Gevlekte scheerling? En andere snelwegmiddenbermplanten :-)

Gestart door mwestra74, juni 03, 2015, 09:39:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

mwestra74

In de middenberm van de A13 en de A4 bij Leiderdorp staan hele hoge (2,5 tot 3 meter) schermbloemigen. Kan dit nog iets anders zijn dan gevlekte scheerling?
Dit ook omdag ik meen te herinneren dat schermbloemigen en snelwegen direct de associatie gevlekte scheerling op riep bij iemand.

MvrG,

Martin
MvrG,

Martin

Wat is onkruid? Een plant waarvan de verdiensten niet zijn ontdekt.

grunsven

Geen reuzenberenklauw? Dat is waar ik meteen aan denk bij een hoge schermbloem.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

mwestra74

Nee, die giganten herken ik wel. Deze zijn veel verfijnder.
MvrG,

Martin

M.V.S

Volgens mij was ik dat, die dat eerder zei.

Gevlekte scheerling kan wel flink hoog worden, maar is nooit zo massief als bv een berenklauw. Ik herken hem vanuit de auto altijd aan de kleur; de bloempjes zijn niet wit maar vuilig geelachtig
Groetjes, Marc

mwestra74

Berenklauw heeft ook gigantische schermen. Deze kleinere. Lijkt het meest op hele hoge fluitenkruid.
Toch maar eens een foto proberen te maken.
MvrG,

Martin

WimV

Kans is levensgroot dat dit inderdaad Gevlekte scheerling is. Op dit moment staat deze soort in zeer veel middenbermen van snelwegen te bloeien. Voor de gein moet je nu over de A2 eens naar Maastricht rijden. In Limburg staat het over vele kilometers in de middenberm...

Groetjes,
Wim

mwestra74

Op zich een leuk idee Wim. Alleen ligt de A2 niet echt in de buurt van Rotterdam  ;D
MvrG,

Martin

Rob Koelman

Onlangs een groeiplak met gevlekte scheerling gezien, waarbij de exemplaren gemakkelijk de 2,5 - 3 meter haalden. Lijkt inderdaad op een 'hele hoge fluitenkruid'...
Met vriendelijke groet, Rob

Pieter Stolwijk

Gouda-Rotterdam. Zeer veel Conium maculatum, al jaren.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

mwestra74

Dank allen. Ik zal ze als gevlekte scheerling invoeren en tzt eens een foto maken.
MvrG,

Martin

wouterbosgra

Citaat van: WimV op juni 03, 2015, 12:20:39 PM
Kans is levensgroot dat dit inderdaad Gevlekte scheerling is. Op dit moment staat deze soort in zeer veel middenbermen van snelwegen te bloeien. Voor de gein moet je nu over de A2 eens naar Maastricht rijden. In Limburg staat het over vele kilometers in de middenberm...

Groetjes,
Wim

Leuk, mijn mysterie opgelost! Vroeg me al tijden af wat dat toch was, maar durfde niet langzaam te rijden op de linkerbaan  ;D

BartAbc

Zojuist ook een paar exemplaren gezien in de middenberm van de A9 bij Ouderkerk aan de Amstel. Blijkt al bekend.
Hier het plaatje van de verspreiding in Waarneming.nl:

http://waarneming.nl/soort/maps/6628?from=1980-01-01&to=2020-12-31&grid=1000&only_valid=0

Een paar snelwegen springen er uit, waaronder de A2.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Rob Koelman

Citaat van: BartAbc op juni 03, 2015, 18:34:51 PMEen paar snelwegen springen er uit, waaronder de A2.

Daar staan dan vast vaak files, zodat bestuurders tijd hebben om zich met andere zaken bezig te houden dan op het verkeer te letten...  ;)

Pieter Stolwijk

Of de files ontstaan door hardboiled floristen :rolleye:

WimV

Ik heb ooit eens in een middenberm van de A15 ter hoogte van Geldermalsen met 120 km/u  een Kruisdistel ontdekt. Wie heeft er files nodig? Maar ze kunnen best handig zijn. Geef ik wel toe. Ooit ook weer langs de A15 ter hoogte van Geldermalsen honderden Kleine wolfsmelk in de middenberm. Toen stond ik wel degelijk stapvoets te rijden. Heerlijk was dat....

Groetjes,
Wim

BartAbc

Gevlekte scheerling is best met 100 km/H te inventariseren, zeker als de soort veel voorkomt en hokgrenzen er niet zo toe doen. Mijn indruk is dat de belangrijkste concentraties wel op het kaartje staan.

Dankzij de files heb ik ooit wel kamferalant gevonden bij Harderwijk.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

mwestra74

Naast de A2 ook duidelijk het stuk A20 tyssen Gouda en Rotterdam.  Ik zal de exempkaren langs de A13 eens invoeren, zijn er ong. 15 over de hele lengte.
MvrG,

Martin

Datura

Leuk! Tegenwoordig rij ik veel over de A73 en daar staat ook al veel Conium maculatum (logisch omdat deze aan de A2 grenst). Het stuk Venlo-Nijmegen heeft de soort maar pleksgewijs (niet zo massaal als langs de A2), maar toch ook al tot afrit 1 bij Nijmegen (dus de hele A73). Verder zag ik ook de eerste exemplaren op de middenberm van de A15, het einde zal vast nog niet in zicht zijn :).

