Gevlekte scheerling? En andere snelwegmiddenbermplanten :-)

Gestart door mwestra74, juni 03, 2015, 09:39:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

gertjanvannoord

is Engels gras al voorbij gekomen? Die zie je veel in het oosten langs de snelweg
Gertjan van Noord

WimV

Sta op het punt om effe een dag  vanuit Tiel naar het FLORON-kamp in Sellingen te gaan. Dat is toch gauw dik 200 km snelweg. Zal ook eens kijken wat ik allemaal nog tegenkom.

Groetjes,
Wim

Pieter Stolwijk

Behalve Engels gras staat hier en daar langs de snelweg ook Bieslook. Lastig het verschil te zien met 130 km per uur.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

BartAbc

Citaat van: Pieter Stolwijk op juni 06, 2015, 14:44:05 PM
Behalve Engels gras staat hier en daar langs de snelweg ook Bieslook. Lastig het verschil te zien met 130 km per uur.

Nog een reden om geen 130 km/h te rijden.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Rob Koelman

Citaat van: Pieter Stolwijk op juni 06, 2015, 14:44:05 PMBehalve Engels gras staat hier en daar langs de snelweg ook Bieslook. Lastig het verschil te zien met 130 km per uur.

Citaat van: BartAbc op juni 06, 2015, 18:16:29 PMNog een reden om geen 130 km/h te rijden.

Met 80 km/uur ook nog lastig. Langzamer rijden dan dat wordt gevaarlijk...
Met vriendelijke groet, Rob

mwestra74

Zo, gisteren stukje van A15, A16 en heel klein stukje van de A58 gereden. Conium en digitalis genoteerd. Wat verder opviel was de gewone vlier tussen Zwijndrecht en de Moerdijk. Daarna niet meer gezien. Ook de grote kaardebol kwam weer boven. Verder voornamelijk cirsium en (ik denk) mosterd.
Aan het begin van de A58 (bij knp Galder) stond naar mijn idee nog wat zomerfijnstraal.

Vandaag de A13 en A4 (delft tot Zoeterwoude rijndijk). Ook hier vrij veel conium.

Conicus en digitalis zal ik gaan invoeren.
MvrG,

Martin

Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt.

Datura

:duim: Vandaag een stuk A50 (Nijmegen tot Eindhoven) gehad, en ook daar op behoorlijk veel plaatsen Conium. De grootste populaties stonden tot mijn verassing in de buitenberm (west) op een talud. Verder viel de Digitalis in de middenberm mij ook op (maar geen hm-paaltjes onthouden helaas... de site is wel erg handig, dank Vincent!). Klinkt als een leuk projectje om van deze snelwegplanten eens een overzicht te maken (iets voor de winter denk ik, nu alleen goed opletten deze maanden :)).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

migratorius

Atriplex micrantha is eenvoudig te vinden tussen Arnhem en de grensovergang Elten. Ik zal als ik binnenkort naar Utrecht rijd weer eens een karterinkje maken. In Duitsland komt het werkelijk massaal voor.
Een probleem is Atriplex nitens) die bijvoorbeeld bij Bochum in de middenberm van de A40 gevonden is toen deze toegankelijk was vanwege werkzaamheden (http://www.botanik-bochum.de/html/exkursionen/Exkursion100718StilllebenA40.htm). Die ga je zelfs in de file niet 1-2-3 herkennen!

