is.

En inderdaad, als een boswachter ziet dat er paddestoelen geplukt worden, dan zal hij zeker optreden.

han.endt

CiteerEr staat dan vaak "oorsprong Nederland"  (o.i.d.) bij. Ik vraag me dan altijd af waar die dingen geplukt zijn.
Wouter,

Die dingen komen gelukkig van kwekerijen.

Gr.
Han.

feel4nature

voor zover ik weet is er geen enkele paddestoel beschermd in nederland.
wel zijn er gebieden met een eigen pluk standpunt....zoals gebieden van staatsbosbeheer, daar kun je een fikse boete krijgen.

groet, Ali.
natuurlijk met groet, Ali.

laatvlieger

Han, weet je zeker dat die van kwekerijen komen? Ik dacht dat men stekelzwammen, cantharellen en eekhoorntjesbrood nog steeds niet kon kweken??
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

han.endt

Ik heb het eens opgezocht en je hebt gelijk deze soorten worden nog steeds in het wild verzameld. Zelfs een zeldzame soort als de Hoorn-van-overvloed wordt voor commerciële doeleinden in het wild verzameld.

Gr.
Han.

laatvlieger

#10
CiteerIk vraag me dit al veel langer af. Af en toe zie je in de Nederlandse supermarkten een wilde paddetoelenmix liggen. Vaak met cantharel en eekhoorntjesbrood soms gele stekelzwam en soms nog wat andere soorten. Er staat dan vaak "oorsprong Nederland" (o.i.d.) bij. Ik vraag me dan altijd af waar die dingen geplukt zijn. Want i.d.d. het zijn hier beschermde soorten en ze staan vaak in natuurgebieden. En als ze niet in natuurgebieden staan, dan staan ze vaak in de wegberm en dat is nou net een plek die volgens mij voor consumptie niet erg geschikt is. Of komen die dingen helemaal niet uit Nederland maar zijn ze alleen maar hier gesneden en op die bakjes gelegd? In dat laatste geval wordt je als consument gewoon bedrogen. Graag zou ik hier meer over weten, dus wie mij uitsluitsel kan geven? Erg welkom!

Met andere woorden dit raadsel is dus nog niet opgelost?!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

fungi_nl

Alles wat in de supermarkt ligt wordt gekweekt.
Het kweeken van campignons is een gigantische bedrijvigheid in NL.
Speciale branche organisatie.

laatvlieger

CiteerAlles wat in de supermarkt ligt wordt gekweekt.
Het kweeken van campignons is een gigantische bedrijvigheid in NL.
Speciale branche organisatie.

Ja dat is dus volgens mij gewoon onjuist. Vertel mij dan maar waar en hoe die cantharellen, gele stekelzwam, eekhoorntjesbrood en wat andere soorten gekweekt worden???

Kijk sommige soorten worden idd wel geweekt. Zoals champignons, oesterzwammen shii take´s e.d. Dat hoef je mij echt niet te vertellen.  Maar je ziet ook wel eens "wilde paddestoelen" aangeboden worden en zover ik weet kunnen die nog steeds niet gekweekt worden. (Op enkele exclusieve soorten na die op jonge aanplant ge-inoculeerd worden, maar dat is bijzonder lastig en enorm grote oogsten zullen er ook niet van gehaald worden) Het ligt dus voor de hand dat dat soort soorten gewoon geplukt worden.

Als die soorten geplukt worden en op die bakjes in de supermarkt staat dat de herkomst Nederland is, dan vraag ik me dus af waar ze dan geplukt zijn. Aangezien in Nederland het op veel plaatsen verboden is om deze soorten te plukken en al helemaal voor commerciele doeleinden. Naar mijn mening klopt er hier dus iets niet!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Mark van Veen

De paddestoelen kennen in Nederland wel een Rode Lijst, maar zijn niet opgenomen in de Flora- en Faunawet. Dat betekent dat we wel weten in hoeverre ze bedreigd zijn (Rode Lijst), maar dat er geen algemene beschermingsmaatregelen zijn. In principe mag je ze dus plukken, ook de zeldzame soorten. Wil je de Flora- en Faunawet en de beschermde soorten inzien, ga dan naar de webpagina van het Ministerie van LNV en zoek op flora- en faunawet.

Echter, terreineigenaren mogen hun eigen regels stellen als voorwaarde voor het betreden van hun terreinen. De meest hebben een algemeen verstorings- en pluk/meeneemverbod. Dat wil zeggen dat je niets mag verstoren, vangen, plukken of meenemen. Daaronder vallen dan wel de paddestoelen. Zo mag je in terreinen van Natuurmonumenten geen paddestoelen plukken of meenemen, de terreineigenaar verbiedt dat. Mocht je voor onderzoek of inventarisatie dat toch willen doen, dan moet je een vergunning aanvragen.


groet,

Mark van Veen