Welke vogel is dit?

Gestart door Maaswitje, juni 02, 2015, 13:21:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Maaswitje

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/102914304
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2015-06-01 Langenboom - De Kuilen
Foto's:




Met vriendelijke groet,
André den Ouden

Thijmen Stolk

hartelijke groeten,

Thijmen Stolk
Zeist

Maaswitje

Met vriendelijke groet,
André den Ouden

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rob Koelman

Overigens is dit duidelijk een vogel met voer in de bek voor de jongen. Het uitgebreid fotograferen van oudervogels nabij een nestlocatie kan behoorlijk verstorend zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

August

Citaat van: Rob Koelman op juni 04, 2015, 01:59:23 AM
Overigens is dit duidelijk een vogel met voer in de bek voor de jongen. Het uitgebreid fotograferen van oudervogels nabij een nestlocatie kan behoorlijk verstorend zijn...
Nu sla je door  :rolleye: . Man ga een andere hobby zoeken dit is zeiken om te zeiken.
August van Rijn

Jan Borst

Citaat van: August op juni 04, 2015, 10:12:27 AM
Citaat van: Rob Koelman op juni 04, 2015, 01:59:23 AM
Overigens is dit duidelijk een vogel met voer in de bek voor de jongen. Het uitgebreid fotograferen van oudervogels nabij een nestlocatie kan behoorlijk verstorend zijn...
Nu sla je door  :rolleye: . Man ga een andere hobby zoeken dit is zeiken om te zeiken.

Lijkt me weinig mis met deze opmerking? Misschien lees ik het niet goed, maar volgens mij staat er gewoon in het algemeen: pas op met ouder vogels met voer in de bek, ga er niet uitgebreid staan fotograferen want je staat waarschijnlijk dicht bij een nest. En er staat geloof ik niet iets als: je hebt te lang bij een nest gestaan oid. Overigens terecht want we weten niet hoe deze foto tot stand is gekomen (misschien wel van achter glas of uit een schuilhut oid).

Guus Peterse

Of gewoon omdat dat beest ineens in een struikje vlak langs het pad opdook.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan Borst

Citaat van: guusp op juni 04, 2015, 10:41:05 AM
Of gewoon omdat dat beest ineens in een struikje vlak langs het pad opdook.

Precies  B)

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op juni 04, 2015, 01:59:23 AM
Overigens is dit duidelijk een vogel met voer in de bek voor de jongen. Het uitgebreid fotograferen van oudervogels nabij een nestlocatie kan behoorlijk verstorend zijn...

Citaat van: August op juni 04, 2015, 10:12:27 AMNu sla je door  :rolleye: . Man ga een andere hobby zoeken dit is zeiken om te zeiken.

Toch maar even een reactie.

In dit geval is er een fotograaf die duidelijk niet doorheeft dat hij bij een nestlocatie aan het fotograferen is. Hierdoor dreigt onbedoeld het gevaar van verstoring. Er is m.i. niks mis mee om de waarnemer daar even op een normale manier op te wijzen. Om dat dan 'zeiken om te zeiken' te noemen geeft aan dat je niet door hebt waarom de mededeling is geplaatst.

Hieronder nog een voorbeeld van 'zeiken om te zeiken':

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=321359.0

Citaat van: Oenanthe op juni 04, 2015, 23:31:20 PMDit is geen regenroep. Het aanhoudende en doordringende geroep duidt duidelijk op alarm. Wat het ook is, ga in zo'n geval weg van de plek waar je bent want je bezorgt de vogel onnodig stress en de jongen blijven al die tijd zonder verzorging.

Dit soort reacties horen gewoon thuis op het forum...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: August op juni 04, 2015, 10:12:27 AM
Citaat van: Rob Koelman op juni 04, 2015, 01:59:23 AM
Overigens is dit duidelijk een vogel met voer in de bek voor de jongen. Het uitgebreid fotograferen van oudervogels nabij een nestlocatie kan behoorlijk verstorend zijn...
Nu sla je door  :rolleye: . Man ga een andere hobby zoeken dit is zeiken om te zeiken.
Dit is onnodig grof en volkomen ongepast. Tapen mag niet, dit mag wel?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Citaat van: Oenanthe op juni 05, 2015, 11:44:50 AM
Citaat van: August op juni 04, 2015, 10:12:27 AM
Citaat van: Rob Koelman op juni 04, 2015, 01:59:23 AM
Overigens is dit duidelijk een vogel met voer in de bek voor de jongen. Het uitgebreid fotograferen van oudervogels nabij een nestlocatie kan behoorlijk verstorend zijn...
Nu sla je door  :rolleye: . Man ga een andere hobby zoeken dit is zeiken om te zeiken.
Dit is onnodig grof en volkomen ongepast. Tapen mag niet, dit mag wel?

Het is natuurlijk goed om er op te wijzen dat je in de buurt van een nest bent als je dit ziet, maar volgens mij gaat de vergelijking met tapen mank. Tapen is doelbewuste uitlokking. Foto's  maken van een fouragerende broedvogel niet.
Herman van der Meer

Oenanthe

Herman, ik neem aan dat jij wel ervaring hebt met broedvogelonderzoek door middel van het volgen van voerende ouders. Dan weet je dat die niet gaan voeren als er een bron van verstoring te dichtbij is. Daarom is het goed het gedrag van vogels met voer in de snavel goed te bekijken. Blijft hij er onrustig mee rondhangen dan durft hij niet naar zijn nest en moeten jij, ik en een fotograaf afstand nemen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