JanHein

WimV

Afgelopen dagen heb ik genoeg snelweg gezien. Ik schat zo'n 600 km. Dus maar even een update van wat aardige soorten in middenbermen.
A15 tussen Deil en Valburg o.a. Bossalie, Bieslook, Stokroos, Asperge, Gevlekte scheerling en Oostenrijkse kers. Met name deze laatste vind ik leuk, want deze breidt zich langs A2 massaal uit.
A2 tussen Deil en Everdingen o.a. Pijlkruidkers, Peperkers, Kale jonker, Heksenmelk, Slangenkruid, veel Gevlekte scheerling, een paar Korenbloemen en behoorlijk veel Oostenrijkse kers. Nu bloeit daar ook veel Zwarte mosterd, maar Oostenrijkse kers is goed te onderscheiden.
A2 tussen Everdingen en Oude Rijn o.a. Bont kroonkruid en Wilde reseda
A27 tussen Everdingen en net voorbij Rijnsweerd o.a. Asperge, een enkele Gevlekte scheerling. Ik stond daar vanmiddag in de file net voorbij Rijnsweerd, zowaar in de middenberm o.a. Zilverhaver, Zwenkdravik en massaal Vroege haver. Vond ik leuk.
A27 tussen Rijnsweerd en net voorbij Hilversum o.a. een paar Engels gras, Struikhei, Vingerhoedskruid, Wouw
A50 tussen Valburg en Grijsoord een enkele Gevlekte scheerling. Verder weinig schokkends
A12 tussen Grijsoord en Waterberg een enkele Gevlekte scheerling
A50 tussen Waterberg en Apeldoorn o.a. veel Engels gras, Heksenmelk en net voor het wildviaduct Woeste Hoeve de laatste Gevlekte scheerling. Verder naar het noorden niet gezien.
A50 Apeldoorn/Zwolle saai!
A28 Zwolle/Meppel saai
A28 Meppel/Hoogeveen ook weinig aan.
Heb op dit stuk geprobeerd of je met 140-150 km/uur ook nog kon inventariseren. Dat lukte niet echt meer.... Je moet het natuurlijk nog wel een beetje leuk maken.
A37 tussen Hoogeveen en Emmen o.a. opvallend veel Blauwe lupine, Kale jonker en Echte koekoeksbloem.

Constante soorten die op al deze trajecten wel te vinden zijn, zijn o.a. Avondkoekoeksbloem en Muurpeper.

Maar uiteindelijk wat het meest opvalt zijn de vele 10-tallen kilometers Glanshaver. Ongelofelijk hoeveel die in de middenbermen staan.

Groetjes,
Wim

Rob Koelman

Citaat van: WimV op juni 09, 2015, 20:58:58 PMA28 Meppel/Hoogeveen ook weinig aan. Heb op dit stuk geprobeerd of je met 140-150 km/uur ook nog kon inventariseren. Dat lukte niet echt meer.... Je moet het natuurlijk nog wel een beetje leuk maken.

Hmm, dat kunnen dure waarnemingen worden...  B)

WimV

peterv

Citaat van: WimV op juni 05, 2015, 18:25:01 PM
Jazeker wel. Ik heb zo'n 10 jaar terug vanuit de auto middenbermen bekeken. Is prima te doen als je je instelt op voorzichtig rijden en een goed reactievermogen hebt. En vooral in de spits rijden. Zoveel mogelijk files opzoeken. Vond het toen superleuk....

Groetjes,
Wim

ook leuk voor anderen om eens floristen achter het stuur te filmen. http://www.radio1.nl/item/295915-Dashcam%20populair,%20politie%20en%20justitie%20blij%20met%20beelden.html :police:
Peter Venema

Pieter Stolwijk

Wim, Hoe zie je vanuit een rijdende auto het verschil tussen Oostenrijkse kers en Valse akkerkers?

Pieter Stolwijk

Ik mis Wouw in Wims opsomming.

Rob Koelman

Citaat van: peterv op juni 09, 2015, 21:29:04 PMook leuk voor anderen om eens floristen achter het stuur te filmen. http://www.radio1.nl/item/295915-Dashcam%20populair,%20politie%20en%20justitie%20blij%20met%20beelden.html :police:

Of gewoon een camera met hoge resolutie op de middenberm richten en naderhand kijken wat je allemaal tegenkomt op de opnames. Voor vleermuizen heb je al een 'batlogger', binnenkort ook de 'plantlogger'?...

