Gevlekte scheerling? En andere snelwegmiddenbermplanten :-)

Gestart door mwestra74, juni 03, 2015, 09:39:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

petraw

En vandaag er nog bij: Eryngium planum (Vlakbladige kruisdistel) en Iris germanica (Blauwe lis, weliswaar met veel geel erin bij deze).
Groet, Petra

M.V.S

Weer A58, maar nu terug van Tilburg naar Breda/Etten-Leur:

Bont kroonkruid, en een nat stuk met biezenknoppen en heen
Groetjes, Marc

gertjanvannoord

Citaat van: mgeven op juni 10, 2015, 06:49:24 AM
Klein tasjeskruid, Cypreswolfsmelk, Pastinaak, Kaal breukkruid, Zandweegbree, Peen, berk, cotoneaster spec. Smal fakkelgras, Langbaardgras spec.

kaal breukkruid spotten in de middenberm van de snelweg, uit een rijdende auto?

Dat hoort voor mij toch een beetje tot de categorie van de goochelaar die zo vlug was, dat hij in een rijdende intercity de zakken kon rollen van een passagier die in een tegemoetkomende intercity zat...
Gertjan van Noord

mgeven

Gert Jan, je staat ook wel eens stil op de snelweg tegenwoordig.....

WimV

Inderdaad, dus ben ik vandaag extra in file' s gaan staan op de A15 en A2. Buiten een hele rits reeds genoemde soorten, zijn daar wat mij betreft aan aardige soorten Tuinbingelkruid, Platte rus, Gewone bermzegge en Bermooievaarsbek bij gekomen.

Groetjes,
Wim

gertjanvannoord

Citaat van: mgeven op juni 11, 2015, 06:55:32 AM
Gert Jan, je staat ook wel eens stil op de snelweg tegenwoordig.....

ach ja, dat kennen we hier in het noorden niet zo ;-)
Gertjan van Noord

theomuusse

Vorige week stilstaand bij Delft op 4 plekken voorjaarshelmkruid in de middenberm.

M.V.S

Gisteren nog een nieuwe soort vanuit de file (A58 bij Tilburg): Hungarian Mullein - Verbascum speciosum
Groetjes, Marc

mwestra74

Net na de beneluxtunnel aan de kant van Schiedam staat veel morgenster
MvrG,

Martin

Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt.

Rob Koelman

Citaat van: M.V.S op juni 13, 2015, 11:09:09 AMGisteren nog een nieuwe soort vanuit de file (A58 bij Tilburg): Hungarian Mullein - Verbascum speciosum

Had ik nog nooit van gehoord. Wel hoog tijd dat deze soort een fatsoenlijke Nederlandse naam krijgt, bijvoorbeeld Hongaarse toorts...
Met vriendelijke groet, Rob

Rense Haveman

Citaat van: Rob Koelman op juni 13, 2015, 17:16:08 PM
Citaat van: M.V.S op juni 13, 2015, 11:09:09 AMGisteren nog een nieuwe soort vanuit de file (A58 bij Tilburg): Hungarian Mullein - Verbascum speciosum

Had ik nog nooit van gehoord. Wel hoog tijd dat deze soort een fatsoenlijke Nederlandse naam krijgt, bijvoorbeeld Hongaarse toorts...

Zandlopertoorts? Vanwege de vaak zeer opvallende habitus van de plant: breed onder en boven, smal in het midden. Of Tailletoorts.... ;D
Groet! Rense

havikskruiden!

migratorius

Vandaag tussen Elten en Arnhem de Grijze melde genoteerd.
Weinig bijvangst: Boksdoorn (massaal aangeplant in Duitsland, dus geen verrassing) en Wouw. Deens lepelblad massaal (in Duitsland vrijwel afwezig). Er staat ook aardig wat Bijvoet. Bij file zouden er nog leuke grassen te vinden kunnen zijn. Geen Gevlekte scheerling: dat duikt in Duitsland ook pas bij km 38 op.

JanHein

WimV

Vandaag tussen Nieuwegein en knooppunt Everdingen in de spits o.a. de eerste Aardaker en redelijk wat Bitterkruid. En gisteren in Eindhoven in de buurt van  knooppunt de Hogt Peperkers.

Groetjes,
Wim

petraw

Wim, Gisterenavond met de Plantenwerkgroep A16 noordelijk van Zonzeel Echt bitterkruid net niet (wel op het talud van het viaduct) en in de middenberm Glad walstro.
Groet, Petra

Datura

Nuttig topic: doordat Petra Grijze mosterd had genoemd, ging er een belletje rinkelen op de A73, daar staat die ook boven venlo op enkele plaatsen in behoorlijk aantal!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

M.V.S

Nog wat middenbermsoorten van de A16/A58 rond Breda:
Keizerskaars, sachalinse duizendknoop en hongaarse raket.
Groetjes, Marc

migratorius

Mottenkruid op Waterberg (ingevoerd): was nog nieuw voor mij. Daar net ten westen van een toorts spec. Gevlekte scheerling bij afslag Ede en langs de A30 bij Barneveld.

