Gevlekte scheerling? En andere snelwegmiddenbermplanten :-)

Gestart door mwestra74, juni 03, 2015, 09:39:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

hmpaal.nl (al eerder genoemd) is ook geschikt om de lokatie (met coördinaten) te vinden. Ook handig voor nieuwe wegen!
Nu zou ik ook zoiets in Duitsland willen hebben, want in bv. Rheinland-Pfalz staan de ½-km-palen niet op de topografische kaart...

JanHein

nick w

vanuit Amsterdam, S114 naar A10: volop pastinaak. Daarna een ingezaaid stuk met wilde marjolein, echt walstro en knoopkruid. Langs de A10 tussen S110 en S108: canadese/late guldenroede aan links, zo natuurlijk niet te zien maar het bloeit volop. N44 Leiden-Wassenaar: een en al bezemkruiskruid. En een melde/ganzevoetsoort met sterk ingesneden blad, zo niet verder te zien. Wassenaar zelf: een flinke groep kompassla. Die zilveren heb ik niet gezien.

groet,
Nick W

Willemien Troelstra

Gezien de snelheid van de auto denk ik dat het hectometerpaaltje misschien wel nauwkeuriger is. (In ieder geval merk ik dat de GPS van mijn telefoon vaak bij het fietsen al wat achter loopt, laat staan bij 100 of 130 km per uur.
groet, Willemien Troelstra

HPM

Herman van der Meer

migratorius

HPM

Citaat van: migratorius op augustus 26, 2015, 09:00:11 AM
Citaat van: Rob Koelman op augustus 26, 2015, 08:51:06 AM
Citaat van: HPM op augustus 26, 2015, 08:17:18 AMLangs de N223 in De Lier

http://www.omroepwest.nl/nieuws/25-08-2015/mysterie-de-lier-wat-groeit-er-langs-de-n223

Zo, daar is flink gemorst met zaad...  8)
Treurig dat blijkbaar niemand in het Westland sla (lollo rossa o.i.d.) kan herkennen.

JanHein

Ach, het is Omroep West maar. Altijd bereid de eigen onkunde om te zetten in een mysterie of ramp.
Maar een opmerkelijke bermbegroeiing is het.
Herman van der Meer

nick w

benieuwd of het zich nu ook uitzaait... Eten kun je 't niet als het zo dicht langs de snelweg groeit, dat is te vervuild. Jammer, het ziet er goed uit.

groet,
Nick W

Rob Koelman

Citaat van: nick w op augustus 26, 2015, 09:54:44 AMEten kun je 't niet als het zo dicht langs de snelweg groeit

Is juist 'verrijkt' met extra mineralen!...  ;)

Vroeger was lood een probleem. Nu dat niet meer aan benzine wordt toegevoegd zullen de loodwaarden in de bermen aanzienlijk zijn gedaald.
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Dit maar weer eens opschudden...
Vorig weekend ben ik de A59/A50 tussen knooppunten Zonzeel en Valburg afgereden.
Verrassend hoe zeldzaam Gevlekte scheerling hier (nog) is: tussen Hooipolder en Empel en tussen Hintham en Valburg kon ik niet één plant vinden (ik kan natuurlijk af-en-toe door het verkeer afgeleid geweest zijn).

JanHein

Rien Ondersteijn

Heb dit topic weer eens doorgelezen en vind t leuk de oproepen te lezen om in de file te gaan staan...
Zelfs iemand die zei: 'shit-ben net thuis en blijkt er file te zijn op mijn route...'

Wat betreft die A 59: dat klopt idd en misschien is dat wel omdat er nog veel ouwe eiken staan van de vorige route en een groot stuk [tot Heesch] een brede middenberm die wordt gemaaid en helemaal vergrast.
Groene groe[n]tjes.Rien.

migratorius

Vandaag zag ik een acanthus langs de A9 ten oosten van Badhoevedorp: blijkbaar is Breedbladige van het knooppunt zelf bekend. Spectaculaire exoot hoor.

JanHein

marcel123

Citaat van: migratorius op juli 03, 2016, 23:36:08 PM
Vandaag zag ik een acanthus langs de A9 ten oosten van Badhoevedorp: blijkbaar is Breedbladige van het knooppunt zelf bekend. Spectaculaire exoot hoor.
Ik heb hem vandaag ook gezien. Er was zelfs iemand die kans gezien heeft deze te fotograferen...

M.V.S

Voor mij nieuw dit jaar is melige toorts, a58 bij tilburg
Groetjes, Marc

migratorius

In de middenberm van de A12, aan de westkant, staat een opvallende exotische grassoort: http://waarneming.nl/waarneming/view/123988386
Als iemand daar met 100 km/u iets van weet te maken...
Verder is me nu de Kamferalant even verder naar het westen opgevallen (oefening langs de A1 bij Apeldoorn baart kunst). Er staat ook nog een potentieel interessante ganzenvoet ten oosten van Waterberg (te felgroen voor Melganzevoet lijkt me), maar die ga ik niet op soort brengen.
Het was een dramatisch jaar voor Grijze melde langs de A12. Wellicht was de regen in juni te overvloedig. Een andere negatieve ontwikkeling (voor de melde) is de verharding van de middenbermen van de A3 in Duitsland.

JanHein

migratorius

In tegenstelling tot vorig jaar was de Grijze melde van de A12 rond Zevenaar dit jaar bijzonder talrijk.
Ik ben helaas nog geen stap verder met de herkenning van de felgroene ganzenvoet (?) thv Arnhem, maar die lijkt zich wel aardig uit te breiden. Er staat daar "helaas" volgens mij alleen op drie oktober file (door de vele Duitse toeristen).

JanHein