Datura

Wouw staat bij Wim bij de A27 (mogelijk is die in het zuiden algemener langs de snelwegen?). Glanshaver staat idd overal veel te bloeien, af en toe zie je ook Riet in de middenberm (ook waar het niet in de buitenberm te vinden is). Andere soorten die me ook wel eens opgevallen zijn tijdens het verplicht stapvoets rijden zijn Viltganzerik, Muurpeper (natuurlijk) en ook Pijlkruidkers (al hoef je voor die niet stapvoets te rijden).

En om nog wat snelwegplanten te noemen die volgens mij nog niet in het topic genoemd zijn: Gaspeldoorn, Rimpelroos, Dijkviltbraam en Deens lepelblad :)
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

gertjanvannoord

Gertjan van Noord

migratorius

Oostenrijkse kers staat (niet verrassend) ook langs de A73 ergens tussen Venlo en de A2.

JanHein

Datura

En nog niet genoemd is Bonte wikke (die vooral langs nieuwe snelwegen massaal kan staan).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

M.V.S

Het is ook nog niet echt de tijd, maar de eerste toortsen staan in bloei. Die staan hier langs de snelwegen genoeg.
Groetjes, Marc

Pieter Stolwijk

Had Wims post onvoldoende gelezen wat de Wouw betreft. Staat ook heel veel op de Utrechtse heuvelrug en langs de A1 west van de afslag Harderwijk.

Ben nog steeds benieuwd hoe jullie Oostenrijkse kers en Valse akkerkers uit elkaar kunnen houden. Ik moet daar de plant voor in de hand hebben.

peterv

Citaat van: Pieter Stolwijk op juni 09, 2015, 22:40:57 PM
Ben nog steeds benieuwd hoe jullie Oostenrijkse kers en Valse akkerkers uit elkaar kunnen houden. Ik moet daar de plant voor in de hand hebben.
ik ook.
Via het geografiemenu kan je overigens gemakkelijk per snelweggedeelte een soortenlijst vinden van planten die met kennelijke doodsverachting of in eindeloze files zijn genoteerd. https://waarneming.nl/area_lijst.php?type=0&partial_name=a1&prov=0

Peter Venema

Rob Koelman

Hertshoornweegbree ontbrak natuurlijk nog aan het lijstje.

Hieronder de namen van de soorten die in dit topic voorbij zijn gekomen als opvallende planten in de bermen van snelwegen. Tijd voor een nieuw plantengeografisch district (naast het urbaan district)?

- gevlekte scheerling
- kleine wolfsmelk
- kamferalant
- kromhals (c.f.)
- wouw
- Engels gras
- peperkers
- Atriplex micrantha (grijze melde)
- bossalie
- zomerbitterling
- ruige lathyrus
- mottenkruid
- zomerfijnstraal
- kamferalant
- rechte ganzerik
- Deens lepelblad
- vingerhoedskruid
- grote kaardebol
- bieslook
- stokroos
- asperge
- Oostenrijkse kers + valse akkerkers
- pijlkruidkers
- peperkers
- kale jonker
- heksenmelk
- slangenkruid
- zwarte mosterd
- bont kroonkruid
- wilde reseda
- zilverhaver
- zwenkdravik
- vroege haver
- struikhei
- blauwe lupine
- echte koekoeksbloem
- avondkoekoeksbloem
- muurpeper
- glanshaver
- viltganzerik
- pijlkruidkers
- gaspeldoorn
- rimpelroos
- dijkviltbraam
- Deens lepelblad
- toorts spec.
- bonte wikke
- hertshoornweegbree

Pieter Stolwijk

Toe te voegen: Steenkruidkers

En niet elke Schijnspurrie is Rode!!

petraw

In West-Brabantse middenbermen, naast al veel van de genoemde soorten: Wit vetkruid, Zeepkruid, Venkel, Teunisbloem spec., Langbladige druifhyacint, Brem, Trompetnarcis, Vlasbekje, Grijze mosterd, Gewone margriet, Reuzenberenklauw, Muskus/Vijfdelig kaasjeskruid en Bezemkruiskruid.
Groet, Petra

mwestra74

Grote brandnetel
harig wilgenroosje
boerenwormkruid
papaver
zuring
bijvoet
es
rode kornoelje
MvrG,

Martin

mgeven

Klein tasjeskruid, Cypreswolfsmelk, Pastinaak, Kaal breukkruid, Zandweegbree, Peen, berk, cotoneaster spec. Smal fakkelgras, Langbaardgras spec.