JanHein

migratorius

Van het weekend langs de A73 van Venlo tot A2 goed opgelet. Natuurlijk aardig wat Gevlekte scheerling in de middenberm: niets in de berm gezien. Met behulp van de hm-paal-site alle scheerling ingevoerd.
Ten zuiden van Roermond is de middenberm een soort verhoogd platform zonder veel planten.
Langs de A2 zowel de middenberm als de berm van knooppunt Het Vonderen tot ca. km 350 (waar de bermen overhoop gehaald zijn) boven Maastricht een aaneengesloten vegetatie van voornamelijk Gevlekte Scheerling (lui geweest: niet ingevoerd), met een beetje Peperkers (bleek al ingevoerd door een andere waarnemer).
Mijn favoriet Grijze melde alleen bij Venlo (A67) opgemerkt.

JanHein

Datura

Nieuws uit de Middenberm:
- Op de A73 nu ook Engels gras
- Er stond nog steeds geen file, maar bij Cuijk reed het even 60 km/h wat een tiental planten Grijze melde opleverde. De eerste keer dat ik ze zag, daarvoor had ik geen idee hoe je die zou moeten herkennen vanuit de auto, maar als je hem eenmaal ziet is het meteen duidelijk :-)
- En welke geloof ik nog niet genoemd was: Kruisdistel, zeker op de middenberm van de A73, maar ik geloof dat ik hem ook al op de A15 in de middenberm gezien had (maar ben daar niet helemaal zeker van).

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

WimV

Beste mensen, het is vakantie. Dus veel met de auto rijden. Daarbij is het ook leuk om vergelijking te maken tussen Nederlandse en buitenlandse middenbermen.
Overigens zijn in het midden van het land inmiddels aardig wat middenbermen gemaaid. Weer een maandje wachten voor nieuw spul...

Groetjes,
Wim

Ps, die kruisdistel langs de A15 klopt wel.

petraw

Beste mensen,

En gisteren op de terugweg naar huis in de middenberm: Dubbelkelk, Kattendoorn en IJzerhard.
Groet, Petra

migratorius

Twee jaar terug had ik op de Linkeroever van Antwerpen (Beveren) veel Grijze melde, maar dat kreeg ik niet ingevoerd.
Via de A4 of de A16 zou de plant in een hoek van het land kunnen opduiken waar weinigen er nog op verdacht zijn. Door de schaarste aan middenbermen in Zeeuws-Vlaanderen is dat een minder voor de hand liggende route.

JanHein

WimV

Net terug van 2 weekjes Zuid-Duitsland. Misschien wel een miljard Grijze melde!! Ongelofelijk hoeveel er daar in de middenberm staan. Overigens niet al te veel gelet op middenbermen, maar twee waren wel leuk, namelijk Pluimgipskruid en Kogeldistel. Deze laatste met name in Rhein-Hessen.

Groetjes,
Wim

Datura

Anderhalve week geleden stond er wel een keer file bij Cuijk zodat ik de grijze melde wat beter kon bekijken, en zelfs wat plaatjes schieten zie de foto's met 10km/h bewegingsonscherpte :).

Oja, ik heb de titel v.h. topic wat aangepast :)

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Datura

En om op te letten: vandaag bij een klein stukje A15 zag ik net na afslag Elst (richting west) planten staan waarbij mijn eerste (en tot nu enige) associatie Rijncentaurie was (maar zeker niet zeker)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rense Haveman

Citaat van: Datura op juli 26, 2015, 20:56:34 PM
En om op te letten: vandaag bij een klein stukje A15 zag ik net na afslag Elst (richting west) planten staan waarbij mijn eerste (en tot nu enige) associatie Rijncentaurie was (maar zeker niet zeker)

Da's een interessante! 'k Zal eens opletten.....
Groet! Rense

havikskruiden!

migratorius

Donderdag in Belgisch-Limburg wat Grijze melde langs de E314 (Kerensheide → Lummen), maar haast Duitse toestanden in de middenberm van de E313 (Lummen → Tessenderlo). Met al die scheerling in Limburg krijgen weinig andere middenbermplanten een kans!

JanHein

mwestra74

Tussen antwerpen en gent staat het ook vol met scheerling en ook veel pastinaak
MvrG,

Martin

Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt.

Datura

Terug van vakantie in Zwitserland, dus veel autobahnkilometers door Duitsland. Dat betekent....... Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde, Grijze melde.

Onvoorstelbaar zeg, vanaf ca. 5 km na de Zwitserse grens tot ca. 10 km voor de grens bij Venlo, vrijwel elke kilometer wel aanwezig in de middenberm en over grote afstanden absoluut dominant. Gevlekte scheerling en Wouw kom je af en toe wel tegen, maar die hebben het echt moeilijk in die die Grijze massa. Andere soorten: Kleverige alant (was die al genoemd? zeker een echte snelwegbegeleider) en in de zijberm, maar wel opvallend aanwezig: Kogeldistel en een flinke populatie Kool (wat van natura ook een kustbewoner is, dus an sich te verwachten dat hij wel wat zout kan verdragen).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

marcel123

Citaat van: Datura op juni 04, 2015, 21:51:57 PM
Dan nog een praktische vraag: Als ik een (midden)bermplant langs de snelweg leuk genoeg vind om in te voeren is dat toch best een gedoetje, ik probeer altijd het dichtsbijzijnde hectometerpaaltje te onthouden en dan thuis op te zoeken waar dat is (op topkaarten staan iig de kilometers) en in te voeren. Hoe doen jullie dat?
Daar is Obsmapp Speech voor ontwikkeld..

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=320748.0
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=323910.0