Zuidelijke of Beekoeverlibel

Gestart door Marc Bulte, augustus 04, 2007, 20:57:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marc Bulte

Hoi

Van deze maak ik een zuidelijke oeverlibel. Alleen de streepjes/puntjes naast de middenlijn zitten me dwars. Volgens de KD heeft de zuidelijke dit zelden. Ze was qua formaat iets groter dan een heidelibel.

Wat maken jullie ervan?

Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Tukkerbird

Dag Marc,

Volgens mij kloppen deze streepjes goed voor Zuidelijke oeverlibel,ze zijn iets kleiner dan bij de beekoeverlibel en zitten niet aan de rugstreep verbonden wat bij oeverlibel wel is.
Waar is deze foto gemaakt.

Gr.Martin

kroonp

#2
Volgens mij is dit zeker een Zuidelijke oeverlibel. Alles wat in de Veldgids staat klopt bij deze libel: Kleuren/tekening, grootte pterostigma, veel verdubbelingen van vleugelcellen(moeilijk te zien). Volgens de veldgids is het juist normaal voor Zuidelijke dat er streepjes/puntjes naast de rugstreep staan. Beekoeverlibel heeft dat niet.
Groet

Peter Kroon

Marc Bulte

CiteerVolgens de veldgids is het juist normaal voor Zuidelijke dat er streepjes/puntjes naast de rugstreep staan. Beekoeverlibel heeft dat niet.
In de KD staat juist dat de Beekoever vaak streepjes heeft en soms puntjes en de zuidelijke bijna altijd alleen puntjes. De rest klopt inderdaad goed voor de Zuidelijke. Alleen de vleugelformule kon ik eigenlijk niet goed zien.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite

Marc Bulte

Foto is trouwens gemaakt in het Teutoburgerwald.
Groeten,
Marc Bulte
Mijn fotosite