WimV

Effe voor het algemene plaatje. Ik heb het over middenbermen van snelwegen. Niet over bermen van snelwegen. In bermen van snelwegen komt zowat de helft van de Nederlandse Flora voor. En voor dit topic dus niet van toepassing.

Even over Oostenrijkse kers. Bij knooppunt Deil heb ik zo'n 3 jaar geleden een hele lange tijd eens stilgestaan vlakbij de toen nog kleine groeiplaats van Oostenrijkse kers. Ben toen uitgestapt en heb toen een exemplaar geplukt.
Pas dit jaar is de soort zich fors aan het uitbreiden. En bij knooppunt Deil staan inmiddels honderden, zo niet duizenden planten. Bij afslag Beesd staan inmiddels op een soort Bult (niet in de middenberm) ook diverse exemplaren. Daar is wel bij te komen. Zal dat komende week eens proberen. Maar vrijwel zeker ook Oostenrijkse kers.

Overigens nog niet genoemde leuke soorten die in middenbermen van snelwegen hebben gestaan, zijn Aardaker langs de A15. Heb ik dit jaar nog niet gezien, maar die komt nog wel. Dan weer hier, dan weer daar. Geen peil op te trekken.
Geel walstro komt bij Knooppunt Deil ook elk jaar voor, maar dat is wel een aflopende zaak daar. Groeiplaats wordt steeds kleiner. Weet precies waar hij staat, maar dit jaar nog niet gezien.
Wit hongerbloempje bij Knooppunt Everdingen. Maar sinds de verbreding van de A2 en het vele grondverzet heb ik de soort daarna niet meer gezien. Was wel jammer, want het ging om honderden exemplaren.
Kruipbrem bij Hilversum. Deze staat er zeker nog, maar kon hem afgelopen dagen niet zien, omdat ze daar al een grote strook gemaaid hadden.
De ervaring leert (bij mij althans) dat inderdaad Zilte schijnspurrie ook langs snelwegen staat, maar dan vooral bij afslagen. Dus strikt genomen niet in middenbermen. Maar hoor daar graag andere ervaringen over.

Groetjes,
Wim

mwestra74

Ook ik heb het nog steeds over de middenberm.

De essen staan op dit moment veel tussen leidschendam en Leiden op de A4. Allemaal  zaailingen die nog geen 1,5 meter hoog zijn.

De middenberm van de A4 is in vergelijking met bv die van de A13 heel breed. Ook dit zal zijn invloed op de flora hebben.
Is de middenberm van de A13 niet veel bredeŕ dan ong. 1 a 2 meter (aĺleen stukje tussen de vangŕail van beide rijrichtingen), de A4 (leidschendam - leiden) heeft aan weerszijden van de vangrail nog zeker een meter of 3 (totale middenberm van zo'n 8 meter).
MvrG,

Martin

M.V.S

Vandaag heb ik op de A58 tussen Etten-Leur/Breda en Tilburg nog gezien:
- Eén gevlekte scheerling (ter hoogte van de Esso bij Gilze). Best grappig, omdat ie op het stuk tussen Breda en Roosendaal veel meer staat.
- Honderden kruldistels
- Prikneus
- Struikhei
- "reuzenklaproos" - Papaver pseudo-orientale (niet goed rijdend te determineren, maar staan ook in de zijbermen, waar ik ze in de hand heb gedetermineerd).
- Hemelboom (bij knooppunt De Baars)
Groetjes, Marc