Wat ik me wel afvroeg is waarom de soort vrijwel niet in de zijbermen staat (tenminste niet op de A73), ze staan er wel, maar nog geen honderste van wat er in de middenberm staat. Mogelijk een effect van maairegime, maar dat is niet echt logisch aangezien de bermen momenteel nog niet gemaaid zijn. Wie het weet mag het zeggen  ;D

Verder zie ik momenteel veel Wouw in de middenberm en een blauw bloeiende soort die ik met 120 km/h maar Kromhals noem, maar wat niet echt bevredigend is, helaas staat op de A73 nooit een file....
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rob Koelman

Citaat van: Datura op juni 04, 2015, 21:25:54 PMhelaas staat op de A73 nooit een file....

Nou ja, bijna nooit dan...  ;)

Datura

Shit, nu ben ik al thuis, maar volgens mij is de file net lang genoeg om hem te zien :-), al zie ik hem beter aan de andere kant van de weg (Nijmegen - Venlo) zeg maar. Overigens heeft mijn werkgever ook zo'n autotje waarmee je altijd de voorste in de file bent, misschien moet ik die maar eens nemen :).

Dan nog een praktische vraag: Als ik een (midden)bermplant langs de snelweg leuk genoeg vind om in te voeren is dat toch best een gedoetje, ik probeer altijd het dichtsbijzijnde hectometerpaaltje te onthouden en dan thuis op te zoeken waar dat is (op topkaarten staan iig de kilometers) en in te voeren. Hoe doen jullie dat?
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Vincent de Boer

Via de site hmpaal.nl kun je wegnummer en hmpaal invullen. Plek op maps match mooi met kaarten op wrn.nl. Ik schrijf paaltje altijd ff op kladje.
Met vriendelijke groet,

Vincent de Boer

mwestra74

Citaat van: Vincent de Boer op juni 04, 2015, 22:04:13 PM
Via de site hmpaal.nl kun je wegnummer en hmpaal invullen. Plek op maps match mooi met kaarten op wrn.nl. Ik schrijf paaltje altijd ff op kladje.
Goed idee! Kunnen mijn waarnemingen ook weer wat nauwkeuriger
MvrG,

Martin

Pieter Stolwijk

Opmerkelijk vaak ook Conium bij viaducten in de zijbermen.
Veel Wouw langs de A1 op de Veluwe en op de A? Utrechtse heuvelrug (Amersfoort-Utrecht).
Ook Ameria maritima breidt zich gigantisch uit.

WimV

Ook letten op Peperkers. Weliswaar niet algemeen, maar langs A2 Oude Rijn-Deil elk jaar wel een paar exemplaren in de middenberm. En later in het jaar letten op Atriplex micrantha. 2013 was zeer goed jaar voor deze soort. 2014 was naar mijn mening veel minder. Ben benieuwd wat 2015 voor deze soort gaat opleveren.
Bossalie staat op een paar plekjes langs A15 in middenberm. Ergens anders nog niet tegengekomen.

Groetjes,
Wim

gertjanvannoord

@Wim, ik hoop dat jij zelf niet achter het stuur zit...
Gertjan van Noord

WimV

Jazeker wel. Ik heb zo'n 10 jaar terug vanuit de auto middenbermen bekeken. Is prima te doen als je je instelt op voorzichtig rijden en een goed reactievermogen hebt. En vooral in de spits rijden. Zoveel mogelijk files opzoeken. Vond het toen superleuk....

Groetjes,
Wim

Hinko

wanneer is er weer een auto vrije zondag?  ;D
mvgr, Hinko

Datura

Grappig, Peperkers staat ook in de middenberm van de A2 ter hoogte van Maastricht airport, zou je toch denken dat die meer langs de A2 te vinden moet zijn :).

Verder heb ik vorig jaar het 'voorrecht' gehad een aantal Limburgse snelwegbermen te mogen inventariseren. Opvallend vond ik een behoorlijk aantal vindplaatsen van Zomerbitterling (wel beperkt tot Zuid - Limburg) & ook redelijk vaak Ruige lathyrus (langs de A2 tot de Limburgs-brabantse grens). De laatste groeit vast op meer plaatsen, maar met 120 km/h is die toch best lastig te herkennen.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

M.V.S

Leuk deze discussie :)

Hier in de omgeving staat gevlekte scheerling spaarzaam in de middenberm van de A58/A16 tussen knooppunt Galder en Etten-Leur. Verderop bij Roosendaal bijna in een monocultuur, maar vooral op de geluidswal richting Roosendaal.  Nagenoeg niets in de middenberm, en richting Breda op de geluidswal staat er geen een. Best grappig om te zien dat de ene kant massaal gevlekte scheerling is en dat ie aan de andere kant ontbreekt.

Ik zie hier ook ieder jaar dezelfde venkel en een plekje met wouw. Verder zie ik hier regelmatig mottenkruid en zomerfijnstraal vanuit de auto. Op de A58 tussen Goirle en knooppunt de Baars staat in de middenberm veel kamferalant, en in de zijbermen rechte ganzerik.

De geluidswal van de A58 bij Etten Leur heb ik pas helemaal gelopen. Vooral de enorme hoeveelheden eekhoorngras vond ik leuk.
Groetjes, Marc

mwestra74

Morgen een ritje A15 (Spijkenisse naar Ridderkerk), dan A16 tot knp Galder. Daar de A58 op tot afrit Chaam. Hoef zelf niet te rijden, dus kladblok mee en een potloodje 😊.
Eens kijken hoeveel conicus en anderd (voor mij herkenbare) soorten ik zie.

Langs de A4 tussen Leidschendam en Leiden staat ook erg veel myosotis. Ziet helemaal blauw,  grijs. Weet alleen de soort niet.
En als die kleine witte plantjes deens lepelblad is, staat veel langs de A15.
MvrG,

Martin