In deze omstandigheden moet je je er altijd van bewust zijn dat je een storende factor kan zijn. Afhankelijk van waar je staat zou je bij zo'n Fitis zelfs bovenop het nest kunnen staan zonder dat je er iets van merkt. In ieder geval altijd kijken hoe de vogel reageert, en afstand nemen als dat fout is.
Herman van der Meer

Guus Peterse

August drukt zich natuurlijk wat onhandig uit maar ik begrijp wel wat-ie bedoelt denk ik. Af en toe wordt hier op dit forum de indruk gewekt dat we met zijn allen voortduren moeten opletten of we niet per ongeluk ergens iets verstoren. En af en toe gaat dat wel wat ver vind ik. In dit geval: we weten het natuurlijk niet maar best kans dat het beestje gewoon op een hekje naast het pad zat met dat rupsje in zijn snavel, ergens tussen vindplaats en nest in. Dan is er niks aan de hand. En is er wel wat aan de hand, dan heeft-ie zijn nest gewoon te dicht bij het pad en wordt dat toch op een keer wel verstoord. Want er komen op dat pad natuurlijk niet alleen geoefende natuurliefhebbers voorbij, maar ook spelende kinderen, crossende jeugd, pubers met gettoblasters en natuurlijk niet te vergeten hondenuitlaters.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Oenanthe

Je hebt gelijk Guus. Vogels die op drukke plekken nestelen zijn tot op zekere hoogte gewend aan voorbijgangers. Ik heb zelf meer dan eens geconstateerd dat ze het voeren van hun jongen onderbreken als er een onwetende passant voorbij komt en daarna hun werk vervolgen. Maar juist mensen die gericht interesse in de vogel tonen en erbij blijven staan zorgen, meestal ongewild en geheel te goeder trouw, voor de meeste onrust. Ik heb geprobeerd dat duidelijk te maken bij de vraag over de vermeende regenroep van een vink. Het leek me daarom zinvol om op het forum wat meer aandacht voor deze vorm van verstoring te vragen. Vogels kan je vrijwel de hele periode waarin ze in ons land verblijven zonder bijzondere verstoring fotograferen. Hou dan een beetje rekening met ze in de paar weken dat ze jongen te verzorgen hebben en dat door hun gedrag kenbaar maken.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Fitissen broeden relatief vaak langs padranden. Niet omdat het padranden zijn maar omdat het randen zijn.
Herman van der Meer

Oenanthe

Ik heb meegemaakt dat roodborsttapuiten en paapjes jongen groot brachten in nesten die tussen het fietspad en het wandelpad lagen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

HPM

Randeffecten komen ook aan de orde in de nog altijd interessante disstertatie van André vn de Zanden uit 1984
"Outdoor recreation and birds: conflict or symbiosis?: impacts of outdoor recreation upon density and breeding success of birds in dune and forest areas in the Netherlands"

Ik wist niet dat die online stond, maar is hier te downladen:  https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/8082/11_534_031.pdf?sequence=1

(misschien past dit meer in 'Zwaardere vogelkost')
Herman van der Meer

jfbouwmeester

Ik ervoer de opmerking gewoon rustig. Niet als zeiken om het zeiken. Geschreven tekst kan blijkbaar op een geheel andere toon gelezen worden en daardoor verkeerd worden begrepen.
Laten rusten lijkt mij in dit geval het beste.

Jan Bouwmeester ;)
jfbOUWMEESTER

August

Guus zo bedoel ik het ook😉. 
August van Rijn

Jan Borst

Citaat van: Oenanthe op juni 05, 2015, 15:24:14 PM
Je hebt gelijk Guus. Vogels die op drukke plekken nestelen zijn tot op zekere hoogte gewend aan voorbijgangers. Ik heb zelf meer dan eens geconstateerd dat ze het voeren van hun jongen onderbreken als er een onwetende passant voorbij komt en daarna hun werk vervolgen. Maar juist mensen die gericht interesse in de vogel tonen en erbij blijven staan zorgen, meestal ongewild en geheel te goeder trouw, voor de meeste onrust. Ik heb geprobeerd dat duidelijk te maken bij de vraag over de vermeende regenroep van een vink. Het leek me daarom zinvol om op het forum wat meer aandacht voor deze vorm van verstoring te vragen. Vogels kan je vrijwel de hele periode waarin ze in ons land verblijven zonder bijzondere verstoring fotograferen. Hou dan een beetje rekening met ze in de paar weken dat ze jongen te verzorgen hebben en dat door hun gedrag kenbaar maken.

:duim: juistem. Dit kan beter een keer te vaak benoemd worden dan te weinig (als het maar op een normale manier gebeurt). En snap eerlijk gezegt niet waarom er zowel in dit topic als die over de nachtegaal, juist door een admin net gedaan wordt of er overal verstoring in gezocht wordt. Als er een keer iets bij een twitch mis gaat is er bij veel mensen (van beide kanten) altijd gelijk een redelijk opgefokte toon en de topics lopen dan ook regelmatig uit de hand, waardoor er uiteindelijk geen fluit verandert. Bij de kleine vliegenvanger kwam pas een aantal keer naar voren dat onwetendheid een belangrijke rol lijkt te spelen. Dus het lijkt mij dat als men dan op het forum wat vaker in het algemeen en op een vriendelijke toon probeert een stukje bewustwording te creeëren, dat je dit als team wrn.nl juist moet aanmoedigen.

Rob Koelman

Citaat van: Jan Borst op juni 06, 2015, 09:28:30 AMals men dan op het forum wat vaker in het algemeen en op een vriendelijke toon probeert een stukje bewustwording te creeëren, dat je dit als team wrn.nl juist moet aanmoedigen.

:duim:
Met vriendelijke groet, Rob